peesbeschermers om in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 10:25

Unity schreef:
Die witte benen komt echt niet van een paar uur op de wei met peesbeschermers.
Wat wel witte plekken veroorzaakt, is het aansnoeren van peesbeschermers!! Er zijn zoveel mensen die dat (onbewust) doen. Peesjes moeten gewoon net vast zitten. Dan krijg je ook geen gekloot met onderkomend zand en shore shins(of hoe je het ook schrijft)

De temperatuur onder peesbeschermers loopt pas erg op, als ze gebruikt worden bij het rijden. Van gewoon een sprint en een sprong in de wei valt het wel mee.

Ik gebruik ze niet (meer) in de wei, simpelweg omdat mijn paard veel buiten loopt.
Zodra ie niet meer iedere dag naar buiten zou kunnen, zou ik hem voorzien van peesjes en strijklappen.
En voor de echte klungelaars, bandages, onderlappen en springschoenen!!

Je kunt wel heel hard roepen dat je dat nooit zal doen, maar het hangt er maar net vanaf wat je op stal krijgt. Als de veearts rekening hoger is als een paar peesbeschermers.......

zo dacht en denk ik er ook over!!!
maar bedenk dan eens,als mensen hun paarden transportberscherming aandoen,in de trailer....kan dat wel dan?

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:27

Mijn paard krijgt geen beenbeschermers om in de wei.
Niet dat ik het stom vind, maar puur voor het gemak. Hij gaat met een hele grote groep naar buiten en de staleigenaar wil niet bij ieder paard bescherming op doen.
En ik kan helaas niet tussen door voordat ze naar buiten gaan de beenbeschermers op doen.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:28

Yuri schreef:
ja en dus? is mooi hoor, een sportpaard wat de ring in komt met witte benen een vrouwtje bij mij op stal had het ook de eerste paar dagen gedaan toen haar paard op stal kwam. gevolg was dus witte strepen. nou die baalt iedere dag. als ze wedstrijd heeft stift ze het altijd bij met een zwarte viltstift. *LOL* *LOL* *LOL*

Mijn paard heeft ook een wit littekentje op zijn voorbeen, ook doordat de peesbeschermer gaan drukken is toen hij op de wei stond bij zijn vorige eigenaar.
Maar daar kan ik me nou echt niet druk om maken Verward
Ik ga het ook echt niet viltstiften als ik wedstrijd heb.

On Topic; Als je paard echt een wildebras is zou ik wel goede beschermeres omdoen, maar idd gewoon niet te lang.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:33

meiske16 schreef:
zo dacht en denk ik er ook over!!!
maar bedenk dan eens,als mensen hun paarden transportberscherming aandoen,in de trailer....kan dat wel dan?

hier heb je wel een punt, in de wei is meer risico als in de trailer, hoewel ze zich natuurlijk in de trailer ook wel kunnen verwonden, maar in de wei net zo goed.
Die mensen die het raar vinden, bescherming in de wei, wat doen die dan bij transport?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:38

kimmie1 schreef:
Liever die peesbeschermers om dan hem weer de hele zomer niet buiten kunnen gooien omdat ie met peesblessure in de box moet staan (zoals afgelopen jaar)

Of je paard krijgt weer een blessure door de peesbeschermers...

Ik doe de paarden eigenlijk nooit met beenbeschermers de wei op. Dat wordt veel te warm en is vragen om blessures. Als je paard de hele winter niet buiten komt en je gebruikt ze in het voorjaar de eerste paar keren, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen (mits het paard maar voor een half uurtje de wei op gaat).
Maar je paard altijd met beenbeschermers in de wei zetten? Nee, dat vind ik kolder.

schapendoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:02

Aron heeft ze ook bijna altijd om in de wei. simpelweg omdat hij dan nogal gek doet en hij dan nog weleens plotseling remt en gekke sprongen maakt. dan kunnen er gekke dingen gebeuren, die je met het omdoen van peesbeschermers een heel eind kunt voorkomen.

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:15

Spetterlover schreef:
hier heb je wel een punt, in de wei is meer risico als in de trailer, hoewel ze zich natuurlijk in de trailer ook wel kunnen verwonden, maar in de wei net zo goed.
Die mensen die het raar vinden, bescherming in de wei, wat doen die dan bij transport?

Bij transport wel altijd. Als je met de auto moet uitwijken of wat plotseling moet remmen kan een paard zich makkelijk verwonden, vaak zonder het te vermijden.
Mn pony was toen hij jonger was ook gek. In de trailer verwondde hij zichzelf dus(kreupel) maar in de wei nooit meer als wat schaafwondjes gehad.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:23

In principe lopen mijn paarden ook zonder peesbeschermers in de wei. Echter in het winterseizoen wil ik ze er nog wel eens omgooien, omdat ze dan zo fris zijn in de bak... Haha!

Maar dit is nooit langer dan een paar uurtjes en zeker niet de hele dag!

Onze haflinger heeft ook een ongeluk gehad in de wei en heeft haar halve onderbeen kapot, was misschien iets minder ernstig geweest met peesjes, maar ja, dan moet je wel een paard hebben die ze laat zitten... Haha!

Dus zij loopt ook gewoon nog zonder, anders kan ik elke weer nieuwe peesjes kopen! Knipoog

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 11:24

Poison schreef:
Bij transport wel altijd. Als je met de auto moet uitwijken of wat plotseling moet remmen kan een paard zich makkelijk verwonden, vaak zonder het te vermijden.
Mn pony was toen hij jonger was ook gek. In de trailer verwondde hij zichzelf dus(kreupel) maar in de wei nooit meer als wat schaafwondjes gehad.

kijk...dat bedoel ik...transportbeschermers zijn sowieso veel warmer dan normale peesberschermers...en dus kan dan geen kwaad?? Verward
oke,je hebt ze misshcien minder lang omzitten,maar de warmte is deste groter!!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 11:25

jufloontje schreef:
In principe lopen mijn paarden ook zonder peesbeschermers in de wei. Echter in het winterseizoen wil ik ze er nog wel eens omgooien, omdat ze dan zo fris zijn in de bak... Haha!

Maar dit is nooit langer dan een paar uurtjes en zeker niet de hele dag!

Onze haflinger heeft ook een ongeluk gehad in de wei en heeft haar halve onderbeen kapot, was misschien iets minder ernstig geweest met peesjes, maar ja, dan moet je wel een paard hebben die ze laat zitten... Haha!

Dus zij loopt ook gewoon nog zonder, anders kan ik elke weer nieuwe peesjes kopen! Knipoog

misschien beter een paar nieuwe peesjes dan een hoge DA-rekening

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:29

meiske16 schreef:
misschien beter een paar nieuwe peesjes dan een hoge DA-rekening

Ikke niet, heb wel eens per ongeluk peesjes om laten zitten en is echt niet normaal hoe warm het er onder wordt, dus als ze daar iets van krijgt, heb ik een nog hogere DA rekening!

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:36

meiske16 schreef:
kijk...dat bedoel ik...transportbeschermers zijn sowieso veel warmer dan normale peesberschermers...en dus kan dan geen kwaad?? Verward
oke,je hebt ze misshcien minder lang omzitten,maar de warmte is deste groter!!

Wie heeft het over transport beschermers... ik doe gewoon peesbeschermers en springschoenen om in de trailer.
En al waren het transport beschemers, mijn paard staat geen halve dag in de trailer hoor! Zoals ik al zei, mijn stelling tegen peesbeschermers ging niet om 1 a 2 uurtjes losgooien, maar over een paard dat gewoon de hele-halve dag in de wei staat.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:43

Hoe lang denk je dat transportbeschermers omzitten bij paarden die het vliegtuig ingaan of naar het buitenland naar een concours.

Als mijn paard de trailer opgaat heeft hij beschermers om en die gaan pas af als hij de wagen afkomt. Zo kan het dus zijn dat hij ze wel een paar uur om heeft als je ver op wedstrijd gaat.

Liever een paar iets warmere benen dan kapotte pezen of benen die openliggen als je onverwacht moet uitwijken of remmen door een andere weggebruiker.

DeBje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:46

Die van mij staat niet dagelijks in de wei, als hij in de wei staat gaat hij dus ook aardig tekeer, vaak zijn zijn strijklappen zelfs gedraaid als ik hem uit de wei haal, dus ze zijn zeker nodig.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:39

Mijn hengst staat vierkant in de bandages, a la stalbandages met dikke lappen eronder. Zo gaat hij de wei in. Liever wat meer werk dan dat hij zich constant aantikt.
Wordt misschien wel warm maar niet zo warm als onder peesbeschermers, neopreen houdt meer warmte vast.
Ik doe het zo al 2 jaar lang en ook met 30 graden staat ie met 4-kant bandages om. Het heeft me al veel ellende bespaard.

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:31

mijn verzorgpaard heeft het niet maar we rijden ook niet met bescherming, maar ik moet zeggen dat als ik een eigenste zou hebben ik het ook niet zou doen. ik vind het onzin.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:46

Op de stal waar ik heb gewerkt gingen de paarden 1 a 2 uurtjes per dag naar buiten. Altijd met peesbeschermers. Ook om blessures proberen zo veel mogelijk te voorkomen.
Een paar paarden gingen met bandages naar buiten, maar dat was maar een enkeling Knipoog.

Mijn paard heeft daar de eerste 3 weken gewoond toen ik haar kocht, toen stond ze met peesbeschermers aan. Ook omdat ik het gewend was. Maar nu ze bij mijn oom staat, loopt ze de hele dag buiten en vind ik het voor haar niet fijn om de hele dag met die dingen rond te moeten sjouwen. Er gaat allemaal zand tussen zitten weet ik wat nog meer.
Nee, laat haar maar lekker zonder in de wei rondlopen. Lachen

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:39

Ik hoor het al, de paarden die gewoonlijk weinig buiten komen, die worden beschermd met peeskappen en degene die veel buiten komen niet.
Zo ook onze pony's, omdat ze minstens 8 uur per dag (en zomers langer) buiten staan, zijn de peesbeschermers overbodig, ze staan altijd met het hoofd naar beneden!
En ik denk dat het er niks mee te maken heeft hoe duur het paard of pony wel niet is....

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:51

Sjellii schreef:
Mijn paard heeft ook een wit littekentje op zijn voorbeen, ook doordat de peesbeschermer gaan drukken is toen hij op de wei stond bij zijn vorige eigenaar.
Maar daar kan ik me nou echt niet druk om maken Verward
Ik ga het ook echt niet viltstiften als ik wedstrijd heb.

On Topic; Als je paard echt een wildebras is zou ik wel goede beschermeres omdoen, maar idd gewoon niet te lang.

tj, persoonlijk vind ik het mooier hoor, het gaat bij ons om een gitzwart paard, en dan zie je alleen op zijn pijp 2 van die smalle witte strepen. ze is nog geen drie minuten bezig met wegstrepen en dan zie je er niks meer van.

zou ik ook doen hoor ik vind die plekken echt zonde

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:54

overigens vind ik het dus voor een uur of 2 niet erg, dat kan geen kwaad zolang zitten ze met rijden immers ook om.

alleen de hele dag in de wei zetten met been bescherming, dat vind ik niet geslaagd. overigens was iemand op de manege yuur zijn springschoenen een tijdje terug vergeten af te doen (heeft hij een paar weken mee gelopen omdat hij andere ijzers had, die achter uitstaken en ik dus bang was dat hij ze af zou trappen.) en toen ie dus een uur of 2 buiten had gestaan met die dingen en ze hem binnen gezet hadden waren ze het vergeten af te doen. ik kwam een paar uur later op stal en heel zijn koten en ballen waren kokend heet. Ze kunnen dus wel degelijk warm worden van stil staan Lachen

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 18:51

Het is misschien belangrijker om er voor te zorgen dat de dieren meer en langer naar buiten gaan.
Zo kun je een hoop problemen voorkomen!!

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 18:55

Tja, vind ik zelf een beetje overdreven. Nog even en we gaan ook body-protectors omdoen. Een paard leert er heus wel van als hij zichzelf pijn doet. Kan me voorstellen dat het soms egt wel nodig is, maar ej hebt ook van die overbezorgde mensen waarbij het voor het paard echt niet nodig is!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 19:00

judithM schreef:
Het is misschien belangrijker om er voor te zorgen dat de dieren meer en langer naar buiten gaan.
Zo kun je een hoop problemen voorkomen!!

Is in dichtbevolkte streken in het westen des lands lang niet altijd mogelijk.
Duvel staat op een drukke manege met 1 weiland(je) voor ongeveer 50 pensionpaarden. Hij gaat er alleen in, als er maar een paar paarden in staan, en dan nog alleen met vaste paarden. Dat is helaas niet meer dan een of twee uurtjes per dag. Maar ik wil niet het risico lopen dat hij als het te druk wordt in de wei in elkaar gemept wordt (wat dat betreft is hij nl wel een watje, hij krijgt de klappen). Dan ben ik blij dat hij er even in kan (met beschermers om, tegen blessures) dat is altijd nog beter dan de hele dag op stal en alleen eruit om te werken oid.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:05

DeBje schreef:
Die van mij staat niet dagelijks in de wei, als hij in de wei staat gaat hij dus ook aardig tekeer, vaak zijn zijn strijklappen zelfs gedraaid als ik hem uit de wei haal, dus ze zijn zeker nodig.

Misschien moet je het omdraaien. Het zijn niet de strijklappen die je paard nodig heeft maar meer tijd in de wei Tong uitsteken

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:31

ik vind het echt bullshit, een paard is een paard, en een paard is niet van suiker. In de natuur zijn ook nog konijnenholen, daar kunnen ze mischien wel instappen, stel je niet aan zeg. Een paard kan echt wel tegen een stootje, het typische voorbeeld van getuttel met paarden!