hoe paard weer wit krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:42

wij wassen ze altijd 3x met verschillende shampoo,s en als ze nog niet helemaal wit zijn met verdunt chloor(heel erg verdunt dan)
werkt prima

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:12

Ik heb 6 jaar een schimmel gehad.... maar nog nooit iets anders gewassen dan de staart. Wassen (met zeep of shampoo) is niet goed voor een paard.

Stal goed schoon houden en goed poetsen moet genoeg zijn. Voor eventuele vlekjes gebruikte ik altijd een klein hard boen borsteltje van Sorbo, werkt beter dan welke borstel ook die je in de ruitersport zaak kunt kopen.

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:32

Sosha schreef:
Ik heb 6 jaar een schimmel gehad.... maar nog nooit iets anders gewassen dan de staart. Wassen (met zeep of shampoo) is niet goed voor een paard.

En al helemaal niet voor een veulen...

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:33

Als je een paard echt wit wilt krijgen moet je hem of haar wassen met zilvershampoo. Maar gewoon heel goed poetsen kan ook helpen hoor Lachen

HorseyLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 20:02

tamaraatjuh schreef:
Als je een paard echt wit wilt krijgen moet je hem of haar wassen met zilvershampoo. Maar gewoon heel goed poetsen kan ook helpen hoor Lachen

dan word het voorlopig gewoon goed poetsen Bloos vind het nu een beetje te koud om een paard te gaan wassen Bloos

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:12

De staartjes en manen van onze hafs worden gewassen met Biotex EN Zilvershampoo. Ik zweer erbij! Het lijkt ook wel vuilafstotend te werken. Daarna, als ze droog zijn, lekker talkpoeder er doorheen, ook voor de witte sokjes.

Maar ik zou een veulen er niet mee wassen op dit moment. Het is lekker dat je veulen "bosteltam" is, maar echt wassen vind ik nu nog niet nodig toch? Ik weet ook niet in hoeverre het goed is om ook de hele huid van je paard te wassen met Biotex, al meen ik mij wel te herinneren dat er in Bit ooit eens een artikel* heeft gestaan over de groom van een wit paard, die gewoon gesopt werd met Biotex.

* dat was trouwens een heel onderzoek naar verschillende shampoos en middelen om je paard wit te krijgen, dus misschien eens kijken op de site van Bit, of oude nummrs raadplegen. Meen dat het vorig jaar was.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:15

femskie schreef:
Dat laatste wil ik ook wel graag weten!! En die equilux snelreiniger zal wel in de meeste ruitersportzaken te koop zijn neem ik aan? (Is dat zo'n zelfde soort spuitfles als de equishine alleen dan in het groen??)

die hebben wij ook, dure fles, en zonde van je geld, want werkt voor geen meter...

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:40

Oh!! margarita, vertel eens wat meer over wat het vooral NIET doet?? zou het morgen gaan kopen maar als jij zegt dat het echt niet werkt dan doe ik dat dus niet...

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:40

Wat voor talkpoeder wordt er door iedereen gebruikt? Gewoon dezelfde als voor babies?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:04

trutje schreef:
zilvershampoo doet wonderen, maar niet in laten trekken want dan is je pony paars Haha!

Dat is niet waar hoor, je pony blijft daar echt niet paars van. Dan zouden alle mensen die de gebruiksaanwijzing lezen paars haar moeten hebben... Ik laat hem zoals op de fles staat altijd even intrekken, maar absoluut geen paars paard...

Terug on-topic: ik zou het veulen inderdad niet gaan wassen. Te erg poetsen is ook geen aanrader, want dan poets je de huidvetten weg. Helaas zit er 's winters bij schimmels niet veel anders op dan heel goed de stal bijhouden... Dat scheelt al moeilijk wegpoetsbare vlekken. Persoonlijk vind ik die groene fles niet goed werken. Ik heb hem al 3 jaar staan, maar gebruik hem eigenlijk nooit meer... Als het koud is poets ik haar altijd wat langer en leg me er verder bij neer dat het 's winters moeilijker schoon houden is. Dekens maken ook al een groot verschil, maar daar heb je bij een veulen ook weinig aan. (ervan uitgaande dat het veulen geen deken op heeft) Als je van het voorjaar wel weer gaat wassen werkt Betadine shampoo echt super goed.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:55

Haha! hoi ik zit dus met het zelfde probleem. heb ook bonte pony's en die zijn in de winter echt vies en niet wit te krijgen dus. ik zoek naar een middel wat echt goed werkt en waarbij je ze niet moet wassen. want dat is niet te doen in de winter. maar ik wil wel graag af en toe een schone pony hebben. in de zomer zijn ze altijd lekker schoon. Haha!

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:04

PriscaZ schreef:
Dat is niet waar hoor, je pony blijft daar echt niet paars van. Dan zouden alle mensen die de gebruiksaanwijzing lezen paars haar moeten hebben... Ik laat hem zoals op de fles staat altijd even intrekken, maar absoluut geen paars paard...

Even intrekken maakt ook niet uit, maar niet te lang. Een meiske bij ons op de club vond de staart van haar pony wel erg vies en heeft het een half uur laten in trekken Bloos!
Laten we het zo zeggen, ze had alle aandacht de volgende dag op de wedstrijd Haha!

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 16:57

Met poetsblokjes wilhet meeste vuil ook wel aardig weg...

irisiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:27

femskie schreef:
Oh!! margarita, vertel eens wat meer over wat het vooral NIET doet?? zou het morgen gaan kopen maar als jij zegt dat het echt niet werkt dan doe ik dat dus niet...

Niet doen... Heb het ook geprobeerd, maar het werd alleen maar een vieze vale vlek. Wat ook goed werkt is gewoon even met een vochtige handdoek over de vlek heen wrijven! (werkt minder op oude vlekken) Als ze redelijk vers zijn, krijg je ze zo goed als weg.

En voor iedereen die commentaar gaf op het feit dat het een veulen is: veulens worden ook groot, dus dan heeft ze er later nog wa aan!!!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 03:30

snap wel dat je het veulen graag schoon ziet maar ik zou er mee wachten als ik jou was. Het veulen heeft de vetlaag nodig om zich buiten warm te houden en is er nu zeker niet bij gebaat als jij zijn vacht eens lekker gaat wassen. Daarnaast is elke dag poetsen ook niet echt handig omdat je dan ook een deel van de vetlaag weg gaat halen, ongemerkt. Laat het veulen lekker deze winter nog met de vlekken lopen (je hebt toch nog geen wedstrijden) en probeer hem in de zomer eens te wassen met eerst eens een gewone paardenshampoo, mocht dat niet lukken dan kan je altijd nog andere middeltjes gaan zoeken. En verder tja welkom in de wereld van paarden en pony's met (gedeeltelijk) witte vacht.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 05:15

Cheveyo schreef:
snap wel dat je het veulen graag schoon ziet maar ik zou er mee wachten als ik jou was. Het veulen heeft de vetlaag nodig om zich buiten warm te houden en is er nu zeker niet bij gebaat als jij zijn vacht eens lekker gaat wassen. Daarnaast is elke dag poetsen ook niet echt handig omdat je dan ook een deel van de vetlaag weg gaat halen, ongemerkt. Laat het veulen lekker deze winter nog met de vlekken lopen (je hebt toch nog geen wedstrijden) en probeer hem in de zomer eens te wassen met eerst eens een gewone paardenshampoo, mocht dat niet lukken dan kan je altijd nog andere middeltjes gaan zoeken. En verder tja welkom in de wereld van paarden en pony's met (gedeeltelijk) witte vacht.

precies, lekker ff laten, zitten er bv erg gele plakken op de knieen of sprong? dat kun je met houtskool perfect wegkrijgen, tast de vet laag niet aan en werkt makkelijk..