Waarom spiritus na het scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:26

Spititus is wel wat aan de zure kant maar het is voornamelijk bijna pure alcohol. (ik snapte de vraag wel hoor Knipoog )

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 16:00

Heb het geprobeerd, een doek met spirtitus na het scheren, alle kleine losse haartjes waren echt in een keer weg en meneer glimt nu tegen je op!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:25

Spiritus ontvet.

Als ze geschoren zijn, komt er vaak een hoop huidvet tevoorschijn. Door die spiritus te gebruiken wordt de vacht (oppervlakkig) ontvet en gaan ze meer glimmen.

Het wordt ook wel eens gebruikt als het te koud is om te wassen en ze te vet zijn dat alleen borstelen weinig zin heeft (ik spreek uit ervaring want een zwarte is nu niet bepaald een makkelijke kleur als ze hebben gezweet).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:18

maar dat is toch super brandbaar Verward Als er nu iemand langsloopt met een sigaret Verward Of ben ik nu weer te bezorgd?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:22

bij ons op stal raadde de vrouw die de paarde schoor aan om babyolie te gebruiken Knipoog

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 17:41

verootjoo schreef:
maar dat is toch super brandbaar Verward Als er nu iemand langsloopt met een sigaret Verward Of ben ik nu weer te bezorgd?

Maar de alcohol vervliegt ook heel snel....

(en bij ons op stal is roken verboden, behalve buiten de poort of in de kantine Knipoog )

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:33

verootjoo schreef:

Ik weet niet hoe dicht ze bij jou op stal met een sigaret bij een paard in de buurt komen? >;)

Nee, zoals al wordt gezegd: het vervliegt en ze hebben er echt geen last van omdat je alleen de vacht ermee inwrijft. Een dun laagje is ook meer dan genoeg hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:42

Lintjuuuh schreef:
Spiritus is toch een heel zure stof? Dus dan onttrekt dat toch vocht? Dit heb ik iig geleerd met scheikunde, weet niet of dit helemaal klopt.

Klopt idd niks van, Spiritus is 85% ethanol gedenatureerd met circa 3% methanol en 2-7% aldehyden, ketonen en esters met een blauwe kleurstof.
Zit dus geen zuur in Knipoog

Sharlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:47

Ilindra schreef:
Klopt idd niks van, Spiritus is 85% ethanol gedenatureerd met circa 3% methanol en 2-7% aldehyden, ketonen en esters met een blauwe kleurstof.
Zit dus geen zuur in Knipoog

Zo goeie dag hey, dat je dat zo even op kan boeren Bloos! hmmmm volgens mij zijn er 3 optie's: >;)

*of je bent scheikunde freak

*of je moet het weten voor bij de politie

*of je hebt net een fles zitten bestuderen....

En welke is het? Clown

jimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:13

wij gebruiken ook spiritus na het scheren van onze paarden dit is en om ze te laten glimmen en om het stof af te stooten.het stoot stof af,babydoekjes of olie trekt stof aan.ook als paarden voor de keuring moeten gebruiken wij het ook ,ze gaan heel erg glanzen(en stinken Scheve mond ).
maar het helpt erg goed.het beste werkt het als je het op een wollen doek doet.