Bijrijder, wat moet er allemaal in het contract..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 10:13

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 10:19

LDRD schreef:
Zo'n voorwaarde in een contract wordt als 'onredelijk bezwarend' aangemerkt, dus zo'n contract is nietig.
Ben jurist en behandel dit soort zaken voor 3 grote verzekeraars, dus weet waarover ik het heb hoor.

Ik ben advocaat en ik heb over exoneratiebedingen die betrekking hebben op letselschade mijn scriptie geschreven Haha! . Het enkele feit dat er letselschade ontstaat is niet afdoende voor het onredelijk bezwarend verklaren van zo'n exoneratie.

Ik ging er van uit dat de exoneratie eventueel in strijd zou zijn met 3:40 BW omdat je niet van het artikel af mag wijken, maar dat is dus wel zo.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 10:34

Wat zijn "exoneratiebedingen" ? (voel me nu erg blond...)

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 10:34

laurae schreef:
Ik ben advocaat en ik heb over exoneratiebedingen die betrekking hebben op letselschade mijn scriptie geschreven Haha! . Het enkele feit dat er letselschade ontstaat is niet afdoende voor het onredelijk bezwarend verklaren van zo'n exoneratie.

Ik ging er van uit dat de exoneratie eventueel in strijd zou zijn met 3:40 BW omdat je niet van het artikel af mag wijken, maar dat is dus wel zo.

Kan je dat ook nog even in 'gewoon' Nederlands zeggen... Knipoog Zodat ik ook snap wat je nu in hemelsnaam zegt... Haha! Ik ben nl. wel benieuwd hoe het precies zit nl. Ik stel me iig voor dat Anke bepaalde dingen logisch en andere dingen onredelijk zou kunnen vinden mbt tot verantwoordelijkheid... maar als de wet het daar niet mee eens is heeft ze mooi pech...toch? Ik snap er soms niets meer van hoor... ik vraag me dan ook af of een bijrijdster een soort extra verzekering zou kunnen afsluiten voor evt. schades veroorzaakt door het paard wanneer deze onder haar hoede valt, weet jij dat heel toevallig of kan ik dat beter eens bij Amev/Hippo vragen...

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:25

Nieuwe poging, ik ben ook niet volledig geweest Haha!

Een exoneratiebeding is een deel van de overeenkomst waarin jij zet dat je niet aansprakelijkbent voor eventuele schade die ontstaat. Dit dus in afwijking van hoe dat wettelijk is geregeld.

Een beding kan in beginsel op drie manieren buiten werking worden gelaten. Dat is in de eerste plaats omdat het beding in strijd is met de wet of de openbare orde en goede zeden. Dat is niet het geval, je mag je gewoon exonereren (=uitsluiten ) voor schade die ontstaat als jou paard je bijrijder er af gooit.

Daarnaast kan indie er sprake is van een algemene voorwaarde, het beding onredelijk bezwarend zijn. Maar dit geldt dus alleen als er sprake is van een algemene voorwaarde. Een algemene voorwaarde is een schriftelijk beding die is opgesteld teneinde in een aantal overeenkomsten te worden opgenomen. En daar is helemaal geen sprake van als jij voor je bijrijder zo'n contract opsteld. Die uitsluiting kan daardoor ook niet onredelijk bezwarend zijn.

Als laatste kan een beding of een beroep op dat beding in strijd zijn met de redelijkehdi en billijkheid. Die term is net zo vaag als dat ie hier klinkt Haha! . Maar hoogstewaarschijnlijk is het enkele feit dat er letselschade ontstaat niet afdoende is om het beding buiten werking te stellen. Uitgangspunt is namelijk dat de redelijkheid en billijkheid trouw aan het gegeven woord vereisen. Of te wel: je hebt wat afgespoken, en alleen onder uitzonderlijke omstandigheden mag daarvan worden afgeweken.

Conclusie: je kunt gewoon je aanpsrakelijkheid uitsluiten, al kunnen er bijzondere omstandigheden zijn waarom jij daar toch geen beroep op mag doen.

Ik zou het wel heel erg verstandig vinden als je uitdrukkelijk in een contract zet welke risico's de bijrijder loopt en dat zij zich hier heel goed van bewust is.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 14:40

10. De huurder mag zich alleen begeven op het terrein van de pensionstal waar Sigranta gestald staat. Indien de huurder in het bezit is van een geldig ruiterbewijs kan door verhuurder toestemming gegeven worden om een buitenrit met Sigranta te mogen maken. Hetgeen huurder nooit zomaar mag, zonder toestemming van de verhuurder. Tevens is huurder verplicht om een veiligheidshelm te dragen als ze Sigranta berijdt. Het berijden en verzorgen is voor eigen risico van de huurder. De huurder kan verhuurder niet aansprakelijk stellen voor letsel of schade aan personen of spullen.

Dit heb ik momenteel in de opzet van mijn contract voor de bijrijder staan...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:00

Je kunt je nooit helemaal indekken en alle regels in een contract opstellen. Als al die regels zie die mensen hier voorstellen, in een contract zouden staan mag je uberhaupt blij zijn als je bijrijder blijft.

Over de opzegtermijn, die zou ik van twee kanten laten gelden en overeen laten komen met de betalingstermijn (per maand betalen is een maand opzegtermijn, per week betalen is een week opzegtermijn)

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:12

Vind je dat van goed verzorgen en beenbescherming om etc. niet een beetje too much? Als ik dat als bijrijder in m'n contract zou krijgen zou ik denken dat de eigenaar het idee heeft dat ik achterlijk ben ofzo.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:22

Misser schreef:
Vind je dat van goed verzorgen en beenbescherming om etc. niet een beetje too much? Als ik dat als bijrijder in m'n contract zou krijgen zou ik denken dat de eigenaar het idee heeft dat ik achterlijk ben ofzo.

Kan soms een hoop gezeur schelen iedereen weet waar hij aan toe is niets mis mee toch?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 22:19

precies, ze vond de meeste dingen net als ik erg logisch, maar door het op papier te zetten komen er tenminste geen misverstanden over en is het voor beiden duidelijk....lijkt me wel zo prettig.
En houd me op, inmiddels ben ik er meerdere malen achter gekomen dat hetgeen voor mij heel logisch kan zijn en een ander daar nooit aan gedacht zou hebben...
Zeker omdat ik al 4 jaar samen met mijn vriend alles doe en wij de meesten dingen heel van zelfsprekend vinde, maar dat wil niet zeggen dat anderen dat ook vinden! En zo ontstaan misverstanden die voorkomen hadden kunnen worden.

ik heb ook een maand opzegtermijn en dan voor beide partijen...