Suikerklontjes vraag....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:25

De mijne krijgt alleen soms op wedstrijd voor de proef een suikerklontje voor het mooie witte schuim, al geef ik daarvoor ook vaak een appel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:26

Neonlight schreef:
Hier geef ik dus geen suiker voor, maar stop ik een plukje hooi in de mond, die ik eerst met water natmaak. Dit zorgt ervoor dat de mond in ieder geval niet te droog is, en dat ze inderdaad wat gaan knabbelen op het bit. Ik gebruik hooi omdat dit niet direct op is, zoals een suikerklont (werkt dus langer) en het is gezonder. Pling

Hooi? Daar krijgen ze zo'n smerige bruine mond van, bruinig schuim. Geef ik ze liever een klontje, plus een klontje lost op na een tijdje, houden ze dus geen last van. Hooi gaat overal zitten en ze kunnen het moeilijk wegkauwen met dat bit in. Dat probleem heb je veel minder met een klontje.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:40

Of een partje appel. Daargaan ze ook van schuimen en het is nog gezond ook. Dat doen ze bij ons op stal altijd.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:20

Af en toe een keer een suikerklontje kan vast geen kwaad, maar ik zou het niet te veel voeren..

Lentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 11:58

CCCCorine schreef:
Tja, dat vind ik toch niet echt een vergelijking. Suikerklontjes zie ik niet als bijvoer i.t.t. wortels. Af en toe een klontje geven kan echt geen kwaad. Iedere dag een halve emmer klontjes bijvoeren lijkt me echter niet zo'n goed idee...

Het geven van een wortel of bruin brood is niet bedoeld als bijvoer maar gewoon als een beloning. Die van mij hebben echt geen bijvoer nodig, Haha! staan de hele dag in het land en krijgen ruwvoer bij en 2x biks. Dus ik geef het gewoon als een beloning. Lachen

Lentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 12:00

marleendv_88 schreef:
Af en toe een keer een suikerklontje kan vast geen kwaad, maar ik zou het niet te veel voeren..

Ik voer het ook niet veel, hij krijgt dan voor het rijden er soms een. Maar verder niet hoor.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:08

vamp schreef:
Ik zou nooit een suikerklontje geven.
Dat is echt niet natuurlijk, en echt goed is het ook niet.
geef gewoon lekker een stukje appel, of wortel. of een paar brokjes bix.

haha gaan we op die toer?.

Appel is ook niet natuurlijk en een wortel ook niet eem bix al HELEMAAAAAAL NIET.

Ik gaf altijd suikerklontje en niet als beloning maar als hij zijn bit in heeft. Paard schuimt dan beter en knabbelt meer op het bit dit is toch weer een stukje hulp in de nagevelijkheid.

Ben dus sinds een tijd overgestapt op pepermuntjes dit puur omdat de hoeveelheid suiker selchter voor het hart (hartspier) zou zijn en vond pepermunt ook makkelijker mee te nemen. Hij krijgt er max 3/4 per dag dus daar gaan ze echt niet van bedelen en knagen en schuren tegen een muur als ze suiker op hebben lijkt me ook wat overdreven.

Jammer dat er altijd zo overdreven moet worden in topics alsof je paard met 1 suikerkont al allemaal vervellende gewoontes gaat krijgen. Denk dat de mensen die dat denken eerst maar eens hun normale nuchtere verstand moeten gaan gebruiken en zien waardoor ze dat denken??. Misschien verwennen ze hun eigen paard wel teveel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:42

secricible schreef:
Hooi? Daar krijgen ze zo'n smerige bruine mond van, bruinig schuim. Geef ik ze liever een klontje, plus een klontje lost op na een tijdje, houden ze dus geen last van. Hooi gaat overal zitten en ze kunnen het moeilijk wegkauwen met dat bit in. Dat probleem heb je veel minder met een klontje.

Ze hoeven het ook niet weg te kauwen, het is alleen maar om op te sabbelen. Ze krijgen er niet echt een bruine mond van, is niet zoals brok. Schuim is altijd mooi wit. Suikerklontje is na 30 seconde op, hooi haal ik er na een minuut of 5 uit. Werking is daar toch wat langer van.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:03

Ik geef regelmatig suikerklontjes. Erger nog: ik stop vaak bij diverse stopplaatsen om even koffie te drinken en de suikerklontjes zijn voor Die Lange. Suiker is goed voor de spieren.

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:12

Ik geef ook regelmatig een suikerklontje..
Waarom zou het slecht zijn Verward

Lentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 12:52

Prisca zegt dat suiker dus slecht is voor het hart, en dus een spier. Maar mobick zegt dus dat suiker goed is voor de spieren. Maar als suiker slecht is voor de hartspier zou dit ook moeten betekenen dat het slecht is voor alle spieren.... Nu snap ik het even niet meer, is suiker nou wel of niet goed voor de spieren???? Verward

Ik geloof dat suiker ook niet zo heel slecht is voor een paard, zo''n klein minie klontje in vergelijking met dat grooooote lichaam... en als je een uurtje rijd heb je dat zo weer verbrand toch??? Lijkt mij wel tenminste.. Haha!