bitloos rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:48

Ik rij ook vaak met het touwhalster van Emiel Voest. Maar je moet er wel voorzichtig mee zijn vind ik. Als je eraan trekt kan dat heel gemeen zijn voor de neus van je paard. Net als een hackemore eigelijk. Nog een voordeel zonder bit: Hij kan onderweg lekker grazen Haha! Als ik wel met bit rij heb ik een leren bit (ook van Emiel Voest)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:15

yvotje14 schreef:
ik rij gewoon zonder hoofdstel of halster.
werkt erg lekker Bloos
pony´s zijn lekker relaxt maar zo moet je je pony wel goed vertrouwen en op je been laten sturen .

als stevigheid heb ik wel een touw om z´n nek Schijnheilig

Probleem is aleen dat je verzekering niet uitkeert bij ene ongeval.
En ik zie me zo eerlijk gezegd nog niet door Rotterdam tuffen Haha! al is mn ponie nog zo braaf

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:18

Vippie schreef:
En ik zie me zo eerlijk gezegd nog niet door Rotterdam tuffen Haha! al is mn ponie nog zo braaf

rare verzekering heb je dan!

dat is gebakken lucht.

Notteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 13:37

Wat is nu eigenlijk het precieze verschil tussen een:
merotisch hoofdstel, een side-pul (is meer western dacht ik) en een hoofdstel van Emiel Voest???

Wie o wie kan me dat uitleggen????

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:37

Ja, in mijn verzekering staat daar ook niets over vermeld hoor. Niet dat ik het doe, maar ben het er ook niet in tegen gekomen

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:06

Notteke schreef:
Wat is nu eigenlijk het precieze verschil tussen een:
merotisch hoofdstel, een side-pul (is meer western dacht ik) en een hoofdstel van Emiel Voest???

Wie o wie kan me dat uitleggen????

merotisch hoofdstel ben ik niet zo mee bekent
Het verschil tss een emiel voest hoofdstel en een sidepull is in ieder geval dat het voest hoofdstel ook druk geeft op de kaak naast druk op de neus.
Een sidepull is volgens mij alleen druk op de neus

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:13

@Anouar15:
Ik heb hierover een mailtje gestuurd naar Emiel Voest, en die verzekerde mij dat zijn hoofdstel in de verste verte niet vergelijkbaar is met een hackamore, die dus wel hard op de neus kan inwerken. Hij zei dat het zeer mild was.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:19

Bij het hoofdstel dat ik besteld heb loopt de kinriem onder de kaak kruiselings door en is dat meteen de teugel. Hierdoor ontstaat er ook wat druk achter de oren en tegen de wang. Hierdoor is echt schijnbaar erg goed mee te remmen en te sturen (in situaties dat je er met de zit niet meer uitkomt en de teugels hiervoor moet gebruiken). het hoofdstel van Voest heeft deze kinriem/teugel niet, deze geeft alleen druk onder de kaak en op de neus.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:06

Ik heb het over het touwhalster, niet dat hoofdstel. Maar ik had dus buiten gereden met dat halster en toen was Anouar een beetje te hard gaan galoperen en ik te hard getrokken. Daarna had hij een hele striem op z'n neus. Je kon precies zien waar het halster had gezeten. Arm beest. Maar ik kan hem wel beter houden dan met een bit. Al moet ik niet te hard meer trekken, zo leer je weer van je eigen stomheid.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:40

Ow sorry, verkeerd gelezen...

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 11:23

Vippie schreef:

jah das waar.
dan eerst gewoon lekker in de bak oefen misschien als ie het gewend is dat ie dan beter luisterd er naar.

ik kon eerst oook voor geen meter sturen met dat ding, ik kwam er snel achter dat ik me teugel toch nog te veel gebruikte.
en nu ik dat (ook met hoofdstel) aan het afleren ben gaat het zonder hoofstel ook veel beter.

maare ik rij niet zonder hoofdstel buiten hoor Bloos dat is mij nog iets te gevaarlijk

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 11:26

Je kan ook met hoofdstel en halter tegelijk rijden om er allebei aan te wennen Knipoog

ElsjeBrab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 11:31

Ik rijd gewoon met stalhalster en daar teugels aan vast gemaakt.
Gewoon buitenritten.
Gaat prima.
Alleen als ik merk dat hij druk is doe ik een halstertouw aan de onderste ring (kun je zegmaar toch iets beter aan trekken).