jonge paarden niet te houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:23

Kitten schreef:
Waar kennis ophoudt, begint mishandeling, hier iig. Boos!

Mishandeling? Dit heeft niks met mishandeling te maken, een paard moet op bepaalde momenten gewoon luisteren! Vind het eerder een mishandeling als je er niks tegen doet, je paarden niet in de hand hebt, deze de straat oprennen met alle gevolgen van dien. Boos!
En een paard in de vrije natuur krijgt ook heel wat te verduren om zijn rang te bepalen. Is dit ook mishandeling?

Wenkelover, heel concequent zijn, hengstenketting wil nog wel eens helpen. En vraag anders hulp, dat je er zeker niet alleen voor staat. Probeer met een paar mensen te oefenen met ze te leiden, en laat ze dan merken dat jullie hoger in rang staan!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:49

Als een paard nooit geleerd heeft om te moeten luisteren, heeft het ook geen enkele zin, hem een ketting om zijn neus of door zijn mond te trekken en daaraan te gaan hangen.

Gebroken neusbenen en uitgescheurde monden is het enige resultaat wat je zult krijgen.

Je praat hier niet over dieren met macho gedrag, of een slecht (gemaakt) karakter, maar over dieren waar kennelijk nog helemaal niets mee gebeurt is en dan is een ketting over de neus of door de mond de slechtste manier om zo'n dier vertrouwen te geven en gehoorzaamheid te leren.

Vraag hulp aan iemand die hier ervaring mee heeft, of blijf er vanaf, want zo krijg je ongelukken.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:28

Kitten schreef:
Waar kennis ophoudt, begint mishandeling, hier iig. Boos!

Dat vind ik dus niet. Ik heb liever dat mijn paard een dag last van zn mond heeft omdat ik hem 1 keer aan heb gepakt, als dat ik jaren lang bezig ben en dan nog een paard heb dat over me heen loopt. Ik wil dat hij naar mij luistert en op mij let, en als dit de manier is om dat voor elkaar te krijgen dan gebruik ik deze manier. Ik moet zeggen dat ik het ook niet vaak gebruik, ik heb namelijk een zeer goed (door mij) op gevoed paard wat super luistert. Alleen bij een van onze jonge paarden als ik over de straat moet of op drukke koersdagen wil ik nog wel eens een touw of ketting door zn mond doen. Hij is niet zo subtiel en loopt zo door je heen, en ik heb geen zin in ongelukken.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:42

wkoekoek schreef:
Dat vind ik dus niet. Ik heb liever dat mijn paard een dag last van zn mond heeft omdat ik hem 1 keer aan heb gepakt, als dat ik jaren lang bezig ben en dan nog een paard heb dat over me heen loopt. Ik wil dat hij naar mij luistert en op mij let, en als dit de manier is om dat voor elkaar te krijgen dan gebruik ik deze manier. Ik moet zeggen dat ik het ook niet vaak gebruik, ik heb namelijk een zeer goed (door mij) op gevoed paard wat super luistert. Alleen bij een van onze jonge paarden als ik over de straat moet of op drukke koersdagen wil ik nog wel eens een touw of ketting door zn mond doen. Hij is niet zo subtiel en loopt zo door je heen, en ik heb geen zin in ongelukken.

Maar dan heb je het niet zoals TS over volledig groene dieren, terwijl ze zelf ook nog een jonkie is, met weinig of geen ervaring op dit gebied.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:46

Als ik een jong, sterk paard heb dat niet luistert, neem ik liever het zekere voor het onzekere. Ze kan het best gewoon ketting onder of over de neus doen, en als dat echt niet helpt door de mond. Het is misschien rigoreus, maar reken maar dat het werkt.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:11

Is er nou echt helemaal niemand die hier leest wat er werkelijk staat? Scheve mond
Het zijn haar paarden niet, maar paarden die bij haar op stal staan! Dus ze heeft het recht niet om deze beesten met een hengstenketting en of zweep te gaan beleren!!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:26

Wat krijgen die rakkers te eten? Misschien zit er wel veel te veel energie in hun voer! Sober krachtvoer en ruim voldoende goede kuil zou ik adviseren!

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:33

wat altijd werkt ellebog in hun nek houden en kop omtrekken een kant op trekken. steek over de neus met een touw wil ook lukken en doet niet zozeer, hengstekenting vind ok ook onzin, een onbeleerd paard kun je niet straffen met wat ie niet snapt. maar belonen op wat ie wel goed doet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 08:44

xtwisterx schreef:
Is er nou echt helemaal niemand die hier leest wat er werkelijk staat? Scheve mond
Het zijn haar paarden niet, maar paarden die bij haar op stal staan! Dus ze heeft het recht niet om deze beesten met een hengstenketting en of zweep te gaan beleren!!!

En daarom moet ze wel half verongelukken als ze die paarden naar de wei brengt???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:05

Idd gewoon hengstenkettingkje onder de kin door, zweepje erbij ........ wil hij je voorbij even een rukje, brul en een tikkie en het kwartje valt ontzettend snel hoor Haha! Haha! Haha! Hoef je niet eens grof voor te worden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 10:45

ik zal het proberen..........
ik hoop dat het werkt. ik ben niet echt bang voor ze maar vind het heel vervelend dat ze doen en daarbij ben ik eigenlijk ook nog helemaal alleen want mijn vriendin die ook de paarden verzorgt vindthet eng als ze zo beginnen te doen en die laat metteen los. Daarom waren ze last ook losgebroken,want die van haar ging aan de haal en toen werd ik tegen een kruiwagen aangedrukt en meost ik wel los laten.

maar ik zal alles wat hier staat eens proberen en kijken wat werkt.
allemaal bedankt Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:46

bolletje schreef:
wat altijd werkt ellebog in hun nek houden en kop omtrekken een kant op trekken. steek over de neus met een touw wil ook lukken en doet niet zozeer, hengstekenting vind ok ook onzin, een onbeleerd paard kun je niet straffen met wat ie niet snapt. maar belonen op wat ie wel goed doet.

als ze idd van je weg draaien doe ik t ook zo ,.

begrijp ik nou goed dat je 2 jonge paarden tegelijkertijd meeneemt ?
(zie nu dat jij eeen en je vriendin er een meeneemt..zijn ze van haar of van een derde en hoe doet die t ? )

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:51

hee hee
nou ja als ik echt een etterbakje aan de hand heb die maar niet wil luisteren dan doek hem echt wel een hengsten ketting om ik laat noet over me heen lopen,en een zweep voor de neus houden doek af en toe ook wel Schijnheilig ook bij paarden van anderen want ik kom er liever niet onder
su6

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:47

Gewoon met een langere lijn (longeerlijn) oefenen. Dus niet gaan longeren, maar met een langere lijn ben je ze nog niet zo vlug kwijt. Oefen eerst gewoon eens in de wei. Zweepje erbij die je eventueel tegen de borst kunt tikken als hij harder gaat lopen. Hij mag nooit voor je uit gaan lopen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:34

xtwisterx schreef:

dus moet ze er maar mee verongelukken?
sorry hoor maar van wie het paard ook is, er is geen enkel paard wat zo met mij aan de haal gaat

touwtje over de neus heen, of hengstenketting gebruiken(niet over de neus, maar onderdoor, ivm neusbeen wat niet zo sterk is als de hengstenketting Knipoog ) en zodra ze te hard gaan, meteen terugtrekken.
en altijd consequent zijn, dat hebben ze het zo afgeleerd!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:23

Neonlight schreef:
En daarom moet ze wel half verongelukken als ze die paarden naar de wei brengt???

Nee, maar het is niet aan haar om een oplossing te zoeken. Lachen
En ze hoeft niet met andermans paarden te gaan lopen experimenteren met hengstenkettingen e.d.
Daarmee kun je meer schade aanrichten dan je doorhebt. En dan kom je op het punt dat het niet jouw paard is die schade heeft...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:51

Waarom ben jij met de paarden bezig?
Eerste wat in mij opkomt is lekker de eigenaar zelf die paarden in en uit de wei laten zetten. Waarvoor moeten ze er eigenlijk uit? Staan ze 's nachts op stal?

Als dat geen optie is en jij ze echt zelf in de wei moet zetten, moet er idd wel wat gebeuren voordat er echt ongelukken gebeuren met jou en/of de paarden.
Tja, mijn oplossing zou dan denk ik ook de hengstenketting zijn, maar dan wel onder de kaak door en nooit over de neus of door de mond Zeker niet bij een jaarling.....
En denk dat xtwisterx een heel goed advies geeft, om hulp te zoeken van een ouder persoon met meer ervaring. Die weet hoe met jonge paarden om te gaan.

Succes!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 09:13

[/quote]als ze idd van je weg draaien doe ik t ook zo ,.

begrijp ik nou goed dat je 2 jonge paarden tegelijkertijd meeneemt ?
(zie nu dat jij eeen en je vriendin er een meeneemt..zijn ze van haar of van een derde en hoe doet die t ? )

ik neem een te gelijk mee en me vriendin doet het hek achter me dicht. Het zijn niet de paarden van mijn vriendin maar, van een man die er niet zoveel tijd voor hebt en ze een beetje voor het fokken en lol heeft. Wij verzorgen ze, maar we doen dus een te gelijk en ik neem ze mee.

het touw om de neus en een zweep ervoor heeft al aardig geholpen. Eentje begrijpt het nog niet en de rest begint het al een beetje in te zien of ze zijn bang voor de zweep Verward maar gelukkig hoefde ik geen tikje te geven.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 09:03

volgens mij snappen er een aantal mij niet helemaal.
De paarden zijn inderdaad niet van mij, de eigenaar wil graag dat wij ( twee) iets met zijn paarden doen want dan worden ze niet dik en zo. Het is geen moeten!! Dan heb je twee tweejarige die niks gewend zijn omdat er met veulen niks is mee gedaan, ze zijn niet bang voor mensen maar gewoon brutaal dat kun je zo zien. Het gaat al weer wat beter maar ze doen het nog steeds. Ik wil ze vaker gaan borstelen mischien worden ze dan wat maker en aan een hoofdstel laten wennen ( ik doe er niet metteen een touwtje aan, dus maak je geen zorgen. ) Dat wil ik zo gaan doen; eerst week 5 min. om, dan tweede week 10 tot ze het niet meer erg vinden. Is dit een goed idee... als ze het gewend zijn kan ik ze mischien buiten makelijker houden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 09:05

o,ja ...... als ze drie jaar zijn en gaan ze naar een keuring. Krijgen ze zomaar in een keer bit in, ze weten dan niet eens wat dat is. Snap je nou waarom ik ze dan een beetje makker wil gaan proberen maken. De eigenaar heeft er geen tijd voor, en straks weten ze op de keuring niet wat hun overkomt!!!