vriendje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 00:27

Mijn instructrice had altijd een nogal nerveus paard. Daar hebben ze toen, bij wijze van experiment, een geit bij in de stal gezet. Paard rustig!! Niks meer mee te doen. Geit ging overal mee naar toe, dus ook naar wedstrijden enzo en bleef gewoon rustig in de trailer staan. Ze hebben er nooit problemen mee gehad. Was een top combinatie!!

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 00:41

xtwisterx schreef:
Houd er rekening mee dat wat voor soort beest je ook aanschaft, het heeft in ieder geval verzorging nodig. Dus of je dan een geit of schaap neemt maakt volgensmij niet zo veel uit. Weet alleen niet of je paard dat wel leuk vind.

alleen uit ervaring weet ik dat een schaap meer tijd kost dan een geit. Ik heb zelf een kinderboerderij. schapen en geiten moet je beiden ontwormen, bekappen, voeren en alles wat er verder bij een dier en zn verzorging hoort. Maar schapen moeten ook nog eens worden geschoren, ik doe dit altijd zelf...maar het is vrij lastig als je het niet kan, want de schapenscheerder moet dan voor 1 schaap komen. Verder gaan er vliegen in de vacht van de schaap zitten en dan krijg je myasis (larven in de vacht), ook niet zo'n pretje! Veel schapen zijn ook gevoelig voor ijzer....sommige gaan er zelfs dood aan! De meeste schapen zijn van nature ook een beetje schuwer voor mensen, geiten zijn vaak bijdehand, maar je kunt ze wel aardig opvoeden Cool
Geiten hoeven qua voeding niet zo veel te hebben. Hooi kunnen ze van de paarden mee-eten en vaak hoeven ze dan geen brok bij (bij mij krijgen ze 100 gram schapenbrok (omdat ik schapen en geiten bij elkaar voer....schapen mogen geen geitenbrok, maar geiten wel de schapenbrok ) bij als het land wat kaal word! Geiten en paarden hebben elkaar ook graag om zich heen....schapen zijn vaak minder blij met de komst van een paard! Michaela heeft vorig jaar wel als lammetjes-moeder gefungeerd, maar ach verschil moet er zijn Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:08

Als je een andere sociale diersoort erbij zet maak je er misschien twee ongelukkig! Ook schapen en geiten zijn sociale dieren die het beste af zijn met soortgenoten!

Dat je zelf geen Shetlander wilt oke, maar het is nu eenmaal niet eerlijk t.o.v. je paard om hem zonder soortgenoten te houden. Misschien kun je kijken of er een andere pensiongast bij mag? Misschien willen de staleigenaren zelf wel een pony. Anders is een andere stalling een optie. Een paard alleen is echt mishandeling (=onthouden van een belangrijke natuurlijke behoefte)!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:14

het zijn wel goede ontsnappers, en sommige eten staarten, die van ons gelukkig niet.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:31

Vriendin van mij heeft 2 paarden en 2 schapen. Wel makkelijk voor sloten, kleine hoekjes ed. die volgroeien. De schapen staan daar altijd in te eten met een lijn in de grond.
Voordeel van schapen is dat ze geen water bij hoeven te krijgen als ze gras eten. ik weet niet of dat met geiten ook zo is.
Als je genoeg wei hebt kunnen ze nog heel lang buiten staan, alleen niet als het heel zwaar vriest en sneeuwt.
Succes met het zoeken! en ik ben het er wel mee eens dat een paard het beste staat met andere paarden om zich heen.

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:26

Mijn paard heeft ook gezelschap van 6 geiten. Zomers lopen ze samen in het land en in de winter zijn het buren.
Dat gaat heel goed samen. De geiten vreten niet aan haar staart, dat laat ze niet toe (gelukkig).
Maar je moet je wel realiseren dat ook geiten hun verzorging nodig hebben. Je kunt ze niet maar zo buiten laten lopen, ze hebben we een schuilstal nodig. Wat betreft voer zijn ze heel makkelijk, ze lusten alles.
Hou ook rekening mee, welke soort je eventueel aanschaft.
Succes

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:36

Ik heb bij Matsie (shet) in de wei twee schapen lopen, volgende week komen er nog drie bij..

Dit gaat echt harstikke leuk. Het zijn dikke maatjes, ze doen alles met z'n drieeen. Toen Matsie net kwam, heeft hij eerst een kwartier achter ze aan gejaagd en vervolgens hebben de twee heren de tegenaanval ingezet en toen was het klaar.. Dikke vrienden..

Xavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:43

Ik heb ook 2 geiten als gezelschap voor mijn paard en het gaat hartstikke goed. De geiten eten niet aan de staart en manen van mijn paard. De geiten staan bij mijn paard in de stal maar ze kunnen vanuit de paardenstal ook door een luikje naar hun eigen hok. Ze staan overdag met mijn paard buiten in een kleine weide/uitloop. Ik vind het de ideale oplossing.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:31

Citaat:
Ik vind het de ideale oplossing.

En je paard?

Xavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:34

Citaat:
En je paard?

Mijn paard kan goed opschieten met de geiten. Ze staat bijna iedere dag buiten met de geiten en dat gaat hartstikke goed. Als het regent kunnen ze ook de stal in. Ze zijn erg aan elkaar gehecht.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:12

Op mijn oude stal aten de schapen en de geiten alletwee paardenstaarten.
1 schaap heeft zelfs de voorpluk van een paard heelmaal kaalgevreten, paard bleef kalm liggen.

Ik zou nog eens overleggen met de eigenaren van eht stukje land voor een shetlander, kwa grootte en onderhoud zit je toch wel gelijk aan een geit en schaap, misschien iets groter, maar de mest is makkelijker te ruimen dan al die kleine dropjes die de geiten en schapen laten vallen.