Wanneer bont?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 23:45

Maar bij die site die RW noemt staat Sabino wel in de paragraaf van bont, dus dat zou betekenen dat het een onderverdeling binnen de bonte is?

Er staat trouwens dat de vlekken onscherp en onregelmatig begrensd zijn, maar bij Leroy zijn de vlekken wel heel scherp begrensd..

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:45

Lusitana schreef:
Aha, daar noem je wat. als de staart tweekleurig (of meerkleurig is) is het volgens mij wel bont (tenzij het een schimmel is, natuurlijk). Staat de jouwe dus verkeerd ingeschreven, hahaha. interessant topic..

Vind je hem bont?

Afbeelding
hier witte haren in de staart

Afbeelding
witte vlek onder zijn buik loopt van voor tot achter (achter is die heel breed)

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:48

hmmm ik kan het wel ff aan mijn buurvrouw vragen,die is DA en die moet dus dit soort dingen herkennen en beschrijven voor paspoorten(vanwege het chippen)

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 23:51

Er gebeuren echt rare dingen in dit topic...

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 00:25

Pluutje schreef:
Er gebeuren echt rare dingen in dit topic...

wahahaha zo zie je maar, met bont verveel je je NOOIT!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 00:37

Ja, dat ponietje is echt een grensgeval tussen sabino en bont...ik zou die wel bij de bonten scharen (heeft vast een klien wit vlekje waar die witte staartharen uitkomen), maar wie ben ik en als sabino toch ook al een onderdeel van bont blijkt te zijn...
Trouwens iemand maakte tuigers van trekpaarden, maar een shire (waar je het veel bij ziet) is een zwaar trekpaard, geen tuiger. Bij tuigers komt het inderdaad ook wel eens voor. Vraag me af waar dat gen oorspronkelijk vandaan komt... Leuk topic...zei ik al, denk ik..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 00:40

Weet je hoe de ouders van je piony eruit zagen, want dat kan voor verheldering zorgen een bonte heeft altijd tenminste 1 bonte ouder.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 00:51

Misschien heeft die pony 1 appaloosa ouder?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 01:48

Lusitana schreef:
Trouwens iemand maakte tuigers van trekpaarden, maar een shire (waar je het veel bij ziet) is een zwaar trekpaard, geen tuiger.

Die 'iemand' was ik. Knipoog

Ik ken sabino alleen bij Gelderse paarden en tuigpaarden. Hoewel er bij ons op de club ook een D-pony van onbekende afstamming loopt die sabino is. En omdat vaak de fout 'tuigpaard = trekpaard' wordt gemaakt, maakte ik deze opmerking. Sabino-Shires ken ik zelf niet.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 09:31

RUBYWHITE schreef:
wahahaha zo zie je maar, met bont verveel je je NOOIT!

Haha, niet in die zin Knipoog Er waren allemaal reacties verdwenen, toen ik een reactie typte dat er iets niet helemaal goed ging zag ik ze wel. Toen dacht ik;'ohw, dan kan ik mijn reactie ook wel weer verwijderen', maar toen zag ik meteen die andere reacties ook niet meer Verward

Leroy heeft trouwens geen papieren.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 09:32

Lusitana schreef:
Die witte vlek op de buik hoort bij sabino. Dat komt bv veel bij Shires voor, en gaat bijna altijd samen met bles en vier witte benen, maar is niet bont. Maar wat dan precies de definitie van bont is wet ik ook niet. kijk een witgeboren paard is eigenlijk ook bont, zal altijd ergens nog en donker plekje hebben (vaak de oortipjes) en een hele zwarte met een wit plekje op zijn kont bv is ook bont. Maar deze vlek (op de buik) hoort echt bij sabino... er zitten vaak ook wat stipjes omheen... zo´n paard is dus bruin sabino of vos sabino...

dan heb ik een bont paard Tong uitsteken (zwart met een wit plekje op z'n schoft) Schijnheilig

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 09:39

ilovejuno schreef:
dan heb ik een bont paard Tong uitsteken (zwart met een wit plekje op z'n schoft) Schijnheilig

Wit bij de schoft wordt vaak veroorzaakt door drukkingen, lijkt me niet dat je paard dan ineens van kleur veranderd.Knipoog

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 11:53

Sabino is technisch gezien geen bont, het is een gen wat bestaande witte aftekeningen vergroot en ook witte vlekken onder de buik kan geven. Sabino kan overigens zo uitgebreid zijn dat het een compleet wit paard geeft, tot alles er tussenin. Pluutjes paard is zeker een Sabino.

Afbeelding
Zo te zien is jouw paard ook niet bont, maar een rabicano. Dat is een gen wat die witte haren in de staart geeft (zogenaamde 'skunk-tail') en roaning (stekelharig) aan de zijkant, voornamelijk vanuit de liezen.
Waarschijnlijk heeft hij daarbij ook nog een sabino-gen (verschillende 'bontsoorten' kunnen op 1 paard voorkomen), gezien die grote witte vlek en die grote bles.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:54

ik weet niet wat voor ouders hij heeft. Er zit in elk geval welsh en hackney bloed in. Hj is idd ook stekelharig op zijn zijkant.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:20

Op onze manege was een eigen paard, helemaal vos. Alleen had hij in zijn staart een dikke witte pluk... Hoe noem je dat dan? Ook in de manen was een witte pluk.. Heel vreemd..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:23

Die is dus bij mij bont, maar supertje heeft misschien een andere (Amerikaanse) naam?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:30

Alikesflame schreef:
ik weet niet wat voor ouders hij heeft. Er zit in elk geval welsh en hackney bloed in. Hj is idd ook stekelharig op zijn zijkant.

Als er hackney-bloed in zit zal er waarschijnlijk Avenir van de Kozakkenhof inzitten, die was stekelharig en bijna al zijn nakomelingen ook. De enige hackneyhengst die sabino is en ook doorerft is Plain's Splendid, maar dit is een grote maat hackney. Wij zelf hebben er ook eentje staan waarvan Splendid de overgrootvader is, en........hij is ook sabino!

Verder heeft een appaloosa absoluut niks met sabino te maken.

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:49

En welke kleur is Ushi dan? Scheve mond Ik dacht altijd sabino vos, maar jullie doen me wel twijfelen. Knipoog

Afbeelding
Hier zie ja haar aftekeningen op hoofd en benen goed

Afbeelding
Haar buikvlekken

Afbeelding
Het witte vlekje op haar hals dat steeds groter word Verward

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:58

mijn pony heeft een sabino factor.. een witte vlek op zijn buik. toch stat hij in zn paspoort als zweetvos (?)

Pluutje volgens mij heeft jou paard ook een sabino factor

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:35

secricible"]
Op onze manege was een eigen paard, helemaal vos. Alleen had hij in zijn staart een dikke witte pluk... Hoe noem je dat dan? Ook in de manen was een witte pluk.. Heel vreemd..
[/quote]

Die was dan inderdaad waarschijnlijk 'gewoon' bont, maar minimaal getekend.

[quote="Anjatjeuh schreef:
En welke kleur is Ushi dan? Scheve mond Ik dacht altijd sabino vos, maar jullie doen me wel twijfelen. Knipoog

Ushi is inderdaad een Sabino, wel een hele aparte Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:05

Vooral met een aparte bles! Cool

Ik ken uit de endurance een volbloed Arabier (vos) met twee hele hoge witte benen zoals bij Ushi. Zijn foto wordt vaak gebruikt bij advertenties van Subli (of was het nou Havens?) in de paardenbladen. Ik vind dat ook een heel apart gezicht, hij is iig wel heel herkenbaar!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:23

Duidelijke Sabino's zijn trouwens erg vaak vossen, het lijkt of vos het Sabino-gen versterkt.

Een echte bonte is een paard pas als hij het Tobiano (Platenbont) of Overo gen draagt, of een combinatie van beide, Tovero.
Sabino is dus genetisch gezien geen bontpatroon, hoewel een sabino zeker bont kan lijken