rugbeschermer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:42

Nou, ik had beloofd om nog even verslag te doen als ik de rugprotector irl bekeken had. Ik heb besloten om hem niet te nemen. Op de foto lijkt het of het materiaal (de "wervels") aan de achterkant, flexibel is. Dit zijn echter schakels van hard materiaal.

Voor mij is het van groot belang dat het onderste deel (zeg maar onder de knik van m'n rug) extra beschermd is. De onderkant van de protector drukte echter bij het achterover buigen precies in dat gedeelte dat bij mij het kwetstbaarst is. Bij een val zou ik mezelf dus eerder kwaad dan goed kunnen doen.

Heb je echter een ongeschonden rug, dan kan de protector weldegelijk bescherming bieden. De protector die ik gepast heb, is te krijgen bij een ruitershop in Nijmegen. Hij zit in ieder geval wel een stuk comfortabeler dan een bodyprotector.

Ik denk dat hij alleen goede bescherming biedt bij een val recht op de rug. Komt de klap op je wervels via de zijkant, dan heeft hij, denk ik, geen beschermend effect.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:43

Zo´n ding helpt dan toch alleen als je plat op je rug valt en wie doet dat in hemelsnaam? ãls je op je gat valt drukken nog lekker al je wervels in elkaar... kun je nog je rug breken of verlamd raken. Nee die rugbeschermer zoals ik op het plaatje zie heeft volgens mij helemaal geen nut!!! Misschien houd hij je rug wel netjes recht, maar het maakt weer een bolletje, dus dat ziet er ook niet uit onder een rijjasje. Nee, daar zou ik nooit geld aan uitgeven. Dat keurmerk...wat hebben ze gekeurd, dat het materiaal niet stuk gaat, of dat jij niet stukgaat? Ik zie namelijk helemaal niet genoeg beschrijving bij dat atrikel...

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:53

Hahahaha, wat vreselijk zeg *LOL*.
Ik vraag me af wat voor keurmerk erop zit, waarschijnlijk max. een kl. 1 CE13158... Koop dan gelijk een BP als je echt veilig wilt doen. Heb je eigenlijk überhaubt gevraagd wat voor klassering dit had toen je hem bestelde?
Laatst bijgewerkt door astridastrid op 20-11-04 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:55

Remy schreef:
Hij zit in ieder geval wel een stuk comfortabeler dan een bodyprotector.

Heb je erbij stil gestaan dat een bodyprotector naar je lichaam moet gaan staan? Een BP is opgebouwd uit diverse schuimpanelen welke onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen en dus zo naar je lichaam gaan staan na 2 á 3 keer rijden. Nooit direct denken dat het niet lekker zit, dus Knipoog.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:59

astridastrid schreef:
Hahahaha, wat vreselijk zeg *LOL*.
Ik vraag me af wat voor keurmerk erop zit, waarschijnlijk max. een kl. 1 CE13158... Koop dan gelijk een BP als je echt veilig wilt doen. Heb je eigenlijk überhaubt gevraagd wat voor klassering dit had toen je hem bestelde?

Je mag best je eigen mening hebben, hoor.. Maar ik zou het op prijs stellen als je mijn mening niet belachelijk wilt maken...

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:54

Remy schreef:
Je mag best je eigen mening hebben, hoor.. Maar ik zou het op prijs stellen als je mijn mening niet belachelijk wilt maken...

?
Ik vraag me gewoon af of je hebt gevraagd wat voor keurmerk erop zit, in je eerdere berichtje schreef je dat er "een keurmerk" op zat, maar dat kan natuurlijk ook een keurmerk van de bond van huisvrouwen zijn Knipoog. Op de site staat namelijk helemaal niet dat ze aan een CE-EN voldoen, en bij de caps/ overige bodyprotectors staat dat wel degelijk.
Ik vind dat gewoon erg interessant om te weten, of mensen puur op een "keurmerk" kopen er hierbij de winkelier blindelings vertrouwen of dat je bijvoorbeeld zelf een beetje hebt gegoogled, no offence Lachen. Het is bij dit soort producten écht heel erg belangrijk wat voor keurmerk erop zit, omdat er nogal wat verschillen zitten in een klasse 1 of een 3... Al weten vele mensen denk ik niet het verschil hiertussen.
En het verschrikkelijk sloeg puur op de uitvoering zoals meerdere malen vermeld, maargoed, smaken verschillen (gelukkig).

Maargoed, genoeg off-topic dacht ik zo Knipoog.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 10:51

Lusitana schreef:
Zo´n ding helpt dan toch alleen als je plat op je rug valt en wie doet dat in hemelsnaam? ...

Ik viel plat om mijn rug, jammer maar helaas, een gebroken rugwervel tot gevolg. Als ik door had kunnen rollen had ik waarschijnlijk niets gehad. Daarom ben ik op zoek naar een veiligheidsmiddel wat comfortabel is tijdens het rijden en je echt beschermd als je valt en je niet belemmerd daarin.

Maar in de ruitersportzaken hier in de buurt hebben ze meestal keus uit 1 soort bodyprotector, dus geen keus. Heeft er iemand enig idee waar er meerdere te koop zijn en waar je dus een beter vergelijk zou kunnen maken?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:01

@ Astridastrid: Het ging me niet zozeer om de inhoud van je opmerking maar ik vond hem nogal denigrerend overkomen. Knipoog
Ik ben nl echt niet van gisteren en ben me er weldegelijk van bewust dat bijvoorbeeld beta1 eigenlijk niets meer is dan een veredelde bodywarmer. En dat je voor een goede bescherming (minstens) Beta3 moet hebben. En dat het amerikaanse keurmerk Capra nog verder gaat dan de beta.

Het ging bij mij als volgt. Ik zag in de Bit de rugprotector staan, en in principe sta ik altijd open voor iets nieuws. Ik vind het zowieso de moeite waard om het even te onderzoeken of het iets voor mij zou kunnen zijn.
De vrouw van de shop vertelde mij dat ze de vertegenwoordiger de volgende dag op bezoek zou krijgen en naar de bp zou informeren. Ze belde later nog terug dat hij besteld was, en dat er hetzelfde keur op zou zitten als op de bodyprotectors van usg. We spraken toen af dat als ie binnen was, ik naar de shop zou komen en we er samen naar zouden kijken.
Dat heb ik dus gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat hij voor mij niets aan mijn veiligheid toevoegt.

En om aan je interesse te voldoen: ja ik heb diverse sites al geraadpleegd. Heb ook een heleboel goede tips en info via de eventingshop.nl gekregen, waar ze je doorverwijzen naar de sites van de Airowear en Tipperary. Ik ben alleen nog steeds zoekende naar wat voor mij de beste oplossing is. Aangezien ik mijn grote kwpn-er verkocht heb en verder zal gaan met een haflinger, vind ik, zolang ik alleen in de bak dressuur blijf rijden, een bodyprotector toch echt too much...als ik weer wil gaan springen of buitenrijden, zal ik waarschijnlijk toch kiezen voor een bodyprotector, de Air-o-wear zippa plus 2000. Aangezien die tegen de 250 euro aanzit, ben ik nog maar even aan het doorsparen. Knipoog

regine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 18:17

Ik heb precies het zelfde, heb ook mijn rug beschadigt bij een val en nu op zoek naar wat nog meer narigheid moet voorkomen. Ik dacht inderdaad ook dat dit dé oplossing zou zijn, maar als ik zo je berichtje lees dan denk ik dat ik ook verstek moet laten gaan. Beetje flexibele schokdember is wel zo prettig inderdaad. Ben je zeker bij Fransen geweest in Nijmegen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 14:49

Lielle schreef:
nee hoor, 170 euro. Phoenix Tipperary, klasse 3.

ik heb je een pb gestuurd