Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
LDRD schreef:Voor de WA verzekering maakt dat verder helemaal niets uit allemaal. Zoals je zelf al zegt is het ruiterbewijs verplicht in bepaalde gebieden maar dat heeft niets met aansprakelijkheid te maken.
Ook als je samen naar buiten gaat is er geen enkel verschil.
. Phynix schreef:Dat van ruiterbewijs vroeg ik me juist af. Voor zover ik weet zijn er alleen nog maar bepaalde gebieden, maar heb geruchten gehoord dat het landelijk verplicht wordt. MOCHT dat het geval zijn, moet je bijrijdster natuurlijk er wel 1 hebben..... Daarom mij vraag of iemand daar het fijne van weet......?
Phynix schreef:Coby10, waarom heb je een aparte WA verzekering voor je paard?? Mijn paard zit standaard bij mij in mijn WA, omdat het onder huisdier valt.
Coby10 schreef:Overigens, wat betreft het aansprakelijk stellen door je bijrijder als die letsel heeft opgelopen door een val van jouw paard: ik denk ook niet dat de bijrijder dat zelf hoeft te doen, maar haar ziektekostenverzekering zal natuurlijk wel van alles verzinnen om onder betaling uit te komen, dus die zal wellicht wel gaan proberen om het op een andere verzekering te verhalen. Daar hoeft de persoon waar het om gaat volgens mij helemaal niets aan te doen! En dan wordt het een gevecht tussen twee verzekeringsmaatschappijen, waar je zelf helemaal niets meer in hoeft te doen... Ik heb dit in ieder geval bij autoverzekeringen gezien, dus dan zal dat ook bij andere verzekeringen wel gelden.
MargaV schreef:De officiele eigenaresse van mijn bijrijdpaard wil liever niet aansprakelijk zijn en heeft voorgesteld mij en andere bijrijders een contract te laten tekenen dat we haar niet aansprakelijk stellen.
Ik voel hier zelf niets voor, maar stel dat ik het wel zou tekenen, dan is het toch niet rechtsgeldig (wellicht ten overvloede, maar ik wil het 100% zeker weten).
Er hangt sinds kort ook een bordje "betreden op eigen risico" bij de stallen. Wat betekent dat voor mij als bijrijder?
Ik ga het hier gewoon met haar over hebben, want zo'n contract is volgens mij niet rechtsgeldig, dus niet zinnig. Bespaart hen een hoop moeite.
Maar heeft iemand tips voor het reduceren van de mogelijke ellende die je kunt krijgen met bijrijders en dergelijke?
Is het bijvoorbeeld slim voor hen om te eisen dat bijrijders een cap dragen?
LDRD schreef:Maar ik vraag me nog steeds af waarom je er zo'n probleem van zou maken als de bezitter van het dier gewoon een AVP (aansprakelijkheid voor particulieren) verzekering heeft gesloten? Gebeurt er wat dan kan deze verzekering toch gewoon worden aangesproken, daar zijn ze toch voor en daarvoor wordt toch premie betaald!
MargaV schreef:Dat vraag ik me ook af, ik vermoed dat dit invloed heeft op het eigen risico of de premie ofzo. (?)
Bedankt voor de info.
Misser schreef:En als er sprake is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid?
laurae schreef:Bij mijn weten mag je gewoon afwijken van de riscoaansprakelijkheid die is vastgelegd in de wet.
De exoneratieclausule is dan gewoon geldig, alleen onder omstandigheden kun je je er niet op beroepen.
Ik ga het morgen wel ff nakijken, ben nu toch wel nieuwsgierig aan het worden, zeker aangezien wij net met onze bijrijder hebben afgesproken dat zij zelf verantwoordelijk is als ze van ons paard af valt.

. Maar hoogstewaarschijnlijk is het enkele feit dat er letselschade ontstaat niet afdoende is om het beding buiten werking te stellen. Uitgangspunt is namelijk dat de redelijkheid en billijkheid trouw aan het gegeven woord vereisen. Of te wel: je hebt wat afgespoken, en alleen onder uitzonderlijke omstandigheden mag daarvan worden afgeweken.