Koud paard, wat erop om hem warm te houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:50

Ik heb een deken van S&K, met hals eraan. Crocodile heet ie.
Ideaal! Hij is geloof ik 400 grams (of 350) maar hij is in ieder geval heel goed warm! Ik had op die van mij eerst een bucas winterdeken, en toen het kouder werd heb ik deze erop gegooid. de mijne kan ook een koukleum zijn (hij maakt amper wintervacht), en je kon merken dat ie het hier gelijk lekker warm onder had. De hals kan je ook heel makkelijk terugslaan, blijft dan mooi liggen.
In jouw geval zou ik die opdoen, met nog een dunne winterdeken eronder (of over).

vivian001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 20:07

Als het gaat vriezen trek ik mijn oude 1 pers. dekbedden weer van de plank. Deze leg ok er dan tussen de andere dekens en leg hem vast met een elast. dekensingel. Goedkope oplossing en je hebt ook nog een extra deel wat over de hals valt. Mijn paarden hebben het zo echt niet koud.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 00:34

Als ik het toch een wist. Zou ik dan het liefst een goede staldeken van Rambo aan de binnenkant voorzien met een dikke wollen deken, dan alleen vanaf de schoft naar achteren.... Dan die 2 prs dekbedden erover met een singel erom heen. Helaas, helaas, van die singels krijgt hij drukplekken, dus gaat het niet. Wel eens geprobeerd toen hij ene groot abces had aan zijn schouder en geen gewone dekens op kon.

Hij staat nu dus onder drie dekens. Een dunne 100 grams Weatherbeeta staldeken ligt dus nu onder de twee andere rambo dekens. Lastig, lastig, lastig....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 10:52

Ik zou gewoon voor de deken met buikflap gaan. Ben is ook een koukleum (ook KWPN) en staat hier heerlijk warm mee op stal. Wat ook wil schelen is de benen bandageren op stal; weer een stukje huid wat beschermd is. Stalbandages kunnen geen kwaad volgens de VA, mits ze maar op de juiste wijze zijn aangebracht.
Een van de meiden bij mijn oude stal heeft haar paard bij echte vorst transportbeschermers omgedaan. het paard heeft daar geen hinder van, maar dat is natuurlijk bij ieder paard verschillend.
De fleece is heel fijn als extra onderdeken; dan de deken met buikflap eroverheen en alles is beschermd. Wel een deken met hals nemen, wij krijgen het tenslotte ook koud als we geen sjaal om hebben denk ik altijd maar!

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 12:47

Dat is inderdaad erg vervelend.

Is je paard geschoren of niet??

Laagjes houd warmte vast ......................maar niet te veel want anders heb je niets meer over voor in de winter.

Mijn paard is echt een onmeunige kou kleum!!
Maar ik wacht nog even af met meer dekens op doen.
Ik wil haar toch gaan scheren en wacht even af en als ze geschoren is dan gaan de dikkere dekens erop.

Fleece is in ieder geval lekker warm en het zal zeker helpen.

Maar is het zo erg dan dat je paard iets stijver begint??

Ik zou gaan voor een deken met hals!!
Daar verdwijnt veel warmte.

Sucses in ieder geval met je kou kleumpje.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:55

Een stalgenote heeft vandaag de Weatherbeeta voor haar paard gekocht. Ik vind de deken er echt heel mooi en warm uitzien (zo mooi dat Oberon 'm waarschijnlijk als 'kerstcadeau' krijgt). Vooral de buikflap is heel ruim OK dan!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 01:57

Nou, de Weatherbeeta is gekocht en ligt nu op Pablo. Erg mooie deken en hele goede pasvorm. Alleen jammer van de voorsluiting, daar zit geen klittenband in. Pablo voelde heerlijk warm aan onder de deken en dankzij de geisoleerde staartflap nu ook aan zijn broekspier. Buikflap sluit niet helemaal, maar ach, tis beter dan niets. De contour op de rug en langs de hals is er mooi.

Ben dus benieuwd hoe mij deze deken uiteindelijk gaat bevallen en dat Pablo er maar veel warme uurtjes onder kan staan....

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 21:52

Na een nacht ben ik laaiend enthousiast over de WB Fusion deken. Hij voelt veel warmer aan dan normaal en zeker nu ook bij de broekspieren. Denk ook dat de verwarmde staartflap daarbij helpt. Maar voornamelijk de goede pasvorm van de deken. Het is tot nu toe een super deken en dat terwijl het afgelopen nacht toch wel een paar graden heeft gevroren....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:29

Eleonoor schreef:
Denk ook dat de verwarmde staartflap daarbij helpt.

Een verwarmde deken is natuurlijk ook wel een idee! Gewoon snoertje erin, dekentje aan en klaar, lekker warm Haha!

Fijn dat Pablo het weer wat warmer heeft, als ie dit kan overleven denk ik dat hij de winter aankan, 't is al aardig guur geweest de laatste dagen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:49

En de hamvraag...
Wat voor voering zit er in die deken? Haha!

Ik heb net een Lamicell gekocht, met nylon voering, loopsplitten en een mooie ruglijn met rondgenaaide kont. Schitterende deken!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 23:13

Yoh, Sjuimpje, jij ook al af van je Rambo manie?

Voor details moet je dan even kijken op www.weatherbeeta.com . Maar jij bedoelt de binnenvoering, die is glad nylon.

Grinnik, bedoelde verder dus een GEVOERDE staartflap Lachen

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 23:14

Die Fleece die jij op je plaatje hebt staan is wel een lekkere hoor en past heel goed iemand bij mij op stal heeft hem namelijk ook.
Zou eerder voor de fleece gaan zolang je 1 waterdichte hebt kan je die altijd bovenop gooien.
Of inderdaad een staldek met hals.
Van Rambo hebben ze daar ook een hele lekkere van die heb ik ook!!

En zoveel dekens vindt ik het niet mijn ongeschoren paard staat ongeveer al met hetzelfde!!
Laatst bijgewerkt door Tooske op 21-11-04 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 23:15

ik zou niet gaan voor een fleece deken, deze glijden naar achteren, schuren daardoor op de borst en als je nog iets meer pecht hebt trekken ze strak op de schoft en heb je daar ook een mooie schuurplek zitten.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 23:19

Neenee, de buitenste deken blijft Rambo!
Alleen de onderdekens probeer ik altijd wat goedkoper te krijgen, ik had al een Anky die ik vorig jaar in de aanbieding heb gescoord, en deze is nòg wat goedkoper. Maar het valt niet mee om dekens met de juiste voering welke toch goed hoog opgesneden zijn te vinden.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 23:27

Nou sjuimpje, dan had je deze deken eens van dicht bij moeten bekijken. Hij ligt echt super rond de hals met cupnaden, zelfs beter dan de Bucas. Volgt verder de vorm van de rug en billen. De deken ligt echt als gegoten. Was er heel erg verbaasd over de pasvorm. Plus, hij heeft een gladde voering, en je weet, ook daar let ik goed op.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 23:28

En verder blijf ik ook voor de waterdichte dekens absoluut bij Rambo. Na een foutje bij de bucas doe ik dat dus niet meer. Pablo heeft nu de nieuwe Rambo original met legarches in dikke variant op en ook die is super. Nog hoger opgesneden dan de oude modellen en ook met een soort van buikflap.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 23:30

Eleonoor schreef:
Na een nacht ben ik laaiend enthousiast over de WB Fusion deken. Hij voelt veel warmer aan dan normaal en zeker nu ook bij de broekspieren. Denk ook dat de verwarmde staartflap daarbij helpt. Maar voornamelijk de goede pasvorm van de deken. Het is tot nu toe een super deken en dat terwijl het afgelopen nacht toch wel een paar graden heeft gevroren....

Ey kijk dat klinkt goed OK dan!
Hoop voor je dat het goed blijft helpen

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 23:43

Mocht hij het nu nog koud krijgen (de winter is immers net pas begonnen Knipoog ), kan je hem misschien zo´n schapevacht op z´n rug leggen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 00:03

Hij lijkt inderdaad super, ik hou hem in gedachten mocht ik nog een deken nodig hebben.
Ik heb wel het idee dat de Lamicell nòg wat hoger sluit (en ik kreeg er een super kekke dekentas bij Cool )

(De mijne is blauw)
Afbeelding

Ik vind bij deze dat de kont er zo mooi rond ingenaaid zit, er zit trouwens geen staartflap aan.
Afbeelding

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 00:23

Sjuimpje, heb jij er geen last van dat ze alsnog schuurplekken krijgen als je andere dekens dan rambo er onder legt?
Dat werkte bij mij dus nooit. Rambo/rhino lag perfect en er kon ook alleen een losse wollen deken onder of andere rambo dekens. Dan was er niets aan de hand.
Deed ik er een 'goedkope' deken onder dan schuurde alsnog de boeg kapot...
Was trouwens bij rijpaarden én bij de cobs (toen die nog flink getraind werden Cool ).

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 00:32

Wel bij goedkopere dekens,
maar de betere merken van nu hebben goed om zich heen gekeken en de pasvorm aangepast. De dekens van nu zijn niet meer te vergelijken met de dekens van 5 jaar geleden. Jonkvrouw heeft nu de Lamicell, hiervoor had zij één van mijn reservedekens, een HArry's Horse. Die laatste zat dus ondanks de loopsplitten helemaal strak tegen haar boeg aangetrokken. De Lamicell ligt echter helemaal vrij en los. Ze was onder deze deken ook veel warmer terwijl de Harry's Horse zwaarder was.

Qua water- en winddichtheid, ademing en pasvorm vind ik de Rambo's nog steeds met kop en schouders boven de andere merken staan. HEt is blijkbaar toch moeilijk om waterdichte dekens een goede pasvorm te geven zonder de hulp van een rugnaad.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 00:44

Ja van Lamicell heb ik ook ooit eens een deken gehad, heel licht van gewicht en dun maar wel erg warm. Maar die paste echt alleen op een smal dier.
En de weather beeta's van nu zijn volgens mij idd niet meer te vergelijken met de dekens van toen.
Harry's Horse heb ik ooit wel eens gekocht toen die net op de markt kwam. Maar niets lag zo goed als de rambo...
Ik heb er nu nog 2 kasten vol mee liggen bij m'n ouders op zolder. Gebruik ze niet maar doe ze ook niet weg Knipoog