Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
LDRD schreef:Zo'n voorwaarde in een contract wordt als 'onredelijk bezwarend' aangemerkt, dus zo'n contract is nietig.
Ben jurist en behandel dit soort zaken voor 3 grote verzekeraars, dus weet waarover ik het heb hoor.
. Het enkele feit dat er letselschade ontstaat is niet afdoende voor het onredelijk bezwarend verklaren van zo'n exoneratie.laurae schreef:Ik ben advocaat en ik heb over exoneratiebedingen die betrekking hebben op letselschade mijn scriptie geschreven. Het enkele feit dat er letselschade ontstaat is niet afdoende voor het onredelijk bezwarend verklaren van zo'n exoneratie.
Ik ging er van uit dat de exoneratie eventueel in strijd zou zijn met 3:40 BW omdat je niet van het artikel af mag wijken, maar dat is dus wel zo.
Zodat ik ook snap wat je nu in hemelsnaam zegt...
Ik ben nl. wel benieuwd hoe het precies zit nl. Ik stel me iig voor dat Anke bepaalde dingen logisch en andere dingen onredelijk zou kunnen vinden mbt tot verantwoordelijkheid... maar als de wet het daar niet mee eens is heeft ze mooi pech...toch? Ik snap er soms niets meer van hoor... ik vraag me dan ook af of een bijrijdster een soort extra verzekering zou kunnen afsluiten voor evt. schades veroorzaakt door het paard wanneer deze onder haar hoede valt, weet jij dat heel toevallig of kan ik dat beter eens bij Amev/Hippo vragen... 
. Maar hoogstewaarschijnlijk is het enkele feit dat er letselschade ontstaat niet afdoende is om het beding buiten werking te stellen. Uitgangspunt is namelijk dat de redelijkheid en billijkheid trouw aan het gegeven woord vereisen. Of te wel: je hebt wat afgespoken, en alleen onder uitzonderlijke omstandigheden mag daarvan worden afgeweken.Misser schreef:Vind je dat van goed verzorgen en beenbescherming om etc. niet een beetje too much? Als ik dat als bijrijder in m'n contract zou krijgen zou ik denken dat de eigenaar het idee heeft dat ik achterlijk ben ofzo.