Hoeveelheid stro in de stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:06

ik haal elke dag het vieze eruit en komt er wat schoon stro bij.

wij hebben ook koeien, en dus ook snijmais, maar dat geef ik ze eigenlijk nooit, ook al is mn pony er wel heeeel dol op!! als ie los loopt over het erf, gaat ie direct naar de koeien!!!

worden ze niet dik van mais? of is een schepje per dag wel goed?

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:13

Pendrag schreef:
Officieel volgens wie? Sorry, maar ik ben het echt niet met je eens. Ik heb mijn paarden op rubbermatten staan. Verder niets. Kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl voor meer creatieve ideeen. Die gebaseert zijn op hoe paarden zelf leven en niet op wat wij denken dat goed is voor onze paarden. Ik vind zo'n dun laagje prima hoor.
!

Fijn dat jij je paard op zo'n dun laagje wil hebben.. Ik wil het niet hebben. Vind het te koud.. Verder zou je ook best anders kunnen reageren..

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:23

Tja, maar wat is tot de knieen in het stro, als je het flink opstrooit dan kom ik ook wel tot de knieeen maar ik heb liever een wat compactere onderlaag van stro dat wat meer in elkaar is gedrukt daar heb je meer aan dan alleen maar dat hoog opgeschudde stro, dat is alleen voor het beeld.

Een compactere laag stro is steviger en raken ze het beton ook niet en neemt ook beter de urine op dan het losse waar het dan snel tussendoor loopt.

En dan heb je nog het feit dat als je echt zo hoop opstrooit als gevolg heel veel stof ervan krijgt. Ik gooi het amper opgeschud in de box en ze woelen het zelf wel meer los.

Dan staan ze niet tot hun knieeen in het stro maar hebben wel even veel en de voordelen van dikke stevige laag ipv dat losse.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:34

Hoeveel bodembedekking er nodig is, ligt een beetje aan de onderlaag. Dat ze niet gaan liggen op een dun laagje is logisch, ze houden liever hun benen heel. Een dik pak zaagsel of stro is niet duurder dan een dun laagje. Wat je er steeds bij moet gooien komt ongeveer op hetzelfde neer. Probeer het maar eens.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 12:45

Mijn paardje krijgt een baal stro per dag.... lekker tot aan de knieen in het stro! OK dan!

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 13:08

TheSam schreef:
Mijn paardje krijgt een baal stro per dag.... lekker tot aan de knieen in het stro! OK dan!

die grote balen sam?
vandaar dat het stro zo hard gaat op stal Haha!
ji bent degene die dat doet
Haha! Haha! Haha! Haha!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:00

Nee oliebol ... van die kleine baaltjes natuurlijk! Cool

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 00:09

Ik heb stallen van 3x3. Als ze leeg zijn gaat er een hele baal in. Daarna haal is de ballen eruit en strooi ze op met 1/3 baal. Onderin komt dan een stevige laag. Als deze zo verzadigd is dat ze niet meer droog liggen, haal ik de natte plekken eruit.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 00:13

Banjer staat tot halfweg haar benen in het stro... (heet volgens mij geen knieën... Haha!) Als ik zie dat het stro wat "karig" wordt in haar box, gaat er standaard een hele baal bij. (ze staat overigens nog steeds overdag buiten... dus dat scheelt ook weer in gebruik... Haha!)

Ik heb er wel een pak "schepzaagsel" onder, zodat urine beter wordt geabsorbeerd.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 00:50

Jordy staat tot zijn knieën in het stro als ik net heb opgestrooid. Er gaan per dag 5/6 plakken bij. Het oude stro, wat al wat meer in elkaar gelopen is en niet meer zo los gebruik ik als onderlaag, zodat er een stevige onderlaag in ligt. Als ik hem helemaal leeg haal gaat er een ruime (grote) baal in.
Hij heeft een vrij grote box, ik schat zeker 3,5 x 3,5, maar die ligt niet helemaal vol met stro. De achterste rand houdt ik altijd kaal. Hij mest namelijk netjes alleen achterin zijn box, en heeft ook een vaste piesplek. Op mijn vorige stal werden alle boxen zo opgestrooid, en dat werkte bij bijna alle paarden.

Jordy eet trouwens wel erg veel stro (ook 1 van de redenen dat hij zo dik opgestrooid staat, hij houdt anders niks over), maar koliek heeft hij nog nooit gehad. Op mijn vorige stal stond hij net zo dik in het stro, en ook daar vrat hij de helft op.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 01:08

Mijn paarden staan ook tot hun knieën. Bij beide haal ik elke dag de drollen en de pies eruit en dan gaat er 1 tot 1,5 plak per stal in (van die enorme balen). Onze staleigenaar vindt dat alle paarden er goed bij moeten staan, wil alleen niet teveel schoon stro op de mesthoop (logisch lijkt mij; te duur en anders wordt het ook niet meer opgehaald). Bij ons op stal is dus ook nooit gezeur dat de paarden er te dik in staan, is allemaal geen probleem (ik betaal stalling incl. stro-verbruik).

Ik zou echt niet lekker in m'n bed liggen, wetende dat mijn paarden op een dunne koude vloer moeten liggen... En als het koud is, gooi ik er nog nét ietsie meer in Bloos

En verder lekker onbeperkt natuurkuil Vingers aflikken

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 01:30

Nu ik op de nieuwe stalling staat, kunnen we onbeperkt stalbedekking naar keus pakken en micha word dan ook elke dag goed verwend met een baaltje stro! Ik had haar eerst op vlas, maar zag hoe blij ze was met haar stro op de keuring en ging er languit snurkend in liggen en dat deed ze op het vlas dus niet....dus daarom maar weer op stro!
Mais voeren is opzich niet erg, op het bedrijf waar ik werkte kregen ze hier een emmer per paard...maar er zitten wel veel eiwitten in (op een paardenmelkerij dus totaal niet erg *wink*), mijn paard krijgt dat dus echt niet he.....die mag niet zo veel eiwitten!
Dus geen enkel probleem, maar wel goed laten wennen (maar dat moet je met elk voer), niet opeens vol gaan geven, dan heb je strax een paard met koliek of hoefbevangenheid!

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 10:05

Bij ons mag er niet teveel gebruikt worden.. Alleen de nachten binnen 2 plakjes, en nu ze meer binnen staan 3 plakjes..
Ik red het hier wel mee maar dat komt omdat ik pot..
En ik ben begonnen met een paar pakken vlas (eigen rekening)
Om sneller op te kunnen bouwen..
Nu haal ik 2 x per week de natte plek eruit en gooi ik alleen maar bij.. Drollen die ik kan vinden haal ik eruit.. maar verder blijf ik eraf..
En hij heeft nu een 20 cm dikke bodem.. lekker voor de winter..

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 17:43

Quellian schreef:
wil alleen niet teveel schoon stro op de mesthoop (logisch lijkt mij; te duur en anders wordt het ook niet meer opgehaald).

Bij ons precies het zelfde alleen het vieze er uit en van de rest afblijven! Kost een vermogen anders. *LOL*

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:08

joycje schreef:
Fijn dat jij je paard op zo'n dun laagje wil hebben.. Ik wil het niet hebben. Vind het te koud.. Verder zou je ook best anders kunnen reageren..

Helemaal mee eens,
mijn paarden gaan wel eens in de wei liggen, maar dan altijd in het stuk waar ze nauwelijks eten. Kortom, ze liggen dan altijd in een heel zacht bedje.
Ik heb ze dan ook tot de knieën in het stro staan, zo beschadigen ze zich niet aan de bodem, het is lekker zacht en het houdt de kou van de vloer tegen en het is ook nog eens veel zuiniger uitmesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:32

Ik gebruik 2 pakken allspanzaagsel per week, en mest iedere dag uit! Dus tot de knieen lukt niet, maar we komen aardig in de buurt Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:44

B'elanna staat tot haar knieen in het stro. En dan nog maakt ze iedere avond haar bed op. Stro van voor in de stal wordt vakkundig naar een aflopende bult in de hoeken gewerkt. In het midden (bij haar buik) ligt het stro net iets minder hoog. Bij voorkeur poept ze dan in de winter nog in de linkerhoek. Dat is lekker warm aan haar hals... Ze geeft dus echt de voorkeur aan een dikke laag stro en een steuntje in de rug om te liggen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:03

Ik begin met opstrooien van de stal met 1 pak stro (klein), dan iedere dag de drollen eruit en 2 plakken bijstrooien. Dit doe ik dan 1,5 week en dan alles eruit en begint alles weer van voor af aan.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:03

die van mij krijgen 1 plak per dag van z'n grote baal en dan staan ze tot hun buik in het stro. als het helemaal los gegooit is. het zijn dan wel shetjes van 1,5 en 5 maanden. die andere 2 staan nu nog op rapsodie

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:44

Pendrag schreef:
Officieel volgens wie? Sorry, maar ik ben het echt niet met je eens. Ik heb mijn paarden op rubbermatten staan. Verder niets. Kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl voor meer creatieve ideeen. Die gebaseert zijn op hoe paarden zelf leven en niet op wat wij denken dat goed is voor onze paarden. Ik vind zo'n dun laagje prima hoor.

Wat snijmais betreft: mais is een bekende dikmaker voor paarden. Op zich kan mais geen kwaad maar als ik het zo hoor en die boer geeft dit als hoofdvoer dan is er iets anders in de hand. Je paard komt dan eiwitten, vitaminen en mineralen tekort. Dit moet je dus zelf aanvullen, met bv een goede granenmengeling zoals je al geeft.

Succes met op je nieuwe stal!

snijmais is helemaal niet goed voor paarden!! zitten VEELS te veel eiwitten in!!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:18

Volgens mij heb ik onlangs gelezen dat paarden die op een fijn dik strobed staan, eerder geneigd zijn om liggend te gaan slapen. Ze komen dan in een soort REM slaap waarbij ook zij de opgedane indrukken kunnen verwerken. Paarden die alleen staand slapen komen niet (of niet zo snel) in die rem slaap.

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:36

het ligt onzettend aan stal waar je staat.
Ik zou mijn paard het liefst flink in het stro zetten, ik vind dat voor mezelf een heel goed gevoel geven.
Op mijn vorige stal kreeg je 1,5 baal stro per week (van die kleine baaltjes flutstro) daar kan je simpelweg nooit mee uitkomen.
over bijkopen werd moeilijk gedaan.. tja dan houd het al snel op he?!
nu ik verhuid ben zit het stro verbruik bij de prijs in, onbeperkt, zolang het maar niet te gek word.
Hier hebben ze van die grote balen liggen en een van de eerste dgn vergiste ik me erin en kreeg al meteen een opmerking.. ik moet toegeven dat door mijn foutje ik idd behoorlijk stro erin had gedaan ja..
maar nu voel ik me toch beperkt met opstrooien, en dat vind ik erg jammer.
kortom ik zou mijn paard af ent oe best dikker in het stro willen hebben dan ze af en toe nu staat.
maar ze is absoluut niet zielig, helemaal niet vergeleken bij mijn vorige stal *LOL*

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:45

Ik heb Bella nog niet zo lang, dus was even uitvinden wat het beste voor haar was. Ze blijkt dus een grote stro eter te zijn.
Elke dag gingen er 5 a 6 plakken in en dat was de volgende dag bijna allemaal verdwenen en wat er over was vreselijk vies.
Ze stond dus ook regelmatig op de stenen, geen fijn idee dus.

Nu ben ik sinds een week of 3 overgegaan op zaagsel en da's helemaal prima. Lekkere onderlaag en daarop elke dag 2 plakjes stro voor het lekker Vingers aflikken
En sinds de eerste dag dat het zaagsel erin ligt, zitten haar manen vol met zaagsel en ik heb al van meerdere mensen gehoord dat ze languit gaat in haar box, dus volgens mij is ze dik tevreden zo OK dan!

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:06

bij ons staan ze ook niet zo heel dik in het stro maar de stal worden wel elke dag helemaal leeggehaald.

Volgens mij kan het niet veel kwaad om mais te geven hoor, je moet het alleen niet als hoofdvoer geven denk ik.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:14

PattyOosten schreef:
Volgens mij heb ik onlangs gelezen dat paarden die op een fijn dik strobed staan, eerder geneigd zijn om liggend te gaan slapen. Ze komen dan in een soort REM slaap waarbij ook zij de opgedane indrukken kunnen verwerken. Paarden die alleen staand slapen komen niet (of niet zo snel) in die rem slaap.

Ik heb net zolang gezocht tot ik een stal heb gevonden met onbeperkt stro en weidegang. Die heb ik nu. Wat je schrijft over slapen is waar. Lanna heeft (toen ze ziek was) op zaagsel gestaan. Ze ging niet meer liggen. Nu ligt ze gewoon iedere avond/nacht. En snurken dat paarden kunnen.... Haha! De eerste keer dat ik dat hoorde dacht ik dat ze ziek was Bloos