Spinnetjes in vacht van paard....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:51

Ik dacht idd ook even aan wantsen, maar die zien er volgens mij meer uit als pissebedden. Maar ik kan het verkeerd hebben, ben niet zo thuis in de wereld van de kriebelende beestjes. Ik vind het allemaal maar niks. Haha!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:55

Sugarmiss schreef:
Kun je beter een luizenkamp nemen en goed kammen. Sponzen met dit weer lijkt me voor je paard niet zo leuk.

Is dat gezellig, zo'n luizenkamp? Haha!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:56

horseranch schreef:
Even een opmerking:

Teken kunnen de 'ziekte van Lyme' bij zich dragen en ook overdragen op mensen. (niet prettig).
Ben je gebeten door een teek en rond de beet ontstaat een grote ronde vlek, direct naar de huisarts voor een antibioticakuur.
Advies: mensen die hun huis in de bossen hebben staan, is aan te raden om ieder jaar in de winter bloed na te laten kijken op Lyme.
Je kunt ook een tekenbeet gehad hebben en die niet gevoeld hebben (of wat dan ook).

Volgens mij dragen niet alle teken de ziekte van lyme hoor. Ik ben ook wel eens gebeten, en ben ook niet naar de huisarts gegaan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:58

joehoe , lezen....

horseranch schreef:
Even een opmerking:

Teken kunnen de 'ziekte van Lyme' bij zich dragen en ook overdragen op mensen. (niet prettig).
Ben je gebeten door een teek en rond de beet ontstaat een grote ronde vlek, direct naar de huisarts voor een antibioticakuur.
Advies: mensen die hun huis in de bossen hebben staan, is aan te raden om ieder jaar in de winter bloed na te laten kijken op Lyme.
Je kunt ook een tekenbeet gehad hebben en die niet gevoeld hebben (of wat dan ook).

trouwens nog meer ziektes , maar die komen hier niet zo veel voor gelukkig in warmere gebieden wel

en dan geloof me de juf van mijn zoontje heeft het nu , de ziekte van lyme, zoek t eens op , hoe deze ziekte eigenlijk is , als je dat kan voorkomen door dit fftjes zo snel mogelijk na een beet te laten checken wil je dat echt wel !
Laatst bijgewerkt door nickyu op 18-11-04 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 17:58

Zal dat werken, met een luizenkam?

Sponzen is i.d.d. niet zo lekker nu, maar kan haar daarna wel zo goed mogelijk afdrogen, dekentje op en verder droog wandelen, desnoods nog even onder het hypolarium.

Overweeg toch het idee van de luizenkam....

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:37

zijn teken eigenlijk gevaarlijk. of wat mmoet je er aan doen. mijn liefelings pony op de manege heevft ook van die beesjes, moet ik het gaan melden of kan je ze er op 1 of andere manietr afhalen

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 18:41

sammylover schreef:
zijn teken eigenlijk gevaarlijk. of wat mmoet je er aan doen. mijn liefelings pony op de manege heevft ook van die beesjes, moet ik het gaan melden of kan je ze er op 1 of andere manietr afhalen

Meldt het maar.. OK dan!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:08

nickyu schreef:
joehoe , lezen....

trouwens nog meer ziektes , maar die komen hier niet zo veel voor gelukkig in warmere gebieden wel

en dan geloof me de juf van mijn zoontje heeft het nu , de ziekte van lyme, zoek t eens op , hoe deze ziekte eigenlijk is , als je dat kan voorkomen door dit fftjes zo snel mogelijk na een beet te laten checken wil je dat echt wel !

Bloos
Idd niet goed gelezen.

Iig, bij mij kwam geen uitslag of rare plekken oid, daarom zijn we dus niet naar de arts gegaan. Dar heeft ze dus gelijk in

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:37

Renske20 schreef:
weet eigenlijk niet of ze door de vacht&huis van ene paard heen kunnen komen?op de neus kunne teken zich wel bij paarden vastzetten op de rest van t lijf heb ik ze nog nooit vast zien zitten...

wel dus Scheve mond. Heb er al heel veel gevangen bij de mijne Bloos! En ze zitten overal, heb ze zelfs al n keer in de manen gehad

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 11:27

Heb er gister geen een meer kunnen vinden, hele pony uitgepluist met luizenkam..... Tong uitsteken

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:00

Renske20 schreef:
uhm dus wel hoor Knipoog

teken zijn kleine zwarte 'spinnetjes' tot ze zich hebben vastgezogen, dan krijgen ze een dikke grijsachtige zak vol met bloed op hun lijf, dan kunnen ze idd niet meer lopen nee....

Neej hoor teken springen en zetten zich vast lopen kunnen ze idd niet echt waar niet!

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:01

verootjoo schreef:
wel dus Scheve mond. Heb er al heel veel gevangen bij de mijne Bloos! En ze zitten overal, heb ze zelfs al n keer in de manen gehad

idd, ik vind ze bij my way ook nog weleens als ik hem het land uit haal... aan de binnenkant van de achterbenen, buik, onderkant van zijn hoofd... noem het mar op, ze zitten overal. en meestal op plaatsen waar je op een onmogelijke manier onder je paard moet hangen om ze te vinden!

ik doe als ik hem van het land haal altijd een gehele check. van koker richting je eigen lijf weer (let op, dat lekkere 'losse' velletje is favoriet hier) tussen zijn achterbenen/billen en van keel naar kin voornamelijk....
en idd, teken kunnen wel lopen!

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:28

ik heb er een keertje een gezien, die had zich in de borst van het paard vastgezet, en helemaal volgezogen..

Waarom hebben teken dan pootjes als ze niet kunnen lopen?
hoe klimmen ze dan naar boven om zich weer te laten vallen.
Lijkt mij dus dat die beeste gewoon goed kunnen lopen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:53

ik denk dat het echt wel spinnetjes zijn. Teken gaan bij paarden gewoonlijk in de manen zitten en laten een viezig gelig goedje achter, daaraan kun je goed zien dat het teken zijn (geweest). Kleine spinnetjes zweven aan draadjes door de lucht tot ze ergens blijven hangen waar ze een web gan maken. Uit een spinnennest komen duizende spinnetjes, dus als je daar net een beetje in de buurt bent geweest terwijl ze uit gingen zweven (weer eens wat ander dan uitvliegen)....

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 13:46

DA is inmiddels langs geweest, ze kan niets vinden wat op een teek lijkt, gelukkig maar, dus i.d.d. toch spinnetjes geweest...

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 00:35

Ik heb er vorig jaar ook last van gehad, ook een soort spinnetjes, maar geen teken.
Die van mij kreeg daarbij toevallig ook last van zijn huid, in combi met dikke wintervacht en veel zweten, hij zat onder de pusbultjes.
Eerst dachten we dat het daar mee te maken zou hebben, maar dat was niet het geval.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:12

Ik rij ook regelmatig over de veluwe. Nu hebben bij ons op stal alleen de 2 Merensen last van net zulk soort beestjes. Iedere keer als ze naar het bos gaan weer.
Ze hebben vleugeltjes, komen vooral uit stukken waar Dennebomen staan en bijten zich wel degelijk vast. Het lichaam lijkt op dat van een teek, alleen hebben ze vleugels en zijn ze wat roodachtig.
Ze verstoppen zich in de vacht en de paarden worden er helemaal gek van.

Ik had ze nog nooit gezien tot ik op 1 van die Merensen het bos in ben geweest. Met mijn eigen paard heb ik nergens last van.

Sorry dat ik dit topic weer omhoog haal, maar had dit nog niet gelezen Scheve mond