Ontheffing gekregen voor chippen. Wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:45

Je hebt gelijk Lageveld. Het is ongelovelijk hoe de overgrote deel dit besluit gewoon over zich heen laat komen. En dan nog blind geloven hoe goed chippen wel niet is voor o.a. diefstal. En minder fraude, net als je zegt, als ze willen doen ze het toch.... En in USA zijn al succesvolle pogingen gedaan met fraude met chips, helaas heeft DNA toen de doorslag gegeven.

Voor de overheid wordt dit alleen gedaan om het paard te registreren met al zijn medicatie ivm bescherming van de consument die paardenvlees eet. Eigenlijk verdwijnt maar een klein deel van het paardenbestand in de slachterijen en dan nog met name in het buitenland die niets doen met de chip..

Dus je hoeft niet eens te chippen als je al zeker weet dat jou paard nooit naar de slacht gaat. Trouwens zo wie zo veel practischer voor de eigenaar. Want, als dat niet staat vermeld in het paspoort is de dierenarts straks nog meer beperkt in het toedienen van medicatie en moet alles vermeld worden in het paspoort (incl wormenkuur) omdat het paard dan als slachtdier wordt gezien. En dit is echt niet om jou paard te beschermen tegen een dief, of die enkeling die met een verkeerd paard start, neeeee, omdat ze geen controle krijgen over het paardenbestand en het enkele paard die wel bij de slager eindigt in de worst....

Tja, en dan sta je daar met je gechipte paard. Nu snappen jullie tenminste waarom je verplicht je paspoort mee moet nemen. Dan kan in geval van nood gelijk de dierenarts zien of die geslacht wordt of niet. In geval van geen opmerking in het paspoort mag hij straks bijna niets meer doen om je paard te redden, om zo de consument te beschermen. Neeee, ik heb DNA, het absoluut veilige registratie middel en fraude bestendig. Zo loopt mijn paard nooit het risico op problemen met de chip. En ik wil toch niet dat mijn paard naar de slacht gaat, dus die reden voor een chip valt ook al weg.

Het is ongelovelijk hoe iedereen deze regeling zomaar klakkeloos heeft aangenomen. Dit isnog maar het begin van de burocratie die straks gaat ontstaan met paarden. Elk gechipt paard is potentieel slachtdier en dat wordt straks stikt aan de regels gebonden. Sterkte ermee!!

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 02:18

Eleonoor schreef:
..

Het is ongelovelijk hoe iedereen deze regeling zomaar klakkeloos heeft aangenomen. Dit isnog maar het begin van de burocratie die straks gaat ontstaan met paarden. Elk gechipt paard is potentieel slachtdier en dat wordt straks stikt aan de regels gebonden. Sterkte ermee!!

Niet helemaal iedereen dus zoals je uit mijn reaktie hebt kunt opmaken, maar wel bijna iedereen helaas.

Waar ik me het meest kwaad over gemaakt heb het laatste jaar is over de volgende motivatie/redenering van sommige pro-chip-bokkers !

"Je hebt nu eenmaal een paard, dat kost geld, en wat is nou 50 euro voor een chip"

Ik kan echt WOEST worden over zoveel onnadenkendheid. Ik troost me dan maar met de gedachte dat dit waarschijnlijk bokkers zijn waarbij pa de rekening betaalt. Nadenken komt dan later wel mag ik hopen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 09:41

lageveld schreef:
Ik kan echt
WOEST
worden over zoveel onnadenkendheid. Ik troost me dan maar met de gedachte dat dit waarschijnlijk bokkers zijn waarbij pa de rekening betaalt. Nadenken komt dan later wel mag ik hopen.

Klopt, gelukkig is nog een deel wat wel kan nadenken en ook ik zat toen in de groep die het wel voor elkaar heeft gekregen dat er DNA is.

Zijn nog niet eens de bokkers waarvan hun pappa's de rekening betalen, vaak doen ze het zelf en denken er gewoonweg niet bij na. Het moet toch? Hoezo, en een dressuurhoed afdoen, moet je ze eens horen met al die protesten. Want dan komt ineens kun uiterlijk in geding.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 09:43

ok volgend probleem

Ik run een manege.. Ik heb me paarden gechipt.. En IK vind,, dat me klanten de paarden OF gechipt moeten hebben OF ontheffing moete vragen,. Nu heb ik 1 klant die niet wil chippen.. Prima..

Maar nu ben ik dus overal aan het zoeken hoe ik dit voor haar zal gaan regelen.
Als er een paard dood neervalt.. en hij is NIET gechipt en GEEN ontheffing voor gevraagd.. dan haalt de Rendac het paard NIEt op.
Waar kan ik ontheffinf aan vragen.. hoe zit dat in zn werk..

Ik doe dit dus om mijn klant te helpen bij haar wens ( ok het is niet mijn methode maar goed ieder zn eigen waarde)

Dus waar kan ik heen om dit te regelene?? bij het PVE??? en wat moet ik opsturen.. een brief met de gegevens.. komt er dan iemand langs om te kijken??
moet je er voor betalen??
Gewoon zeggen geloofsovertuiging??

bedankt alvast hoor voor de hulp!!!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:03

Zoals al zo vaak is vermeld, alle benodigde info om een ontheffing aan te vragen staat op:

www.inviso.nl/antichip

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:33

Eleonoor schreef:
Zoals al zo vaak is vermeld, alle benodigde info om een ontheffing aan te vragen staat op:

www.inviso.nl/antichip

oeps over heen gekeken.. thnx

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:43

Citaat:
"het paard c.q. de paarden waarvoor u chipverplichting heeft mag niet geslacht worden, behalve als het alsnog gechipt wordt en er een wachttermijn van 6 maanden na de dag van het chippen in acht genomen wordt."

ja beetje rare regeling, ik had gisteren een dame van het PVE aan de telefoon die zei zoiets in de trand van: als je geen chip wil inbrengen , is je paard dus ook geen slachtpaard, dus dat is geen probleem

*uh* ja dus, mijn paar dis wel slachtpaard en ik wil er geen chip in hebben...... dit kan dus niet en ik kan het ook niet veranderen, want ik zit bij een buitenlands stamboek dat dergelijke wijzigingen niet in het paspoort wil zetten.

Er komt nu iemand van het Fjordenstamboek om haarmonsters te nemen volgende week, er zijn maar 2 stamboeken die voor "vreemde" paarden deze service verlenden: Fjorden en KWPN

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:53

eerlijk gezegd moet ik zelfs nog een paspoort aan vragen
voor 1 anda(met stempel zonder papier) 1 vuilnisbakkie en 1 shet

iemand een idee bij welke instanties ik wat kan aanvragen?

hoe zit het trouwens in belgie met de regeltjes?
daar ik dadelijk in het grensgebied ga wonen en miss op papier mijn paardjes wel net over de grens kan stallen Schijnheilig

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:54

ik heb trouwens ook dat ik mijn paarden liever de kogel laat geven dan de spuit , mocht het er dus op aan komen , en tegen de chip...

dus ... tja dilemmas dilemmas , maar zeker geen chip

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:13

k heb het probleem van het slachten net per mail voorgelgd aan het PVE, die antwoorden altijd keurig en in begrijpelijke taal.... afwachten dus maar...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:24

nickyu schreef:
ik heb trouwens ook dat ik mijn paarden liever de kogel laat geven dan de spuit , mocht het er dus op aan komen , en tegen de chip...

dus ... tja dilemmas dilemmas , maar zeker geen chip

Afmaken in een slachthuis mag wel, maar het paard mag niet gebruikt worden voor de menselijke consumptie!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:34

Citaat:
Afmaken in een slachthuis mag wel, maar het paard mag niet gebruikt worden voor de menselijke consumptie!

kan dat dan???
Geen kritiek hoor, gewoon een vraag....

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 14:21

Citaat:
Als er een paard dood neervalt.. en hij is NIET gechipt en GEEN ontheffing voor gevraagd.. dan haalt de Rendac het paard NIEt op.

Niets van gemerkt hoor.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:44

Oeps Bloos! ! Bedankt voor het vermelden van de goede website Iduna, was te snel met typen en vergat een paar letters.

Waar ik me dus echt kwaad Boos! over kan maken, is dat mensen mij een zeurpiet vinden omdat ik Lente niet wil laten chippen. Bovendien verklaren ze me voor gek, omdat het veel duurder is dan chippen (valt best mij, maar dat willen ze niet horen). Als het om mijn paard gaat, ga ik echt niet op die paar centen letten hoor! DNA kost zo'n 50 euro en chippen geloof ik 40 euro.

Ik wil gewoon geen chip! Mensen die dat wel doen, neem ik niks kwalijk, maar ga dan niet lopen zeggen dat ik een zeurpiet ben die zich aanstelt.
Ben het met jullie eens dat iedereen gewoon z'n paard laat chippen, omdat het makkelijk en 'goedkoper' is, zonder even goed stil te staan bij de (gevaarlijke) gevolgen en nadelen die er aan het chippen vast zitten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:01

Wat kost een DNA controle als ze op een wedstrijd aan het controleren zijn? Weet iemand dat? En hoe gaat dat dan?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 16:06

Lageveld, heb je nu wel of geen ontheffing? Tot nu toe tel ik dus maar twee anderen die ook ontheffing (binnen) hebben... Ik had meer mensen verwacht.
Tja als, als, als iedereen nu zijn poot stijf had gehouden. Maarja, terugdraaien is geen sprake van denk ik.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:57

Ik heb de ontheffing ook gisteren binnengekregen.
Moet het hele gebeuren nog een rustig lezen, wat ik nu verder moet doen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:04

ik heb geen problemen met het chippen. Maar als een ander dat wel heeft, is dat prima.

Ik kom uit een gebied waar enige jaren geleden het MKZ onder de koeien is uitgebroken. Als er een zelfde soort ziekte onder de paarden zou heersen dan weet ik nog niet wat er met onchipte paarden gaat gebeuren..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:30

Op zich zijn paarden er met de chip nog redelijk goed vanaf gekomen. Moet je al die koeien en schapen eens zien staan met die labels in hun oren ...

De registratie van voor menselijke consumptie gevaarlijke middelen is een wassen neus. Niet alle troep die in een paard gaat wordt geregistreerd; je kunt er zelf ook van alles induwen en of dat voor de consument allemaal wel zo gezond is ... ik vraag het me af! Je wilt overigens ook niet weten wat voor middelen gebruikt worden in de bio-industrie die worden toegestaan!

Wat ik denk waar we naar toe gaan is dat er een soort van paardenbelasting komt in de toekomst.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:34

Ik vraag met trouwens toch af wat de overheid concreet gaat doen met de mensen die ontheffing aanvragen ... daar zal ook wel een alternatief voor komen.

En het feit dat een paard verplicht een paspoort moet hebben zal ook niet voor niks zijn. Op deze manier worden dieren natuurlijk ook ergens centraal geregistreerd!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:02

De werkelijke reden van het chippen van alle paarden en paardachtigen zullen we pas over een paar jaar ontdekken..... of als er ergens een besmettelijke ziekte uitbreekt: ruimt wat gemakkelijker als je weet waar ze zitten.....

Mensen die ontheffing hebben aangevraagd hebben nu allemaal bericht gehad en moeten DNA onderzoek laten doen

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:44

Ik heb me laten vertellen dat je zelfs je paard niet kunt laten afvoeren door een destructiebedrijf als ie niet gechipt is??

En hoe verklaren ze dan dat de dure paarden niet gechipt hoeven worden??

Dit chipverhaal is net zo rammelig als de verplichting voor de veiligheidscap

Daarom blijkt maar eens te meer dat de KNHS onjuiste voorlichting geeft!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 21:58

Citaat:
Ik heb me laten vertellen dat je zelfs je paard niet kunt laten afvoeren door een destructiebedrijf als ie niet gechipt is??

Onzin!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:50

Ik heb het me laten vertellen door iemand die anti-chip is.... Verward

misschien even aan de RENDAC vragen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:51

ik door een mevrouw van het PVE....