Appaloosa& dressuur, schijnt niet te kunnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-01 15:20

Ha ha, Cer, ik had hem toen nog niet zien lopen ,alleen op stal zien staan. Volgens een meisje daar had hij mooie ruime gangen. Mischien heeft zij daar een ander beeld over, maar ik vond dus absoluut van niet.

En inderdaad, wat Steef zegt, hij heeft een hoge kont en een kort front.
Wat vooral jammer was, was de manier waarop hij beleerd was, ik kon echt geen kant op met hem eigenlijk.
Jammer, maar ik kijk gewoon 'even' verder.
Gelukkig maar, dat er veel paarden zijn, heb namelijk al weer wat leuke DRESSUURTYPISCHE paarden op het oog... Clown *LOL*

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 15:26

Oh okee, ik dacht al "ook typisch, ruim, kort?" maar nu snap ik het. Je was anders wel lyrisch over dat paardje, dus op zich wel zonde dat het niet helemaal is wat je gedacht had. Maar zoals je zelf al zegt, er zijn zooooooveel leuke paardjes, je vind er vast wel 1 die helemaal jou smaak is !! succes in ieder geval !

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-01 17:26

Ja dank je!
Erg jammer, want ik was echt helemaal weg van hem...

Binnenkort ga ik naar een Junior merrie kijken. Lijkt me wat beter geschikt voor dressuur... Haha!

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 23:12

Citaat:
Op 2001-12-09 22:04, schreef Percy:
Er zijn heel veel verschillend gefokte appaloosa's. Er zijn een aantal dressuurgefokte appaloosa's, vaak ergens gekruist met KWPN en ingeschreven in het NAS en er zijn Amerikaans gefokte appaloosa's die inderdaad meer voor westernrijden geschikt zijn. De vader van mijn ex-paard is als springpaard verkocht naar Duitsland, Sonny áf Hojmark (dekhenst) liep Z-dressuur. Ben haar naam kwijt maar er is een fokker van Nederlandse Appaloosa's die haar paarden allemaal in de dressuur uitbrengt. (Yvonne Haverhoek????)

die appaloosa van yvonne is palousa-exelent z dres.
palousa-sibella rijd m en mischien nu al wel z
palousa-boy m dres.
spoty m dres.
paloosa m dres.
sintel confetti m dres.
sintel tjibbe l dres.
alex van kamperweg z dres.
oleander z dres.
palousa-santos m dres.
dit zijn allemaal nederlandse appaloosa's.
moet ik nog verder gaan?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 00:37

Het plaatsje is wel duidelijk geloof ik Haha! . Palousa Boy is niet meer van haar maar wordt toch door iemand anders uitgebracht? Ben niet meer zo heel erg op de hoogte omdat ik ook geen appaloosa's meer heb helaas. Maar ik blijf een groot zwak voor stippeltjes houden! Wie weet, ooit in de toekomst als de kinderen groter zijn en ik weer tijd heb voor twee paarden..................

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 13:00

[quote]
Op 2001-12-10 13:10, schreef kim:
Ik denk dat je met elk paard in de dressuur kan starten maar dat je niet meer moet verwachten dan dat je start met een haflinger. Je zal waarschijnlijk geen Topper hebben als Bonfire.

Sorry, maar een vergelijking met een haflinger? Een Amerikaanse appaloosa is gericht op het westernrijden. De Nederlandse/Deense Appaloosa's kunnen heel goed lopen. Daar kan je zeker net zo ver mee komen als een KWPN/NRPS, of nog verder. Deze zijn worden namelijk wel zo gefokt dat ze voor de sport te gebruiken zijn. Er zijn er alleen niet zoveel van als KWPNers, dus zijn er automatisch ook niet zoveel die op een hoog niveau komen. Het valt ook niet zo op, omdat ze met minder zijn.
Er zijn veel Nederlandse appaloosa's die supergangen hebben en die lopen als een plaatje.
En een goede jury behoort niet af te gaan op de kleur, maar ik weet inderdaad dat daar wel eens negatief op wordt gereageerd. Helaas, maar waar. Hoe halen ze het in hun hoofd!

Appies zijn gewoon mooie superpaarden! Party!! *LOL*

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-01 13:02

Dat geloof ik graag, maar t ging hier ff om een Amerikaanse Haha! .

Ik ben er al uit, dat dit geen paardje voor mij is. Zijn gangen zijn gewoon niet mijn smaak, manier van rijden al helemaal niet. Frusty *LOL*

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 16:01

Maar nu dus mijn vraag, zijn appaloosa's nou geschikt voor dressuur?

Hoi ik rijd met Confetti Z1 dress., en hij is pas 5 jaar, met Tjibbe rijd ik nu L2 en die kan ook super springen. Ik vind persoonlijk de appaloosa een veelzijdig paard
ik vind dat ieder paard in de klasse Z kan lopen, alleen de kwaliteit verschilt! veel succes met zoeken.

Er staan mooie appie foto's op onze site, http://www.home.zonnet.nl/stalsintels
onder het blokje rassen, en dan klik je naar de appaloosa.

gr. martha

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: confetti op 2001-12-11 16:06 ]</font>

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 22:02

Citaat:
Op 2001-12-09 21:58, schreef Anneke:
Want ver kom je met een appaloosa niet echt, en al helemaal niet wanneer hij western ingereden is.

Mijn Arabier is western ingereden. En zeker tot zijn 5 of 6 jaar heeft hij in de western sport gezeten. Nu hebben we hem binnen een jaar omgeschoold en hij loop nu een netjes L proefje. Het ligt er niet aan in welke discipline een paardje wordt ingereden, of het nu western of engels is, als het maar goed gebeurd???

En natuurlijk is het waar dat het eene ras meer aanleg heeft voor een bepaalde discipline heeft dan een ander ras. Maar als je gewoon doorzet (en op een goede en eerlijke manier traint )komt je wel een aardig eindje hoor.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: azaz-girl op 2001-12-11 22:03 ]</font>

elly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 00:10

je kunt met elk paard dressuur rijden.
als je er maar je best voor wil doen

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-01 08:15

Tuurlijk, ik geloof ook best dat eider ras dressuur kan lopen, alleen kost t bij t ene ras wat meer moeite dan bij t andere.
Maar aangezien ik fanatiek wedstrijden wil rijden (dressuur) kan ik denk ik beter een paardje zoeken, dat bij mijn plannen past. Ja toch? Lachen

Ik vond de gangen van die appaloosa sowiso al stukken minder dan van een doorsnee warmbloed.
Net zoals bv een haflinger, die gangen zijn ook veel korten en versnelder, gewoon niet 'gemaakt' voor dressuur. Net zoals Fjorden, Ijslanders, Shires, etc.
Tuurlijk er zijn Haffies Shires etc. die Z lopen, maar dat zijn, vind ik, uitzonderingen.

Neemt niet weg dat ik wat tegen die rassen heb, ik vind ze prachtig, maar als ik dressuur wil rijden, kies ik voor een dressuurgefokt paardje. Schijnheilig

Domino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 17:52

Veel mensen hebben het hier over wat DE appaloosa wel of niet kan. Maar je moet dit niet bekijken als een ras, maar eigenlijk als een kleur, aangezien er binnen het ras zulke verschillen zijn qua bouw en kunnen. Ik ben het ook niet eens met wat kim zei. Zij vond dat appaloosa's door indianen zijn gefokt, daardoor alleen geschikt voor recreatie en alles maar een klein beetje kunnen. Dit klopt echt niet. Je moet echt kijken naar ieder paard individueel binnen dit ras, en niet als groep, zoals Haflingers, Friezen etc.
Ik heb zelf een appaloosa, Fire, van Prins. Hij is Nederlands gefokt en heeft eigenlijk de bouw van een NRPS, iets compacter, en met stippels dan. Hij is goed in dressuur, springen, cross en endurance, heel veelzijdig dus!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 15:42

Wat leuk dat jij een zoon van Prins hebt Domino. Ik heb hem gekend, hij stond hier vlakbij. Ben er al heel lang niet geweest en ik heb geen idee of hij nog leeft. Ik denk het niet eigenlijk want hij werd op een gegeven moment best slecht. Maar een mooi paard was het !

FCSA

dressuur? dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 16:47

Wil je dressuur rijden? Koop dan ook een paard dat daarvoor geschikt is en haal je geen problemen op de hals, want daar wordt zowel jij als je paardje gefrustreerd van!

Pferd

ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 17:44

ikdenkdathetwelkanmaarikhebhetnatuurlijknognooitzelfgeprobeerdandersmoetjeevendemanegebellendieweetermeervanafalsikdusikdenkdatjewelwataandezetipmoethebben

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-01 19:20

Ik zie ook van dit paardje af, hoe leuk hij ook is.
Heb nu een nakomeling van Junior en een van Donatelli op t oog, lijkt me ietwat geschikter... Schijnheilig

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 15:41

Ieder paard kan Z lopen, want Tomba(dat is een tinker)heeft ook Z gelopen, vraag maar aan Confetti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Die heeft er op gereden.

Gr. Hiske

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-01 17:38

Er wordt volgens mij ook niet gezegd dat ze het niet kunnen, maar dat ze er wel ff wat meer moeite mee hebben.
Ik ga op zoek naar een dressuurgefokt paardje, want een moeilijk ras heb ik al, nl een Shire.
Die wil ik, wanneer hij ingereden is etc, ook gaan starten, maar meer voor de lol.
Met mn toekomstige paardje wil ik echt serieus wedstrijd rijden. Haha!