paard verkeersmak krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 14:55

Duz het is vooral langs "enge" voorwerpen laten lopen, waar je zeker van weet dat ze niet bewegen ofzo ( hierbij bedoel ik vooral voertuigen) en haar net zo vaak er langs laten lopen totdat ze er niet meer voor opzijspringt? Dank voor al jullie tips =P

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:01

Juist. Zo ben ik begonnen.
Auto laten draaien en langs laten lopen. Eerst ging ze helemaal uit haar dak en had ik net een varken naast me. Nu ziet ze die hele auto niet meer. Ik heb ook mijn zusje langs laten fietsen (inhalen enzo)
Laten bellen, toen trekkers...

Maar ik zou het in elk geval niet in mijn eentje doen.
Vraag of iemand (voor de zekerheid) als de mogelijkheid er is je paar vast te houden aan een longeerlijn ofzo.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:33

Ahum, met een paar kom je niet verder. luister, als het op kracht aankomt, trekt een paard ook nog 1000 kg weg, zeker tweebeners...
en het hoeft niet. als jij laat merken dat het allemaal okee is, dan kan je paard zelfs LOS achter je aan lopen. Ik zou altijd, als je er niet op zit, voorop gaan, niks zeggen, niks doen, gewoon doorlopen , met het paard aan een lang touw. Ze volgen echt... als je er een gevecht van van maken, hoe kan hij dan vertrouwen krijgen? ik pakte de Lusitana waar ik het over had, niet eens vast als er wat aan kwam!!! Okee, een keer is ze dus de boomgaard in gegaan, achter mijn rug om...om te grazen... vasthouden is in Nederland natuurlijk wel beter, maar met een lang lijntje en eerst gewoon op het erf oefenen. nogmaals zelf niks zien, niet reageren.. een paard is een kuddedier, geprogrammeerd om te volgen. volgen is heel logish voor ze...hou het dan ook logish...

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:50

Ik bedoelde ook eigenlijk paard.. Haha!
En ja, tuurlijk heb je gelijk dat een paard overal overheen dendert...
Vertrouwen is het belangrijkste wat er is.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 23:46

hebben jullie zelf ook jullie paard(en) ingereden op deze methode?? Maar als je haar niet de vrijheid geeft (dus aan de lijn houden) als ze wil wegrennen als ze bang is, worden ze dan niet alleen maar banger omdat ze niet weg kan komen.. ( nouja een paard dat evengroot is als mij, is natuurlijk wel sterker =S)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:37

Precies, dat is het sleutelwoord, vertrouwen. Ze moeten naar jou toe willen rennen, ipv van je af, als ze bang zijn.... Dat bereik je niet met dwang en slaan...