Aan de teugel tijdens buitenrit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 20:31

Ik heb geen bak.. Zou ik dan altijd maar wat rondhobbelen? Dacht het niet!
Je kan buiten net zo goed aan het werk als binnen. Isolda kan de hele dag luieren en leuke dingen doen, dan moet ze die twee uurtjes dat ze met mij is aan het werk hoor!

Wat ze overigens helemaal niet erg vind, want ze werkt graag voor me. Dat heet inspannend onspannen! Of ontspannen inspannen Haha! Tis maar hoe je het bekijkt....

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 20:40

ik heb nog geen eigen pony maar ik krijg er wel een.
ik ben dan vanplan om met buitenrit niet aan de teugel te rijden, maar als ik niet in de wei kan rijden(wat ik ook niet zovaak doe, want dan wordt het zo een blubberzooi)ga ik wel buiten dressuurmatig rijden, ik namelijk geen bak maar m'n wie gebruik ik er wel voor.

fieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 20:46

Mylord mag buiten best lopen loeren, mar hij mag geen sterretjes kijken, zoals Margreet ook al zei. Haha!

Ik kan me kapot ergeren aan mensen die hun paarden in een buitenrit letterlijk in de krul trekken. "Zie mij nou eens goed zijn" Misselijk

Heid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 00:01

Ik las dat iemand vond dat ik mijn paard straf als ik hem buiten aan de teugel rij als hij vervelend doet. Dat is niet zo. Wat ik doe is het volgende: ik rij hem aan de teugel het eerste gedeelte en laat hem langzaam zijn lengte nemen. Op de terugweg doe ik hetzelfde en helemaal als hij te snel wil lopen. Ook aan de lange teugel kun je je paard aan de teugel laten lopen dus ik zie hier absoluut de straf niet van en Bas al helemaal niet. Heel vaak doen we ook oefeningen op die manier. Worden we allebei blij van. Dus straf? Nee. Wel contact op de juiste manier. Als ik de teugels helemaal los laat zou hij het liefst in rengalop gaan maar dat dat op de weg niet werkt hoef ik jullie niet uit te leggen (hem zo nu en dan wel hihi). Vandaar dat ik hem dan wat terugrij. Niet straffen wel commando en leiderschap (eerlijk leiderschap)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 01:21

Ik rij Paity buiten vaak "aan de teugel", ofwel gewoon ontspannen voorwaarts neerwaarts. Dus niet in de krul getrokken. Ook doe ik regelmatig allerlei oefeningetjes buiten. En daar tussendoor loopt ze dan aan een lange teugel om zich heen te kijken, zonder dat ik er veel op let hoe haar hoofdhouding is.
Maar goed, het aan de teugel rijden op zich is niet echt werken, dat is gewoon lekker ontspannen voorwaarts neerwaarts rijden, waarbij het paard de rug goed gebruikt. Lijkt mij niet al te belastend voor het paard... Lachen

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 09:43

Citaat:
Op 2001-12-07 08:41, schreef Sonja:
Zoals ik het in de meeste reacties lees, zien jullie 'aan de teugel' dus als een soort straf voor het paard ofzo.... Dat betekent dus dat jullie niet goed weten wat 'aan de teugel' nou eigenlijk is. Een paard dat op de juiste manier aan de teugel loopt, IS namelijk ontspannen. Dus waarom zou 'ie buiten niet aan de teugel lopen?
LET OP ik maak dus een duidelijk onderscheid tussen aan de teugel en 'in de krul' want dat zijn voor mij twee totaal verschillende dingen.

Buiten rij ik verder hetzelfde als in de bak, zonder direct teugelcontact.

Ik heb nu wel niet alle reacties gelezen, maar ik denk dat 'aan de teugel lopen' niet een starf, maar het vraagt wel een hele inspanning. Als je echt juist dressuur rijdt, laat je je paard veel meer werken dan als je gewoon maar wat rijd in de natuur om te genieten van het landschap of eens een lekker galopje te doen. Dus, aan de teugel lopen is misshcien wel een ontspannen houding, maar het vraagt veel meer concentratie van zowel ruiter als paard *LOL* . In die zin is het dus minder inspanning en meer ontspanning voor het paard. Als je je paard 'straft' door aan de teugel te laten lopen, dan laat je hem dus gewoon veel harder werken. Toch als je een verschil ziet tussen aan de teugel lopen en "koppie in de krul" Knipoog .

Ik rij niet aan de teugel op een buitenrit, want dan moet ik ook op al de andere dingen letten, zoals achtief lopen en zo voort. Voor mij is het ontspanning, dus mijn paard mag gerust wat 'dabberen' door de natuur in plaats van te 'schrijden' Knipoog .

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 11:04

Buiten rij ik ook meestal met een hele losse teugel. Maar ik probeer haar wel goed voorwaarts te rijden en als ze lekker los is geeft ze zelfs aan de lange teugel na... Vooral als je wat overgangetjes gaat rijden. De bak bij ons stelt niet zo veel voor (is erg gauw nat) en dus zal ik soms buiten ook wel eens wat dressuurmatig rijden. Maar dat is dan niet constant tijdens een rit, maar gewoon een aantal minuutjes wat inbuigen en overgangen rijden en dann weer lekker vrij geven.

Mellien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 11:41

Met beau rij ik alleen maar buiten dus wat ik aan dressuuur ouefening doe is ook buiten. Hem laat ik dan ook buiten aan de teugel lopen maar dat is maarr de helft van de rit. De andere helft heet ie zijn hoofd gewoon of mg hij hallsstrekken. Een paard wat normaal in de bak loopt maar heel af en toe buiten zou ik niet aan de teugel rijden. Heeft het dier pas echt een ontspannen ritje! Als het paard heel raar doet en je hem aan de teugel beter onder controle hebt dan wel.

Yentl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 12:26

Citaat:
Op 2001-12-06 19:23, schreef littleroosie:

Maar voor een paard is een buitenrit toch een lekkere ontspanning, is een keer geen saaie rondjes lopen met de kop omlaag.

wjerdo.....
need i say more?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 12:06

Nog even reageren op Gail's reactie op mijn opmerkingen:

Ik denk dat als je IETS beter leest, je zelf de antwoorden op je vragen kunt geven.... Haha!

Paarden lopen van zichzelf op de voorhand, kan geen kwaad, maar wij moeten er ook nog zo nodig op gaan zitten en dan komt ons gewicht er ook nog eens op. Het doel van de africhting van je paard (of je nou "officieel" dressuur, western, springen of endurance rijdt) is om te zorgen voor een goede verdeling van het gewicht over vier benen. Ben je nog verder in africhting dan gaat de achterhand meer gewicht overnemen van de voorbenen.

Je hoeft gerust niet altijd bloedserieus aan het trainen te zijn hoor, maar denk om je paard, die heeft er belang bij om goed gereden te worden zodat zijn benen niet vroegtijdig slijten... Zoveel mensen denken vriendelijk voor hun paard te zijn door hem zoveel mogelijk met rust te laten en niks van hem te vragen. Kan best, maar niet te vaak, daar slijt hij van en dat bedoel ik met niet vriendelijk!

En nee, ik stap niet uit "in de krul"! In stap rij ik voornamelijk vwnw en met een lange teugel. Maar dat had ik al gezegd! Knipoog

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:22

Ik rij mijn paard in het bos niet aan de teugel.
Ik rij hem buiten puur voor de ontspannig en niet aan de teugel.
Lekker met zijn nek in de lucht of hij struint met zijn neusje over de grond Lovers
Lekker met een lang teugeltje een rustig ritje maken en die van mij vind heerlijk Party!!
Knuf Tamaar

FlyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 15:59

Ik vind dat buiten is om te ontspannen, dus niet aan de teugel laten lopen, maar ja ieder zijn eigen mening }>

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 17:29

Maar dat over dat ruggebruik enzo....misschien heb ik het wekl fout hoor, maar volgens mij rijden enduranceruiters niet aan de teugel en westernruiters ook niet. hoe zit het daarmee dan?

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 18:11

Citaat:
Op 2001-12-07 13:24, schreef Mieke:
Aan een lange teugel rondhobbelen is niet vriendelijk voor je paard: hij slijt daar alleen maar van doordat hij zijn gewicht + dat van de ruiter op zijn voorhand gooit. Maakt niet zoveel uit als je af en toe eens een ritje op deze manier maakt, maar als je regelmatig buitenrijdt wordt je paard hier bepaald niet beter van.

Ik rij buiten dus net zo serieus als in de bak, behalve als we stappen, dan lopen ze aan een lange teugel, zodat ze wat rond kunnen kijken. In draf en in galop altijd "aan de teugel".

Nou Mieke, ik heb hem nog eens drie keer gelezen, en ik ben het niet eens met jouw reactie op de mijne. Daarbij moet je de boel niet groetr maken dan het is want dat 'in de krul trekken' zijn jouw woorden: ik heb het niet gezegd en ook niet gesuggereerd. Ik kan je tekst nog tien keer lezen maar nee, ik vind de antwoorden niet op je vragen want ik ben het gewoon niet met je eens. En ik snap je echt niet. Ik snap er geen hol van als jij zegt dat een paard slijt door rust, en dat is wat ik lees uit jouw verhaal. Mijn paard wordt vijf dagen in de week goed bereden en heeft twee dagen rust. Dat is alleen weiland, of losgooien of longeren, en een bosrit met lange teugel. En ja daar wordt hij heel blij van....dus dat dat neit vriendelijk is voor mijn paard dat SNAP IK NIET! En zolang het tegendeel duidelijk is bewezen geloof ik het ook niet.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 11:04

Nou nou Gail, niet zo agressief joh! }>

Volgens mij weet jij heel goed wat Nimber, Jantina, Sonja en ik bedoelen!

Wat wij bedoelen is dat een paard er niet beter op wordt als wij vriendelijk bedoelend met een losse teugel in de rondte hobbelen, dag in dag uit. Ik ken een groot aantal paarden die op deze manier gereden worden en allemaal mankeren ze wat, van hoefkatrolontsteking tot rugpijn. En juist omdat deze paarden niet helemaal lekker zijn laten de ruiters ze maar zoveel mogelijk lopen zoals ze zelf willen.... met als resultaat nog veel grotere problemen.

Je besluit als ruiter op je paard te gaan zitten, dan is het dus ook jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat hij dit ook kan en er niet extra van slijt. Dus zorg je dat hij zijn gewicht goed over zijn benen verdeeld, dat hij zijn rug en achterhand goed gebruikt en dat hij ontspannen loopt. Dat wil niet zeggen dat je hem in de krul moet trekken, daar wordt geen paard beter van. Dat weet jij ook wel.

Het kan gerust geen kwaad om af en toe een buitenrit aan een lange teugel te maken hoor, maar (en dit hoor je gerenomeerde trainers ook zeggen!!) let op wat je doet en hoe vaak je het doet.

En ik heb niet gezegd dat een paard slijt door rust, ik heb gezegd dat mensen menen vriendelijk voor hun paard te zijn door hem zoveel mogelijk met rust te laten en niks van hem te vragen. Ik rij ook zeker niet meer dan vijf keer per week, vaak slechts 4 x (waarvan minimaal 1 buitenrit, liefst 2), dan nog 1 x bijgezet longeren, 1 x los longeren en 1 dag rust.

En die buitenritten rij ik in stap aan een lange teugel, in draf en in galop aan de teugel. DAt wil niet zeggen dat ik hem kort vastpak en in de krul trek, aan de teugel is ontspannen met rug- en achterhandgebruik!

Snap je me nu? *LOL*

En die enduranceruiters rijden hun wedstrijden inderdaad meestal met lange teugel, maar trainen hun paarden wel goed, zodat ze dit zonder problemen kunnen. Mensen die hun paarden zowel in de training als in de wedstrijden alleen maar op de voorhand laten rondraggen vallen na twee seizoenen wel af hoor en beginnen waarschijnlijk met een nieuw paard....

Westernruiters rijden wel degelijk over de rug, met lange teugel.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-12-11 10:05 ]</font>

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 11:53

Ja inderdaad, NU snap ik het! Twijfel nu nog wel over of jij in eerste instantie duidelijker had kunnen zijn of ik traag van begrip ben... Haha!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 12:04

Maakt niet uit joh, laten we het er maar op houden dat we allebei blond geboren zijn..! *LOL*

En het beste met onze paarden voor hebben, toch?

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 13:14

Uh...ik ben echt blont geboren... Haha!