Waarvoor zou jij kiezen... slacht of spuitje!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Slacht of een spuitje?

Slacht
49 (41%)
Spuitje
70 (58%)

Totaal aantal stemmen: 119

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:23

Slacht. Het klinkt gruwelijk, maar het is sneller en je zit (praktsche reden) ook niet met een kadaver op je erf wat dan opgehaald wordt en oneerbiedig met een kraan in een vrachtwagen wordt gedumpt. Om misschien geven ze nu al een spuitje op een speciale wagen die ze meteen afvoert, dat weet ik niet...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:24

Nu zeg ik spuitje, maar wie weet hoe ik er dan over denk...

Een vriendin van mij moest haar paard 2 jaar geleden laten inslapen, of nja.. ze mocht zelf kiezen; spuitje/slacht. Zij heeft toen voor spuitje gekozen en haar paard is heel vreedzaam gegaan...
Zelf heb ik het ook eens een keer gezien bij een paard op de stal waar ik heb gewerkt, die kreeg ook een spuitje. Ging ook heel vreedzaam en heeft er niet tegenin gevochten, zoals je wel eens hoort...

Ja, ik denk dat ik voor een spuitje zou gaan.
Maar zoals ik al eerder zei, misschien denk ik er tegen die tijd dat ik écht moet beslissen er wel anders over (...en ik hoop dat die tijd nog héél ver weg is, moet er niet aan denken zeg Scheve mond )

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:43

Ligt voor mij voor een deel aan de situatie:

Als het heel snel moet gebeuren of een paard heeft erge pijn of kan moeilijk lopen dan kies ik voor een spuitje ik ga hem dan zeker niet meeslepen naar het slachthuis.

Eerlijk gezegt zou ik ook als mn paard wel vervoerbaar zou zijn niet voor een spuitje gaan.
Ik heb meerdere paarden/ponys zien inslapen en nooit geen nare ervaring erin gezien, (da brengt het paard onder narcose en pas als het paard helemaal weg is, krijgt hij de injectie, voor het paard kan het net zo goed een operatie zijn) ik lees hier op bokt veel tegengestelde verhalen en geloof best dat het niet altijd zo voorspoedig gaat.
Maar aangezien mijn paard als de dood is om uberhaubt langs een slachthuis te lopen tijdens een rit zal ik zijn laatste rit juist dat besparen het liefste thuis in de weide!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:21

Slacht mits mn paard vervoerbaar is, heeft hij daarvoor te veel pijn, dan spuitje.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:23

Slacht

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:32

Volgende keer zal het bij mij slacht worden. Heb mijn eerste paard een spuitje laten geven (ze kon nl. ook niet meer vervoerd worden) maar dat is pas een naar gezicht. Stijgeren en dan op den duur echt omvallen omdat ze het niet tegen kunnen houden. Daarbij ook nog haar hoofd gestoten. Ik kies voor snel en pijnloos

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:40

ik dacht eerst ook altijd aan een spuitje.. maar nu laat ik hem toch liever slachten.. het is naa rmijn mening diervriendelijker

balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:44

Ik denk dat ik spuitje zou kiezen....

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:47

horsewisper schreef:
Het idee van de slacht,... kogel en dan benen eraf hakken. dat sinds mij niet.
ik zou voor een spuitje kiezen.... dan voel ik me der veel veiliger bij als de slacht.

Dat is je hoofd in het zand steken want wat denk je dat er gebeurd nadat je paard is ingeslapen en naar de destructie moet?

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:53

zeker weten een spuitje...
ik werk op een paardenrusthuis en daar word een paard als het niet meer kan zeg maar, ingeslapen.
het gebeurt op een hele vredige manier.
met de eigenaar van het paard er bij, die dan bij het paard zit.
onze veearts is ook heel lief tegen de paarden dan.
en het woord en idee slachten vind en vond ik nooit prettig...

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:55

Tja.. het is dus heel persoonlijk.. de een vind slachten een fijner idee, de ander wil zijn paard liever een spuitje laten geven.
Maar ik ben nu wel benieuwd of jullie bokkers ook paardenvlees/worst lusten?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:58

denk spuitje
maar de slacht kan cru klinken maar het paard moet dan toch dood dus waarom er geen geld meer van krijgen???
lust overigens wel curryworst zit ook paard in maar die knol is dan toch dood dus wrm niet opeten?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:59

Rosalie123 schreef:
Tja.. het is dus heel persoonlijk.. de een vind slachten een fijner idee, de ander wil zijn paard liever een spuitje laten geven.
Maar ik ben nu wel benieuwd of jullie bokkers ook paardenvlees/worst lusten?

Haha ik weet niet of ik wel of niet lust eigenlijk want ik heb het nog nooit gegeten, Bloos .................................en dat houd ik zo

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:15

mijn paard wordt gecremeerd dat staat al lang vast, hoe duur het is kan mij niet schelen, voor mij is het een kindje, ik laat mijn kindje niet slachten. ik zal nooit paardenvlees eten, het gedacht alleen al doet mij rillen.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:28

spuitje en dan crematie...

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:31

Spuitje.
Maar hier zijn echt al 100.000 topics over geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:32

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:37

Ik kies voor de slacht.. dit vind ik zelf snel gaan en het pijn lijdt zo geen pijn en gaat er niet tegen vechten!
Bij de slacht is het klap boem weg.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:48

Ik zou niet weten wat ik zou kiezen omdat: de slacht is misschien pijnloos, maar de gedachte dat iemand mijn paard aan het opsmikkelen is Misselijk
En met een spuitje lijkt me het zo naar als ze je paard komen ophalen....
Het liefste zou ik haar begraven als ik een heeeeeele grote tuin had Knipoog

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:47

Spuitje
Bij mij meer omdat ik niet wil dat iemand mijn paard ooit opeet! Klink misschien een beetje teerhartig maar voor mij is mijn paard echt als familie het zou voor mij lijken of iemand mijn broertje of kind zou opeten Verward
Ik zal er best wel bijzeggen dat Sweety mijn 1ste eigen paard is waar ik 19 jaar voor heb moeten zeuren. misschien als ik ooit meer paarden heb dat het gedacht ook veranderd. Maar niemand zal ooit mijn sweety opeten.

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:35

Slacht, voor verschillende redenen eigenlijk:
Ushi is bang voor spuitjes, en dan niet gewoon aanstellerij ofzo, je ziet gewoon dat ze echt bang is. Ze gaat altijd hevig in verzet als ze geënt moet worden, met een praam lukt het wel, maar je blijft gewoon zien dat ze bang is, en dat wil ik haar op haar laatste uur niet aandoen.
Ik heb hier op bokt al te veel vreselijke verhalen gelezen van paarden die in verzet gaan tegen het spuitje...
Mn paard nog 3 dagen op de oprit zien liggen, om daarna met een kraan in een vrachtwagen te worden gegooid...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:41

Anjatjeuh schreef:
Mn paard nog 3 dagen op de oprit zien liggen, om daarna met een kraan in een vrachtwagen te worden gegooid...

Als ik de keus heb gaan ze naar de slacht, maar je moet dingen niet erger maken dan ze zijn. Als je, in geval van een spuitje, het goed regelt (via je da bijvoorbeeld) kun je goed afspreken dat je paard binnen een bepaalde tijd wordt opgehaald. Die 3 dagen is dus echt absolute onzin.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:15

Kendra schreef:
Als je, in geval van een spuitje, het goed regelt (via je da bijvoorbeeld) kun je goed afspreken dat je paard binnen een bepaalde tijd wordt opgehaald. Die 3 dagen is dus echt absolute onzin.

Inderdaad, bij mijn ene merrie was het onverwachts en ze overleed op maandag en werd woensdagochtend pas opgehaald, maar bij de andere merrie was alles gepland. De staleigenaar had geregeld dat ze diezelfde ochtend nog opgehaald zou worden, ze heeft dus geen dagen meer op de oprit gelegen.

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:25

Absoluut een spuitje!!
Als ik mijn pony moet laten inslapen, is dat omdat hij afziet en pijn heeft, en dan doe ik het hem of haar echt niet aan om helemaal tot aan het slachthuis te zeulen, en daar in een vreemde omgeving haar nog een laatste portie stress te bezorgen . Mijn oude merrie is heengegaan met een spuitje: eerst verdoofd met een spuitje, en daarna volledig laten wegglijden met een ander spuitje, en het is heel vredig en rustig verlopen. Ik weet zeker dat ze er niks van heeft gevoeld.
En even praktisch: je kan hem ook buiten de stal laten inslapen, dan hoef je geen stunten uit te halen om hem de stal uit te slepen. De ophaling van het kadaver kan ook echt wel snel gebeuren; na hooguit 3 dagen is dat bij ons altijd geweest.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:53

Primula schreef:
Absoluut een spuitje!!
Als ik mijn pony moet laten inslapen, is dat omdat hij afziet en pijn heeft, en dan doe ik het hem of haar echt niet aan om helemaal tot aan het slachthuis te zeulen, en daar in een vreemde omgeving haar nog een laatste portie stress te bezorgen .

Je moet wel even verder kijken dan je neus lang is, nu lijkt het alsof mensen die hun paarden naar het slachthuis brengen, het minder goed met die beesten voorhebben en dat is natuurlijk niet zo, er zijn goede redenen waarom mensen voor het een of het ander kiezen.