Paard van 2,5 jaar, winterdeken op doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:20

Die van mij kreeg een lekker warm dekentje op.
Waarom niet Verward

Kimnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 13:23

Ik vroeg ook alleen maar of dat een goed idee was of niet, niet om iets anders! Anders had ik wel een ander topic geplaatst. Okee, nu heb ik veel mensen die van mening zijn GEEN deken en 1 iemand die zegt.. WEL een deken. Bedankt. De rest kan achterwege gelaten worden.

Groetjes Linda

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:23

ik zou zorgen dat hij gewoon op stal kan ' s nachts of voor een schuilhok zorgen. Ik vind een deken geen goed idee bij een jong paard, en daarbij denk ik dat als je paard op een wei staat zonder schuttig hij niet echt goed droog en warm blijft onder een deken.
Ik heb zelf ook een paard van nu 2 jaar en 8 maanden en die is wel sober (1/4 tinker) en heeft een behoorlijke vacht, maar die staat 's nachts ook binnen en overdag zonder dek buiten. Gisteren met de regen vond hij het echt niks buiten, had het niet koud maar wilde liever binnen staan in de stal (als hij een schuilhok had was hij daar in gaan staan)
Als ik een schuilhok zou hebben zou die van mij ook 24/7 buiten staan, maar die mogelijkheid is er niet dus dan maar op stal 's nachts. Als je een jong paard koopt dan heb je er van te voren toch wel over nagedacht hoe dat dan moet in de winter? Dat als hij het inderdaad te koud krijgt je iig de mogelijkheid hebt om hem binnen te zetten.

Kimnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 13:34

Laat maar... niemand heeft blijkbaar gelezen wat ik heb getypt hiervoor.
Mijn paard heeft altijd buiten gestaan in de winter... alleen nu heb ik het idee dat hij het koud heeft.. Mocht hij het koud blijven houden dan ben ik inderdaad genoodzaakt wat anders te zoeken, no problem. Ik sloeg alleen het idee voor om hem een deken op te doen. Goed, jullie vinden dat een slecht idee en beginnen gelijk mij aan te vallen dat ik mijn paard mishandel en ik het niet waard ben enz. Terwijl ik daar niet om vroeg!!

Het ging om dit geval: Paard op wei, schuilhok niet mogelijk, stal ook niet.
Oplossing? Deken? Nee dus volgens jullie. Dat was alleen maar mijn vraag. Niet wat ik er per direct aan moet doen. Als een deken geen optie is weet ik toch ook wel dat ik wat anders moet verzinnen. Ik heb al bijna 12 jaar paarden, weet echt wel dat ze naar binnen moeten als ze het te koud krijgen en een deken dus geen oplossing is.

Lees alsjeblieft eerst goed voordat je iemand helemaal onderuit haalt.
Mensen geven commentaar waarom ik niet vroeg, dat commentaar kan ik zelf ook wel bedenken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:50

Dan is mijn volgende vraag: waarom heeft hij het nu koud als het de voorgaande jaren net zo is gegaan? Je zei dat hij verkouden was en een snotneus heeft: misschien is hij wel ziek. En in mijn ogen hoor je een ziek dier naar binnen te halen. Kan net de omslag geven zijn tussen erger ziek worden en beter worden. Dat je dat niet horen wilt is jammer....heel jammer. Voor het paard....

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:51

Ik heb zelf een jaarling in een natuur gebied staan.. die kan dus wel schuilen tussen de bomen.. oke straks zitten er weinig bladeren aan, maar de bomen staan dicht bij elkaar.. dus daar kunnen ze wel goed schuilen.. Zorg er zelf voor dat hij iedere dag muesli en veulenbrok bij gevoerd krijgt en zo nu en dan een vitaminespuit voor extra.. En die begint ook nu pas echt zijn wintervacht aan te maken.. Zelf vind ik het heerlijk dat hij gewoon lekker zijn gang kan gaan, dag en nacht.. En hij ziet er super uit, lekker fit en vrolijk..

Als ik jou was zou ik geen deken op doen, om het feit wat al meer gezegd is, die zijn niet voor hele gelange tijden waterdicht.. en dan krijgt hij het pas koud.. Dat je paard nog geen wintervacht heeft, heeft waarschijnlijk te maken met dat hij het nog niet zo koud heeft.. anders maakt hij deze wel gauw aan.. Ik denk dat je het gewoon even moet aan kijken en hem lekker moet bijvoeren en zo nu en dan een vitaminespuit moet geven..

Zoals ik het lees kan hij wel aardig uit de wind enz. gaan staan bij die huizen en heg.. nou dan komt het denk ik wel goed hoor.. maar hou hem in de gaten zou ik zeggen.. en dan komt het wel goed.. Mocht je denken dat hij het toch minder doet, dan kan je hem altijd nog verplaatsen..

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:00

Jawel, goed gelezen! Alleen het gros van de mensen zegt: als je het idee krijgt dat je paard het koud heeft en 24/7 op het land staat, is een deken geen oplossing, omdat die helaas niet garandeert dat je paard droog blijft tijdens aanhoudende plensbuien. Dus als hij onder die deken nat wordt, en hij blijft er dag en nacht mee rondlopen, hij daar niet echt op vooruit zal gaan. Ik denk dat je daar ondertussen ook wel achter bent. Eerlijk gezegd heb ik ook de keuze gemaakt, mijn paard (toevallig net zo oud) overdag met dit weer een regendek op te doen en 's nachts, zonder dek op stal te zetten. Jammer dat dit voor jou blijkbaar geen optie is. Ik snap best dat je met een paard van deze leeftijd nog niet veel kan doen, maar jouw andere uiterste (24/7 op het land terwijl hij aangeeft er moeite mee te hebben) is misschien reden om een andere oplossing te vinden?? Ook mijn paard heeft de afgelopen winter(s) zonder dek gestaan maar achteraf bleek toch, dat hij er wat moeite mee had, zijn rugspieren en lenenden konden er niet zo goed tegen. Verkouden is hij gelukkig niet echt geworden. Nu is verkoudheid een virus, maar het maakt jouw paardje wel bevattelijker, dus extra kou is niet echt wat hij nodig heeft. Toch?

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:07

nickyu schreef:
een schuilhok tot de hoogte van 180 mag je zonder vergunning neer zetten ,..

In een weiland mag je niet zomaar een schuilhok neerzetten, ook niet lager als 180!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:08

parouscha schreef:
Die van mij kreeg een lekker warm dekentje op.
Waarom niet Verward

Omdat een nat winterdekentje op je paard erger is dan een nat vachtje... het natte vachtje droogt nl. wel weer redelijk snel en een natte deken helaas niet. Ik zou er lekker voor zogen dat hij wat extra's krijgt in de vorm van levertraanolie/zeewier en dat soort dingen...natuurlijke weerstand verhogende producten... en ik zou kijken of ik hem als het erg nat is 1 keer per dag op kan laten drogen in bv. een binnenbak... of misschien mag hij wel eventjes in een stal van een stalgenootje als deze aan het rijden is... Als hij maar dagelijks even droog kan zijn dan zal hij best redelijk bestand zijn tegen de kou en een bui... en wat die snotneus betreft; zolang het heldere snot is en je hem niet hoort hoesten zou ik me nog niet teveel zorgen maken, maar ik zou het wel even in de gaten houden.