Is een paard nog wel een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:46

Lusitana schreef:
ik wil nog even zeggen dat het respect waar ik het over heb, slaat op de schoonheid van het paard... Eh, als je een snorretje tekent op de MonaLisa, heb je daar dus ook geen respect voor, als staat het misschien wel geinig, denk je dat ze er mooier van wortdt en schaadt het haar niet. Zo moet je het even zien. En verder, heb ik al gezegd, je mag doen wat jij denkt dat goed is. Ik vraag me alleen af waar is het einde?

Dat is denk ik echt gewoon een kwestie van Smaak. Als ik de Mona Lisa had zou ik haar misschien ook wel groene lippestift geven, omdat ik dat mooi vind! Zolang het MIJN Mona Lisa is, dan kan dat.

Hetzelfde geldt voor jezelf, als je een Tattoo mooier vind dan kale huid, dan zet je die als je dat leuk vind, dat wil helemaal niet zeggen dat je geen respect hebt voor je lichaam.

Hetzelfde geldt voor je paard, als je het leuk/mooi/makkelijk vind om de manen te vlechten, dekens om te doen in alle kleuren van de regenboog, de hoeven groen met geel te schilderen, dan mag dat. Zolang je je paard goed verzorgd, liefhebt is er helemaal niks aan de hand, want het is JOU paard. Ik respecteer mijn paarden, ik ben stapel gek op ze, ze krijgen van mij de allerbeste verzorging en wat ik dan ook verder doe kwa scheren, spullen kopen, sprays opsprayen is dus ook mijn zaak, mijn smaak.

Waar is het einde? Wie kan dat zeggen? Niemand! Iedereen heeft zelf zijn of haar eigen grenzen, bij mij is de grens plastische chirurgie, bij een ander misschien hoeflak en weer bij een ander is een deken al de grens.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:52

Soms merk ik wel dat er mensen zijn die hun paard ten alle tijden tip top eruit willen hebben zien, dat ze het fijn vinden dat hun paard er goed verzorgt bij loopt en een goede conditie heeft kan ik nog inkomen, de rest gaat me boven mn pet.

Pas was er iemand bij mij thuis en die zag mijn paard in de wei staan, helemaal onder de modder.
Vraagt ze of ik hem zo ga poetsen? ik zeg hoezo? nou omdat ie er nogal vies uitziet, ik zeg dat is modder, dat kun je pas eraf poetsen als ie droog is, zij weer ja maar je kunt het er toch ook afwassen met de tuinslang en daarna op stal zetten, ik HUH???? Verward Scheve mond

Dat mensen hun paard opdirken moeten hun weten, ik doe er zeker niet aan mee omdat ik er de gruwels van krijg, tuurlijk poets ik mn paard en iedere avond als ie naar stal gaat spuit ik de modder van zn benen en zorg dat ie lekker schoon binnen kan staan, af en toe een antiklikt door zn manen en staart om deze te beschermen, dat was het!

Dat kinderen het leuk vinden om bv de manen met glitters te besprayen ofzo kan ik inkomen laat die kids lekker bezig zijn, vind ik, vroeger toen wij pennymeisjes waren had je dat nog niet Tong uitsteken
Mensen die hun paard dagen binnen laten staan omdat de weide te modderig is of het regent te hard dan kan het paardje wel eens nat worden dat heb ik geen goed woord voor over die moesten zich schamen en een kat nemen, die houd er tenminste nog van om warm bij de kachel te liggen als het buiten rotweer is.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:57

Als ik die deken van een italiaanse ontwerper (zijn die er?) nou mooi vind, mag ik hem niet kopen omdat ik mijn paard beledig? Omdat ik haar dan niet mooi genoeg vind? Kom op zeg...
En welk mens bij zijn normale verstand gebruikt nou die hoeflak of glittergel? Niemand toch? Behalve voor een show ofzo. En ik denk echt niet dat het paard zich dan gaat schamen ofzo.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:03

cosmetische ingrepen Ziek

Kom op zeg Zolang het dier er gene last van heeft(manen blonderen ect.) Dan vind ik het wel goed jha, maar helemaal het uiterlijk veranderen, odmat het karakter je wel aanstaat

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:35

bij mij op de club was er een familie die bij een paard een deel van de schoft hebben lateen verwijderen zodat hij een klasse lager bij de pony's kon starten. echt walgelijk vond ik dat!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:41

lowara schreef:
bij mij op de club was er een familie die bij een paard een deel van de schoft hebben lateen verwijderen zodat hij een klasse lager bij de pony's kon starten. echt walgelijk vond ik dat!

HUH? Verward

Dan ben je ziek in je hoofd en niks minder dan dat Boos!

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:43

mijn paard is geen barbie.
ik doe niet mee aan de laatste mode, ik koop wat nodig is en wat ik mooi vind.
ik hoef niet 10 setjes, ik hoef geen glittergel.
mijn paard is zo ook mooi genoeg Lachen
Laatst bijgewerkt door Mellow op 16-11-04 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 20:43

Ja, natuurlijk mag je doen bij jouw paard wat jij wil, dat roep ik ook steeds, maar ik vind het dan toch lijken alsof je je paard als gewoon paard dan niet mooi genoeg vindt, hem niet waardeert om wat hij is... maar dat is mijn mening en ik vindt het heel leuk en leerzaam om andermans mening te lezen.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:04

cissie schreef:
HUH? Verward

Dan ben je ziek in je hoofd en niks minder dan dat Boos!

Gatverdarrie, helemaal mee eens ik kan de kotsende smiley even niet vinden, maar dit zegt ook genoeg dacht ik Boos!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:58

Lusitana schreef:
Ja, natuurlijk mag je doen bij jouw paard wat jij wil, dat roep ik ook steeds, maar ik vind het dan toch lijken alsof je je paard als gewoon paard dan niet mooi genoeg vindt, hem niet waardeert om wat hij is... maar dat is mijn mening en ik vindt het heel leuk en leerzaam om andermans mening te lezen.

Hoe bedoel je dat nu precies?

Dat de mensen die hun paard extra opdirken hun paard in zn natuurlijke uiterlijk niet waarderen of juist andersom dat mensen die hun paard NIET opdirken geen waardering hebben voor hun paard?

Bedoel je dat mensen hun paard niet mooi genoeg vinden en hem op verschillende wijze aantrekkelijker proberen te maken zodat ze hem wel mooi gaan vinden ofzo? Verward

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:04

Heel veel van deze modefrutsels zijn voor mensen die hun my little pony tijdperk niet zo goed los kunnen laten.
Ach, ik sta ook elke dag mijn pony in keuringsstijl te borstelen voordat ik uberhaupt het erf af ga.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:17

Ik vind mijn paard wel mooi, of hij nou Bijv. een Roze deken opheeft of dat hij een enorme dikke vacht heeft.
Mijn setjes, en kleur dekens is gewoon voor mezelf, ik vind dat leuker dan een saaie kleur. Mijn paard heeft er echt geen last van, zolang het voor hem maar comfortabel zit. En ik koop echt niets wat niet goed zit maar alleen omdat het "leuk" is.
Hij word er ook echt niet mooier op met een gekleurde deken ofzo, maar ik vind het gewoon verzorgd en leuk staan, ik wil gewoon dat hij er verzorgt uitziet. Zijn hoeven zijn altijd schoon, ik vind dat niks van die zwarte hoeven die eigenlijk blanco kleur zijn. Evenals zijn witte benen, die heb ik het liefst ook Wit.

Misschien is het idd wel een "My little Pony" Tijdperk maar zolang hij er geen last van heb.. Waarom niet Knipoog
Maar er zijn grenzen, en dat is voor mij toch wel Glittergel etc.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:31

Lusitana schreef:

Dat zeg je elke keer Lusitana, maar je zet er ook elke keer een "maar" bij, dus ik blijf mezelf elke keer even verdedigen Knipoog !

Ik vind mijn paarden prachtig, net als ik mezelf ook graag in de spiegel zie Bloos! ! Maar als ik ergens speciaals heen ga dan verruil ik ook mijn joggingbroek voor een nette broek en mijn klompen voor nette schoenen. Dat doe ik dus ook met mijn paard.
Plus dat ik ze nog mooier vind wanneer ik ze getoileteerd heb!! En aangezien IK naar ze moet kijken elke dag, doe ik dat dus ook met regelmaat.
Mijn waardering hangt niet af van hoe ze eruit zien, ik hou onvoorwaarlijk van ze, maar ik maak ze ook graag mooi, omdat ik daar plezier aan heb!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 00:40

Lusitana schreef:
Ik vind het haar constant in een vlecht niet goed. voor wie doe je dat? voor jou of voor je paard. En het is geen betere vliegenmepper. Met losse haren bestrijken ze een veel groter vlak. Maar je moet doen wat jij denkt dat juist is, heb ik al gezegd, maar denk er eens over na...

Hihi dan heb jij Piropos vlechten nog nooit gezien, perfecte vliegenmeppers, die evengoed zijn hele hals bestrijken trouwens in de zomer is het veel koeler voor hem dan die lange manen.
Maar idd ik vind nog steeds dat ik mijn paard daar zeker niet tekort mee doe, hij is zoals ik al eerder zei, nog steeds op en top paard Knipoog
En dekens hoeven idd niet van een bepaald merk te zijn, maar bovenal moeten ze gewoon goed passen vind ik en de kleur? moah dat is niet echt relevant en dat moet eigenaar zelf maar uitmaken toch? paard zal er niet wakker van liggen ben ik bang Haha!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 00:50

Idd, het gaat allemaal te ver. Die paarden kunnen niet praten en zeggen of ze het wel fijn vinden of niet.

Als je eens nadenkt: Vroeger leefden alle paarden in het wild, en nu... Nu worden ze in een hokje van een paar vierkante meter gezet, moeten ze presteren, en worden ze ondergesmeerd en volgestopt met allemaal middeltjes. En waarom? Omdat we denken dat het goed voor het paard is, en dat het paard het fijn vind. Meestal is dat ook wel, maar glitters op je paard, en speciale paardenverf.. Dat doe je zo'n beest toch niet aan? Vroeger liepen alle paarden met flossen aan hun benen, lange droge manen, en een vieze vacht, nu worden de haren die vroeger ergens voor dienden afgeknipt, omdat ze nu nergens voor dienen, omdat ze op stal staan... En omdat we het mooier vinden. Oke, ik dwaal van het onderwerp af. Hihi Soms hoor je mensen weleens zeggen: '1 keer per dag komt mijn paard van stal, en als hij gek gaat doen in de wei gaat hij gelijk weer op stal, hij zal zich toch eens bezeren!' Dan denk ik bij mezelf:'HALLO! Laat dat beest even een paard zijn!! Hij let heus wel op zijn benen, ALS JE HEM TENMINSTE ZO VAAK MOGELIJK BUITEN LAAT! Anders doet ie zo gek dat ie zich WEL bezeerd ja!'

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 00:55

Ik ga ver,
bij mijn paard zonder witte aftekeningen werk ik met de tondeuse de kroonrandjes bij zodat de overgang haar/hoef helemaal strak is, de oren scheer ik hol (niet helemaal uit), de neusjes zijn glad en de staarten scheer ik op.
De manen liggen altijd ultra strak naar rechts en ik bewerk ze met Quick Braid zodat ze ook met rijden vrijwel niet opwaaien in losse plukken maar alleen opwippen en terug vallen als een gordijntje. Ook de voorpluk behandel ik met dat spul zodat die niet zo pluizig is.
De staart zit altijd vol anti klit (Cowboy Magic of speciale spray), zijn vacht spray ik altijd in met glansspul zodat hij glimt, vuil afstoot en de dekens mooi over zijn haren glijden zonder te schuren.
De neus smeer ik in met babyolie of bij special occasions met speciaal glimspul.
Ik heb veel setjes, nog meer dekens (maar funcionaliteit en pasvorm gaat altijd boven design!), verschillende hoofdstellen van normale prijsklasse tot exorbitant duur met verschillende Swarovksi frontriemen.
Ik geloof echter niet dat mijn paarden hieronder te lijden hebben, ze staan overdag gewoon nog in de paddock (stof of blub, ligt er maar net aan welk jaargetijde) of wei en ik doe dit 'optutten' juist òmdat ik mijn paard respecteer.
De paarden die ik nu heb vind ik persoonlijk erg mooi en knap en ik merk aan mijzelf dat ik dan nòg gemotiveerder ben om ze er op hun allervoordeligst er uit te laten zien.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 01:05

Als je dan eens bij jezelf nagaat, dat ze vroeger alleen een paard hadden, met zadel en hoofdstel, en misschien een dekentje en dat was het,.... Nu een hele invasie van dekens, shabrakken, en natuurlijk bandages.

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:46

zo iets als dit dat ziet er toch niet uit?
Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 14:50

even in het algemeen en vooral aan Iowara... hoe zou je het vinden als iemand de manen van je paard afknipte?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:54

Ik vind het allemaal best grappig Haha! Haha! Haha! Als ik die jonkies met hun ponys zie pruttelen Haha! Haha! Haha!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:55

Lusitana schreef:
even in het algemeen en vooral aan Iowara... hoe zou je het vinden als iemand de manen van je paard afknipte?

Helemaal niet erg! Haha! Heb zelfs liever dat iemand anders het doet!
Dat hoefje vind ik wel grappig zo! Waar kun je dat spul kopen? *LOL*

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:03

nee, dat meen je toch zeker niet serieus???!!!!!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:10

DanielleJ schreef:
nee, dat meen je toch zeker niet serieus???!!!!!

Bedoel je mij? Ja, dat meen ik wel! Een paar weken geleden heb ik zelfs mijn paard rood en blauw geverfd! Haha!

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:13

Haha. Okee dan...
Mijn man heeft wel ooit eens een koe paars met wit geschilders en er milka op geschreven Haha!
Maar een paard rood-wit-blauw verven...
Hoe kom je erbij! ??

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:36

DanielleJ schreef:
Haha. Okee dan...
Mijn man heeft wel ooit eens een koe paars met wit geschilders en er milka op geschreven Haha!

Erger nog, ik heb met mijn pony ooit een dressuurproef verkleed gereden. Ik was Heidi en mijn pony een Milka-koe. Voor de gelegenheid had ik de pony integraal voorzien van paars en witte vlekken... Haha!

Tja, wat betreft respect voor je paard, tuurlijk heb ik dat. Ik heb functionele spullen (die soms mooi zijn en soms alleen maar functioneel). Mijn paard loopt dagelijks buiten en ik sta niet dagelijks zijn staart en hoeven te schrobben. Maar ik scheer wel zijn vacht eraf in de winter. Is dat respectvol? Nee waarschijnlijk niet, maar het is wel verdomde handig. Ik denk dat wel allemaal zoeken naar een balans tussen respect en functionaliteit. Voor ieder is die balans iets anders. Paarden zijn nu eenmaal gebruiksdieren geworden. Het meest respectvol (en in mijn ogen het meest prachtige) is uiteindelijk een wild paard in de vrije natuur. Helaas is dat voor het gros van de paarden op deze wereld een onbereikbare droom.

Wat betreft het bewerken van je paard met glitters of paars/witte verf. Ga gerust je gang. Zo lang je paard er niets aan overhoudt is dat wat mij betreft ok. Het is toch leuk om plezier te hebben (op wat voor manier dan ook) met je paard. Ik weet zeker dat mijn pony niet zelf gekozen zou hebben om een avond als Milka koe door het leven te gaan maar we hebben een super leuke avond gehad en ik denk niet dat ik haar ermee, op wat voor manier dan ook, geschaad heb.