dagje stalrust

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:55

Echt slecht kan ik het niet noemen. Bij mij op stal mogen de paarden altijd naar buiten, mits het weer het toestaat. Dus regent het, of is de wei nog nat, mogen ze niet naar buiten. Dus al men al elke avond komt, staan ze nog de hele dag stil en er zijn ook mensen die dan alsnog een dag overslaan. Dus denk meer dat het een voorkeur moet zijn waarvoor je kiest. Vind je het kunnen dat hij op stal blijft, lichamelijk zal het geen effect hebben. Behalve dat ze rusteloos en druk kunnen worden enzo!!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:15

als ze bij ons vrij hebben, dan staan ze nog buiten. Ze rennen, eten en kroelen wat, maar ze hebben dan gewoon vrij van het intensieve werk

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:47

Met ijzel of gladheid (komt niet echt heel vaak voor gelukkig dat het echt extreem is) stap ik gewoon in de stalgang rond. Beter iets dan niets.
Zou bang zijn voor koliek enzo als ze helemaal niet bewegen.

Notteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:18

Die van mij komt er ook iedere dag zeker 2 uurtjes uit! Maar het verhaal van 1 keer in de week vrij en ze komen er dan echt niet uit komt me erg bekent voor, helaas!!!
Ik heb voorheen op een manege gewerkt en daar stonden 60 prive paarden waarvan ongeveer 50 1x in de week de hele dag op stal stond...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:21

Die van mij gaat koste wat het kost de stal uit. Wat voor weer dan ook, desnoods strooi ik stro met warme mest rond de bak wanneer het glad is. Normaal gesproken loopt ze het hele jaar zo'n 6 uur op het land en ik rijd dan nog een uur. Als ze vrij heeft gaat ze dus ook gewoon naar buiten toen.

Schaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:26

Bij mij kan het niet anders: wegens geloofovertuiging blablabla mogen de paarden bij ons op zondag niet losgegooid worden. Okee, rijden op zondag ala, maar dat je ze nog geen eens mag losgooien vind ik vreemd, in de zomer mochten ze wel op de zondag het land in.
Dus ik maak me schuldig aan iets waar ik giga op tegen ben!!! (ik heb al een paar keer een waarschuwing gehad omdat ik het stiekem toch deed)

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:32

Schaap schreef:
Bij mij kan het niet anders: wegens geloofovertuiging blablabla mogen de paarden bij ons op zondag niet losgegooid worden. Okee, rijden op zondag ala, maar dat je ze nog geen eens mag losgooien vind ik vreemd, in de zomer mochten ze wel op de zondag het land in.
Dus ik maak me schuldig aan iets waar ik giga op tegen ben!!! (ik heb al een paar keer een waarschuwing gehad omdat ik het stiekem toch deed)

Waarom zoek je dan geen stal waar je wel op zondag mag komen? Ik zou echt nooit op zo'n stal gaan staan!

In de 2 jaar dat ik mn paard heb is er geen dag voor gekomen dat ie niet zn stal is uit geweest. Alleen 2 dagen met sneeuw en ijzel dat ik maar een paar rondjes in de bak kon stappen totdat er zulke klompen onder zn hoeven zaten dat ie niet meer kon lopen. Dan nog poets en tut ik heel lang. Er zal geen dag zijn dat mn paard zn stal helemaal niet uit komt! (behalve als er iets medisch is ofzo)

Schaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:38

Omdat ik dan met mijn paard moet reizen en ik werk 40 uur per week, de manege waar ik nu rij is met de fiets 5 min bij mij vandaan. Ik rij elke avond dus een andere manege is geen optie voor mij, te ver weg.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:09

Schaap schreef:

Sorry hoor maar dit gaat nergens over, de ouders van m'n tante, waar bij ik vroeger op de paarden reed, zijn ook gelovig, maar we mochten gewoon op zondag komen, beesten moeten toch ook gewoon op zondag worden verzorgd (dit is niet naar jou gericht maar naar de stal eigenaar) als, ik jou was zou ik snel een andere stal zoeken.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:17

Mijn pony's staan in de zomer dag en nacht buiten in de wei.
Helaas in de winter is dat niet mogelijk. Op het moment staan ze nog buiten. Maar mijn ene pony wel in de bak, vanwege de nattigheid. Als het echt nat blijft, dan komen ze op stal. Helaas kunnen ze normaal ook niet in de bak lopen, vooral die ene niet. Dan wordt alles gesloopt uit verveling. Dus staan ze dag en nacht op stal. Maar elke dag moeten ze eruit van mij, in ieder geval even los in de bak. Als ze er maar even staan vervelend ze zich nog niet, meestal. Maar vaak rijd ik mijn pony elke dag, of ik longeer eens een keertje. En de andere pony wordt door mijn verzorgster gereden.

Ik hoop in de toekomst een extra mogelijkheid te maken dat ze toch meer naar buiten kunnen ook in de winter. Op het moment wordt alles aangevreten, het hout, maar ook planten enzo. Dus dan maar zo, maar 48 uur achter elkaar op stal vind ik niets. Zelfs met vorst mag mijn pony even naar buiten.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:21

ik wil ook graag me paard een rust dag geven.Weet alleen nog niet of het mogelijk is of ik hem dan in de wei kan zetten.Denk het wel.Maar ik denk als je bijv de dag voor de rustdag om bij 21.00 savonds komt en de dag na de rustdag heel vroeg komt dat het dan wel kan.

Oke ik heb nog geen paard en nog geen ervaring hier in dus ik wil niet aangevallen worden.Als ik het fout heb

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:02

Voor wie is het eigenlijk een rustdag als ze binnen blijven staan: Voor het paard of voor de eigenaar?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:25

Dat paard hoeft geen rust hoor. En als jij geen zin hemt om te rijden, longeer dan even. Of gooi hem in ieder geval los in bak of weiland.
In de zomer hoeft mijn pony niet altijd 7 dagen per week aan het werk, omdat hij dag en nacht buiten staat. Maar in de winter heeft dat paard liever geen rustdag, normaal gesproken.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:39

Margreet schreef:
Voor wie is het eigenlijk een rustdag als ze binnen blijven staan: Voor het paard of voor de eigenaar?

Voor het paard natuurlijk Schijnheilig daar doe je hem een groot plezier mee Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:30

Een plezier met de hele dag binnenstaan??? Doe niet zo mal!

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:47

Mijn paard komt zoiezo elke ochtend op het land, al is het maar een uurtje of twee (als het in de winter heel slecht is gebeurd dat weleens) Maar ze staan doorgaans 5 uur buiten. 's avonds komt ze er altijd even uit. Of dat dat nu rijden, longeren, losgooien of wandelen is.

Mijn paard heeft 1 keer in de week een dagje rust, maar dan komt ze naast de weidegang er nog wel uit om los te gooien of te wandelen. Het zal dan ook zelden (3/4 keer per jaar) dat ze naast de weidegang er niet uit komt.

Pegasus19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:56

Mijn vroegere pony (en als ik nu nog een paard zou hebben) stond 24/7 in de wei. Hij moest alleen binnen blijven als hij na het rijden bezweet was of als het echt vriest buiten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:57

Margreet schreef:

Altijd voor de eigenaar imo

Een paard heeft geen geestelijke rust als hij 24 pd binnen staat lichamelijke rust daarintegen zeker ook niet een paard hoort zich in alle RUST op zn eigen tempo in de weide of evt paddock voort te kunnen bewegen. Rust heeft een paard pas als hij geestelijk en lichamelijk in balans is , bij de meeste paarden is dat na de dagelijkse arbeid lekker in de weide met zn maatjes en evt s'nachts op stal.

Een paard wat gezond is en wat niet om medische redenen binnen hoeft te staan moet gewoon iedere dag naar buiten!
Juist om hem Rust te gunnen, is dit belangrijk, vind ik teninste!