Bekend met opkopen van afgekeurde paarden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 14:43

Hoi,
nee ik bedoel echt paarden die afgekeurd zijn voor de sport.
Mijn paard is nl via een handelaar gekomen die waarschijnlijk afgekeurde paarden opkocht, hier kreeg ik gister een mailtje van.
Deze handelaar werkt samen met een manege eigenaar waarvan ik mijn paard heb gekocht.
Er werd mij toen gezegd dat er niks bekend is van dit paard en zo heeft hij heel veel paarden staan.
Toen maakte mij het niet zoveel uit, want ik heb hem voor de recreatie.
Maar nu ben ik toch wel heel nieuwschierig geworden naar zijn achtergrond, maar ik ben al een jaar aan het zoeken en het levert niks op, tot ik gister dat mailtje kreeg.
Nu wil ik natuurlijk weten of hij inderdaad afgekeurd is en of dat te achterhalen is zonder gegevens, en of het ook waar is dat dat gebeurd.
Groetjes pharlap.
Mijn paard is trouwens klinisch gekeurd en goed gekeurd.

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:50

Pfff wat een gedoe zeg....tsja ik heb mijn paard ook niet verzekert door al dat gedoe, en ze is ook niet echt kostbaar in geldwaarde uitgedrukt, dus...prima zo.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:12

Dus als een paard afgekeurd wordt, de verzekering het goed vind dat het dier mag blijven leven en de eigenaar neemt het dier niet meer terug, verkoopt de verzekering het door naar de handel? Bij afkeuren beslist de eigenaar toch samen met de verzekering als ze het paard niet terug willen nemen dat het wordt ingeslapen/geslacht? Of ben ik nou Ziek

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:52

bravura, zo zou het idd wel moeten aan, maar blijkbaar gaan/gingen er veel afgekeurde paarden die nog wel redelijk kondne lopen en er goed uitzagen ipv naar de slager gewoon de handel in(soms buitenland)

Ik heb vandaag mn verzekering ff gebeld, Quentin wordt afgekeurd, zodra ze hebben uitbetaald en ik Q heb teruggekocht mag hij NIET meer worden VERKOCHT.
een paard wordt alleen afgekeurd als hij ergens blijvend ongeschikt voor is(in dit geval voor de sport) bij doorverkopen zadel je een ander met de problemen op, en ook al verkoop jij hem eerlijk met de woorden "Hij is afgekeurd" als die persoon hem weer doorverkoopt zonder te zeggen dat ie is afgekeurd worden er alsnog mensen belazerd.

STARTKAART aanvragen en weer wedstrijden rijden mag ook NIET
nu wordt alles geregistreerd bij zij chipnummer, en kunnen afgekeurde paarden niet meer opnieuw worde verzekerd en zal ook een DA en de KNHS etc meteen zien na het aflezen van de chip dat ze met een afgekeurd paard te maken hebben(iig dit is wat ik begreep van die vrouw van de verzekering)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:16

Hey, dat is interessante informatie, Renske. Jij bent toch ook verzekerd bij de AMEV/HIPPO?
Maar geven verzekeringsmaatschappijen dan lijsten aan de KNHS met afgekeurde paarden? Dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
Stel dat bij iedere startkaartaanvraag nog gecontroleerd moet worden of het paard is afgekeurd, dat lijkt me erg veel werk.
Wat veel handiger is, is dat de verzekering het paardenpaspoort inneemt. Hier iets onuitwisbaars inzet: dit paard is afgekeurd en dan weer terugstuurt. Bij een startkaartaanvraag moet je altijd een paar blz. uit het paspoort bijvoegen.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 21:23

Hoi,
Stel nou dat mijn paard echt afgekeurd is, maar doordat ik zijn papieren niet heb en een andere naam is dat toch nooit meer te controleren en dan zou ik toch zo de sport weer in kunnen.
Dan moet er toch ergens iets geregistreerd staan?
Groetjes pharlap.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:28

Fitzroy schreef:
Hey, dat is interessante informatie, Renske. Jij bent toch ook verzekerd bij de AMEV/HIPPO?
Maar geven verzekeringsmaatschappijen dan lijsten aan de KNHS met afgekeurde paarden? Dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
Stel dat bij iedere startkaartaanvraag nog gecontroleerd moet worden of het paard is afgekeurd, dat lijkt me erg veel werk.
Wat veel handiger is, is dat de verzekering het paardenpaspoort inneemt. Hier iets onuitwisbaars inzet: dit paard is afgekeurd en dan weer terugstuurt. Bij een startkaartaanvraag moet je altijd een paar blz. uit het paspoort bijvoegen.

ja idd AMEV-HIPPO, verzekerd voor dood en voor ongeschiktheid voor de sport door ongeval of ziekte(ataxie valt er 'gelukkig' ook onder, spat&hko bij desje dus niet)

geen idee hoe de KNHS dat gaat onderzoeken? Q liep vandaag zuiver, en een B t/m M proef kan ook nog gewoon, sommige dagen zelfs Z niveau, dus wie weet dat ie ooit met een ander in de B gaat beginnen, maar in principe mag dat dus niet
opzich wel logisch, want hij is afgekeurd&uitbetaald voor ongeschiktheid in de sport.

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:36

Renske20 schreef:
ja idd AMEV-HIPPO, verzekerd voor dood en voor ongeschiktheid voor de sport door ongeval of ziekte(ataxie valt er 'gelukkig' ook onder, spat&hko bij desje dus niet)

geen idee hoe de KNHS dat gaat onderzoeken? Q liep vandaag zuiver, en een B t/m M proef kan ook nog gewoon, sommige dagen zelfs Z niveau, dus wie weet dat ie ooit met een ander in de B gaat beginnen, maar in principe mag dat dus niet
opzich wel logisch, want hij is afgekeurd&uitbetaald voor ongeschiktheid in de sport.

Ik denk eerlijk gezegt ook niet dat de Amev/Hippo hier telkens achteraan zal gaan lopen om te kijken of je paard nog in leven is,je mag je paard niet verkopen maar wat als je hem weggeeft ?
Dat afgekeurde paarden niet meer de sport in mogen vind ik best wel terecht,maar ook lijkt mij het voor knhs weer een hele hoop werk dit allemaal uit te zoeken!
Ik heb het idee dat Amev/Hippo en misschien ookalle andere verzekeringsmaatschapijen deze eis wel stellen,maar dat er weinig controle op uiutgevoerd zal worden!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 07:14

Dat is dus een voordeel van een chip en paspoort. Lachen Als het in de gegevens van de chip wordt opgenomen, is dus altijd na te gaan dat zo´n paard afgekeurd is en niet meer in de sport mag verschijnen.

Anderszijds is het krom dat nadat de eigenaar het paard voor een aannemelijk bedrag terug koopt van zo´n verzekering, en het recreatief nog gewoon goed mee kan komen, het niet mag worden verkocht door de eigenaar. Een verzekering ontleent zich dus nadat zij het paard "verkopen" toch nog rechten...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:08

idd bravura

ik heb het er uitgebreid over gehad met Amev, dat Q nog perfect geschikt is als recreatiepaard maar dat ik in de Z1 niets meer te zoeken heb met hem
Het enige wat wel mocht, is de verzorging aan derden uitbesteden in de vorm van een brijrijder/verzorger.
reden was dus dat ik anders een ander met de problemen opzadel, en zelfs als ik eerlijk zeg wat hij heeft, zal de volgende die hem verkoopt dat misschien niet zeggen...

Lundi, de gegevens van het afkeuren zitten gekoppeld aan de chip, iedere DA controleert de chip bij klinische/rontgen. keuring, het paard doorverkopen gaat dus niet, behalve als je het zonder keuring zou doen, maar dan nog komt de nieuwe verkoper erachter op t moment dat ie t paard wil verzekeren, wa dus niet meer kan
en het schijnt zo te zijn dat de KNHS ook meteen ziet bij het chipnr. dat je paard is afgekeurd dus aan startkaart aanvragen kan ook niet(al heb ik zo mn twijfels over de KNHS Clown )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:30

Fitzroy schreef:

Als je paard afgekeurd word moet je wel het stamboekpapier terugsturen naar het kwpnkantoor ( als het een kwpner was dan Haha!)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:19

Heb ik met mijn vorige KWPN'er ook niet gedaan en geen haan die er naar kraait Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:20

Fitzroy schreef:
Heb ik met mijn vorige KWPN'er ook niet gedaan en geen haan die er naar kraait Knipoog

Dat vermoeden had ik al Haha!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 01:19

Sjuimpje schreef:
Een chip eruit laten snijden is bijna niet te doen zonder een paard compleet te verminken, die dingen zijn bijna niet te traceren dus je moet een complete spiergroep kapot snijden,
ik geloof nooit dat er ook maar 1 DA is die hier zijn medewerking aan zal verlenen.

Je hebt gelijk, dit is absoluut onzin.

SuperYola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 01:39

stomme vraag maar waar worden ze dan op afgekeurd?

want de liefde voor zo een dier blijft toch?
daar gaat het toch om?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 09:46

SY, in principe heb je een paard om op te rijden niet om naar te kijken. Dan kun je wel een Shet of een hond nemen.
En rijden is voor de een recreatief en voor de ander wedstrijdgericht. Daar verzeker je je paard dan ook voor. Op het moment dat jouw paard dan niet meer geschikt is voor de sport, wordt hij daar dus voor afgekeurd. Wat je er daarna mee doet, is geheel je eigen beslissing. De een houdt zijn paard voor de recreatie of was weide opvulling, een ander zal hem in laten slapen of naar de slacht brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 10:16

Eens met Fitz, SY je moet wel een beetje reeel blijven natuurlijk. Pensionstalling kost hier zo 250 a 300 euro per maand en als je dat moet uitgeven voor een paard waar je alleen naar kan kijken dan is het plezier er snel af.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 10:27

Maar wat ik dus begrijp; als je paard verzekerd is dan is het in principe jouw eigen paard niet meer? Tenminste, zo komt het op mij over dat je jouw eigen paard treug zou moeten kopen van de verzekering..
Ik bedoel, het aankoop bedrag heb ik al ooit betaald, nu dan weer? (als hij afgekeurd wordt)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 11:13

Pipo schreef:
Eens met Fitz, SY je moet wel een beetje reeel blijven natuurlijk. Pensionstalling kost hier zo 250 a 300 euro per maand en als je dat moet uitgeven voor een paard waar je alleen naar kan kijken dan is het plezier er snel af.

Ik zit nu in zo'n situatie, mijn paard is niet meer goed voor de sport. Maar ik krijg em nog niet afgekeurd.
In maart begon de blessure, aantal keren bij de DA geweest. Foto's zijn goed. Op de kleine cirkel rechtsom blijft hij onregelmatig lopen (de rest loopt hij rad). De DA vindt dat zijn rechtervoetje nog meer gecorrigeerd moet worden, zodat ie em recht neerzet. Maar ik vind voor een 17 jarig paard dat na ruim een half jaar nog niet rad loopt, dat ie afgekeurd moet worden. Maar de DA wil dit dus nog niet doen.
Als hij wordt afgekeurd, koop ik hem terug van de verzekering (dit kan, dit heb ik al nagevraagd), en mag hij lekker in het land (dus niet meer de pensionstal van 250 euro p/mnd) en een paar bosritjes per week doen. Hij loopt immers voor 99,99 % rad, en hij heeft absoluut geen pijn.
Dus voor mij is het nu, blijven aandringen op afkeuring bij de DA.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:02

SuperYola schreef:
stomme vraag maar waar worden ze dan op afgekeurd?

want de liefde voor zo een dier blijft toch?
daar gaat het toch om?

die van mij op Ataxie, en rechtsachter die niet altijd lekker meekomt
de astaxie is de hoofdreden om af te keuren, aldus Utrecht, mn verzekering ging er mee akkoord.
Met t rijden merk ik niets van de ataxie en voor rechtsachter wordt hij behandeld, dus kan er nog gewoon op gereden worden.
Als ik thuis geen stallen zou hebben, en per paard 250 per maand kwijt was aan stalling, had ik ze alle2 l niet meer gehad, nu heb ik 2 afgekeurde paarden in t land lopen, en 1 ervan kan ik dus nog wel rijden, helaas geen wedstrijden meer.

Q heeft een BWP papier, belgisch dus, hoef ik ook niet op te sturen.
heb alleen mn startkaart nog.....zou ik die stiekem aanhouden en als hij zo blijft lopen als nu, of zelfs nog beter, dan toch weer naar wedstrijden gaan Schijnheilig

bij Q ging het dus om een afkeuring voor de sport, ataxie kan erger worden, waardoor hij compleet ongeschikt is om op te rijden, en ja ik heb hem verzekerd als sportpaard...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:04

Ilse schreef:
Maar wat ik dus begrijp; als je paard verzekerd is dan is het in principe jouw eigen paard niet meer? Tenminste, zo komt het op mij over dat je jouw eigen paard treug zou moeten kopen van de verzekering..
Ik bedoel, het aankoop bedrag heb ik al ooit betaald, nu dan weer? (als hij afgekeurd wordt)

je paard is helemaal jouw paard, maar op het moment dat je paard wordt afgekeurd en je laat de verzekering uitbetalen(bv verzekerd voor 5000 euro, en ze keren jou dat geld uit min de opbrengst van de slacht) dan heb jij het geld, en heeft de verzekering jouw paard

dan is er(niet bij iedere verzekering dacht ik?) de mogelijkheid om je paard terug te kopen voor een laag bedrag(bij mij 800 euro) en is hij weer van jou

of hij blijft van de verzekering, wordt geslacht en dan krijg jij het geld van de slacht er nog bij.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:17

Misschien een stomme vraag, maar wat nu als je paard bijvb. is afgekerurd, verzekering heeft uitbetaald, en paard knapt door een wonder helemaal op, kan je hem dan nooit meer verkopen of wedstrijden meerijden (gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid).

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:21

dat vroeg i dus aan de verzekering, maar volgens hun kan dat niet

verkopen niet omdat een afgekeurd paard voor altijd slecht zou zijn en je een ander met de kosten daarvan opzadelt

wedstrijden rijden mag sowieso niet, omdat ze in mijn geval dus, hebben betaald ivm ongeschiktheid voor de sport

wrsch kan mn paard nog redelijk tot goed opknappen als er idd dus een wervel fout zit wat alles veroorzaakt, maar dan kan ik in principe niets anders doen dan een (betalende) bijrijder/verzorger zoeken, verder mag ik er niets mee doen helaas(aldus AMEV-Hippo)
aan de ene kant snap ik t wel een beetje hoor, ze betalen me immers uit ivm ongeschiktheid sport, maar t zou wel jammer zijn...achja t belangrijkste is voor mij dat mn paard weer opknapt Lachen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:31

Renske20 schreef:
je paard is helemaal jouw paard, maar op het moment dat je paard wordt afgekeurd en je laat de verzekering uitbetalen(bv verzekerd voor 5000 euro, en ze keren jou dat geld uit min de opbrengst van de slacht) dan heb jij het geld, en heeft de verzekering jouw paard

dan is er(niet bij iedere verzekering dacht ik?) de mogelijkheid om je paard terug te kopen voor een laag bedrag(bij mij 800 euro) en is hij weer van jou

of hij blijft van de verzekering, wordt geslacht en dan krijg jij het geld van de slacht er nog bij.

De verzekering is hier netjes,
er zijn echter ook verzekeringen die in dit geval de waarde van het paard hoger zullen taxeren. Een paard wat nog recreatief gereden kan worden en wellicht nog geschikt is tot het M is altijd meer waard dan een slachtpaard.
Dan sta je voor de keus, heb je er bijv. 2000 euro voor over om een paard aan te houden.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:38

mag ook wel dat ze netjes zijn, diezelfde hebben me genaaid met mn pony, afgekeurd op spat&hko, maar nogsteeds niet uitbetaald...heb toen Q in haar plaats die verzekering ingedaan, omdat ik voor desje dus geen geld kreeg...
en heb het 'geluk' dat utrecht hem negatiever beoordeelde dan de andere DA's dat hebben gedaan, voor utrecht is ie compleet ongeschikt om nog mee te rijden, maar de verzekering zei toen ik ze aan de telefoon had, dat het zeker nog kan dat een afgekeurd & teruggekocht paard nog jaren meekan als leuk recreatiepaard, maar verkopen mag dan niet, zelfs niet als ik eerlijk zeg wat er aan de hand is.
ze zei dat omdat ik Z1 met hem ben, hij daar met ataxie idd niet meer geschikt voor is, maar dat het best kan zijn dat ik dagelijks uren met hem naar buiten ga, ook al is hij afgekeurd als sportpaard...

of ik bv endurance zou mogen starten(is ook wedstrijdverband) weet ik eigenlijk niet...

die 800 euro was bij hun een standaard terugkoop-bedrag zei ze, ongeacht de kwaliteiten van een afgekeurd paard