Dressuur amazone`s zijn bang..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:25

En daarnaast zijn er ook mensen die gewoon geen plezier beleven aan springen en zich daarom bij dressuur houden. Dat heeft dan niets met angst te maken, maar met 'geen interesse'. Dat kan ook nog. Knipoog

[Edit] suffe typo's in zo'n klein stukje
Laatst bijgewerkt door Karin op 22-11-04 09:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:25

Ik ben 'van origine' een springruiter. Ik heb M gesprongen tot ik 17 was. Toen kreeg ik een ander paard en die bleek in de dressuur heel goed te gaan. Toen pas kreeg ik het mooie van de dressuur in de gaten, het nadenken en de logica van de dressuur. Ik ontdekte toen pas dat er meer achter zat dan 'stom je rondje door de ring te rijden'.
Ik ben het mooie van de dressuur gaan inzien en dat is de reden waarom ik me op het dressuur rijden heb toegelegd.
Voor de afwisseling spring ik nu met mijn paarden een sprongetje en af en toe wat mee in de springles voor de fun. Ik start ze echter niet op de springwedstrijden meer.

Ben ik bang? Nee, absoluut niet. Doordat mijn paard zich in een parcours erg sterk maakt, rij ik er juist meer aan!

Kan me wel voorstellen dat er veel mensen zijn die speciaal voor dressuur gekozen hebben en dat er ook opvallende aantallen zijn die dressuur rijden (of een andere tak Knipoog ) omdat ze angstig zijn. Maar ik vind niet dat je moet zeggen: die persoon rijdt dressuur omdat ze niet durft te springen, dat is dus onzin.....

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:26

Ik denk dat er redelijk wat gevallen zijn waarvoor die stelling waar is, waaronder mezelf 2 jaar geleden. (inmiddels spring ik wel)
Maar er zijn ook gewoon dressuurruiters die liever dressuur rijden en best zouden durven springen maar daar niet geintresseerd in zijn.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:35

Ik val niet onder de noemer dressuur-ruiter, maar dressuur wel zo af en toe. Springen doe ik nooit. Ik durf wel een klein huppeltje te maken, maar echt hoge parcoursen zie ik niet zitten.
Maar.... who cares dat dressuurruiters niet durven springen Verward Wat maakt het uit? Niets toch zeker?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:41

wat ik wel jammer vind is dat veel paarden die juist zoveel plezier beleven aan springen dat dus niet doen omdat de ruiter het niet leuk/eng vindt. Op zich niet zo erg, maar als dat dan ook nog eens gepaard gaat met 'niet willen/durven/kunnen buiten rijden' en heel veel trainen wordt het IMO wel erg saai. Ik merk zelf dat onze paarden mn van het crosswerk heerlijk fris en tevreden worden, en daar pluk ik in de dressuur zeker de vruchten van.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:45

Ghehehe, nou, ik mag er vanavond anders aan geloven hoor Nagelbijten / Gniffelen

Moet voor mijn opleiding een sprongetje wagen.

Toegegeven: uit mezelf had ik dit nooit gedaan, zie er iets tegenop, maar ben er van overtuigt dat als ik er eentje achter de rug heb, ik meer lef heb gekregen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:47

Tyrza, gratis tip van mijn instructeur: stil zitten en niets doen je paard springt vanzelf wel Haha! Mijn moeder springt tegenwoordig ook weer, na zeker 10 jaar tussenstop.

PS Pablo had 161 en 160 in het m1 gisteren

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:48

Jaaah en recht naar voren blijven kijken he?

Ik heb iig om een heel lief braaf paard gevraagd. Olv Luc Steeghs moet het wel goed komen, denk ik.... toch? Nagelbijten / Gniffelen

Btw: van harte Lielle!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:49

komt zeker goed Recht naar voren kijken is ook handig ogen dicht mag ook Knipoog

thanks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 10:13

Ik doe eigenlijk van alles met m'n paarden en maak ook wel eens een sprongetje in het bos of op de crossbaan bij Busloo.
Toch zie ik het niet zitten om een springwedstrijd te starten, ik heb totaal geen gevoel voor afstanden, afzet en snelheid.
Met een boomstam in het bos maakt dat niet uit maar in een parcours red ik het gewoon niet Haha!
Bovendien heb ik de ervaring dat een paard dat erg graag springt niet handig is als voorpaard in het tandem tijdens de marathon Schijnheilig

Voorpaard ging over een biels heen ipv er langs heen Bloos!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 10:23

Ik ben inderdaad absoluut geen springheld. Vroeger wel, met de pony heb ik altijd gesprongen en met mijn eerste paard ook, maar ik doe het nu bijna nooit meer. Soms hup ik in de verenigingsles over een klein kruisje...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 10:26

Mijn paard is jong, dus nu doe ik vooral aan dressuur.Maar ik wil langzamerhand het springen aan gaan leren. Er zijn wel veel mensen bang in de dressuurwereld..Maar je kan niet zeggen; dressuuramazone's zijn bang.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 10:30

Als een paard het echt niet kan of echt niet leuk vindt, dan hoeft ie van mij niet perse M of Z springen te worden. Maar een B parcoursje vind ik eigenlijk dat ze allemaal moeten kunnen. Plus dat ik het springen juist een goede afwisseling vind, als ik altijd moest dressuren zouden zowel het paard als ik helemaal gek worden.

Ik denk dat met de nieuwe "verlaagd B" wedstrijden de instap om te gaan springen wel wat lager is geworden, een parcours van een meten springen is toch wel even slikken als je nog niet eerder gestart bent.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 10:32

De stelling klopt dus wel een beetje, er zijn dus toch een aantal dressuurruiters die niet staan te springen Haha!
om een sprongetje te maken... Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 10:36

Tja, zo kun je natuurlijk van iedere stelling wel zeggen dat-ie 'een beetje klopt'. Haha!

Romano_Tres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 10:39

dat vind ik echt belachelijk want ik als dressuurruiter spring ook wel is voor de lol maar wil geen wedstrijden springen omdat ik dressuur gewoon leuker vind! maar wel jammer dat er zo gedacht word over dressuur ruiters

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 10:45

ik heb niet eens zozeer over wedstrijden springen, maar over gewoon thuis eens een sprongetje maken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:08

Ik merk wel dat in mijn omgeving de meeste dressuurruiters niet durven springen en ook niet durven een keer een flinke galop te doen buiten.
Tijdje terug was ik met Desiree (op bokt) buiten wezen rijden en hebben we de paarden even laten gaan. Ook toen hadden we het erover, dat springruiters toch vaak wat meer lef hebben en dus ook het paard een keer durven laten gaan... Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd Knipoog

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:22

Ik herken het wel een beetje, er zijn best wel wat dressuurruiters die alleen dressuren en nooit de bak uit komen want "hij is gevaarlijk buiten" of ze "wagen hun paard er niet aan" ofzo. Heeft niet te maken met springen maar in mijn ogen meer met de angst controle uit handen te geven - voor lekker buitenrijden of springen zal je wat meer aan je paard over moeten laten als bij dressuren.

(en ik vind het niet raar dat paarden die nooit de bak uitkomen buiten "gevaarlijk" zijn - die zien de ruimte voor zich en wagen een poging om een sprintje te trekken... Net als paarden die nooit in de wei komen "gevaarlijk doen" als ze er een enkele keer toch in mogen... )

Soldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 11:31

Nou, hier dezelfde discussie als die ik had dus. Mijn vriendin rijdt ook alleen maar dressuur. Dit is gekomen omdat zij vroeger met springen een zware val heeft meegemaakt met haar pony en sindsdien is de lol er echt wel af voor haar. Met haar paard springt zij nog wel af en toe maar dan alleen thuis en enkel en alleen voor de afwisseling en omdat het wel goed is voor het losmaken van de rug zegt ze dan, af en toe wat balkjes lopen en een sprongetje maken.

Het banketstaaf van de discussie die ik dus had vond ik dat dressuuramazone`s werden neergezet alsof ze alleen maar dressuur reden omdat ze niet anders zouden durven...voor mij vriendin gaat dat dus voor een deel ook op maar de grap is dat ik zeker weer dat ook al zou ze wel durven springen ze nu nog dressuur had gereden. *LOL*
Het interresseert haar ook niet dat springen, als we op een concours zijn wil ik nog wel eens graag kijken naar de springring, zij 5 minuten en dan heeft ze het wel gezien, haar interesse ligt echt bij de dressuur.

Dus ja, bang is ze wel om te springen maar dat is dus niet de reden dat ze dressuur rijdt nu..dus de stelling gaat voor een deel op, maar aan de andere kant dus helemaal weer niet. Ik vind het dan wel jammer dat er af en toe wel zo tegenaan gekeken word

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:33

Dat heet 'generalisering'. Haha!

Natuurlijk zal de stelling voor een deel wel opgaan, maar zwart/wit is het IMO allemaal niet.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:37

Renske20 schreef:
een enkeling vindt het zelfs niet goed voor hun 'dressuur'paard Scheve mond

Apart...
Ik (= bange poeperd) heb mezelf juist min of meer "gedwongen" om regelmatig te gaan springen in de hoop dat hij er dressuurmatig beter van wordt: minder kijkerig! Dat hij er ook nog eens losser van wordt is ook heel mooi meegenomen. En juist ook die afwisseling is hartstikke goed!

Ik heb een springinstructeur die heel erg hamert op controle, rust en ontspanning en ook daar heb ik weer profijt van bij de dressuur. En: als het zo gaat is het helemaal niet eng, juist hartstikke leuk!

Als je alleen maar harder, hoger, verder over de balken gaat scheuren, ja, dan gaat het vanzelf een keer mis en wordt het eng. Toegevoegde waarde in je training heeft het dan ook niet echt. Goede begeleiding is in het springen misschien wel nog belangrijker dan in de dressuur, al is het maar uit veiligheidsoogpunt.

Ik was begonnen met wat hulp van een stalgenootje die wel wat ervaring heeft in het springen, maar zeker geen springtrainer is. Toen lag ik er dus mooi wel 2 keer naast Scheve mond Niet grappig, dus ik heb maar echte hulp gezocht en daarmee gaat het hartstikke goed!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:37

misschien is eerder de grote vraag wanneer je een dressuurruiter bent.
Ik rijd zelf voornamelijk dressuur en gebruik alle andere dingen vooral als variatie.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:45

Ikzelf rijd dressuur omdat ik geen B parcours durf te springen, veel te hoog! Op de rijvereniging springen we eens in de 2 a 3 weken en dan doe ik altij mee omdat ik het hartstikke leuk vind, maar dan gaan we nooit zo hoog. We springen dan meer lijntjes en inuitjes enzo, wat dus ook heel erg van pas komt voor een dressuurmatig gereden paard.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:48

Ik heb het altijd gecombineerd met de nadruk op springen, maar nu heb ik een paard wat nog niet over een 10 cm springt en houd ik het vandaag de dag maar bij dressuur, het is absoluut niet zo dat ik niet durf