wie gebruikt de uitrijdeken al voor buitenritten!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 09:54

Ik rij al met uitrijdeken, Okkie is vorige week (of alweer 2 weken geleden?) geschoren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:02

Ik heb nog niet met uitrijdeken gereden maar ik heb mijn paard dan ook niet geschoren en hij is ook niet in training.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:21

Arabesk schreef:
Jemig paarden smelten niet hoor! IMO totaal overbodig rijden met uitrijdeken.

Misschien is het bij jou paard overbodig, maar mijn paard staat meteen te trillen als je de deken afhaalt... ze is een echte koukleum. Met dekens opleggen heb ik echt steeds gewacht totdat ze zelf aangaf het koud te hebben, door haar haren rechtop te zetten.

Daarbij wordt rijden er ook niet leuker van als ze het zo koud heeft. Ze is dan super super gevoelig op haar huid. Wat normaal aandrijven om wat vlotter te lopen is, is dan commando galop etc.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:51

Als paarden hun vacht rechtop zetten hebben ze het nog niet koud hoor. Hoe denk je dat IJslanders in IJsland anders de winter overleven?
heeft mijn paard het koud?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 11:19

ja maar dan praat je over ijslanders die zijn het gewend!!maar mijn paard heeft toch echt koud als de haren rechtop staan..

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:48

Ik heb niet eens een uitrijdeken. Patos heeft een dun velletje, maar is niet geschoren. Hoogstens als het flink vriest zal ik er een zweetdekentje over gooien wanneer ze bezweet is, verder vind ik het overbodig. Ze staat ook de hele dag in de wei met maar 300 gram deken. Volgens mij is Patos zoiezo geen kouwkleum, ze heeft geen halsdeken, maar toch ontwikkelt ze geen wintervacht op haar hals.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:53

Die van mij krijgt eerst met instappen en indraven de uitrijdeken op en daarna met het echte werk gaat die af en als ik dan weer ga uitstappen krijgt ie hem weer op.
Vorige week heb ik buitengereden met een vriendin die haar paard is geschoren en die van mij heeft gewoon weinig haar maar heeft daarvoor wel veel dekens nodig.
En toen heeft ie heel de tijd zijn uitrijdeken opgehad we stappen dan ook alleen maar en het was bar koud...
Zelf zit ik ook al aan een hoop kleren hoor!!!

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 12:15

Buitenritten gaat hij op.
In en uitstappen ook. Als het echt koud is dan rijdt ik hem eerst los en warm voordat hij eraf gaat. Ook galop...
Mijn paard is wel geschoren.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 12:17

nu nog niets, maandag wordt ze geschoren en dan komt er tijdens het los rijden en uitstappen een wollen deken over.
als het echt heel koud wordt of vies guur weer is heb ik een waterdichte en gewatteerde uitrijdeken

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 16:02

soraya is ook geschoren en met buitenrit heeft ze t eerst ff koud(maar doet dan verder neits) maar als ik ga draven is het zo voer.
Ik heb geen uitrijdeken maar als het echt koud word kan het dan ook gewoon met wollen zweetdeken en dan oprollen als we eenmaal aan t rijden zijn?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 16:15

Ook ik had vandaag de uitrijdeken te voorschijn gehaald Haha! , ik vond het erg koud en mijn paard staat 24 uur pd met deken op, dus van het rustige buitenritje wat we gemaakt hebben kon hij deze goed gebruiken.
Toen we zijn gaan springen heb ik hem even afgedaan maar daarna weer erop.

Daarnaast heeft mijn paard net zoals sie van emaartje chronische bronchitus, dus dan kan het zeker geen verkeerd, dat zijn toch een beetje suikerpaardjes Schijnheilig

Maar goed suikerpaardje of niet ieder moet het voor zich weten, er zijn ook paard die geschoren zijn ook dan is zon deken harstikke handig en zeker niet luxe of overbodig, als je zon deken niet nodig hebt na dan niet. Knipoog

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 17:35

Ik vind het erg onpraktisch om zo'n deken te gebruiken.
Hoe wil je hem meenemen dan als je naar het bos gaat? Dan rol je hem op en doet hem op je rug Verward
En als je weer op de terug weg gaat doe je hem weer op.
Daarom vind ik dekens al niks, krijgt er alleen maar problemen mee.

Als een paard zijn haren overeind zet, is dit GEEN teken dat hij het koud heeft. Doordat ze de haren overeind zetten vormen ze een isolatielaag van de vacht en zorgt er dus voor dat ze het niet koud krijgen.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 17:47

Mijn paard is geschoren, dus als ik naar buiten ga, rijd ik hem met uitrijdeken. Hij blijf overigens prima zitten, ook na een heftige galop!!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 17:47

wyko schreef:
Hoe wil je hem meenemen dan als je naar het bos gaat? Dan rol je hem op en doet hem op je rug Verward

Ehm... Opdoen? Het is niet voor niks een uitRIJdeken...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:05

Een uitrijdeken kun je gewoon de hele tijd op laten, wyko. Die hoef je niet af te doen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 19:33

allemaal alvast bedankt voor de reacties!!!!!!!!!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:37

wyko schreef:

Als een paard zijn haren overeind zet, is dit GEEN teken dat hij het koud heeft. Doordat ze de haren overeind zetten vormen ze een isolatielaag van de vacht en zorgt er dus voor dat ze het niet koud krijgen.

uhmm.... bij die van mij hoef je niet eens af te stappen om hem op of af te doen Tong uitsteken

Dat je van dekens problemen krijgt bedoel je vast anders als dat je het nu neerzet, vermoed ik Verward
Het is als je er geen nodig hebt ook niet nodig, maar als je niet anders kunt of je hebt hem nodig vanwege de gezondheid van je paard worden er juist problemen opgelosd

VeraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:57

Ik rij Roos ook met losrijden en uitstappen met uitrijdeken. En als ik alleen maar een beetje ga stappen en draven laat ik hem op.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 20:14

Arabesk schreef:
Hoe denk je dat IJslanders in IJsland anders de winter overleven?

Dan heb je het over zowat de meest koubestendige paarden ter wereld, niet ieder paard krijgt zo'n vacht EN is van nature 'vorstbestendig'. Ik denk niet dat je het vachtje van de gemiddelde Arabier (uitzonderingen daargelaten) kunt vergelijken met dat van een IJslander. En daarnaast zal een Afrikaan het in NL ook vast eerder koud hebben dan iemand uit Lapland, lijkt mij. De ene mens is de andere niet, het ene paard is ook het andere niet.

Laat iedereen lekker met een uitrijdeken rijden als hij/zij dat wil. IMO doen ze daar niemand kwaad mee, ook het paard niet.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 20:35

Ik ga met uitrijdeken buitenrijden zodra de pony's geschoren zijn.
Ook met instappen en uitstappen dan een deken op.
Zolang ze niet geschoren rijden hebben ze ook geen uitrijdekens ofzo op, veels te warm.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 11:40

Maar als je aan het rijden bent, krijgt het paard het warm, dan heb je toch geen deken nodig?

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 13:29

ik rij er wel mee want me paarden hebben nog nooit van een winter vacht gehoord! Haha!
en dat wou ik graag zo houden ook OK dan!
als mensen me vragen of ik ze geschoren heb zeg ik altijd "nee hoor gewoon goed in de dekens houden!"
voor mij geen onhandige lange haren(dan blijven ze zolang nat na het rijden!)
lang leve (uitrij)dekens OK dan! OK dan!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 13:31

wyko schreef:
Maar als je aan het rijden bent, krijgt het paard het warm, dan heb je toch geen deken nodig?

Juist wel... Lekker, die kou op een warm lijf... Vragen om problemen imo. Okkie rij ik nu al 2 weken met uitrijdeken, hij zweet er niet onder. Onder 't zadel wilt hij nogal eens nat zijn, maar daar is dan ook alles mee gezegt. De bruine die er ook nog op stal staan en de pony zijn nog niet geschoren en rijden dan ook niet met uitrijdeken.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:11

wyko schreef:

Dat is ergens ook wel zo, maar het heet een UITrijdeken, de meeste mensen gebruiken deze dus alleen bij het uitstappen of de cooling down en niet tijdens de traing zelf omdat het paard het dan idd TE warm kan krijgen.

Ik gebruik deze soms ook tijdens de gehele RIT maar niet tijdens een training, nu train ik mijn paard niet meer fanatiek.
Maar bv. bij een rustige buitenrit die hoofdzakelijk uit stappen bestaat kan mijn paard kou vatten, omdat hij de gehele dag onder een deken staat is dat beetje stappen wat ik dan doe niet afdoende om hem echt warm te lopen en juist DAN kan een paard het voor de kiezen krijgen.
Vooral een paard wat een chronische aandoening zoals de mijne.

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:14

ik gebruik me zweetdeken met in en uit stappen.. als ik naar buiten gaat ook maar ik stap alleen buiten en heb geen uitrijdeken Knipoog