Pony naast fiets?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 12:22

Het kan alleen met paarden die 100% verkeersmak zijn en die het geleerd hebben (afstand houden, uit zichzelf meelopen, naast de fiets blijven). Sommige endurancepaarden worden op die manier extra getraind, en met Ijslanders wordt het ook wel gedaan. Wij hebben zo wel eens paarden uit het weiland opgehaald. Ijslanders leren dit misschien wat gemakkelijker, omdat die tijdens hun opleiding vaak als handpaard mee naar buiten worden genomen. Je rijdt dan zelf op een betrouwbaar, ouder paard en hebt het handpaard aan een begeleidingstouw. Om problemen te voorkomen, rijden er de eerste keer altijd meerdere paarden mee die het begeleidingspaard i.g.v. paniek kunnen 'insluiten'. Dit is voor paarden een heel natuurlijke manier om te leren wennen aan verkeer en buitenrijden/lopen, want ze lopen dan voor hun idee gewoon in de kudde mee.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 12:23

ik heb het ook wel eens met mn haffie gedaan.... vindt ze stikgein Haha!

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 12:27

Tja, wij deden dat ook altijd met Hickory en das een groot paard. We moesten haar altijd naar het land brengen, en dat was een kilometer verderop nog wel op eigen terrein. We was er aan gewend.

Tja, af en toe was het net een hond Lovers

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 13:19

Ik fiets zeker 2 keer per week met Pollymaardan hebben we het ook over een shettie he.
Ze is 100% verkeersmak, ze is er wel een keer vandoor gegaan en toen ik bijna viel heb ik losgelaten, toen ging ze eten.
Maar zo af en toemoet ze gewoon even uitrennen hoor en een conditie als zij heb ik gewoon niet dus jadan is dit een hele goedeoplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 15:55

Als ik weinig tijd heb en de pony's hebben een aantal dagen stilgestaan ga ik vaak wel even een ommetje met ze fietsen. Ze zijn allebij 100% verkeersmak en ze luisteren goed naar stemhulpen. Vooral met [***] is het kinderspel, want die let erg goed op wat de fiets doet en gaat bovendien nooit te ver naar voren. Ik fiets dan trouwens altijd met 1 hand aan het stuur (terugtraprem Haha! ) en laat mijn rechterhand met de teugels gewoon hangen. Ze blijven altijd heel mooi naast die hand lopen dus dat gaat prima. Wel heb ik ook altijd de pony aan de bermkant.

Uniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 16:07

Het verschil tussen een D pony en een shetlander???? Nou een D pony is net een tikkie groter en sterker.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 17:10

zeker nooit door een shettie meegesleurd zeker? Knipoog

elk paard is supersterk, elk paard is sterker dan ons...

als ie z'n nek 'vastzet' dan heb je een probleem....

maar mn haffie let goed op de fiets en reageert goed op stemhulpen...

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 17:17

Ligt eraan.. een paard die super bij je blijft en niet over je heen walst/ je meetrekt of blijft staan om ergens naar te kijken kun je rustig mee nemen op de fiets.
Risico is er wel. Als ie op je springt ga je op je bek.
Je kan bang zijn met pony's dat hij door de spaken gaat en zich zo verwond. paarden trappen daar gewoon door heen (nadat ik een belg over een dranghek heb zien walsen denk ik niet dat lot last heeft van die spaakjes)Maar als je paard weet dat ie niet op je mag springen is mijn ervaring dat ze het aan de fiets ook niet doen.
Ik vind het ideaal.
Goed als afwisseling of om geen afstanden te hoeven lopen maar ook om conditie op te bouwen bij paarden die nog niet gelongeerd worden/ onder het zadel zijn of vanwege een blessure alleen rechtuit mogen stap/draven.

Ik doe het dus regelmatig maar wel met paarden die ik ken en die braaf zijn

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 17:46

hai, ik wil hier even op 2 manieren op reageren:

ten eerste: ik rijd een met de bestempeld "" levens gevaarlijk"" paard. (eigenlijk is ie best wel lief *LOL* *LOL* *LOL* ) Maar dat is echt een super grote KWPN''er. Die was eerst van me zus, nu is ie van mij. Maar die gaat bij mij ook rustig mee draven aan de fiets. Ik moet toegeven dat ik het met een pony''tje minder erg vind dan met een paard, maar ik vidn dat hij het ook moet kunnen. Dus met haar doe ik het ook. Het voordeel van dit paard is dat ie bang is voor de hele wereld, en alleen mij nog vertrouwt. Dus hij zal niet zo snel bij me weggaan.

Ten tweede: ik doe het met alle 3 de pony''tjes. Op zondag. Ze konden het alledrie(ik heb er nu nog 2). Het is een kwestie van het LEREN. net als dat je rijden leert. Dus ze kunnen het allemaal. Gewoon een kettingtouw eromheen en dan fietsen. Als ze aan de kletter willen gaan, gewoon KEIHARD aan de kettign trekken en dan remmen. Dit hoef je maar 2 keer te doen, en dan hoef je het niet meer te doen. Dusse, gewoon aan ze leren.
Mijn paarden vinden het inmiddels super leuk.
Toen mijn pony een peesblessure had, moest ze op de weg draven. Maar ze is eigenlijk niet verkeers mak. Maar aan de fiets wel!!!!
Owja, van mijn 4 paarden, zijn er 2 niet verkeersmak. Maar ja, gewoon mee de weg op, ze moeten het toch maar worden, en dit worden ze alleen door het te trainen.

Tijdens de EK selecties hebben we het wel eens over de arbeid na de cross gehad ( de volgende dag ddus) en daar kwam er uit dat dit heel goed is en we kwamen er achter dat de helft van de groep het doet.
De meeste paarden vindne het nog super leuk

Over dat het gevaarlijk is:??? ik weet niet, misschien wel, maar als het om paarden gaat, maakt me dat niet uit. Ik hou wel van een beetje gevaar.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Merel Blom op 2001-12-05 17:47 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Merel Blom op 2001-12-05 17:48 ]</font>

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 09:58

ik doe het ook wel eens als ik paarden op moet halen die in een weiland staan ver weg van de boerderij.
Ik vind het erg leuk hoor en de paarden zijn het gewend.
Ik denk dat ik het mijn haflinger ook ga leren, hij is 2,5 en verricht nog geen arbeid.

Het kan gevaarlijk zijn ja...maar dat is alles bij paarden. je weet nooit wat ze zullen doen. Ook tijdens het rijden kan het ineens gevaarlijk worden.

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:05

en mijn paarden zijn naast de fiets beter verkeersmak dan als ik erop zit. Haha!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:36

Me hond heb ik het aangeleerd, die loopt netjes mee en die trek niet ofzo, maar een pony schrikt sneller en vind eerder iets eng, en hij zet meer kracht als hij het niet mee eens is,
Toscar is helemaal verkeersmak maar ik wandel wl gewoon (klein snert eindje naar de wei... de schuur, en het huis voorbij Haha! ) maar al zou het een heel eind zijn, ik wandel wel, net zo makkelijk en kan je pony tussendoor nog ff grazen (alleen als hij mag!)...
mensen willen het allemaal zo snel en hebben het te durk om ff te wandelen...
Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 16:24

kleine hengsten (shet, welsh A en dat soort spul Haha!)
WOrden voor de keuring vaak naast de fiets getraind

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 16:39

Citaat:
Op 2001-12-04 22:06, schreef Lieke:
Citaat:
Op 2001-12-04 21:44, schreef Uniek:
Oh, ik doe dat ook wel eens hoor, met m'n shetlander. maar zoiets doe je toch niet met een C pony?

Ik snap het grote verschil hier niet Verward
Ik doe het ook met mijn pony, een D-pont overigens. Ik hou hem goed in de gaten en als hij schrikt gaat hij stil staan en niet rennen, dus das wel een groot voordeel.

haha nou dan doe ik er nog een schepje boven op.... Wij doen het wel es met een fries!!! Maar ook weer het voordeel van een landweggetje en een superbraaf paard.. Met hem kan je alles doen!!!! Nou ja dat kan natuurlijk met geen enkel paard maar bij hem is de kans dattie wat doet echt minimaal....

Wilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 16:54

Ik doe het ook wel es. De eigenaar heeft zijn paarden in de zomer soms heel ver weg staan, dan ga ik meestal op de fiets, en dat gaat altijd heel erg goed... en ik ben erg voorzichtig. maar ik zou het nooit met een schikachtig paard ofzo doen..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 17:54

ik doe het in de zomer wel eens, Evita is het helemaal gewend. het is maar een heeel klein stukje van de stal naar de wei, ik ga ook bijna altijd lopen maar soms als ik veel haast heb doe ik het wel, dan kan ik namelijk meteen doorfietsen naar huis. als je het op de weg doet vind ik het wel erg gevaarlijk!!
ik draaf ook niet met d'r aan de fiets trouwens, alleen in stap.

Gerdien ging vroeger regelmatig met haar fietsen, ze vind het helemaal geweldig!! dan ging ze gewoon een uurtje fietsen met d'r in het park.

Dorine_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 18:06

Nu nog iets...zijn er paarden die echt 100 % verkeersmak zijn ik geloof namelijk niet dat die bestaan tuurlijk zijn ze heel erg braaf maar 100 % ??? dat geloof ik niet helemaal ze kunnen altijd ergens van schrikken want ze zijn nog steeds levende beesten dus 100 % kan nooit...!!!

en ik vind het wel kunnen hoor ik ging altijd aanhangen en dan lekker galopperen dat is mooi...tuurlijk gevaarlijk maar wat is dat nou niet bij de paarden..???

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 19:20

geen een dier is 100% verkeersmak of 100% betrouwbaar. Het zijn nu eenmaal dieren.

starfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 19:26

Ik vind het ook veel te gevaarlijk hoor. Zelfs het rustigste paard kan eens schrikken...
In mijn buurt is er een paardenhandelaar die zijn twee paarden vanachter aan zijn jeep bindt en dan door de straten rijdt. Dat is pas erg! Hij is echt getikt Extreme duivel !!! Dat is echt verschrikkelijk gevaarlijk Boos!

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 21:57

haha, ik vinnem eigenlijk wel grappig *LOL* *LOL* *LOL*

wel lekker makkelijk. Maar dat zou ik niet doen ( ik heb namelijk geen rijbewijs:-) )

enne, ik had ook een keer in de hoefslag geloof ik gezien dat een man met een tracktor en dat een soort slagbomen had gemaakt, zodat het 6 stands waren en dan gaan rijden, dan kregen die paarden beweging:-) Niet echt normaal dus

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 23:17

Citaat:
Op 2001-12-04 21:44, schreef Uniek:
Oh, ik doe dat ook wel eens hoor, met m'n shetlander. maar zoiets doe je toch niet met een C pony?

Ik deed het met mijn shet midden in Rotterdam, ging prima!!!!
Zelfs met dravers (groter dan C maatje!) naast de fiets heb ik het gedaan, (niet op drukke wegen)kwestie van goed je paard naar je laten luisteren.
Ik woon nu midden in de polder, dus zijn de risico's wel minder. Met een groot paard midden in de stad zou ik het ook niet doen....

4aronna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 19:56

ik ging vroeger op mijn verzorg pony zitten en mijn moeder ging er naast fietsen aan een halster touw gingen we zo naarde manege mar we hebben het een keer gedaan want we vonden het allebei niet lekker fitsen en rijden dus het kan wel maar het kan ook gevaarlijk zijn ja je pony of paard moet er wel op getraind zijn he Party!! Cool

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 20:43

Bij ons lopen de pony's en paarden naast de brommer(ik heb daar nooit een fiets,ga op de brommer of scooter heen, en zo is het veel makkelijker:O . Je moet ze ze natuurlijk wel kunnen vertrouwen en moeten verkeers mak zijn. Ze kunnen op comando stappen, draven en weer stoppen. En houden ook genoeg afstand. De brommer gebruiken we alleen om paarden naar het land te brengen of te halen.
Ik wil nog een keer m'n kleine fiets(die ergens op zolder staat) meenemen om dat met Dennis, Tammy en Max te gaan doen. Maar eerst op het erf(en land pad) en als dat goed gaat dan ook langs de weg.
Maar wat is het verschil tussen een shet of een D-pony? Ze hoeven allebei maar een ruk te geven en je lig hoor! Een D-pony is wel groter maar je heb er toch niets over te vertellen als ze het echt niet willen.

miekehw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 00:17

ik heb het ook 1 keer gedaan maar ik doe het nooit meer!! mijn pony wou sneller lopen dan dat ik kon fietsen dus dat lukte niet echt.

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 11:12

ik doe het heel soms met mijn shet, maar neit vaak. ze loopt heel goed mee en is heel braaf, het is op een dijk waar amper auto's komen, en ze is trouwens ook nog 100% verkeersmak...