Beenwarmers, bestaan ze en ervaringen gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:30

Op het moment dat je een paard meer dan 5 kilo brok moet geven (bij normale atbeid) heb je denk ik zowiezo een probleem.
Ik zou ook een paar weken zijn lichaamstemteratuur in de gaten houden en kijken hoe dat verloopt. Daarnaast is kou bij mensen bijna altijd een doorbloedingsprobleem dus misschien dat je daar iets mee kan.

Ik zou eerder op zoek gaan naar de oorzaak want het is nu overdag nog boven de 10 graden en er is nog geen vorst. Als je nu al met 500 gram vorst en beenwarmers moet staat, wat moet je dan in hemelsnaam op he paard leggen als het op de dag gaat vriezen???

Misschien is iets als knoflook bijvoeren of een ander supplement dat de doorbloeding stimuleert een idee. Ik zou toch een second opinion vragen want de doorzaak aanpakken lijkt mij handiger dan je paard als een eskimo in te moeten pakken.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 11:58

Pablo krijgt twee maal daag 2 plakken hooi en drie maal daags 1 kilo graan met 1/2 kilo brok.

Ik ben ook al op zoek geweest naar doorbloedingsproblemen bij paarden, maar tot op heden daar geen informatie over kunnen vinden. Ook al omdat hij gevoelig is voor blessures in de ondervoeten geeft al aan dat het met de doorbloeding niet helemaal goed zit. Je merkt het eigenlijk het eerst in de rug, lendenen en dat hij zijn achterhand met rijden eigenlijk achter aan laat 'bungelen'.

Hij krijgt een vitaminen supplement omdat hij veel granen krijgt, daarnaast olie als natuurlijke warmte bron voor paarden, smooth locomotion voor de doorbloeding.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:02

ja , het eerste waar ik aan moest denken was inderdaad de doorbloeding. Misschien inderdaad een keertje heel uitgebreid bloedonderzoek laten doen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:24

Ik gebruik goedkope Harry's Horse transportbeschermers. Zijn lekker wollig en sluiten niet te nauw aan. Overigens gebruik ik ze niet om het paard warm te houden, maar om te voorkomen dat ze haar kogels doorligt. Na 1 winterseizoen zijn ze altijd door, en koop ik nieuwe.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:57

En hoe weet je dat jouw paard het koud heeft? Dat hij koud 'aanvoelt' zegt imo niet zoveel.

Eerlijk gezegd moest ik wel even lachen toen ik de vraag las!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:50

Dat was haar vraag ook niet, en ze had al aangegeven datz e niet veel heeft aan deze antwoorden.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:13

Is zijn temp. als je die meet wel gewoon goed?
Dat een paard koud aanvoelt wil niet automatisch zeggen dat zijn lichaamstemperatuur lager is.

Wat betreft het ruwvoer, twee maal daags twee plakken is niet erg veel ruwvoer. Paarden halen de meeste warmte door te eten. Beweging van de darmen veroorzaakt warmte. Omdat een paard een vluchtdier is gaat voer erg snel door de darmen (ivm een koe bijv.).

Hoe lang doet hij over de twee plakken hooi? Nog geen uurtje denk ik? Probeer het eens een weekje met veel ruwvoer, liefst onbeperkt. Geen kuil maar gewoon hooi waar niet zoveel inzit. Dan krijgt ie mssn wel een wat dikkere buik maar mssn krijgt ie het dan ook warmer. Is denk ik wel de moeite waard om te proberen(en goedkoper dan beenwarmers Knipoog)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 16:44

Memory. Helaas staat mijn paard niet aan huis, dus ben ook deels gebonden aan de regels op stal. Tenzij een dierenarts advies gaat geven dat hij persee meer ruwvoer moet hebben kan hij het krijgen. Maar dat is nu niet het geval. Hij krijgt zijn voer verdeelt over 5 momenten op de dag, wat op zich niet slecht is voor een pensionstalling (hoor vaak van 2 voermomenten).

Zoals eerder aangegeven zal ik nu zijn temperatuur gaan bijhouden. Ben benieuwd wat dat gaat opbrengen.

Pablo heeft in februari een uitgebreid bloedonderzoek gehad omdat hij toen ook zo stijf was. Er kwam niets uit het onderzoek, tevens was hij niet bevangen wat het vermoeden was. Wel een heel licht ontstekingsbeeld, maar dat kwam door wat lichtelijke hoest die hij heeft gehad, maar afwijking was zo minimaal.

Ga morgen vroeg toch maar weer de kliniek bellen voor advies. Verder gaat hij nu maar vaker onder het solarium en aangezien het vanavond gaat vriezen begin ik toch maar met stalbandges. Als iemand nog ergens ouderwetse beenbeschermers op zolder heeft liggen hou ik me aanbevolen. Voor diegene die Pablo overdag in de molen zet makkenlijker dan stalbandages afdoen.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:53

Heb je al een keer gemeten? of ga je dat vanavond voor het eerst doen? Ben erg benieuwd namelijk.

Is het ook geen mogelijkheid dat ze hem 5 keer hooi geven ipv twee keer?

Theoretisch dragen die bandages niks bij qua warmte....maar als het voor jouw gemoedsrust beter is dan moet je dat doen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:10

Passionato schreef:
Dat was haar vraag ook niet, en ze had al aangegeven datz e niet veel heeft aan deze antwoorden.

Misschien heeft het paard het helemaal niet koud?

En als ik koude voeten heb, wordt de rest van mijn lichaam ook koud. Als dat bij jouw paard ook het geval is moet je 'm misschien ook sokken aantrekken? Heb je al eens aan hoefschoenen gedacht?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:27

sflj: ben je nu serieus?

ik heb altijd gehoord dat stalbandages 1 deken scheelt
daarom staan (of stonden) er veel wedstrijdpaarden onder 5 dekens, door stalbandages konden ze ze onder 4 dekens zetten (is maar voorbeeld he)
dus ik denk wel dat het iets helpt
wat dan wel is,je mag ze dan ook nooit meer vergeten
en wanneer is het koud genoeg om een stalbandage aan te doen...
al eens een deken met hals geprobeert?
en een paard moet onder zijn deken heus wel warm aanvoelen hoor

jollyjokerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:36

Mijn paard is ook een koukleum. Maar ik probeer er wel voor te waken hem niet te snel in te pakken. Hij kreeg ook geen wintervacht, dit wordt de 4de winter en nu is hij teddybear. Laatst had hij ondertemperatuur omdat hij het koud had. Hij heeft nu een 350 gr deken op. Ik moet hem gaan scheren en dan wordt het inpakken geblazen denk ik. Hij staat welmet zijn koppie naar buiten dus erg fris. Als het echt hard gaat vriezen doe ik hem stalbandages om. Hij krijgt wel 3x per dag hardvoer en hooi en 1x wortelen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 00:43

Jollyjoker, ben blij te horen dat ik niet een geheel uniek paard heb. Volgens mij zijn er meerdere paarden die het koud hebben, maar waar de eigenaar het niet van door heeft.

Pablo heeft ondertussen lekker zijn rug vast gezet, lang leven de winter....

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:53

Ehm, komt je paard verder nog buiten, afgezien van dat half uurtje in de stapmolen? Een paard wat verder alleen maar op stal staat zal inderdaad een doorbloedingsprobleem krijgen. Is het niet mogelijk dat hij overdag een poos naar buiten kan met wat andere paarden zodat hij zich warm gaat lopen en spelen?

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:56

Ik ken het probleem ook hoor. Mijn paard is niet zo'n koukleum als die van jou, maar is met kou ook stijver dan normaal. Ik geef hem MyoCure van de Paardendrogist, dat bevordert de spierdoorbloeding. Helpt niet tegen de kou, maar ondersteunt wel de spierstofwisseling.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:07

Eleonoor, zou je niet beter een halsstuk kunnen gebruiken?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:44

Het klinkt mij niet onlogisch in de oren dat stalbandages kunnen helpen. Mensen verliezen toch ook de meeste warmte via de uitstekende delen (hoofd, handen, voeten), waarom een paard dan niet?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:51

Ik vind het idee ook zo gek nog niet,
daarbij: Baat het niet, schaadt het niet. (mits goed passend en goed vastgemaakt natuurlijk)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:21

Een paard niet omdat het een heel ander dier is dan de mens en de uitstekende delen zoals de benen er heel anders uit zien dan die van de mens. Bij ons mensen zitten er bijvoorbeeld veel meer spieren e.d. aan/in die uitstekende delen. Dus is het onzin om die uitstekende delen van paarden warm te houden in de winter.
En dat het niet schaadt als het ook niet helpt zou ik ook niet zomaar zonder meer durven beweren. Onze DA vertelde eens dat hij meer paarden geholpen had met problemen aan de benen veroorzaakt door bandages dan dat hij er behandeld heeft aan blessures e.d. die door het gebruik van bandages voorkomen hadden kunnen worden.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 11:22

Sinds gisterenavond dus stalbandages om en heb vanochtend maar even gekeken hoe ze zaten. Ze zaten goed en hij voelde redelijk goed op temperatuur aan. In iedergeval niet zo koud en kil op zijn rug en billen als afgelopen zondag. En dat terwijl het gevroren heeft. Wel zoek ik nog van die ouderwetse beschermers, want stalbandages is geen doen voor diegene die Pablo nu in de molen overdag zet. Een hele klus om ze eraf te halen. Heb er ook al aan lopen denken om zelf iets te maken, maar heb geen naaimachine. Ook heb ik bedacht om een dunne staldeken aan de binnenkant te voorzien van een dubbele laag fleece. Een losse fleece deken eronder trekt altijd en hangt scheef, maar als ik een laag aan de binnenkant ga naaien van de schoft naar achteren, misschien dat dat wel wil. Fleece is tenslotte ook warmer dan gewoon katoen op je lijf.

Verder was Pablo gisteren zo stijf als een plank. Hij houdt zijn rug vast en dan met name aan de rechterlendenpartij. Vanavond maar rijden en kijken of ik hem onder de man makkelijker en rustiger los kan werken.

Krijg er helemaal een sikkepit van al die zorgen van mijn paar....

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:37

Wat een tegenvaller dat hij ineens weer zo stijf is. Ik kreeg de indruk uit je PB's dat de SL goed leek te helpen tegen deze stijfheid.
Ik weet niet of ze nog van die simpele transportbeschermers verkopen met aan de buitenkant nepleer en aan de binnenkant teddyspul. Vroeger zag je niet anders en volgens mij zijn deze dingen niet kapot te krijgen en lekker warm. ik heb nog wel goedkope korte transportbeschermers van HH voor je. Ik gebruik ze niet en wellicht dat ze een stuk practischer zijn dan bandages. Afbeelding

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:43

Eleonoor, mijn moeder heeft ze dacht ik nog liggen (ik trouwens ook een setje van 2 geloof ik). PB haar maar of ze ze wil verkopen (merlijn Haha! )

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:43

die van dat bovenste plaatje heb ik ook,
maar die zijn denk ik te stijf om om te doen op stal..

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:57

Waterkippie schreef:
die van dat bovenste plaatje heb ik ook,
maar die zijn denk ik te stijf om om te doen op stal..

Bedoel je die HH dingen? Die zijn juist super flutterig. Volgens mij ook niet echt geschikt om benen te beschermen tijds transport, maar miss wel om ze warm te houden.

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:59

Ik herken je probleem, maar van mij mag hij wel een beetje wintervacht aanmaken.
Hij staat nu met en 300 grams op en heeft al een behoorlijke vacht. Zou ik zorgen dat hij geen vacht krijgt dan moet ik ook alles er aan doen dat hij het een beetje warm houdt. Hij voelt dan nog niet eens zo koud aan, maar staat te trillen als een rietje en heeft dan ook een flinke onder temperatuur. Als ik er ben zet ik hem dan onder wat extra dekens en ga met hem wandelen, totdat hij weer een beetje op temperatuur is en haal dan ieder uur een extra deken weg. En ik moet zeggen meestal is het dan weer een dikke week goed. Het gebeurd dus niet dagelijks. Als het straks nog wat kouder is krijgt hij er een wollen deken onder. Ik heb toch steeds meer het idee gekregen dat hij het warmer krijgt van een wollen dekentje dan van een dikke onderdeken. Wel staat die van mij overdag een paar uur buiten en als hij het dan zo koud heeft laat ik hem onder die dekens staan en volgt dat ritueel pas als hij weer binnen komt.
Stalbandage klinken mij ook niet zo gek in de oren, want met name als hij een onder temperatuur heeft zijn zijn benen ook echt ijskoud.