hoe weet je wanneer je paard t koud heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:35

lonnie schreef:
wederom is dit niet waar ik om voreg, of lees goed of geef geen nutteloze reactie!

@nimerdor: als je paard onder 950 gram staat, hoeveel dekens zijn dat dan en hoe weet je wanneer er bv een deken onder moet?

het zijn 2 dekens, 1 van 400 gr en 1 van 550.
Mijn dekens zijn heel goed ademend, hij heeft er nog nooit onder gezweet.
als het warmer word die ik die van 400 gr er gewoon onder weg.
Als he zwaar gaat vriezen doe ik de halsdeken eronder

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:45

Mij hebben ze verteld dat paarden het pas echt koud hebben als het onderste gedeelte van hun oren koud zijn

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:32

Nimmedor schreef:
het zijn 2 dekens, 1 van 400 gr en 1 van 550.
Mijn dekens zijn heel goed ademend, hij heeft er nog nooit onder gezweet.
als het warmer word die ik die van 400 gr er gewoon onder weg.
Als he zwaar gaat vriezen doe ik de halsdeken eronder

Pff dat lijkt mij wel erg veel van het goede! Lachen Ik vind 400 gram al dik.. en dan zitten die van nog kort in t haar. Maar blijkbaar kan het bij jou wel, als ie niet constant klam is of zweet.. Lachen

Luca69

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:47

lonnie schreef:
wederom is dit niet waar ik om voreg, of lees goed of geef geen nutteloze reactie!

Inderdaad ! Geef niet van die nutteloze reacties man !!

Maar goed, "wanneer heeft een paard het koud"...

Als ze staan te piesen en er komen ijsblokjes uit dan is het toch echt te koud geweest !

Verder kwam ik 's winters een keer op stal en paard pleite ! Zat ie binnen voor de openhaard jenever te zuipen ! Ziek Nou, ik zeg het je..de volgende morgen geen winstpunt mee te halen op concours !!

Hoop dat je hier iets mee kunt ? Clown

Succes...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:14

Gut Luca, wat een leuk grapje zeg....echt een verrijking voor dit forum....NOT Boos! ....ga ff in een andere rubriek lopen zieken, in de kleuterhoek bij voorkeur.....
De TS heeft een serieuze vraag gesteld, reageer niet of normaal. Een grapje is leuk op z'n tijd, maar dit is wel erg kinderachtig!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:54

fokoyapernor schreef:
een paard krijgt het bij -4 graden pas koud..
Ik weet niet hoe dat bij een geschoren paard zit..

Het is off topic maar dit is toch niet helemaal correct. Een (ongeschoren en dekenloos) paard kan tegen lagere temperaturen dan -4° C. Van op de site van de Belgian Horsemanship Association:
Citaat:
Omdat onze voorvaders uit Centraal-Afrika afkomstig zijn, waar de natuurlijke selectie zij die best de warme temperaturen konden verdragen bevoordeligde, ligt ons energie-neutraal bereik tussen +10 en +30° C. Paarden daarentegen stammen af uit noordelijke, hogergelegen streken, waar extreme koude een compleet andere uitdaging om te overleven vormt. Hun comfortzone ligt tussen +16 en -8 °C (andere cijfers spreken zelfs van -15 en 10 °C).

Wat voor dekens je moet opdoen als hij geschoren is, geen idee. Mijn paard is ongeschoren en dekenloos maar ik heb gelukkig geen last van de wintervacht, ik stap lang genoeg uit en doe er dan nog eventjes een zweetdekentje op en dat is het...

Luca69

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:41

paars schreef:
Gut Luca, wat een leuk grapje zeg....echt een verrijking voor dit forum....NOT Boos! ....ga ff in een andere rubriek lopen zieken, in de kleuterhoek bij voorkeur.....
De TS heeft een serieuze vraag gesteld, reageer niet of normaal. Een grapje is leuk op z'n tijd, maar dit is wel erg kinderachtig!

oh, sorry. dacht dat ik al in de kleuterhoek zat !

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:55

Een kennis van mij is naar een clinic geweest en daar is heel veel over verteld.

Een paard voelt zich goed bij de temperatuur 5-15 graden geloof ik. onder de 5 graden vind hij het frisje en als een paard het echt koud heeft dan trilt hij. Ik weet niet of het helemaal waar is maar dat zijn echt mensen die er verstand van hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 08:57

klopt, ik heb op school ook altijd geleerd dat het paard het liefst een temperatuur heeft van rond de 10-15 graden. daarboven of daaronder dat voelen ze.

dat klopt ook wel, want met 15 graden zijn paarden altijd vrolijk,voorwaarts etc...

daarboven worden ze sloom(te warm) en daaronder worden ze fris.
mijn pony is al een lekker beertje, van de week had hij zijn haren rechtomhoog staan, maar koud heeft ie t niet.

als ik gereden heb en hij is bezweet wacht ik tot zijn temperatuur koel aanvoelt, nat is niet erg, maar als een warm paard in de kou wordt gezet dan kunnen ze wel een virusje oppikken en verkouden worden...

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:49

haflingerfan schreef:
Een kennis van mij is naar een clinic geweest en daar is heel veel over verteld.

Een paard voelt zich goed bij de temperatuur 5-15 graden geloof ik. onder de 5 graden vind hij het frisje en als een paard het echt koud heeft dan trilt hij. Ik weet niet of het helemaal waar is maar dat zijn echt mensen die er verstand van hebben.

Dit stond dus ook in de Bit.. Lijkt mij dus dat je onder de 5 graden het beste een dek op kan doen, wil je hem/haar niet dik in de wintervacht hebben..

starsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:58

als de oren van een paard koud zijn , dan hreeft hij het ook koud

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:23

off topic (en zéker geen grap!): misschien kan iemand hier die met de PennyBitch een consult heeft afgesproken om met d'r paard te praten eens deze vraag stellen? het blijft anders giswerk hè wanneer een paard het kouder krijgt?

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:15

lonnie schreef:
@ larish daar vroeg ik dus NIET om, ik weet dat allemaal wel en heb het zoals ik al gezegd heb goed overwogen. Ik wil mijn paard ook graag een dek op doen omdat hij wit is, en in de zomer vies en nat van de modder, waardoor ik dan weer niet kan rijden. Ik kan immers geen zadel op een natgeregend paar gooien. Maar een deken kan er dan na het rijden weer niet op omdat hij dan nog 4 uur bezweet is en de hele nacht nat.

Uh als ene paard nat is kun je wel een zadel erop ligt...ok met modder is het een ande rgeval maar gewoon natgeregend kan geen kwaad Lachen