Paard loopt rondjes in box

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:50

nee hoor, probeer aan alle kanten hulp in te roepen om dit probleem op te lossen, heb ook alles wat er mogelijk is om in de stal te doen gekocht. Ze geeft nergens om, ze kan andere paarden aanraken die om haar heen staan ze kan 360 graden om haar heen kijken naar buiten toe, heb ook al een andere stal waar ze alleen vooruit kan kijken geprobeert heb nu zelfs hulp ingeroepen van Emiel Voest om te kijken of hun wat weten om zonder verkoop op een oplossing te komen. Maar wat ik al zei, er is dus niets in de omgeving die ook in de winter hun wei beschikbaar steld. En ik stel het zeer op prijs zelf anders had ik dit niet gedaan hoor.

elibeest

Vergeet ook niet dat er ook nog een oorzaak kan zijn die met die box verband houdt.. tenzij ze t in alle boxen doet. soms kunnen er aardstralen door een box lopen waar paarden heel gevoelig voor zijn.
Nu geloof ik niet dat dat nu t geval zal zijn, maar je weet maar nooit...

Cassidy

Verkopen is idd de makkelijkste oplossing. Als je echt om je paard geeft dan luister je naar haar, en vraagt niet ons om advies om een probleem op te lossen dat geen probleem hoeft te zijn als jij de konsekwenties wilt zien (en dat betekent dus niet verkopen, en dat betekent dus niet op stal laten staan omdat jij niet wilt/kunt/mag scheren, en geen zin hebt om uren uit te stappen.)

Ik denk dat, als jij echt gaat zoeken in de omgeving, er wel een mogelijkheid is om je paard op een paddock te zetten, of een stukje van een weiland af te zetten zodat ze niet alles kapot trapt.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-11-04 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 13:54

sorry dat ik het verkeerd heb neergezet... ik heb het zo kort mogelijk geprobeerd neer te zetten, zonder namen en verdere situaties te noemen... Verdrietig

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:05

Geeft niet hoor, heb zelf maar een profiel aangemaakt omdat mensen het verkeerd gaan begrijpen, maar dat doen ze na mijn uitleg ook dus het maakt niets uit.

Volgens mij lezen jullei ook niet, na 1 december mogen ze niet meer op het land en ik wil haar niet weer gaan verhuizen daar het dan al de vierde verhuizing zou worden. Een andere box maakt ook niet uit ze doet het in elke box. En je kan je paard niet zomaar op het land zetten zonder beschutting dus daar moet ik ook nog rekeing mee houden, maar veel boeren wat er van is hebben niets op het land lopen in de winter.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:06

Uprica schreef:
Ze komt 3 uur gewoon d'r stal uit en ik mag straks na 1 december niet eens het land meer op, dus vandaar dat ze nu al binnen staat om te wennen dat ze dus op stal moet de hele winter. Ik berijd haar elke dag en ze komt dus zeker drie uur per dag haar box gewoon uit. Dus die theorieen van jullie gaan helaas niet op. Mits ik naar een andere stal ga verhuizen die dat wel toelaten, maar die zijn er volgens mijn bij mij in de buurt niet. En ik ben zeker NIET ego, heb goede bedoelingen met mijn paard en ik denk zelfs beter dan die van Delphi, want aan dit soort raad heb ik dus geen ene REET door mij uit te maken voor iemand die niet om zijn paard geeft. Dat doe ik dus wel ander vraag ik het niet aan het publiek om voor een oplossing te zorgen!!!

Dan zou ik dus ook niet om mijn paard geven?

Dat wennen aan de stal kan toch ook gewoon vanaf 1 december? Scheelt weer een hoop weken.
Mijn paard doet het ook en het is gewoon een stress reactie. Bij bv het vuurwerk van 31 december is het helemaal een ramp, kleddernat loopt ze zich. Dus dan gaat er Sedalin in.
Als je haar vastzet gaat ze gewoon wat anders verzinnen hoor. Weven (doet ons andere paard met precies dezelfde reden, ook een poos alleen gestaan), luchtzuigen (veel erger) of schrapen. Wij noemen het stalondeugden maar die arme dieren horen gewoon buiten, het is ONZE schuld. Een beest hoort niet opgesloten.
Geef haar zoveel mogelijk beweging buiten en afleiding en als ze het doet, laat haar dan gewoon gaan. Met straffen maak je het alleen maar erger. En vastzetten is gewoon straffen voor ze en de dingen die ze dan gaan verzinnen zijn vast nog veel erger.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 14:07

na 1 december is niet helemaal waar hoor... meestal zegt de boer op een dag "Nu is het genoeg geweest".... tenminste... dat was voorgaande jaren zo... vorig seizoen hebben de paarden tot ongeveer januari/februari op het grote land gelopen... al was het maar een paar uurtjes per dag... Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:11

is het echt zo erg dat ze die rondjes loopt?

of ergeren julie je eraan?

ik zou haar lekker laten lopen, als je met andere middelen aankomt gaat ze straks weven of andere dingen verzinnen
ik zou ook even naar haar voeding gaan kijken, als ze teveel krachtvoer krijgt kan ze misschien haar energie niet goed kwijt en loopt ze daarom ook.

geef haar een tak om mee te knagen en verder zou ik haar in een rustige box zetten waar zij en anderen geen last hebben van haar geloop...
ze komt er voldoende uit, veel paarden komen er minder uit, maar blijkbaar vind zij dat lopen toch wel lekker...

laat maar lekker lopen, ze slijt er heus niet harder van
Haha!

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:22

Bedankt Margee, eindelijk iemand die me begrijpt zo hoort het. Ik ga denk ik inderdaad een wilgentak snoeien en vastmaken in stal eens kijken of ze dat wat vind en misschien helpt Nerv Control van Pavo ofzo iets ook wel iets wat je als supplement kan bijvoeren maar waar ze wel minder gestresst van wordt.??? iemand daar ervaringen mee??? Sorry Vera maar das niet waar, heeft Nic tegen me gezegt maar maakt niet uit hoor, door het slechte weer vind ie het niet zo prettig dat de paarden op het land blijven lopen, maar das alweer een tijdje geleden en hij kan wel weer van mening zijn verandert???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:24

ellepel schreef:
laat maar lekker lopen, ze slijt er heus niet harder van
Haha!

Daar ben ik het niet mee eens. Het is een bijzonder eenzijdige manier van bewegen...en ook de benen van wevers krijgen behoorlijk te lijden door het weven.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 14:24

Nico verandert regelmatig van mening... laten we het daar maar op houden... Haha!

De paarden hebben vorig jaar iig heel lang buiten gelopen... langer dan 1 december... Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:25

Misschien wil de stalhouder een stuk wei 'opgeven' en er zand op storten zodat het paddock kan worden.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 14:25

Sugarmiss schreef:
Misschien wil de stalhouder een stuk wei 'opgeven' en er zand op storten zodat het paddock kan worden.

we hebben 2 losgooibakken... per paard mag er per dag een half uur gebruik van gemaakt worden... Scheve mond

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:29

Een losgooibak is geen paddock Haha!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:33

Mijn reactie is misschien niet zo aardig, maar als ik jou reactie lees dat ze niet naar buiten mag omdat je wedstrijden wil rijden en geen uur wil uitstappen dan gaan mijn haren overeind staan en kom je op mij niet over als iemand die begaan is met het welzijn van d'r paard.
Ik denk dat de enige oplossing toch is om te zorgen dat ze meer naar buiten kan, en de tijd dat ze in de box staat zo aangenaam mogelijk maken door wilgentakken, veel ruwvoer en zo veel mogelijk afleiding. Verder is kort rondjes draaien absoluut wel slecht voor pezen en gewrichten. Maar probeer de oorzaak, verveling/stress op stal weg te halen en ga geen symptomen bestrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:54

Jemig je bent nieuw hier en meteen wordt je al platgebrandt. Jammer, maar men kan ongezouten zijn hier, dus welkom.

Begrijp ik dat je paard gedurende 3 uur uit zijn stal komt en elke dag gereden wordt? Wat is daar mis mee dan? Er zijn er zat die wedstrijden rijden en hun paard niet in een pak haar willen hebben. Wel vervelend dat je paard nog niet gewend is aan zijn nieuwe stal en zijn maatjes mist, maar die komen binnenkort toch ook overdag binnen?

Als mijn paard buiten staat en hij staat ook maar ong. 4 uur per dag buiten en zijn maatje word weggehaald om gereden te worden, wordt hij helemaal knettergek, dus hij moet op stal, anders loopt het nog een keer fout af. Kan dus zijn dat hij dan maar 2 uur buiten heeft gelopen en ik die dag niet ga rijden. Dus moet ik mijn paard dan maar verkopen? Ook omdat hij wel de hele dag buiten kan zijn en ik hem maar een paar uur buiten heb?

Ik denk denk dat je paard wel rustiger zal worden als ze langer daar staat en de andere paarden ook binnen komen, nog 3 weken. Helaas kun je ze niet vertellen dat het niet goed voor ze is. Toen mijn paard nog jong was stond hij badend in het zweet te hinniken op stal en te steigeren,als zijn maatje weg was. Buiten kon ook niet. Zielig maar wat moet je. Nu is dat gelukkig over. Als hij binnen moet zijn, krijgt hij een grote plak hooi die ik door de hele stal verspreidt. Misschien een idee om pas hooi te voeren om het moment dat ze alleen staat.

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:08

Bedankt, voor een warm onthaal. Heb inmiddels bericht gehad van Emiel voest en die kan helaas niet met trainingen dit probleem oplossen. Wat hij dus wel adviseerd is toch iets met het voer doen en dan op homeopatische basis. Ga eens kijken of ik inderdaad daar iets veder mee kan en ga zeker ook de wilgentak uitproberen. Mijn paard blijft en ga alles proberen om het haar toch zo aangenam mogelijk te maken waardoor ze dit gedrag minder zal vertonen. bedankt allemaal voor jullie berichten en als iemand ervaring heeft met voedings supplementen of inderdaad supplementen op homeopatisch basis dan hoor ik ze graag.

Bedankt

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:23

Ik denk dat ze zich verveeld. Misschien kun je haar wat "speeltjes" geven of buiten in de wei/paddock zetten??

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:40

Uprica
Ik heb er ook zo 1 gehad die liep echt constant rondjes op de linkerkant .De paarden staan aan huis en ik werd er echt knettergek van .We mochten hem ontzettend veel stro geven na een uur was alles platgetrapt en liep hij steesd op de beton ,wat natuurlijk een grote slijtage opleverde aan zijn benen !!Ik heb ook allelei middeltjes zoals hierboven beschreven staat uitgeprobeerd ,maar het is een stalondeugd en je merrie zal het dus niet afleren .Wij hebben de onze ook verkocht ,want de kans op artrose was volgens DA heel groot .En als je wil doorrijden met een paard naar wedstrijden enzo dan kan je ze toch niet 24/7 buiten laten ?Ik denk dat een oplossing zo 123 niet gevonden is maar toch succes!!

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:31

Libke
Wat je dus nu verteld klopt ook bij mijn paard, alleen doet ze het dus niet heel de dag, het is vandaag gelukkig ook een stuk minder en ik denk dat het ook kwestie is dat ze weer op stal moet staan. Zolang ze iets te doen heeft of wat dan ook doet ze het niet alleen als het of te druk wordt of voertijd is en of de andere paarden wat maar een paard is aan mijn blok van 4 naar het land gaat?? Wil er ook alles aan doen wat ik kan alleen ik heb GEEN land in de omgeving om ook in de winter buiten te laten staan en das het punt. Het is dus alleen in de wintermaanden dat ze op stal staat en ze gaat in april het land weer op, in die tijd moet ik dus een oplossing vinden om haar bezig te houden op stal?
Mocht dit allemaal ook niet lukken zal ze toch ook verkocht moeten worden aan iemand die land kan bieden waar ze dus heel het jaar door op kan staan, misschien als fokmerrie of recreatie merrie?? En dat zou ik erg jammer vinden daar ze erg geschikt is voor zowel recreatie als de dressuursport.

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:02

ik ken het probleem mijn paardje doet dit ook rondjes lopen op stal of staan weven, terwijl ze zo veel mogelijk tijd van de dag buiten loopt maar als ze dan op stal komt en haar eten opheeft begint het ze wil dan gewoon aandacht trekken van mensen die voorbij lopen, eerst stond ze in een stal met rubbere mat op bodem dus toen had je er geen last van (geluid) nu heeft ze een houten vloer (ik weet het is slecht) en hoor je een vreselijk lawaai waar idereen gek van word, de meeste mensen gooien haar dan na buiten (s'ochtends) maar savonds kan dat natuurlijk niet. buiten is het meteen goed, dus ik zou je paard gewoon buiten zetten, wat zou het dat ze vies worden kan je voor concour toch wassen, en dikke vacht kan je verhelpen met dekens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 08:41

Voor het volgende jaar, misschien een tip.

Onze paarden lopen in de zomer hele dagen buiten, gaan wel s'avonds op stal. Zodra het weer minder gaat worden gaan ze steeds wat eerder op stal en later naar buiten. We bouwen het af, dus niet ineens van hele dagen buiten naar hele dagen binnen, met 2 uurtjes paddock op de dag zelf.

Onze paarden staan of s'morgens 3 uur buiten en we gaan dan in de middag rijden, of ze staan s'middags buiten en krijgen s'morgens een hele berg hooi. Door het afbouwen passen ze zich in een rap tempo aan. Doordat ze minder gras krijgen, krijgen ze een voerbeurt meer in een flinke berg hooi, als ze op stal staan. Misschien kun je hooi bijvoeren naast de kuilgras. 2x voeren bij paarden die de hele dag op stal staan is wel weinig.

Ik zelf heb geen resultaten gehad bij de kruiden van de paardendrogist, zonde van je geld. homeopatisch kan misschien iets doen. Hier op bokt zijn wel mensen die homeopatische artsen hebben gehad. Met de zoekfunktie kun je misschien iets vinden en de mensen een pb sturen om de adressen te krijgen. Succes.

ukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:47

Die van mij heeft het ook een poos gedaan.
Ze stond veel buiten en werd iedere dag gereden dus dat was de oorzaak niet. Zodra ze op stal kwam begon ze met rondjes lopen.
Ze stond toen in een vrij vierkante box nu staat ze in een box die wat meer rechthoekig is en nu doet ze het niet meer.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:52

SmithsGirl schreef:
Ik plaats dit voor een stalgenootje.

Haar paard loopt de hele tijd rondjes in de box, of ze nu alleen staat, of dat er paarden in de boxen naast haar staan... dat maakt niet uit...

Wat kan ze hier tegen doen?

uhm misschien verveelt dat paard zich wel..
leg een voertonnetje neer,veel hooi geven,uhmm heel veel dingen waar dat paard zich bezig mee kan houden..

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:43

ukkie schreef:
Die van mij heeft het ook een poos gedaan.
Ze stond veel buiten en werd iedere dag gereden dus dat was de oorzaak niet. Zodra ze op stal kwam begon ze met rondjes lopen.
Ze stond toen in een vrij vierkante box nu staat ze in een box die wat meer rechthoekig is en nu doet ze het niet meer.

mijne stond in rechthoekige box deed ze het en nu in vierkante ook nog