HELP me paard eet al zijn stroo op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cwessielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:44

dat van dat hooinet is volgens mij niet zon goed idee als je hem ophangt, mijn pony eet in een nacht heel zn stal leeg, maakt niet uit hoeveel stro hij krijgt. ik dacht ook aan een hooinet, maar paarden zijn gewent om met hun hoofd naar beneden te eten als je het ophangt dan komt al dat stof in het paard zijn neus enz. en dat is niet zo goed voor de luchtwegen. Ze maken die dingen ook voor de trailer, dus voor af en toe. Ik heb dit ook maar gehoord en ik vond het wel logisch klinken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 01:14

Ik zou geen hooinet in stal ophangen maar eerder een zak, In een hooinet kan hij heel makkelijk met zijn benen verstrikt raken en blijven steken.
Ik zou het ook in een andere stalbedekking zoeken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 01:18

Ik zou voor houtkrul gaan. Papier niet, en vlas is duur als je paard een viespeuk is. Voordeel is wel dat het snel verteerd.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:57

Vvalar je kan wel zo leuk zuchten maar mijn pony stond op zaagsel omdat we bang waren dat hij koliek zou krijgen van te veel stro eten. Het is een shetlander van 92cm die anderhalve plak hooi per dag krijgt.
Hij at zijn hooi zo snel op en had daarna niets meer te scharrelen (en dus te kauwen en dus ook geen speeksel) en kreeg daardoor last van overtollig maagzuur met maagzweren en niet meer mesten als gevolg. Het maakte niet uit of je ook nog stro erbij gooide, hij vrat alles op.

De dierenarts is erbij geweest en die adviseerde dus gewoon om terug te zetten op stro, of anders de wei op. Wij hebben voor dat laatste gekozen maar omdat hij nu geschoren is en zijn waterdichte deken steeds doorlekt, staat hij dus nu weer even tijdelijk op stal. Mijn pony werd dus niet ziek van veel stro eten (en met hem een heleboel andere paarden) en in dit geval werd hij zelfs ziek van het op zaagsel staan. Zodra de pony weer op stro stond en op de wei, was er niets meer aan de hand.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:15

leuk hoor Bas, (maanoog) om mijn mail te gebruiken. wanneer hou je nou eens op met dat ge(...). en vertel niet van die onzinverhalen over mijn paarden ja???? k heb het wachtwoord veranderd, dus nu kom je er toch niet meer op. en o ja, we zouden het erg fijn vinden als je niet meer op stal komt als er niemand is....

leonardus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:42

ik las gister ergens dat iemand erg tevreden was over vlas.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:54

DinkeyGirl schreef:
Vvalar je kan wel zo leuk zuchten maar mijn pony stond op zaagsel omdat we bang waren dat hij koliek zou krijgen van te veel stro eten. Het is een shetlander van 92cm die anderhalve plak hooi per dag krijgt.
Hij at zijn hooi zo snel op en had daarna niets meer te scharrelen (en dus te kauwen en dus ook geen speeksel) en kreeg daardoor last van overtollig maagzuur met maagzweren en niet meer mesten als gevolg. Het maakte niet uit of je ook nog stro erbij gooide, hij vrat alles op.

De dierenarts is erbij geweest en die adviseerde dus gewoon om terug te zetten op stro, of anders de wei op. Wij hebben voor dat laatste gekozen maar omdat hij nu geschoren is en zijn waterdichte deken steeds doorlekt, staat hij dus nu weer even tijdelijk op stal. Mijn pony werd dus niet ziek van veel stro eten (en met hem een heleboel andere paarden) en in dit geval werd hij zelfs ziek van het op zaagsel staan. Zodra de pony weer op stro stond en op de wei, was er niets meer aan de hand.

Ik zeg dit ook niet om iemand af te kraken. Het is gewoon iets om bij stil te staan. Elk paard is anders en daarom zal de één ook gevoeliger zijn dan de ander mbt koliek, of elke andere aandoening. Het is gewoon een alom bekend feit dat te veel stro tot koliek kan leiden. Dit hoeft dus niet, sommige paarden zullen hier helemaal geen last van krijgen, zoals jouw pony. Maar andere kunnen er wel gevoelig voor zijn en dat is iets om in de gaten te houden.

En om nou op elk woord wat ik zeg een korrel zout te gooien. Het lijkt wel alsof je sommige mensen hier op Bokt alles lettelijk moet uitleggen. En dan nog walsen ze er lekker tegenin. Het is gewoon een tip, advies om uit te kijken wanneer je paard teveel stro opeet. Gezond kan het immers nooit zijn, ookal is het niet altijd schadelijk.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:50

als je paard inderdaad extreem veel opeet loop je grotere kans dat ie koliek krijgt. Je kunt het gebruikte ( vuile) stro een beetje mengen met het verse stro. Zo nodigt het wat minder uit om gelijk op te eten. Ik zeg dus niet dat je m vies laat staan of zo..... natte plekken en stront er uit en het overgeblevene dan mengen. succes

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:43

VValar schreef:
Ik zeg dit ook niet om iemand af te kraken. Het is gewoon iets om bij stil te staan. Elk paard is anders en daarom zal de één ook gevoeliger zijn dan de ander mbt koliek, of elke andere aandoening. Het is gewoon een alom bekend feit dat te veel stro tot koliek kan leiden. Dit hoeft dus niet, sommige paarden zullen hier helemaal geen last van krijgen, zoals jouw pony. Maar andere kunnen er wel gevoelig voor zijn en dat is iets om in de gaten te houden.

En om nou op elk woord wat ik zeg een korrel zout te gooien. Het lijkt wel alsof je sommige mensen hier op Bokt alles lettelijk moet uitleggen. En dan nog walsen ze er lekker tegenin.

Nee hoor tuurlijk niet. Maar zucht dan ook niet zo, dat staat zo banketstaaf Haha!

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 17:18

dushi88 schreef:
ik moet bij mijn verzorgpaard de stal ook doen Bloos
jij niet dan? Verward

nee ik hoef de stallen niet tedoen wij staan op een grote manege

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 17:26

mensen sluit deze diskussie maar.
heb al genoeg info van de veearts zelf gehad.
er wordt gewoon minder in haar stal gegooit en als ze alles opvreet jammer dan dan staat ze maar op de matten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:26

merrieveulen schreef:
leuk hoor Bas, (maanoog) om mijn mail te gebruiken. wanneer hou je nou eens op met dat ge(...). en vertel niet van die onzinverhalen over mijn paarden ja???? k heb het wachtwoord veranderd, dus nu kom je er toch niet meer op. en o ja, we zouden het erg fijn vinden als je niet meer op stal komt als er niemand is....

Dit is meer iets voor een pb, vind je ook niet Schijnheilig

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:34

vind je het vreemd dat hij binnen 4 dagen smerig is??
en een paard z'n stal hoor je inprecipe elke dag uit te mesten of je moet een potstal hebben ofzo Verward