Wat zouden jullie doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:27

Ik heb zelf een pony die toen ik hem kocht ontzettend bang, eenkennig en gewoonweg niet in handen geweest was...
Ik ben nu een dik jaar met hem bezig en pas de laatste weken kan ik zeggen dat het echt lekker gaat. Heb er heel veel tijd, liefde en geduld ingestoken.
En nou was dit een zogenaamde 'ohzo dappere shetlander' , ik ben er toch even een jaar mee bezig geweest, en wat heb ik vaak jankend in de wei gezeten als ik hem weer niet pakken kon omdat hij bang was, rillend bij me weg rende, me niet aan durfde te kijken.
Zelf die kleine uk heeft me gevaarlijke situaties opgeleverd, me tegen de stalwand aangeslagen als ik een halster probeerde om te doen, me weggetrapt als ik hem probeerde te poetsen enz.

Das dan een kleintje, ik heb nu erg veel profijt van mn werk en ben er trots op dat ik hem bijna ( hij heeft nog steeds zn angstmomenten waarin hij niets van niemand weten wil ) helemaal goed heb gekregen, maar zou de eerste tijd niet weer snel zó'n angstig paardje willen.

En zo'n grote andahengst, die geen manieren kent zoals beschreven, bang en eenkennig is.... ik zou er niet zomaar aan beginnen

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:42

Ik ook niet, een schouwhengst als deze lijkt me een opgefokt dier waarvan continue de hormonen worden geprikkeld, hij wil iets en voelt iets maar mag en kan niets. Behalve schouwen is er niets anders met hem gedaan. Zodra hij in handen komt, zal hij impulsief en gewoonte getrouw naar aanleiding van zijn hormonen reageren. Zo'n dier zal erg gefrustreerd zijn.
Normale andahengsten zijn idd rustiger maar dat komt omdat hun opvoeding zeer streng is en er heel duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen werken en dekken. Ze worden gefokt op karakter en degene die te heftig zijn worden gecastreerd.
Als dit paard behalve schouwen niets anders heeft gedaan zal hij zich dus naar zijn hormonen gaan gedragen en steeds boven jou willen gaan komen. Zeker een al 11 jarige leer je dat echt niet snel meer af.

Mijn hengst was 6 jaar en 3 maanden toen hij werd geruind en daar is dat boven je proberen te komen wel bij afgenomen. Hij zal echter altijd hengstetrekjes blijven houden qua gedrag naar andere paarden toe.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is om er een normaal paard van te maken, anda's hebben over het algemeen wel respect voor hun vaste verzorger (maar dat respect moet je eerst verdienen). Maar ik zou er persoonlijk niet aan beginnen omdat de risico's te groot zijn met zo'n gefrustreerd dier.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 08:27

wanneer ga je kijken?
komt hij bij jou thuis te staan of op een pensionstal?

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 09:34

Pfoe, dat is nogal wat. Ik ken je niet en weet niet hoe ervaren je bent, maar dit raad ik iedereen af. Ik sluit me aan bij wat de anderen zeggen.

Je maakt veel kosten per maand (een paard hebben is nu eenmaal duur), waarbij je er 'niets' voor terug krijgt (w.b. positieve energie); het kost je alleen maar heel veel energie en incasseringsvermogen (en de premie van een goede levensverzekering).

Overigens heb ik wel liever een anda in deze situatie, dan een KWPN-er.

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:02

Ik zou hier zelf nooit aan beginnen. Het is jammer voor het dier, maar ten eerste de prijs is erg laag en vaak zit daar dan ook een luchtje aan.

Zo'n paard is vaak te opgefokt en dan verwacht je ook nog een heleboel dingen van hem. Hij is 11 jaar en moet dan nog een hoop leren wat hij niet gewend is. Ik weet niet wat je allemaal van plan met hem bent maar je kan voor dat geld wat je er voor over hebt ook een ander leuk paardje kopen waar je wel alles mee kan en die alles al geleerd heeft. Dan maar geen anda, lusi of weet ik wat.

Mijn mening sorry dat deze niet zo positief is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:13

Ik heb ook mijn twijfel waarom dit paard ineens voor zo weinig weg moet. Men weet dus dat hij eigenlijk als gebruikspaard niet geschikt is. Waarom mag hij niet meer schouwen (rotleven voor zo'n hengst, snielig) ?

Ze zeggen dat hij bang is, maar hoezo, denk dat er meer aan de hand is. Zijn bangigheid maakt hem misschien ook moeilijk in de omgang, waar weer verkeerd mee is omgegaan en dan moet zo'n dier ineens weg.

Ik zou het eerlijk gezegd niet eens proberen, de stress van een nieuwe omgeving, je weet maar nooit. Eigenlijk best wel zielig. Ken een schouwhengst, staat hele dagen op (grote) stal met een open luikje, lekker makkelijk!! Zijn manen zijn dreadlocks, dus zegt me al genoeg. Van dit paard zou ik nooit een rijpaard durven maken.

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:16

Ook al zijn andalusische hengsten redelijk makkelijk in de omgang, gezien de leeftijd en wat het dier heeft meegemaakt ga je hier een hele zware klus aan krijgen. Ik heb het idee dat je het meer voor het dier doet dan voor je zelf, wel heel nobel natuurlijk.
Ik vraag me af of je dit dier zover krijgt dat je ontspannen tussen andere paarden kan rijden of op andere wijze zo'n vertrouwensband met dit dier krijgt dat je volop en ontspannen van hem kan genieten.

Ik sluit me bij de anderen aan, vergeet dit dier en zoek verder. Mocht je verleiding niet kunnen weerstaan dan moet je dit echt samen doen met iemand die hier heel veel ervaring in heeft, niet zelf gaan proberen tenzij je heel goed weet waar je mee bezig bent.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:28

Ik heb deze advertentie ook gezien, en ik moet eerlijk zeggen dat het penny-meisje weer even boven kwam toen ik het las...Wel een uitdaging.
Maar ik dacht: jeetje al ELF!
Ik denk wel dat je hem het beste meteen kan castreren.
Ik ben erg benieuwd wat je ervan vind, als je gaat kijken.
De rest van de dingen (niet doen en waarom niet, etc) zijn al gezegd, ikzelf zou het eerst met eigen ogen willen zien voordat ik ergens aan begin.
Hij is als 3-jarige in NL gekomen, dus hij zal dan in Spanje vóór die tijd wel in een kudde hebben geleefd? Hoeft niet, natuurlijk.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:44

Ik vraag me eigenlijk meteen af wat is er nog meer mis met dit paard? Een paard wat al sinds zijn derde in Nederland is en dan alleen als schouwhengst is gebruikt, dat kan bijna niet goed zijn.
Om te schouwen kan je ook een shetlander gebruiken (bij wijze van spreken dan, ik wil niemand beledigen) daar koop je geen relatief dure Anda voor uit Spanje. En waarom is hij dan nooit ingezet voor de dekdienst? Hengsten worden in Spanje niet snel afgekeurd voor de dekdienst. Ik heb er mijn vraagtekens bij.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:07

Ik ben het met hier boven mee eens , Ja Dinkey idd
En die prijs...
Ik zou er niet aan beginnen. Het is zowieso al een risico maar als je hier de risico's leest dan weet je bijn a op voorhand wat er gata gebeuren..
Ik had een vriendin die een pracht van een lusitano had..kei duur betaald.. rond de 25 000 e ! dier stijgerde in stal liet zich met haar opde grond vallen , niemand wou bij hem gaan zelfs om eten te geven...alleen ik ..ik was er verliefd op...ze wou hem mij geven...voor niets...maar mijn leven risqueren...?..dat is het niet waard toch...?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:29

mijn shet is dus heel kort als schouwer gebruikt , voor die tijd gepest door kids met een zweep , altijd alleen gestaan , als 2,5 jarige gecastereerd als 3,5 jarige pas in een kudde hij was laten we zeggen lief maar ook vals .. en zeker onbetrouwbaar , zo liep hij braaf achter je , zo sprong die op je rug , als een vreemde volwassen vent zomaar zijn weitje inliep werd die er uit gemept! letterlijk!
en nu als 5 jarige merk ik eindelijk dat hij braaf begint te worden
hij heeft trouwens nooit dek neigingen gehad
en ken der nog een die jaaren als schouw gebruikt is ook nooit neigingen tot dekken gehad is nu een brave kinder pony en kan zo tussen merries en hengsten / ruinen gereden worden
maar shetten zijn echt een verhaal appart en geen 160 hoog (maar goed ook trouwens..)
heb bij een fokker ooit een (schouw)hengst mogen ervaren
van 135 hoog , nou een grote sterke vent kon er iets mee , laten schouwen , maar meer ook niet , man was dat een gevaarlijk
onbetrouwbare , ongemanierde , gemene etterbak
(als t er zo een is zou ik er nooooooooooit aan beginnen !!!)

mijn anda , daar is 3 eigenaren geleden mee gedekt op zijn 12 (foutief,is nu klophengst) gecastereerd , hij zal altijd blijven dekken
zal altijd hengsten neigingen blijven houden
respect heb ik moeten verdienen en dit moet je bijhouden
ik merk (hij staat nu tijdelijk elders) dat als ik een week niet geweest ben
dat ik m telkens weer ff stappie terug moet laten doen , dat hij toch weer kijkt of hoe ver die kan gaan , nou ben ik erg streng in zijn gedrag naar mij , dat scheelt misschien .
dit is denk ik hengst eigen , zal altijd blijven proberen ..
nu heb ik een meeeeeega makke anda die mij zeer goedkoop als onrijdbaar en moeilijk handelbaar paard verkocht is ,
het is een echt circus paard zeiden ze bij de verkoop , beest spoort niet ,
opzij naar achter omhoog maar normaal naar voren kan die niet ...
ben der opgaan zitten en aan de hand een stukje gelopen (met mij er op)
bokte niet stijgerde niet , danste wel , en idd , niet recht vooruit , zijwaarts ,ik heb de gok genomen

later bleek bereden in nl is gekomen en
altijd bereden was geweest (had gewoon als laatste eigenaar iemand die er niet mee om wist te gaan, en was daardoor zijn gedragsregeltjes naar de mens een beetje vergeten zeg maar ,maar wel altijd in handen is geweest !!!

als deze schouw hengst waar jij nu voor ogen hebt , idd gewoon
11 jaar niet of nauwelijks in handen is geweest , krijg je je handen vol!!

denk dat dat een van mijn grote graad meter zou zijn
hoe is die verder in de omgang , word hij verzorgd als zijnde regelmatig gepoets , word er mee gewandeld , hoe is hij bij de smid ed , hoe is hij aan de hand , en aan de hand als je langs andere paarden loopt

hij zal altijd een interesse houden in merries , ook als hij nu gecastereerd word , hij heeft dan wel iets minder gierende hormoontjes maar het basis gedrag/karacter wat er nu in zit zal die houden ..

kan dus bv nooit meer in een wei met merries , omdat andere eigenaren meestal niet zo blij zijn met een dekkende ruin (of hengst) in de wei

mijn anda heb ik daardoor ooit verhuist , stond in de wei met merries die er wel pap van lusten en mijn andatje had daar niet zo'n moeite mee
de baasjes vd merries wel!

zou der nog een nachtje over slapen , mocht hij nou heeeeeel braaf in de omgang zijn en verder bij andere paarden ook , tja dan miss maar wel onderbegeiding van een ervaren persoon
en dan nog is het een grote gok waar heeeeeel veeeeel tijd en geduld
en werk in gaat zitten

(maar ja als die zo braaf in de omgang was/is zouden ze dat er waarschijnlijk wel bij zetten in de advertentie ...)

misschien met een mooi resultaat misschien dat je m alsnog naar de slager kan brengen en misschien dat dat door een ander gedaan moet worden omdat jij het niet meer kan ,.. paarden kunnen heeeel gevaarlijk zijn.. zeker hengsten die bang(onbetrouwbaar dus) en dominant zijn

zou gaan kijken en als alles verder heel positief blijkt er zeker nog een paar nachtjes over slapen

maar zoals oa delphi zegt een paard wat als 3 jarige hier gekomen is en alleen maar als schouwhengst id gebruikt , ruikt naar dat er meer is ..

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:06

Ik denk dat je hierboven allemaal goede reacties heb ontvangen. De meeste Anda/lusi liefhebbers/kenners zijn wel aan het woord geweest en ik sluit mij daar bij aan.

Dit ras is op dit moment verschrikkelijk duur. Als het een goed paard was in de bloei van zijn leven (want dat zou moeten met 11 jaar) dan zouden ze minstens het 10voudige voor kunnen vragen en zelfs krijgen.

Mijn eerste reactie is dan ook NIET DOEN!

En het gezegde dat Anda hengsten rustiger zijn dan hengsten van andere rassen is denk ik een beetje een fabeltje. Ze zijn goed op te voeden en dan zijn het fantastische paarden. Maar ook dat geldt voor ieder ras denk ik. Ik heb vroeger ook fjordenhengsten gezien waar jonge kinderen op reden. Dus wees voorzichtig als handelaren met dit soort uitspraken komen.

Heb je alle tijd, koop een leuk Anda veulen en voed hem/haar zelf op dan weet je zeker wat je hebt. en is nog heel leuk ook!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:19

Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat hierboven allemaal geschreven is, een hengst van 11 jaar is moeilijk te veranderen, en ook al zou je hem casteren zou dit nog weinig uithalen ben ik ban, zijn karakter is gevormd door wat hij heeft meegemaakt en gedaan heeft, en misschien zou je wat scherpe kantjes ervan af kunnen halen daarmee ik denk dat je echt beter verder kan zoeken, ik zou hier persoonlijk niet aan gaan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:22

als je het voor elkaar krijgt zijn vertrouwen te winnen heb je wel een vriend voor het leven! Maarja je moet er wel veel tijd en geduld in steken... Mischien is eerst castereren een iedee? daar word ie al een beetje rustiger van...

mischien kun je het 'laten temmen' ook aan een ervarenNH persoon laten doen? Of samen een cursis..

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:28

Delphi2 schreef:
Ik vraag me eigenlijk meteen af wat is er nog meer mis met dit paard? Een paard wat al sinds zijn derde in Nederland is en dan alleen als schouwhengst is gebruikt, dat kan bijna niet goed zijn.
Om te schouwen kan je ook een shetlander gebruiken (bij wijze van spreken dan, ik wil niemand beledigen) daar koop je geen relatief dure Anda voor uit Spanje. En waarom is hij dan nooit ingezet voor de dekdienst? Hengsten worden in Spanje niet snel afgekeurd voor de dekdienst. Ik heb er mijn vraagtekens bij.

Hier ben ik het voledig met eens. Ik heb de advertentie ook gezien maar heb er toch ook veel vragen bij. Kijk rustig verder er staan er nog te koop. Hou je ons op de hoogte als je bent gaan kijken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:30

Ik wil niks aan of afraden, alleen een ervaring laten horen. Ik heb een dekhengstje gehad (die dus wel mocht dekken, schouwhengsten doen dat niet) en die sleurde me de eerste dag het erf over, maar ik heb hem gewoon bij mijn kuddetje andere ponies gelaten en er zijn wat klappen gevallen en daarna was alles normaal. Hij liep gewoon in de les met kinderen erop...en was harstikke lief. Consequent zijn (niet troetelen in het begin, dan toon je je minder)en regelmaat in zijn dagindeling zijn belangrijk. Andalusiërs zijn lang niet zo opgefokt. Hengst geeft altijd zo´n nare bijsmaak in Nederland. Hier in Portugal wordt nauwelijks gecastreerd en rijden gewoon kinderen op hengsten (Lusitano´s). Het is maar net hoe je er mee omgaat. Het is in de eerste plaats een PAARD. in een kudde hebben ze weinig te vertellen, dus ze zijn best volgzaam. Ik wou dat het negatieve beeld van d ehengst eens verdween. Wel moeten ze in handen van kenners blijven, en niet bij leken terecht komen en ook niet als eerste paard, dan kun je problemen verwachten. Maar merries kunnen soms nog veel gevaarlijker zijn. Ik zou zeggen lees het verhaal, maar zonder "hengst", maar "paard " en kijk of je het dan nog zou doen...

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:37

ik zou zo wie zo gewoon eens gaan filmen.
weet je wat over de situatie. staat hij inderdaad alleen op stal of zijn er nog andere paarden. hoe reageerd hij op jou etc.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:18

IK heb niet veel aan bovenstaande reacties toe te voegen.
Als ik jou was, zou ik het niet doen, het lijkt me meer wat voor mensenmet de nodige ervaring.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:26

Ik zou het ook niet doen.
Ook om de redenen van hierboven. Veel te gevaarlijk. Daar moet je echt zoveel ervaring mee hebben!

Ik weet nog wel een leuke anda merrie BTW. Leuke prijs.
Een vriendin van mij heeft haar opgevangen en opgeknapt.
Is een leuk paardje geworden!
Ze staat ook op marktplaats. Faith heet de merrie Knipoog

Cuento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 22:14

Jongens allemaal Super bedankt voor de reacties en mede daardoor en door reacties in mijn omgeving heb ik dan ook besloten om het NIET te doen.
Mijn Pegasus komt nog wel alleen nu nog niet.

Hihi................

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 09:59

Natuurlijk als je iets graag wilt dan komt het echt wel hoor! Hou je ogen open en doe niets te gehaast.