Hoeveel groeit een 2,5 jarige nog?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 08:35

paars schreef:
brilletje nodig Clown ? !

Nee hoor Tong uitsteken . Maar ik geloof dat een aantal mensen in dit topic elkaar nogal tegenspreekt..... Vandaar Lips are sealed

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:04

XoNo schreef:
Men neme een strotouwtje. Neem de lengte van het strotouwtje vanaf de elleboog naar de kogel. Leg het touwtje nu vanaf de elleboog langs de schoft. Waar het touwtje ophoudt; zo groot moet je paard ongeveer worden.

Dit heb ik inderdaad ook van de dierenarts en hoefsmid gehoord. Zo zou mijn 2,5 jarige dus nog een centimeter of 7,8 moeten groeien (ze is nou 1.59 dus dat mag ook wel...). Ik heb de truc ook met onze drie uitgegroeide paarden geprobeerd, en ja hoor, die kwamen precies uit op de schoft dus het lijkt wel te kloppen.
Ik heb overigens vroeger een merrie gehad die met 3 jaar 1.60 was en uiteindelijk toen ze 7 was 1.68 is geworden. En mijn buurvrouw heeft een zelfgefokt paard waarvan iedereen zei dat ie een Epony zou blijven (met 2,5 was hij 1,57 ) maar nu is hij 5 en ondertussen zo'n 1,65 en hij groeit nog steeds.
Sommige paarden zijn nou eenmaal laatbloeiers (vaak ook genetisch bepaald door de ouders) en andere zijn vroeger.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:08

Het is een stukje genetisch bepaald, maar ook afhankelijk hoe goed de voeding en omgeving (zonlicht) is geweest. Ik denk niet dat de groei gestopt wordt vanwege het rijden. MITS uiteraard goed gevoerd wordt en het paard wel de tijd krijgt om zich te herstellen na elke inspanning.

Holsteiners staan er bv om bekend dat zij erg hard groeien. Ook dat is niet geweldig omdat de kans op OCD wordt vergroot.

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 11:54

Ik denk dat ik het strotouwtje-systeem ook maar ga toepassen op dat hengstje....
Ben benieuwd wat er dan uitkomt? Hyper!

Maar het lijkt me dat de bouw van een paard daar ook nog wel invloed op kan hebben (sommige paarden zijn tenslotte ook hoogbeniger dan andere).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:05

Vriendin van mij heeft dat touwtjes gedoe ook eens geprobeerd, en toen bleek haar jonge rijpaard echt al te groot voor zijn pootjes Nagelbijten / Gniffelen

xtvax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:38

1 paardje van mij was met 2,5 jaar ongeveer 1.62m, hij was toen nog hengst, op ruim 3 jaar was hij ongeveer 1.65m. Op 3 jaar en 7 maanden ongeveer is hij gecastreerd. Hij is nu 4 jaar en 4 maanden en is ongeveer 1.68m en naar mijn idee nog niet klaar met groeien.

Heb een merrie is op de stamboek keuring gemeten is op 1.61/2 meen ik en die is nu (7 jaar) ongeveer 1.66m.

Verschilt heel erg per paard hoeveel hij nog zal groeien denk ik. Kijk maar bij mensen, de ene groeit al heel jong en de andere krijgt pas op latere leeftijd een groeispurt!