Opnieuw africhten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:20

Ik ken ook een paard wat nooit echt vrolijk kijkt (ook heel af en toe per ongeluk eens)
in de wei is het een einzelganger
in de bak is het altijd oren plat.

Voorheen sloeg hij paarden die in de buurt kwamen, nu niet meer
vroeger moest je als vreemde ook opletten of ze sloeg je ook, maar dat is ook niet meer
maar een paard dat fijn in omgang is voor de iegenaar, nee dat ook nog steeds niet en denk ook niet dat het ooit gaat komen.

Met dit paard is nooit wat ernsigs gebeurd, maar heeft gewoon een raar karakter

ik zie het probleem dus ook niet zo, behalve als je een mega knuffel paard wou Lachen

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 21:27

wouterpaard schreef:
Ik vind 1 ding heel vaag in mijn ogen dan. Je zegt de band is goed ik hem hem AL 4 jaar. Ik zou eerder zeggen nog maar 4 jaar. Er kan nog zoveel bij komen.

Ik zou hem niet laten herscholen maar eerder cursussen gaan nemen hoe jij het kan oplossen....

Ik heb de titel zo geplaatst omdat ik geen reactie kreeg, en nu wel.
Ik heb hem 4 jaar en nu heb ik gewoon een goede band en die zal zeker alleen maar sterker worden.
Toen ik hem net had, leasde ik hem en lag ik er 3 keer in 1 uur les naast elke les weer ( 5x in de week ), dit om aan te geven hoe makkelijk hij was, ik ben nog nooit zo vaak gevallen als van hem ( haha )
Toen ik hem wilde kopen na 2 jaar vroeg iedereen of ik wel goed was, in mijn vriendenkring, en zelfs de manege eigenaar vroeg zich af waarom ik hem perse wilde hebben.
Dat antwoord is heel simpel, ik geloof in dit paard, en hij heeft van nature gewoon een goed karakter want dat bewijst hij wel.
Sinds een aantal maanden saan we op een andere stal waar het veel rustiger is en hij wordt alleen maar liever, alleen dat wisselende gedrag blijft.
Groetjes pharlap

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:40

Jij gelooft in hem en dat is het enige wat hij nodig heeft. Geef het dier gewoon de tijd, en neem hem zoals hij is.... alleen dan zal hij bloeien.

Neem dat gedrag gewoon voor wat het waard is, een paard doet niet alsof..... een paard liegt niet! Zoals hij zich uit is zoals hij zich voelt... laat hem zich zo voelen.......... mag toch?

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 21:40

runningkawa schreef:
Ik ken ook een paard wat nooit echt vrolijk kijkt (ook heel af en toe per ongeluk eens)
in de wei is het een einzelganger
in de bak is het altijd oren plat.

Voorheen sloeg hij paarden die in de buurt kwamen, nu niet meer
vroeger moest je als vreemde ook opletten of ze sloeg je ook, maar dat is ook niet meer
maar een paard dat fijn in omgang is voor de iegenaar, nee dat ook nog steeds niet en denk ook niet dat het ooit gaat komen.

Met dit paard is nooit wat ernsigs gebeurd, maar heeft gewoon een raar karakter

ik zie het probleem dus ook niet zo, behalve als je een mega knuffel paard wou Lachen

Jullie zien het probleem niet omdat je het onderschat.
Bovendien is hij niet dominant in de wei want je kan elk paard erbij zetten hij is altijd laagste in de rangorde.
Het is een paard wat in het verleden mij de hele bak liet zien, waar je niet zo de stal in kon zonder een schop te krijgen of een beet, die op het randje van de sloot ballanceerde, die heel snel rondjes om zijn as draaide als je gewoon buiten stapte, die ( nog steeds ) helemaal gek wordt van miezeren ( zachte regen ), dit alles is eruit door mij en mijn geduld en doorzettings vermogen en door te kijken naar mijn paard en al het mogelijke te doen om zijn leven ook weer op de rails te zetten, en geloof me ik heb angst gekend en woede maar het is gelukt, en als dit negtieve gedrag eruit is kan dat laatste beetje ook, want al is het dan geen groot probleem het is niet leuk rijden voor hem niet ,voor mij niet en voor andere waar ik ook wel eens mee rijdt ook niet, want ik rijd zo vaak mogelijk alleen maar soms zit je toch met andere daar ontkom je niet aan.
En gijsenkim, als jij paarden corrigeert e.d geef je dan ook advies als ik zie het probleem niet zonder naar het paard en de ruiter verder te kijken?
Want ik vind het knap dat jij dat zo op de computer kan.
Groetjes pharlap

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:57

Jezus Pharlap, wat ben jij heetgebakkert zeg!!!

Zoals jij het probleem omschrijft zie ik niet een probleem........ ik zie een karakter! Zolang het niet gevaarlijk is, mag een paard best zijn karakter hebben....... als het karakter niet bij je past dan past het paard niet bij je.

Jij hebt gewoon een niet makkelijk paard, en geloof me daar zijn er een hele berg van. Ik zal inderdaad het advies geven aan mensen die mij dat vragen dat je dit paard maar gewoon moet laten, neem hem zoals hij is, uiteraard binnen de aanvaardbare kaders....... en het gedrag wat hij nu toont is aanvaardbaar

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:57

Ik heb je net gepb-t.

Dat mensen soms geen problemen hebben met het aparte gedrag dat paarden vertonen, wil niet zeggen dat deze paarden niets mankeren.

Het gaat toch niet alleen om "bruikbaarheid" van een paard?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:59

Nee het gaat om het in zn waarde laten van een paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:03

gijsenkim schreef:
Nee het gaat om het in zn waarde laten van een paard

Het ene paard is altijd vriendelijk
de ander nooit

de ene houd van knuffelen met andere paarden
de ander nooit

de ene houd van knuffelen met alle mensen
de ander nooit

het ene paard s onzeker
de ander stoer

enz enz

zolang jij er als ruiter geen problemen aan ondervind
jij hem helemaal geweldig vind
dan is het toch oke?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:08

En hem helpen zich beter te voelen laat hem niet in zijn waarde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:09

Dat komt met de tijd
veel meer kun je niet doen

(als natuurlijk je paard blijven controleren op pijn, maar dat werd al gedaan als ik geod begreep)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:10

Tsja, ik heb ook een paard dat niks van andere paarden moet hebben. Als ik met haar langs de buitenbak kom, en daar staat een ander paard in, dan gaat ze helemaal uit haar dak. In de bak mag er geen enkel paard dicht in de buurt komen. Gebeurt dat toch, dan haalt ze net zo makkelijk uit met een voorbeen...

Mijn paard is lichamelijk helemaal in orde, heeft geen trauma's (ik heb haar al van veulen af aan), en als veulen sloeg ze bijvoorbeeld haar eigen moeder al bij de voerbak weg...

Het is gewoon haar karakter. Zou dat bij jouw paard ook niet het geval kunnen zijn? Ik heb me er gewoon bij neergelegd, en ik hou er rekening mee door bijvoorbeeld bij andere paarden weg te blijven. Het is soms wat lastig, maar mijn paard is verder zo'n geweldig dier, dat ik dat soort eigenaardigheidjes graag op de koop toe neem Lachen.

Mocht je toch besluiten tot externe hulp, dan lijkt Monya me een goede keus Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:12

Je kan een paard niet forceren in het happy voelen........... dat gaat niet.

De enige manier dat een paard Happy is, is als hij zichzelf in grote mate kan zijn.....

Een karakter kan je niet veranderen, dat kan je accepteren, ermee dealen en wellicht wordt het dan beter....... en dat gaat niet in twee weken, zelfs niet in twee jaar

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:14

promptertje schreef:

Mocht je toch besluiten tot externe hulp, dan lijkt Monya me een goede keus Lachen

Slijmerd... HAHAHAHA

Karakter is karakter... maar in de pb stond meer info en uit die info maak ik op dat er voor dit paard best een mogelijkheid bestaat om "meer geluk" in zijn bestaan te verwerven.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 22:16

gijsenkim schreef:
Jezus Pharlap, wat ben jij heetgebakkert zeg!!!

Zoals jij het probleem omschrijft zie ik niet een probleem........ ik zie een karakter! Zolang het niet gevaarlijk is, mag een paard best zijn karakter hebben....... als het karakter niet bij je past dan past het paard niet bij je.

Jij hebt gewoon een niet makkelijk paard, en geloof me daar zijn er een hele berg van. Ik zal inderdaad het advies geven aan mensen die mij dat vragen dat je dit paard maar gewoon moet laten, neem hem zoals hij is, uiteraard binnen de aanvaardbare kaders....... en het gedrag wat hij nu toont is aanvaardbaar

Haha, ik ben alles behalve heetgebakkert, ik vroeg me alleen af of jij verder keek dan je neus lang was.
Misschien ben je in andere dingen heel goed maar hier zit je er compleet naast.
Het paard past uitstekend bij me juist omdat ik wel verder kijk.
Dit paard en dat zet ik hier voor de laatste keer neer, heeft van nature geen dominant karakter, dat wil niet zeggen dat hij nooit eens chagerijnig mag zijn of geen zin heeft, maar dit heeft overduidelijk een oorzaak.
En als je paarden corrigeert dan moet je gewoon weten dat je geen conclusie kan trekken vanaf een computer.
Betekent niet dat je geen mening mag geven, ik leg het alleen naast me neer en geef respons.
Groetjes pharlap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:18

Citaat:
maar in de pb stond meer info

en dat mogen wij niet weten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:23

Ik trek de conclusies uit wat JIJ hier schrijft, en wat JIJ hier schrijft is niet schokkend of onaanvaardbaar.

Iemand die met zo een verhaal als ik hier lees bij mij komt dan zeg ik dat dat paard geen probleem heeft maar dat de eigenaar een probleem heeft, die ga ik ook niet corrigeren, want er valt niks te corrigeren. Daar WIL ik dus mijn centjes niet mee verdienen. Heel simpel!

Als je die oorzaak dan met ons ook wil delen dan kan ik misschien van gedachte veranderen...... maar met een "mijn paard doet soms lelijk naar mij, anderen en andere paarden" kan iemand natuurlijk helemaal niks behalve concluderen dat dit karakter is.

Ik kan je ook adviseren om het paard helemaal de grond in te slaan als hij zo boos doet......... wil je dat horen....???? Wat wil je dan horen???

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 22:24

Daar zie ik het nut niet van als mensen al gelijk roepen dat ze het probleem niet zien, zonder vragen te stellen.
Bovendien staat er iets uitgebreider waarom ik ervan uit gaat dat het een aangeleerd gedrag is ( Angst bijvoorbeeld ).
Verder is het geen geheim, als je vragen daarover hebt kan je mij altijd pben.
Maar ik krijg hier een discussie over wat mijn paard wel of niet heeft terwijl ik meer aan tips heb.
Ik ken mijn paard goed genoeg na 4 jaar 6 dagen in de week met hem bezig zijn op wat voor manier dan ook.
Groetjes pharlap.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:27

Ik doe het met de info die jij geeft........... dan moet jij maar uitgebreidere info geven....... hoe kan je nou je probleem oplossen als je maar sumier info geeft????

Ik geef je een TIP naar aanleiding van de info die jij geeft......... dus geef dan meer info als je andere of "betere" tips wil hebben.

De info die ik nu heb heeft mijn mening gevormd, en als mijn mening volgens jou anders zou moeten zijn......... dan hebben wij meer info nodig Haha! Haha! Haha!

Pharlap

Re: Opnieuw africhten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 22:28

Pharlap schreef:
Hoi,
Ik heb en paard met een af en toe wat vreemde karakter trekjes.
Ik kan bv niet normaal met andere in de bak rijden zonder dat hij tandenknarsend op ze af gaat, probeert te bijten en dan snel wegrent.
Dit doet hij voornamelijk als hij gepasseerd wordt.
Doorrijden heb ik al geprobeert, halt zetten, negeren en straffen.
Het is al stukken minder maar dat laatste stukje.....
Ook is hij heel moeilijk nageefelijk te rijden, dit is te wijten aan vroegere rugproblemen. Hij heeft fysio gehad, tandarts komt ieder jaar, ik masseer hem zelf ( geleerd van de fysio ), ik doe buig oefeningen ( hij kan perfect buigen ), zadel is helemaal aangepast noem maar op.
Springen doet hij ook terwijl als hij echt ergens pijn heeft hij volgens mij het ook niet doet, want dat heeft hij in het verleden wel laten merken.
Ook op stal verandert hij steeds van gedrag ( chagerijnen-lief-chagerijnen ), hij doet nog wel eens lelijk naar mensen die zo voorbij lopen en hij kan ook super lief zijn.
Hij krijgt genoeg afwisseling, buitenrijden, springen, dressuur, longeren, ontspannen wandeling maken buiten, paddock ( hij kan trouwens met elk paard in de paddock of wei want dan laat hij zich op zijn kop zitten ).
dit paard heeft een paar slechte jaren gehad ( pijn en stress ) en we zijn echt al ver ( van 3 keer in 1 les vallen en buiten op het randje van de sloot ballanseren, tot nooit vallen en lekker buiten rijden aan de lange teugel al komen er 3 tractors voorbij ).
Alleen nu wil ik toch info over het opnieuw trainen en oplossen van gedragsproblemen.
Weten jullie een trainingsstal in de omgeving zuid holland en wat kunnen jullie daarover vertellen ( resultaat, kosten enz ).
Ik wil graag info over verschillende vormen bv met nhs.
Andere tips zijn ook welkom.
Alvast bedankt.
Groetjes pharlap.
Oh ja ik krijg prive les van een goede instructrice!

Edit Katja: op verzoek titel veranderd.

Gijsenkim, lees de laatste regels dan weet je wat ik wil horen, Een trainigsstal waar ze werken met nhs ( neem aan dat je weet wat het is ), of andere tips ( manieren van trainen ).
En als ik zo'n vraag stel ben ik waarschijnlijk niet iemand die zijn paard de grond inslaat, simpel he ?
Groetjes pharlap.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:34

Hieruit lees ik nog steeds niks, behalve wat ik al gelezen heb.......... en daaruit concludeer ik nog steeds gewoon karakter....

Je hebt aardige en minder aardige paarden, je hebt sociale en minder sociale paarden.........

Nogmaals wat wil je dan horen????

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 22:41

Jou niet meer in ieder geval, want ik word er moe van.
Alleen mensen die dus een trainingsstal weten in omgeving van zuid holland.
Groetjes pharlap.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:44

Nou ja meid,

Ik wens je veel succes! zal je nodig hebben.

Geeft niks hoor, sommige mensen willen gewoon niet geloven dat er ook paarden zijn met een karakter......

past de kleur overigens wel bij jou, of is dat de volgende stap......... zijn manen blonderen????

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:45

Skipper schreef:

Als je de oorzaak wat beter weet of kan inschatten (omdat je het in dit geval nooit helemaal zeker kan weten) kan je ook de juiste methode toepassen. Anders is je portomonee op het einde leeg en ben je nog niets opgeschoten.

Niet lukraak zomaar opnieuw in africhting of op NH cursus of op dat of op zus of op zo. Zo ben je alleen maar en een deel geld en een illusie armer.

sorry dat ik mezelf quote maar kijk eens breder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:47

sorry pharlap maar eigenlijk snap ik je verhaal ook niet helemaal

Je bent in die jaren super veel vooruit gegaan met dit paard.
Waarom zou je je manier aanpassen, want die heeft toch goed effect?

Vergeet verder niet dat ervaringen in het verleden nooit verdwijnen
een beetje sltijten, maar kwijt raken zal hij ze nooit

Als jij rotervaringen in je jeugd hebt gehad, ben je die ook nooit helemaal kwijt, om ff een vergelijk te maken.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 22:49

gijsenkim schreef:
Nou ja meid,

Ik wens je veel succes! zal je nodig hebben.

Geeft niks hoor, sommige mensen willen gewoon niet geloven dat er ook paarden zijn met een karakter......

past de kleur overigens wel bij jou, of is dat de volgende stap......... zijn manen blonderen????

Jij bent echt niet zo slim he?
Ik denk dat ik hem groen maak, als dat jou goedkeuring wegdraagt.
Groetjes pharlap.