bijtende paarden slaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:07

Als je direct een klap tegen het hoofd van je paard geeft is daar niks mis mee, maar zolang je dit maar niet te vaak doet, want dan kan hij wel kopschuw worden. De meeste paarden reageren ook al heel sterk op het verheffen van je stem, soms is dat al genoeg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:10

ik ben wel eens gebeten en sla een paard ook nooit tegen het hoofd, ze krijgen van mij een stomp in hun hals, dat maakt ook genoeg indruk....

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:18

Mijn pony bijt niet zo vaak maar een keer probeerde die het en toen riep ik HEY ! dat was eigenlijk al genoeg. Mijn paard wou laatst ook een keer bijten(meer uit speelsheid om mijn aanda8 te trekken) en als ik dan drijg met mijn vinger en boos iets roep heeft zij het ook wel door. Maar schoppen dat vind ik iets 8erlijks dat heb ik nog nooit gedaan en ben ook nietvan plan om het te doen een vreindin van mij deed dat wel eens. DAt vind ik niet kunnen

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:20

ik zal ook niet snel mijn paard schoppen. hier heb ik ook al eens een topic over gehad, maar als mijn paard echt gericht bijt of schopt dan schop ik terug. Dan vind ik een tikje op de hals of mijn stem verheffen niet genoeg.
Maar goed mijn paard schopt of bijt niet. En ik heb haar ook nooit hoeven te schoppen. Ze is gewoon netjes opgevoed zoals het hoort.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:26

Ik heb zelf een hengstje die af en toe lekker kan uitproberen. Als hij bijt wat hij eigenlijk bijna nooit meer doet krijgt hij gewoon een tik op zijn neus. Gaat maar heel zacht en dan weet hij precies dat hij fout zat en dat hij weer normaal moet doen. Ik doe dit al vanaf dat ik hem heb (zo'n 2 jaar) en hij is er echt niet kopschuw van geworden. Ik ben wel van mening dat er een verschil zit tussen een tik geven en een tik geven. Als hij schopt naar mij krijgt hij gewoon een schop voor z'n kont terug. Ook weer niet hard meer een duwtje. Als ze onder elkaar zijn geven ze ook gewoon een schop terug. Zoals ik al zei krijgt hij deze opvoeding al twee jaar.

Ik heb nu een keurig opgevoede hengst die zich ook keurig gedraagd. Als de hormonen opspelen word hij wel eens brutaal maar even een rukje aan het halstertouw en hij is weer tot de orde geroepen.

Hij is er absoluut niet bang van geworden. je kan gewoon met je armen gaan staan zwaaien en is niet bang dat hij een tik krijgt omdat hij precies weet wanneer hij fout zit en wanneer hij dus op z'n donder krijgt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:21

Wat ik er wel nog bij moet zeggen is dat mijn paard wèl kopschuw is op het moment dat het wéét dat ze iets verkeerd heeft gedaan. Zo kan ik perfect allerlij bewegingen maken langs haar, maar vanaf het moment dat ze me toch eens durft te happen dan schiet ze vlug weg en als ik dan mijn arm omhoog doe reageert ze al heel heftig, omdat ze weet dat ze op dr donder krijgt. En een minuutje later zijn we weer dikke vriendjes Haha!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:27

Ik trek ook altijd aan zijn haartjes als hij niet lief is Schijnheilig

Zijn schaamhaartjes dan wel Clown Als ie die had Knipoog

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:29

Die van mij krijgt direct eem pak rammel. En idd zoals al vaker gezegd weten ze op het moment dat ze het doen eigenlijk al wel dat ze fout zitten. Even later zijn we ook weer dikke vrienden, je kan een paard dan niet om elk klein foutje straffen want daar komen idd schuwe paarden van.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:29

Ik sla onmiddelijk, echt reflexmatig. Bij voorkeur niet tegen het hoofd, maar als dat het enige is wat ik raken kan, prima. Van een onmiddelijke en voor het paard begrijpelijke afstraffing heb ik nog geen paard kopschuw zien worden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:38

Arwen Lune ben het helemaal met je eens.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 01:20

Ik ga ook helemaal met ArwenLune mee. Als een paard mij bijt heeft ie direct een mep te pakken, waar ik hem het eerst kan raken, gaat uit een reflex.
Met een paard schoppen wat bijt of trapt is ook niets mis trouwens, een paard met losse beentjes heeft ook in een reflex mijn voet onder zijn hol. En ja, ook als hij alleen maar dreigt.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 01:56

Als je bijtende paarden moet slaan, moet dan ook slaande paarden bijten Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:30

Wanneer mijn paad bijt, wat ze gelukking bijna nooit meer doet. Krijgt ze gelijk een knal terug. Het maakt mij dan eerlijk gezegd niet uit waar die knal op haar hoofd terecht komt. Ze weet dan echt wel donders goed dat ze die verdient heeft en wordt daar echt niet kopschuw van.
Na mij gebeten te hebben trek ze meestal zelf haar hoofd als vliegensvlug weg om enige klappen te ontwijken.
Wanneer ze probeert te trappen wanneer haar iets niet zint, trap ik terug, en dat weet ze gelukkig ook drommels goed.
Paarden weten echt wel wanneer ze over de scheef gaan. Tenminste wanneer ze dat aangeleerd wordt. Door niets te doen tegen bijten en slaan creeer je alleen maar heel vervelende en zelfs gevaarlijke paarden.

Het terugbijten heb ik zelf nooit geprobeerd, want wordt dan denk ik een ritje tandarts of huisarts.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:42

Bij Micha is het opheven van je hand al genoeg, ze is al kopschuw...dus daar is even niks meer aan te doen. Nu bijt ze vrijwel nooit en schoppen al helemaal niet...maar toen ik haar net had, was dat regelmatig het geval. Ze heeft me 1 keer gericht geschopt met haar achterbeen en toen heb ik der gewoon een schop teruggedaan (meer reflectmatig)..maar reken maar dat ze het nooit meer doet Haha!
Bijten heeft ze lang gedaan, gaf der dus eerst een klap op der borst> geen effect! Toen ze echt heel gemeen hapte, heb ik een stomp op der neus geparkeerd> nooit meer naar me gebeten!
Tagidik is nu de wereld aan het verkennen en is soms heel erg irritant, hij hapt ook> nu is ie wel klein, maar bijten hoeft ie niet te doen. Hij beet me bijna in me rug en ik gaf hem dus een stoot op zn neus (meteen kauwen, dus het had effect!). Maar nu was ik volgens z'n verzorgstertje een dierenbeul, dus ik begrijp meteen waarom hij de laatste tijd zo etterig is! Scheve mond Als ze zo klein zijn, kunnen ze heel gevaarlijk zijn> heb ik der eventjes duidelijk gemaakt en anders zoekt ze maar een andere verzorgponie.
Ik ben niet zo rammerig, in tegendeel, maar schopt/slaat mijn paard, dan doe ik 'hetzelfde' terug! Zo werkt het in de paardenwereld toch ook?

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:42

Iris wil nog weleens proberen te bijten als ik haar aan het borstelen ben.

Ik waarschuw haar meestal met mijn stem, hapt ze echt gericht, dan krijgt ze een goede opduvel van mijn been tegen haar buik.. Ik moet dat dan ook meteen doen anders staat ze al achter in haar stal.. Ze weet donders goed dat ze dan fout zit..

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:47

Die van mij bijt echt zelden, hoe zou dat nou komen? ~~}>

Toen ik haar net had heeft ze welleens een poging gedaan, maar dan krijgt ze meteen lik-op-stukbeleid. Maakt niet uit waar ik haar kan raken, maar een knal krijgt ze. Het is een fabeltje dat ze daar kopschuw van worden, als ze weten dat ze een grote fout maken, begrijpen ze heus wel dat ze daarvoor straf krijgen. Maar dan moet je natuurlijk wel consequent zijn.

Sharlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:07

[quote="karoliena"]Ik heb zelf een hengstje die af en toe lekker kan uitproberen. Als hij bijt krijgt hij gewoon een tik op zijn neus.

Zoals ik al zei krijgt hij deze opvoeding al twee jaar.[quote]

Als hij nu nog bijt, lijk je weinig effect te hebben met die tik die hij krijgt.

buëno is hengst heb ik vanaf zijn geboorte, heb veel (doe ik nog steeds) met hem gewandeld en op een gegeven moment begon hij met van dat hengstenbijtgedrag, in je rug of arm, een heel klein velletje pakken en daarin bijten.
Hij kreeg dan ook geheid een knal voor zijn kop ervoor in ruil terug. Het werd al veel minder maar 1 week later heeft hij me tijdens het wandelen toch wel zo allemachtig hard in mijn arm gebeten dat ik in een reflex een keiharde knal schuin naar achter op zijn neus heb gegeven waarvan ik daarna dacht, dat was wel erg hard Bloos
Hij is die dag iets kopschuw geweest, dag daarna helemaal niet meer maar hij heeft nooit meer gebeten.

Ik denk dus dat je je paard beter 1 keer een flink harde tik kan geven waar hij wat van leert, dan steeds een zacht tikje wat even effect heeft.
Maar een paard schoppen...... Verward nee dat heb ik nog nooit gedaan, en zal ik ook zeker niet gaan doen
Laatst bijgewerkt door Sharlyn op 17-11-04 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 15:08

hihi
ik sla beauty nooit als ie andere mensen bijt
die mensen aaien beauty toch zelf Tong uitsteken eigen schuld dikke buld whihi Schijnheilig
mij heeft beautyke nog nooit gebeten probeert ze gelukkig ook niet Haha! Bloos
maar als ze zou bijten zou ik haar volgens mij een kusje geven van:ag het is goed meissie niks aan de hand haha Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:15

Happen = Klappen!
En wel direct en zo hard mogelijk waar ik 'm toevallig het beste raken kan. Is 'ie helemaal besodemieterd...

Een schop kan hij ook krijgen hoor als hij te ver gaat, doen ze bij elkaar ook en zo hard kan ik het niet! Geen enkele moeite mee.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:18

Margreet schreef:
Happen = Klappen!
En wel direct en zo hard mogelijk waar ik 'm toevallig het beste raken kan. Is 'ie helemaal besodemieterd...

Een schop kan hij ook krijgen hoor als hij te ver gaat, doen ze bij elkaar ook en zo hard kan ik het niet! Geen enkele moeite mee.

Met zo'n grove rubberlaars komt een schop toch niet zo hard aan, het werkt handig als ze met een stel aan het rotzooien gaan en je je handen vrij moet hebben.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:02

als een paard mij bijt of schopt of me brutaal omver loopt dan krijgt hij gewoon een dreun waar ik op dat moment bij kan. Dus ook weleens op het hoofd ja. Ik heb al 10 jaar pony's en er is er nooit eentje kopschuw geweest. Het gaat erom dat ze het snappen waarvoor ze straf krijgen (ik ben ook nooit vaker dan 1 keer getrapt of gebeten door 1 paard, een 2e keer proberen ze niet eens)
Als een paard mij bijt en ik wil hem dan terug bijten of ergens slaan wat niet op zijn hoofd is ben ik vaak al 2 tot 3 seconden bezig voordat hij zijn straf krijgt en dan snapt hij dus niet meer dat die tik voor het bijten was. Bijten = AU en dan wel direct! Werkt altijd en ze doen het nooit meer!
(of je moet een pony hebben die vals is gemaakt door de mens, zo eentje heb ik ook weleens verzorgd en daarbij had een tik geven geen zin)

vilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:06

als je gaat slaan gaan ze het na een tijdje al een spelletje bekijken (vooral hengsten) je kan best met je voet vanvoor even op zijn kroonrand trappen.

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:08

ik vind wel dat je een paard moet straffen als hij je bijt gewoon een tik tegen zijn neus zolang je met een rede slaat zal je paard egt niet kopschuw worden

op mij vorige stage stond een paard wat alleen maar beet nix hielp we moesten hem zelfs met een zweepje op zijn neus slaan eg jammer het was gewoon niet meer af te leren dus volgens mij kan je gewoon beter je pony/paard gelijk afstraffen als hij je bijt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:08

Margreet schreef:
Happen = Klappen!

helemaal mee eens en ik heb rubberlaarzen en jodhpurs met stalen neuzen, dus dan heb je kans dat ie het nog voelt ook!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:09

vilana schreef:
je kan best met je voet vanvoor even op zijn kroonrand trappen.

Ja, dat is echt een aanrader als hij met z'n voorbenen maaiend op je af komt...