Waarom hoeven invetten?!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 22:09

tecumseh schreef:
vroeger vette ik ook regelmatig de hoeven van mn paarden in
maar ben daar sinds een paar jaar mee gestopt en ze hebben allemaal nog steeds gezonde hoeven
heb enkel een paardje die slechte hoeven heeft en die heef ik biotine bij
zijn hoeven zijn enorm verbeterd hierdoor bevestigd door mijn hoefsmid
wat betreft teren doe ik enkel af en toe als de weiden echt te nat zijn op een gezonde hoef (aan de binnenkant natuurlijk) omdat je teren preventief moet gebruiken
zeker niet als er bv al rotstraal aanwezig is maak je de situatie enkel nog erger

OK dan!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:44

in normale omstandigheden, waarbij een paard iedere dag op een weiland komt zou je de hoeven nooit hoeven te vetten, maar omdat er tegenwoordig veel omstandigheden zijn dat de paarden niet voldoende op de wei komen en de hoeven niet aan hun vocht kunnen komen en daardoor droog worden, worden deze ingevet.

het zou dus niet nodig zijn als je paard iedere dag een aantal uren op de wei zou komen waardoor het vochtballans op peil kan blijven en de hoeven zich als het waren zelf verzorgen.

mijn paard zijn hoeven zien er altijd super uit. en ik doe er eigenlijk niks aan, naast dagelijks minstens 2 maal de hoeven uitkrabben en eens per week de hoeven schoon schrobben voor wedstrijd.

het wordt dus eigenlijk alleen maar gebruikt vanwege de omstandigheden waar de paarden tegenwoordig in leven.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 10:20

sannie1984 schreef:
Nope.. het vet houdt niet tegen dat het water eruit gaat; maar zorgt ervoor dat er geen water meer opgenomen kan worden.
Zaagsel slúrpt geen water uit de hoef, maar zaagsel kan idd wel oppervlakkig vocht uit de hoef onttrekken. Lachen
Wat zaagsel ook doet; is broeien, en (eventueel vuil) in de hoef gaan "drukken".
Urine wordt door zaagsel niet echt opgenomen, maar blijft er bovenop liggen.
Stro daarintegen, is grof en neemt urine wel goed op.
Dus persoonlijk vindt ik dat stro beter zou zijn alleen gekeken naar de hoeven.

Maar wij hebben maar kleine boxen in vergelijking met anderen. De stallen zijn voor onze pony's groot genoeg, maar zouden voor een paard van 1.60m te klein zijn. Als stro goed vocht op wilt nemen moet er min. 1,5 baal in, anders heeft het geen nut, als ik 1.5 baal stro in die stal doe, stappen mijn pony's over de boxen heen.

Stro is idd beter voor de hoeven, maar als ik me hoeven invet doet zaagsel niets met de hoeven. Het is onzin dat het zaagsel geen water uit de hoeven haalt, als ik mijn hoeven een maand niet invet, brokkelen de hoeven gewoon af. Dat komt echt niet omdat die hoeven slecht zijn oid. maar doordat het zaagsel het vocht eruit haalt.
Daarbij is het al helemaal raar wat jij zegt; het vet stoot water af, water gaat dus niet door het vet. Even later vertel je mij dat het water wel uit de hoef kan....

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 21:28

Sjonniej"]
het is onzin dat het zaagsel geen water uit de hoeven haalt
[/quote]
Verward
Dat heb ik ook niet gezegd/bedoelt:

[quote="sannie1984"]
zaagsel slúrpt geen water uit de hoef, maar zaagsel kan idd wel oppervlakkig vocht uit de hoef onttrekken
[/quote]

[quote="Sjonniej"]
het vet stoot water af, water gaat dus niet door het vet.
[/quote]

Klopt

[quote="Sjonniej schreef:
Even later vertel je mij dat het water wel uit de hoef kan....

Uiteraard er vanuit gaand dat hoeven niet afgesloten zijn door vet.
Duidend op de onderkant van de hoef, waar zaagsel vocht aan kan onttrekken.

Even voor de duidelijkheid; wat ik eerder zei over het vocht afgeven, bedoelde ik dus uitzweten.
De hoef kan alleen vocht uit zweten door de straallederhuid.
Maar zaagsel kan dus wel vocht uit de hoef onttrekken.
Het is dus niet zo dat er zomaar vocht uit de hoef komt zonder dat er iets gebeurd.
Of dat zodra de hoef in contact komt met zaagsel, de hoef droog is, omdat al het vocht eruit getrokken is...

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 21:10

marloezzke schreef:
in normale omstandigheden, waarbij een paard iedere dag op een weiland komt zou je de hoeven nooit hoeven te vetten, maar omdat er tegenwoordig veel omstandigheden zijn dat de paarden niet voldoende op de wei komen en de hoeven niet aan hun vocht kunnen komen en daardoor droog worden, worden deze ingevet.

Tsja...
Maar helaas komt er dus door te vetten geen vocht in de hoef... Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:13

Okay, invetten is onwijs slecht voor de hoeven, als jij dat wilt.
Mijn pony's (en de paarden van Melissamanda) hun hoeven zijn onwijs slecht, zijn droog, brokkelen af en zijn nauwelijks te bekappen, laat staan te beslaan. Daarnaast zeurt de hoefsmid áltijd dat de hoeven zo slecht zijn, maarja jammer genoeg zijn wij zo eigenwijs dat we door blijven vetten.

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 23:32

Sjonniej"]
Okay, invetten is onwijs slecht voor de hoeven, als jij dat wilt.
[/quote]

Als een paard goede hoeven heeft, en dus de vocht en vet huishouding goed is, zullen de hoeven niet slechter worden als je gaat vetten.
Verder heb ik ook niet gezegd dat invetten onwijs slecht is, maar dat het simpelweg geen nut heeft, en de hoef afsluit. Knipoog

Mijn pony's (en de paarden van Melissamanda) hun hoeven zijn onwijs slecht, zijn droog, brokkelen af en zijn nauwelijks te bekappen, laat staan te beslaan. Daarnaast zeurt de hoefsmid áltijd dat de hoeven zo slecht zijn, maarja jammer genoeg zijn wij zo eigenwijs dat we door blijven vetten.

Je zou er misschien beter aan doen door die pony's en paarden regelmatig met de hoeven in water te zetten/afspuiten. Lachen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:16

Citaat:
Tsja...
Maar helaas komt er dus door te vetten geen vocht in de hoef...

schreef sannie1984.

daarom vet ik ook nooit. en toch zien de hoeven van mijn paard er prima uit.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:18

Citaat:
Sjonniej schreef:

of biotine voeren, kan geen kwaad, probeer het eens zou ik zeggen
[/quote]

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:20

wij vetten de hoeven altijd in omdat ze snel scheuren en brokkelen maar jullie zegegn nu dus dat dat eigenlijk juist nie moet ??

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:49

Ik vet echt absoluut nooit, als de voeten droog zijn zet ik het paard in een emmer lauw water, dat helpt veel beter.

Teer gebruik ik 2-3 keer per jaar als de hoef door enorm natte ondergrond heel zacht is geworden, maar dat is meer een noodmiddel (het helpt nl wel), maar nu kreeg ik pas van bokker smurf een tip voor een ander middel dat hierbij kan helpen, dus ga ik dat maar eens aanschaffen Lachen.

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 16:45

marloezzke schreef:
Quote:
Tsja...
Maar helaas komt er dus door te vetten geen vocht in de hoef...

schreef sannie1984.

daarom vet ik ook nooit. en toch zien de hoeven van mijn paard er prima uit.

OK dan!

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:48

josientjuhh schreef:
wij vetten de hoeven altijd in omdat ze snel scheuren en brokkelen maar jullie zegegn nu dus dat dat eigenlijk juist nie moet ??

Ik vet niet het stoot vocht af en ze worden droog.
Besmeer maar eens een oppervlak met hoefvet en gooi er dan water op,
Vet stoot water/vocht af,het rolt er zo af.
Wel behandel ik ze met Hoefvocht van de paardendrogist.
Dit is geen vet maar creme die je erop smeert,en juist vocht aantrekt en het vasthoud.
de hoeven blijven er mooi en soepel van,prima spul

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:35

*zucht*
Als het vetten zo slecht is,want dat proberen jullie toch te zeggen.
Waarom zien de hoeven van mijn paarden (en die van Mellisamanda) er dan zo goed uit en is de hoefsmid het daar ook zeker over eens?

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:11

ik MOET van mijn hoefsmid de hoeven van mijn volbloedje minstens 4x per week invetten...

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 17:34

Sjonniej"]
*zucht*
Als het vetten zo slecht is,want dat proberen jullie toch te zeggen.
Waarom zien de hoeven van mijn paarden (en die van Mellisamanda) er dan zo goed uit en is de hoefsmid het daar ook zeker over eens?
[/quote]

[quote="sannie1984"]
Als een paard goede hoeven heeft, en dus de vocht en vet huishouding goed is, zullen de hoeven niet slechter worden als je gaat vetten.
[/quote]

Athans, niet zo snel.
Lachen

[quote="MeiaLuna schreef:
ik MOET van mijn hoefsmid de hoeven van mijn volbloedje minstens 4x per week invetten...

Tegenwoordig is er genoeg onderzoek gedaan naar hoe de hoef werkt.
Het is een kwestie van "up to date" blijven, waardoor je af en toe je kennis bij kan sturen.
Er zijn veel hoefsmeden die nog steeds op de manier werken zoals zij het jaren terug geleerd hebben.
Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:39

Als mijn paard hier al 10 jaar woont en de hoefsmid nog steeds iedere 8 weken verteld dat de hoeven en zo netjes uitzien. Dan zal dat slecht zijn écht wel meevallen.
Je kan ook overal in geloven en het heel extreem maken, maar dit is echt overdreven. De paarden bij Melissamanda zijn nog veel ouder als die van mij, dus het is wel een beetje overdreven dat het slecht is.
Tegenwoordig mag je niets meer, alles is slecht voor je. Zelfs van kaarsjes krijg je kanker? Gaan we nu met heel NL geen kaarsjes meer kopen? Wat een onzin. Overdrijven is ook een vak.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:02

ik vet of teer nooit en bijna al mijn pony's hadden hele goede, harde hoeven. Eentje had brokkelige hoeven aan de voorkant, maar op aanraden van de smid moest die pony zoveel mogelijk in het water staan met de hoeven, maar absoluut niet vetten.
Ik vind het ook wel logisch, dat je de hoef toch afsluit met dat vet. Van mijn hoefsmid moet ik dus juis niet vetten, omdat het simpelweg geen enkel nut heeft. Knipoog

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 18:09

Sjonniej schreef:
Als mijn paard hier al 10 jaar woont en de hoefsmid nog steeds iedere 8 weken verteld dat de hoeven en zo netjes uitzien. Dan zal dat slecht zijn écht wel meevallen.
Je kan ook overal in geloven en het heel extreem maken, maar dit is echt overdreven. De paarden bij Melissamanda zijn nog veel ouder als die van mij, dus het is wel een beetje overdreven dat het slecht is.
Tegenwoordig mag je niets meer, alles is slecht voor je. Zelfs van kaarsjes krijg je kanker? Gaan we nu met heel NL geen kaarsjes meer kopen? Wat een onzin. Overdrijven is ook een vak.

*Zucht* Clown
Dit zijn mijn woorden niet hoor Verward .
Vetten heeft gewoon simpelweg geen nut...
Je schiet er niks mee op.

Als jij lekker wilt vetten, dan doe je dat toch gewoon? Knipoog
Ik houd je niet tegen.

Het enige wat ik wil weten is hoe men er over denkt.
En daar geef ik mijn visie op.
Het is niet mijn bedoeling om mensen aan te vallen o.i.d.
Alleen maar om bepaalde dingen ter sprake te brengen, zodat mensen eventueel van mening veranderen, of er iets aan toe kunnen voegen, als ze dat willen. OK dan!

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 18:10

Brendageene schreef:
ik vet of teer nooit en bijna al mijn pony's hadden hele goede, harde hoeven. Eentje had brokkelige hoeven aan de voorkant, maar op aanraden van de smid moest die pony zoveel mogelijk in het water staan met de hoeven, maar absoluut niet vetten.
Ik vind het ook wel logisch, dat je de hoef toch afsluit met dat vet. Van mijn hoefsmid moet ik dus juis niet vetten, omdat het simpelweg geen enkel nut heeft. Knipoog

OK dan!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:16

*zucht*
Waarom start je dan een topic?
Het heeft toch ook geen nut om een topic te starten over waarom mensen met merk-dingen rijden.

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 18:28

Sjonniej"]
*zucht*
Waarom start je dan een topic?
[/quote]

*zucht* Scheve mond
[quote="sannie1984"]
Het enige wat ik wil weten is hoe men er over denkt.
En daar geef ik mijn visie op.
Het is niet mijn bedoeling om mensen aan te vallen o.i.d.
Alleen maar om bepaalde dingen ter sprake te brengen, zodat mensen eventueel van mening veranderen, of er iets aan toe kunnen voegen, als ze dat willen.
[/quote]

En daar wil ik bij toevoegen:
Een nuttige en interessante discussie op gang brengen.

Verder zou ik graag van jou weten waarom dit topic geen nut heeft? Tong uitsteken

Het heeft toch ook geen nut om een topic te starten over waarom mensen met merk-dingen rijden.

Waarom niet?!? Clown

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:48

Ik vind dit een goed topic!

Je kunt mensen eventueel wat bijbrengen, meningen uitwisselen en Discusseren!!

Ook mag je je eigen mening geven zonder dat iedereen het er mee eens hoeft te zijn!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:58

Maar als ik jouw reacties leert suggereer je toch dat invetten niet goed is, want het sluit dit af, dat af, is niet goed voor dat etc.
Maar waarom zijn de hoeven van mijn pony dan zo goed terwijl ik zeker 4x per week invet?