Bijrijdster verplichten met cap ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 07:52

Jij bent de eigenaar van het paard, en als die eigenaar van het paard ben je ten alle tijden verantwoordelijk voor wat je paard doet en voor de persoon die het paard op dat moment berijdt. Aangezien je op die manier ook enigzins de verantwoording hebt wat betreft de veiligheid van de bijrijder, vind ik het dus absoluut wel reeel om het dragen van een cap te verplichten.
Bovendien heb je tegenwoordig zulke fijne caps, dat ik echt geen excuus kan verzinnen om ze niet te dragen!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:32

Het zijn idd jouw regels

Zelf rij ik bijna nooit met cap.
Wat mijn bijrijdster doet is dan ook haar eigen verantwoording.
Heb haar wel gezegd dat het haar eigen risico is als er iets met haar gebeurd.

Bovendien,als er iets met haar gebeurd(want ze is minderjarig) ben ik erg goed verzekerd.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:39

Ik ben zelf verzorgster en bijrijder van pony's en ik zou deze regel wel accepteren. Maar ja ik rijd ook nu al altijd met cap Tong uitsteken

Sammeke

sammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:53

ikmoet van iedereen met cap rijden, want als je een keer naar valt dan ben je nog niet jarig

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:56

toen ik nog bijrijdsters had, verplichtte ik ze buitenritten met cap te rijden, in de bak niet... simpelweg omdat ik zelf ook niet met cap reed toen (2 jaar terug ofzo).

Zelf rijd ik nu altijd met cap (ja, met westernzadel... ja, ook in de bak) dus als ik ooit nog bijrijdsters zou hebben, dan zou ik ze zeker verplichten een cap op te zetten.

De enige die zonder cap op Banjer mag is mijn instructeur... ik weet niet of hij een cap heeft of niet, maar mijn cap is hem zeker en vast te klein...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:58

ik rijdt ook een paard voor iemand anders.Maar ze heeft me nix gezegd over het dragen van een cap,maar ik voel me zelf er verantwoordelijk voor,en ik draag sowieso,op elk paard dat ik op stap,een CAP!!!gewoon voor me eigen veiligheid!!!!!!!!!!!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:03

als jij wilt dat ze een cap draagt. dan zeg je dat toch gewoon. waarom jij dat wilt.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:25

de bijrijder van buddy is niet verplicht om met cap te rijden,
ze is oud en wijs genoeg Haha! Knipoog
ik adviseer het wel Knipoog

Cool

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:29

Ik heb 2 dames die mijn pony's rijden een meisje van 11 en eentje van 14, en die moeten alletwee met cap rijden, verder rijd een vriendin (17) van mij ze ook regelmatig en die moet het zelf maar uitmaken.

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 16:18

Jij bepaalt de regels. En als er wel wat gebeurt met de bijrijder kloppen ze wel bij jouw aan. Dus vindt het wel goed.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:10

Mijn bijrijdster moet een cap op en schoeisel dragen met een fatsoenlijke zool en hak. Anders komt ze niet op het paard en dat weet ze. Het is mijn verantwoording en ik wil de kans op ongelukken en letsel zoveel mogelijk beperken.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:13

Ik heb er niet echt afspraken over gemaakt met de eigenaresse van mijn bijrijdpaard, maar aangezien ik sowieso altijd met cap rijd en het liefst ook met mn laarzen aan is er ook niet echt sprake van geweest... Ik vind het zelf niet prettig om zonder cap te rijden...

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:22

Ik rijd vaak met cap, maar soms ook zonder op mijn bijrijdponyknol. Eigenaresse rijdt zelf altijd zonder, dus tjaa, ik moet het zelf weten. Wel mijn eigen verantwoordelijkheid trouwens.

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:10

Ik rijd zelf de ene keer wel met cap de andere keer niet, ik ben het niet verplicht door haar. Ze rijd zelf ook zonder cap soms. Het is uiteindelijk je eigen verantwoording....maaaaaaaaaaar...
Er zijn wel vervelende dingen gebeurt, bv, er is iemand zonder cap is eraf gevallen en is bv verlamd of overleden, maar nu blijkt dus dat de familie van dit persoon de eigenaresse heeft aangeklaagd omdat zij verantwoordelijk is gesteld...dus misschien dat de bijrijder het niet uit maakt, maar de familie kan uiteindelijk wel moeilijk gaan doen.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:44

MissSisa schreef:
Gewoon verplichten. Geen risico's nemen.

Helemaal mee eens Lachen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:57

bron:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Als je gaat rijden zonder een cap op ben je niet verzekerd
Een heel merkwaardig fabeltje! Verzekerd tegen letselschade ben je altijd! Ook als je bezopen achter het stuur van je auto zit, geen gordels draagt en vervolgens tegen een boom rijdt. Of wanneer je rookt en daardoor longkanker krijgt. "Eigen schuld is dikke bult" geldt in Nederland niet, althans niet voor wat betreft de ziektekostenverzekeringen. Het niet dragen van een cap vormt hierop geen uitzondering.
Laten we wel wezen: Rijden met een cap is beslist veiliger, maar helemaal niet rijden is nog veiliger. Welke risico's je aanvaardbaar vindt is een persoonlijk gegeven. Laat iedereen dus gewoon zelf beslissen welke risico's hij of zij neemt in plaats van betuttelende fabeltjes te verspreiden!

je keuze moet je zelf beslissen, maar je bent dus (volgende de site) wel verzekerd...

Gipsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:04

bij ons moet je een cap dragen als je nog geen 18 bent. Maar dat vind ik onzin, want wie zegt dat als je 18 bent, dat je dan goed kunt rijden??
vooral in het begin toen ik mn paardje deed, droeg ik een cap omdat ik haar nog niet kende.
Nu gaat het heel goed, dus draag ik ook geen cap meer (maar ik ben dus 19), maar ik vind het zelf irritant. Mijn vriendin is 15 en moet dus gewoon een cap dragen!! Hoe goed ze ook kan rijden

Itsme86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:39

Ik heb zelf een verzorgpaard, waar ik in t begin wel met cap op reed. Hoe langer ik met m reed, hoe minder ik een cap opzette.. Ik ben mn cap nu 2 jaar kwijt en heb m eigenlijk nog geen dag gemist..

Maar als de eigenaresse van Vicky zou zeggen dat ik persé een cap op moest zetten, zou ik dat zeker doen! Dat is voor mij echt geen argument om niet op een paard te (willen) rijden..
(Misschien dat ik wel zou vragen om een cap te lenen, een nieuwe is toch best duur.. Maar daar is natuurlijk ook altijd over te praten)

Nynke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:50

Gewoon verplichten, het is jouw paard en dus ben jij verantwoordelijk. En als hij/zij dat niet wil, vind je zo weer iemand anders.
Bij mn verzorgponies moet ik ook mn cap op en dat heeft me 1 keer van een zeer ernstige hersenschudding gered, sindsdien rijdt ik nooit meer zonder.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:55

Gewoon verplichten. Op stal waar mijn verzorgpaard staat is een cap verplicht. Zelf heeft de eigenaar ook dat ik de cap op heb. Jij hebt dan tenminste je best gedaan om de bijrijder een beetje te beschermen.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:00

Ik zou ook nooit zomaar iemand op mijn paard laten zonder cap.
Ik voel me toch verantwoordelijk, en het is op mijn terrein dus ik zou geen risico's nemen. Mijn paard kan best springerig zijn en als iemand zou arrogant is om te geloven dat hij/zij zo goed kan rijden dat dat hem/haar niet gebeurt zou ik degene ook daarom er niet op willen laten. Iemand die nu nog gelooft dat je er niet kan afvallen, mis je wel wat zelfkennis.
Bovendien; als iemand om die reden niet op mijn paard zou willen omdat ze een cap op moet zou ik dat knap kinderachtig vinden.
Graag of helemaal niet lijkt mij

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:22

Ik ben, als bijrijdster, verplicht een cap te dragen. Het is niet op papier vast gelegd, maar elke keer als ik de eigenaren zie, vragen ze als eerst: zet je je cap op?
Ik vind het niet meer dan normaal om als bijrijdster verplicht een cap op te zetten. Het is niet jouw paard, de eigenaren zijn verantwoordelijk, gedeeltelijk ook voor jou. Wat voor moeite is het nou om even een cap op te zetten? Niet toch?

Als ik jou was zou ik het lekker verplichten. Het zijn jouw paarden. En er zijn zat mensen die willen bijrijden mét cap Lachen

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:36

ik zou gewoon verplichten wat jij wilt. Is jou paard dus bijrijder moet zich aanpassen.
het is wel verstandiger om te doen natuurlijk!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 19:12

okeej.. het is dus moeilijk om een bijrijdster te vinden.. sommige nemen vanzelf aan dat je liever een cap ziet, andere vinden van niet.. als er iemand komt die zonder cap rijdt zeg ik er normaal gesproken ook wat van. Sinds kort geef ik privelessen en hier verplicht ik ook een cap, zelfs op hun eigen paard. Die mensen hoor ik niet. Maar bij mij lijkt het wel of de paarden uitstralen "op mij hoef je geen cap"..

Zoals ik nu lees is het dus helemaal niet gek om het te verplichten.. ben blij dat er meer mensen zo overdenken

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:17

Ik zou wel het wel doen...als er wat gebeurt in de bak is het op jou terrein en ben je aansprakelijk dacht ik...
Ik vind het heel verstandig als je met cap rijd...