Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

DinkeyGirl schreef:Vvalar je kan wel zo leuk zuchten maar mijn pony stond op zaagsel omdat we bang waren dat hij koliek zou krijgen van te veel stro eten. Het is een shetlander van 92cm die anderhalve plak hooi per dag krijgt.
Hij at zijn hooi zo snel op en had daarna niets meer te scharrelen (en dus te kauwen en dus ook geen speeksel) en kreeg daardoor last van overtollig maagzuur met maagzweren en niet meer mesten als gevolg. Het maakte niet uit of je ook nog stro erbij gooide, hij vrat alles op.
De dierenarts is erbij geweest en die adviseerde dus gewoon om terug te zetten op stro, of anders de wei op. Wij hebben voor dat laatste gekozen maar omdat hij nu geschoren is en zijn waterdichte deken steeds doorlekt, staat hij dus nu weer even tijdelijk op stal. Mijn pony werd dus niet ziek van veel stro eten (en met hem een heleboel andere paarden) en in dit geval werd hij zelfs ziek van het op zaagsel staan. Zodra de pony weer op stro stond en op de wei, was er niets meer aan de hand.
VValar schreef:Ik zeg dit ook niet om iemand af te kraken. Het is gewoon iets om bij stil te staan. Elk paard is anders en daarom zal de één ook gevoeliger zijn dan de ander mbt koliek, of elke andere aandoening. Het is gewoon een alom bekend feit dat te veel stro tot koliek kan leiden. Dit hoeft dus niet, sommige paarden zullen hier helemaal geen last van krijgen, zoals jouw pony. Maar andere kunnen er wel gevoelig voor zijn en dat is iets om in de gaten te houden.
En om nou op elk woord wat ik zeg een korrel zout te gooien. Het lijkt wel alsof je sommige mensen hier op Bokt alles lettelijk moet uitleggen. En dan nog walsen ze er lekker tegenin.
merrieveulen schreef:leuk hoor Bas, (maanoog) om mijn mail te gebruiken. wanneer hou je nou eens op met dat ge(...). en vertel niet van die onzinverhalen over mijn paarden ja???? k heb het wachtwoord veranderd, dus nu kom je er toch niet meer op. en o ja, we zouden het erg fijn vinden als je niet meer op stal komt als er niemand is....