Vorm van luchtzuigen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:27

ja dat wil ik inderdaad zeggen.. iemand met brandend maagzuur krijgt ook niet noodzakelijker wijs maagzweren. Die maken gewoon teveel maagzuur aan en dat doet constant een klein beetje pijn. En dan blijft een paard dus luchtzuigen. Niet bij alle paarden stopt het luchtzuigen (sommigen gaan wel door omdat het ook gewoonte is geworden). Maar bij de paarden die ze zuurremmers hebben gegeven is het wel veel minder geworden. Die luchtzuigband werkt helemaal niet. Hij onderdruk hooguit het symptoom. Ze kunnen er ook behoorlijk nare inwendige beschadigingen van krijgen. Er is inmiddels ook via de dierenarts sinds een maand een medicijn voor luchtzuigers verkrijgbaar vertelde mijn DA.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:40

Sanet schreef:
Maar ik ken dus een paard, dat nu al 4 jaar luchtzuigt, wil je dan zeggen dat hij al 4 jaar last van zijn maag heeft, zonder dat het erger wordt?
De eigenaresse geeft als reden dat hij lang hengst is geweest en op stal stond tussen veel merries, en daar dus helemaal gek werd..
Hij zuigt echt constant lucht, en zijn tanden zijn al helemaal scheef afgesleten.. best wel erg eigenlijk. Met een luchtzuigband om, doet ie het niet, maar dat vind de eigenaresse zielig.. Verward

Ja hoor, dat kan best.
Ik heb er hier 1 staan die al jaren zuigt, hij is pas sinds een jaar bij ons maar bij de vorige eigenaar heeft hij dus ook al jaren staan zuigen, geeft helemaal niet, ik voer nu de hele dag doorlopend hooi en het is bij hem al een stuk minder geworden, nu doet hij het alleen nog na het eten van krachtvoer en dat komt dus door de maag
Als dit niet minder wordt dan vraag ik mijn DA ook om dat middel, schijnt erg goed te werken.

Dit paard kwam hier binnen met een band om, bij zijn keel was zijn huid helemaal kapot en er zat een harde bobbel.
De band hebben we direkt afgedaan en nu, een jaar later is dat gelukkig weer helemaal goed gekomen en weer zacht geworden, bobbel is ook weg maar een band komt er bij mij niet meer in, ik ben allang blij dat er inwendig niets stuk is gegaan bij hem.

breezertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:44

mijn paard doet het ook, het is een gewoonte geworden.
de DA hebben we gevraagt wat de oorzaak kon zijn.
hij zei dat het gewoon een stalondeugd was geworden en hij doet het ook alleen maar als hij binnen staat.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:55

Jouw dierenarts houdt zijn vakliteratuur niet bij Scheve mond

breezertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:05

Verward we hebben hem laten onderzoeken en hij heeft nergens last van....... het is gewoon een gewoonte geworden. en omdat hij het alleen doet als hij binnen staat een SOORT van stalondeugd :/

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:25

Je ZOU ook kunnen proberen er iets aan te doen.
Ik zag het vroeger ook altijd als een stalondeugd maar door de vele verhalen met goede resultaten én het andere topic hier op Bokt heb ik het roer totaal omgegooid en dit paard zuigt al iets van 7 jaar maar doet het nu alleen nog na het eten van krachtvoer.....doe ik toch iets goed denk ik.
O ja, mijn DA wilde hem niet eens onderzoeken, voor hem viel het automatisch onder een stalondeugd, begrijpen jullie wel dat ik nu een andere DA heb Tong uitsteken

Een DA is ook niet heilig en kan het ook mis hebben, vooral diegene die hun vakliteratuur niet bijhouden.
Aan jouw de taak dus om erachter te komen of je paard er beter van wordt als jij het roer omgooit want zeg nou zelf, heeft je paard je verteld dat hij/zij nergens last van heeft? (hij geeft nl. zelf aan dat er wel degelijk iets mis is dus)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:06

Mensen doe niet zo moeilijk allemaal, trouwens Anya ik heb even navraag gedaan en dat maag gebeuren waar jij t over hebt ZOU kunnen kloppen, maar zeker niet in alle gevallen, maar rennies schijnen erg slecht te zijn voor je paard dus daar zou ik mee oppassen en dat rare engels vat ik echt niet( onderzoek )whaha

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:29

Tja het is ook wetenschappelijk engels...
Fraaie wijsheden weer missmieke.

Verstand komt met de jaren is een bekend spreekwoord.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:34

en bedankt, ik hou ook van jou. Maar ja, ach bij sommige komt het nooit Nerd

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:36

en het is missmiekie en niet missmieke Boos!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:44

Excuus voor het niet goed typen van je naam.

Weet je als je op een goed moment bewijs hebt bekeken en naast je neerlegt. Dan kan ik daar mee leven. Maar antwoorden met... whaha dat rare engels snap ik niet en rennies zouden slecht zijn voor de maag... Dat is geen discussie voeren. Dat is wat dingen neerpennen en niet de moeite nemen je echt te verdiepen...

Als je het niet snapt, leg je het maar naast je neer??? Dat vind ik niet zo heel slim overkomen.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:06

nou ik heb me dr wel in verdiept hoor, ik heb de DA gesproken, op stal gevraagd, mn ma dat hele engelse onderzoek laten vertalen en ik heb van verschillende mensen gehoord dat het kan helpen maar dat rennies niet goed zijn voor een paard!!!!!!. Dan kun jij wel zeggen dat ik me er niet in heb verdiept maar dat weet je dus helemaal niet!!

En trouwens, mensen mogen toch allemaal een eigen mening hebben of niet, volgens mij zijn we een vrij land en mogen we allemaal uitkomen voor onze mening.!!!!

En wie zegt dat ik t niet snap, ik ben niet een engelse geleerde als je t niet erg vind. En wie heeft hier gezegd dat ik slim ben???? ik heb gewoon een mening die van verschillende kanten wordt ondersteund!!! en dat jij een andere mening hebt die van verschillende kanten wordt ondersteund kan ik ook niets aan doen!!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:16

Missmieke in 1 van de artikelen die ik je heb gestuurd is het eerste onderzoek met rennies gebeurd. Inmiddels is er al lang een speciaal middel voor paarden op de markt.

Dat middel heet gastrocare. Heb ik gekregen van mijn dierenarts. En het werkt Lachen

http://nutriscience.users18.donhost.co. ... ctgroup=39

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 08:16

missmiekie schreef:
nou ik heb me dr wel in verdiept hoor, ik heb de DA gesproken, op stal gevraagd, mn ma dat hele engelse onderzoek laten vertalen en ik heb van verschillende mensen gehoord dat het kan helpen maar dat rennies niet goed zijn voor een paard!!!!!!. Dan kun jij wel zeggen dat ik me er niet in heb verdiept maar dat weet je dus helemaal niet!!

En trouwens, mensen mogen toch allemaal een eigen mening hebben of niet, volgens mij zijn we een vrij land en mogen we allemaal uitkomen voor onze mening.!!!!

En wie zegt dat ik t niet snap, ik ben niet een engelse geleerde als je t niet erg vind. En wie heeft hier gezegd dat ik slim ben???? ik heb gewoon een mening die van verschillende kanten wordt ondersteund!!! en dat jij een andere mening hebt die van verschillende kanten wordt ondersteund kan ik ook niets aan doen!!!

Ik ben ook geen Engelse geleerde en heb slechts een lage opleiding, wil natuurlijk ook niet zeggen dat ik dom ben maar ik sta wel open voor nieuwe methodes e.d.

Je zegt dat je je er in verdiept hebt, je hebt 1 onderzoek door je moeder laten vertalen begrijp ik? Dat is alvast een start maar verdiep je er dan eens echt in en zoek eens verder. Met de DA praten (die duidelijk niet op de hoogte is van deze ontwikkelingen anders had hij echt wel anders gereageerd), vragen aan mensen op stal en het van verschillende mensen horen is imo niet je erin verdiepen.
Lees eens verschillende onderzoeken en trek dan je eigen conclusie, niet na het horen zeggen van andere mensen.

Natuurlijk mag je een eigen mening hebben maar die hebben wij dus ook en wij zijn bekend met deze methode en jij (jullie) blijkbaar niet en vegen deze meteen van de baan zonder er ook eigenlijk maar iets van te weten.

Tot een jaar geleden reageerde ik net zo als jij, ook ik heb van horen zeggen dat deze methode wel eens zou kunnen werken, ik ben zelf het een en ander gaan onderzoeken, dus niet klakkeloos bij mijn paarden (want ik heb hier meer zuigers staan) toegepast maar eerst eens goed gaan speuren op internet, later kwam het centrale luchtzuig topic en daar werdt het ook uitvoerig besproken en ben ik bij 1 paard (de ergste zuiger) ermee begonnen en jawel, het werkt!
Dit paard is ook altijd bestempeld als "gewoonte zuiger" "stalondeugd" enz. en nu is hij er bijna vanaf.
Ik zeg ook expres bijna want hij zuigt nog na het eten van krachtvoer en ik kan hem niet volledig zonder krachtvoer houden, dat kan hij gewoon domweg nog niet aan anders had ik dat dus wel gedaan maar wordt dit niet minder dan ga ik ook het maagmiddel halen bij de DA en ik hoop dan dat het gaat helpen.
Eigenlijk weet ik wel zeker dat het helpt (ok, ik heb het nog niet getest) want als je ziet dat dit paard van de hele dag door zuigen naar slechts even zuigen na zijn krachtvoer is gegaan is het voor mij duidelijk dat het toch echt in de maag zit, heeft bij hem niets meer met gewoonte te maken hoor.

Ik zou zeggen, verdiep je er eens wat verder in, probeer het en trek dan je conclusie.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 11:39

Tanja, ipv gastrocare zou je ook eens maagcomposituum van de groene os kunnen proberen. Dat kan ook heel goed werken. Ging in ieder geval heel goed bij een paard dat continu luchtzoog, en dankzij de maagcomposituum later helemaal niet meer deed. Alleen af en toe bij stress en dan alleen na het eten. Is een stuk goedkopere oplossing.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:56

Dat is ook een optie, thanks voor de tip OK dan!
Ik kijk het bij hem in ieder geval nog even aan, hij is nl. van de hele dag door stevig zuigen naar nu alleen nog een kwartiertje na zijn krachtvoer zuigen gegaan, dat vind ik al een hele verbetering maar mocht er geen verbetering in komen dan ga ik het zeker proberen!

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 03:16

waar kan je maagcomposituum van de groene os halen en is het poeder ofzo? en wat kost het? en is het goed voor het paard? zou je me kunnen pben

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 09:03

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 10:59

Ik heb het maagcompositum geprobeerd en het luchtzuigen werd bij mijn paard niet minder. Ik bied de hele dag ruwvoer (eerst kuil maar daarna speciaal voor hem hooi) aan maar dat laat hij steeds liggen en loopt het door zijn hele stal heen, met als gevolg dat mijn stalhouders toch weer minder gaan geven omdat het anders zonde is (logisch). Als hij op de wei loopt doet hij het ook. We gaan deze zomer voor het eerst proberen dag en nacht op de wei. Hooi vindt hij nu niet eens lekker meer, laat bijna alles liggen en gaat dan maar stro eten Vork
Hoe verklaren jullie het gedrag van mijn paard dan? En heeft het voeren van die gastrocare nog wel zin? Ik geloofde zelf dus heilig in de maagzuurtheorie maar het maakt echt niet uit wat ik doe of voer want hij blijft het toch wel doen.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 11:05

Geeuwen kan ook een vorm zijn van de kaak ontspannen. Mijn paard doet het altijd als ik zijn hoofdstel in heb gedaan en na het rijden er weer uit heb gehaald. Dan staat ie als een gek te geeuwen Volgens de fysio is het niet erg, het zorgt ervoor dat paarden het tongbeen niet vastzetten.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 17:35

DinkeyGirl, hoe lang heeft je paard de maagcompositum gehad? Ik kan mij voorstellen dat het niet ineens zal werken, is het ook niet een beetje minder geworden? Er zijn natuurlijk wel paarden die altijd nog wat blijven zuigen uit gewoonte.

Bij mijn paard heeft het groot effect gehad dat ik het roer totaal om heb gegooid, hij is van 24/7 op stal naar 24/7 naar buiten in een kudde gegaan, ook nu in de winter staat hij nog steeds buiten.
Ook het voer is drastisch gewijzigd, hij is van 4x per dag hooi naar de hele dag doorlopend hooi gegaan en zijn krachtvoer is terug gezet van 5 kg per dag naar 1 kg per dag, hij is zienderogen opgeknapt en zuigt vrijwel niet meer behalve dan wat ik al zei, na het eten van zijn krachtvoer doet hij het nog eventjes.
Ook een ander paard van mij is in deze ommekeer meegegaan en is van ook 4x per dag hooi naar doorlopend gegaan, krachtvoer kreeg hij 4kg en nu ook nog 1 kg per dag en hij is van alleen overdag op het land en snachts op stal naar 24/7 in de kudde gegaan.
Dit paard had de volgende problemen: Kribbebijten, luchtzuigen, weven, boxwalken en headshaken (alleen op stal) bij hem zijn alle problemen dus echt totaal verdwenen, hij doet niets van dit alles meer.
Misschien is het een optie dat je je paard anders gaat houden? (hoewel dit natuurlijk niet voor iedereen zo makkelijk is, dat begrijp ik)

Gastrocare kan je natuurlijk altijd nog proberen, misschien werkt dit wel sterker dan maagcompositum, ik heb ze beiden dus nog niet geprobeert dus heb er geen ervaring mee, ik probeer het maagprobleem eerst anders op te lossen.
Werkt dat nou ook niet zou ik als ik jouw was proberen het over een heel andere boeg te gaan gooien en proberen je paard in een kudde te plaatsen, kan heel goed werken

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 18:34

Tanja ik ben dus kortgeleden naar een stal verhuisd waar ze idd zomers in kuddeverband de wei op gaan, nu is het land daar te nat voor maar komt hij wel in de paddock met andere paarden. Dus dat ga ik nog uitproberen als laatste mogelijkheid. Het maagcompositum heeft hij gehad totdat de pot op was, dus zo'n twee maanden denk ik? Ik weet het niet meer precies. Qua ruwvoer en krachtvoer maakt het niet veel uit wat ik geef, hij blijft het doen. Dus de wei is nog mijn laatste middel om het te verminderen.
Mijn paard zet zich niet vast en neemt dus een hap lucht in de lucht. Ook maakt hij veel lik-en kauwbewegingen en soms blaast hij de lucht ook weer uit en maakt hij wind-geluiden met zijn mond en wangen. Hij draagt een band maar als je die te los doet zuigt hij er dwars door heen. Hij doet het dus ook vooral tijdens en na het eten, in stressituaties en nieuwe omgevingen. Maar vaak zat dus ook als je tijdens het poetsen de band afdeed, ging hij het tijdens het poetsen of naverzorgen ook staan doen. Ook doet hij het op de wei, niet in het begin maar na een tijdje, of als hij zich verveeld en er uit wil. Dus de maagtheorie staat bij mij niet zo sterk wanneer het gaat om MIJN paard, gewoon omdat de kenmerken niet overeenkomen en logisch zijn.
Ik heb een heel geprek met mijn dierenarts gehad en ook zij gaf mij gelijk zo veel mogelijk ruwvoer aan te bieden en zo weinig mogelijk krachtvoer (wat ik dus al deed) en zij gelooft ook in de maagtheorie. Om te testen of het bij Suevo aan zijn maag ligt, zou ik hem 3 maaden op maagzuurremmende medicijnen moeten zetten die het zuigen zouden moeten tegengaan. Vandaar dat ik hier meningen vraag, voordat ik weer aan een duur project begin terwijl het toch geen effect heeft.
Laatst bijgewerkt door DinkeyGirl op 27-11-04 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:36

DinkeyGirl schreef:
Hij doet het dus ook vooral tijdens en na het eten, in stressituaties en nieuwe omgevingen. Maar vaak zat dus ook als je tijdens het poetsen de band afdeed, ging hij het tijdens het poetsen of naverzorgen ook staan doen. Ook doet hij het op de wei, niet in het begin maar na een tijdje, of als hij zich verveeld en er uit wil. Dus de maagtheorie staat bij mij niet zo sterk wanneer het gaat om MIJN paard, gewoon omdat de kenmerken niet overeenkomen en logisch zijn.
.

Als hij het vooral tijdens en na het eten doet, kun je er denk ik wel vanuit gaan dat hij last van z'n maag heeft. Als hij al langer of erg last van z'n maag heeft, helpt krachtvoer verminderen/meer hooi, veel buiten al vaak niet meer de pijn in z'n maag te verminderen. Het is dan te erg om het door het lichaam zelf te laten genezen. Hiervoor kan je hem dus beter medicijnen voor geven. Heb je z'n maag al eens na laten kijken??

Ze kunnen ook zuigen van stress. Mijn paard deed het op de vorige stal continu. binnen en buiten. nu staat hij op een andere stal. veel hooi, veel buiten, luikje in stal en minder krachtvoer. hij is het over het algemeen genomen veel minder gaan doen. vooral na het geven van pronutrin.
hier ben ik nu mee gestopt en hij zuigt eigenlijk alleen nog op de wei. (dit wel bijna continu) ook als je hem bijv. geen aandacht geeft in de wei, of als je hem achterlaat en bij stress-situaties. als hij bijv. merries wil dekken, maar dit niet lukt. ik heb met m'n dierenarts en Margreet dudok van Heel ( van Silverlinde) overlegt en het zuigen kan heel goed door stress komen. sommige paarden zitten boordevol stress, maar aan de buitenkant is vaak weinig tot niets te zien. paarden kunnen net als mensen van stress maagpijn/maagzweren krijgen. En als ze (maag)pijn hebben, kunnen ze hiervan ook weer gestresst raken. dus je kan echt alle kanten op. over 2 weken komt de Silverlinde Tieme nakijken en wordt hij waarschijnlijk behandeld tegen stress en voor z'n maag.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 22:17

DinkeyGirl, ik ben natuurlijk geen deskundige zeker om het feit dat ik de middelen zelf nog niet heb geprobeert maar misschien dat je het toch wat langer moet proberen?
Kan natuurlijk best dat jouw paard er gewoon niet goed op reageert, ik heb zelf bij maagklachten bijvoorbeeld ook niets aan Rennies of Maalox terwijl dit bij mijn vriend juist perfect helpt, zo zal het ook bij paarden zijn, de een is anders dan de andere en reageert ook anders op een behandeling.
Ik ben erg benieuwd of je paard er baat bij heeft dat hij naar buiten gaat maar ik begrijp dat hij wel snachts naar binnen gaat dan?
Bij mijn paarden werkte dat dus niet, op een gegeven moment wist ik het echt even niet meer en heb ze snachts ook buiten gelaten en daar zat het hem in bij hun, dat hielp echt. Ze kunnen nu echt zelf kiezen of ze naar binnen gaan of niet en dat geeft blijkbaar een behoorlijke rust (bij mijn paarden dan he) Maar goed, ik heb het geluk dat ik die mogelijkheid heb en dat is op een pensionstal meestal erg lastig en dan wordt het ook erg moeilijk om het probleem anders aan te pakken.

Wat Droebel zegt vind ik ook heel aannemelijk, bij het 1e paard waar ik het over heb, Mozart (deze zuigt dus echt al jaren) heeft het zuigen waarschijnlijk te maken met het vele op stal staan. Voor hij bij ons kwam ging hij erg weinig naar buiten, of dat echte stress heeft opgeleverd bij hem weet ik niet zeker maar het is een erg angstig paard dus ik denk dat het er bij hem wel mee te maken heeft.
Het 2e paard waar ik het over heb, Kevin, heb ik al 8 jaar en alle 8 jaren heeft hij deze problemen al gehad. Ik heb dat nu opgelost door hem in de kudde te zetten. Voor beide paarden werkte dit en bij beide zal het zeer zeker met stress te maken hebben gehad want ze zijn nu in hun hele doen en laten gewoon veel relaxter geworden.

Ik hoop echt dat het probleem ook voor jouw paard opgelost kan worden

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 11:21

droebel schreef:
Als hij het vooral tijdens en na het eten doet, kun je er denk ik wel vanuit gaan dat hij last van z'n maag heeft. Als hij al langer of erg last van z'n maag heeft, helpt krachtvoer verminderen/meer hooi, veel buiten al vaak niet meer de pijn in z'n maag te verminderen. Het is dan te erg om het door het lichaam zelf te laten genezen. Hiervoor kan je hem dus beter medicijnen voor geven. Heb je z'n maag al eens na laten kijken??

Ze kunnen ook zuigen van stress.

Als je mijn berichtje hierboven had gelezen had je geweten dat verschillende manieren van voeren niet uitmaakt, dat hij al eens medicijnen heeft gehad, en dat het bij hem idd door stress komt. En dat hij het nu nog steeds doet en ik niet meer weet hoe of wat.

Tanja ik heb het idee dat hij zich wel veel rustiger voelt op zijn nieuwe stal, hij staat relaxeder, hij gedraagt zich rustiger, hij straalt dit ook echt uit. Ik denk dat het fysieke contact met de andere paarden en het feit dat hij hier een luik naar buiten heeft, hier voor zorgen. Hij laat zelfs zijn voerbal met bix liggen nu, dus dat is een goed teken. Hij staat idd 's nachts binnen, en wil altijd graag terug naar stal als hij buiten is geweest of als ik gereden heb. Ook met rijden is hij veel ontspannener.

Dat het aan zijn maag zou liggen klonk gewoon het meest logisch in mijn ogen. Maar als hij zoveel ruwvoer krijgt dat hij het laat liggen dan heeft hij er onbeperkt toegang toe en nog blijft hij het doen. Hij doet het ook niet de hele dag door hoor (heeftie nooit gedaan). Maar dan had het toch minder moeten worden? Ik hoop dus dat hij strax in de zomer in de groep zijn rust vindt, ze mogen bij onze nieuwe stal nu ook op het land als het droog genoeg is, en ze gaan er in kuddeverband vroeg op en laat weer af. Dit heeft ook bij de hackney van een vriendin van mij geholpen, die zoog de hele dag door, op alles wat los en en vast zat. Nu staat hij zonder band in de kudde op de wei en zuigt bijna helemaal niet meer. Op stal heeft mijn paard trouwens ook allemaal speeltjes en hij kan de andere paarden zien. Hij staat in een hoekbox zodat hij aan de ene kant geen paard heeft en zich daar terug kan trekken mocht hij dat willen.

Dat het ene medicijn niet aanslaat en het andere wel kan nog een laatste reden zijn om het nog een keer opnieuw te proberen. Ik vind het niet erg om er veel geld aan uit te geven als mijn paard er dan maar mee geholpen wordt. Een vriendin van mij heeft haar paard (hele erge zuiger die zich ook vastzet) trouwens een paar maanden op pronutrin gehad en dat werkte ook helemaal niet, er was echt geen verandering in het paard te merken behalve dan misschien dat hij het nog meer ging doen Haha! (maar dat kwam omdat zij de band te los deed).

Ben toch erg benieuwd naar de mening van Anya, ik heb haar al eerder hierover gesproken in een ander topic maar ze gaf toen ook al geen antwoord.