Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lusitana schreef:ik snap hem al. missSisa is zelf een grote voorstander van meppen, als ik haar reacties in andere topics leest. Ze hoort natuurlijk vaak dat dat harstikke slecht is en nu vraagt ze zich af hoe anderen het dan oplossen. nou, met geduld, met proberen te begrijpen waarom een paard iets doet en met hulp vragen en zeker nooit met meppen. Dat is het laagste van het laagste. kijk als een paard in een kudde wordt gecorrigeerd, krijg hij ook wel eens een knauw of een trap, maar het meest wordt met dreigende lichaamstaal uitgevochten. Daar zou je je eens in kunnen verdiepen. Met iemand praten die natural horsemanship doet. Een paard dat jou vertrouwd, zal alles voor je doen. als je gaat meppen, raakt hij dat vertrouwen kwijt. Je hebt het vaak over "de baas zijn". Je moet een leider zijn en een goed leider geeft goede voorbeelden. Ik heb medelijden met de ponies waar jij opstapt.
Lusitana schreef:Kristie, ik lees toch ook "je kunt ook gewoon met je springzeep de hele tijd op zijn hals slaan" en" heb je wel eens geprobeert met je hand te slaan?"
Dat soort dingen dus. Als je corrigeert, moet je dat nooit uit boosheid of frustratie doen, op het juiste moment doen, en in de juiste mate, en het moet wel gevolgd worden door belonen als het wel goed gaat en heb het idee dat ze dar geen voorstander van is. Ook haar handelswijze om een pony door een plasje te krijgen is niet de vriendelijkste. Ik zeg niet dat je poeslief moet zijn, want dan krijg je dominatie problemen. en ben ook niet tegen een schop (wat krachtig voorwaarts drijven is en voorwaarts oplossen is altijd goed),maar wel tegen slaan met de hand uit frustratie of boosheid als een paard gewoon even niet kan of niet begrijpt en zelfs als hij niet wil. Je moet er van uit gaan dat een paard alles voor je wil doen als je het maar op de juiste manier vraagt. Er is in india een spreekwoord dat zegt:"Met een vriendelijk woord trek je een olifant voort aan 1 haar". Met een olifant slaan kom je namelijk niet zo ver... en toch doen olifanten daar ook gewoon hun werk. Wel eens over nagedacht?
Blijven zitten!
Nee, maar bokken vind ik vuil en stijgeren nog vuiler, dat leer ik ze meteen goed af!
XoNo schreef:Indien niets aan de hand, alles past en geen lichamelijke gebreken, geen angst, maar een paard dat me er gewoon af wil hebben omdat hij geen zin heeft of wat dan ook, even goed vertellen waar hij of zij staatBlijven zitten!
Nee, maar bokken vind ik vuil en stijgeren nog vuiler, dat leer ik ze meteen goed af!
Meeste paarden zijn wel te corrigeren, zo niet, idd enkeltje manege Stegeman

MissSisa schreef:Tjahhhh we zullen zien. We hebben morgen weer wedstrijd. En die huiding neem ik niet aan tegenover mijn pony. Als ik naar mijn pony g ben ik altijd vrolijk enzo. Maar mensen ide arrogant zijn en mij tegenspreken met dingen die zij niet weten daar wordt ik kwaad over. Enne ik ben wel gooie vriendjes met mijn pony. En ik wil niet altijd slaan, als je dat denkt. Maar dit ging effe over problemen. Em dan moet dat soms eens. Als mijn pony een parcour springt en hij maakt 5 balken ben ik echt niet boos. Als hij een parcour springt en stopt ineens 3 keer op de eerste hindernis tjahh dan wel.
Cassidy schreef:Ik zou eerst uitzoeken of er echt niets lichamelijks is, of het zadel goed past. Daarna zou ik er een keertje iemand anders op zetten, misschien vertoond hij het gedrag alleen maar bij jouw omdat je niet streng genoeg bent of hem niet durft aan te pakken. Op het moment dat hij het bij een ander ook doet zou ik hem ter correctie wegbrengen voordat er nog ongelukken gebeuren want een steigeraar is niet niks. Mocht hij niet gecorrigeerd kunnen worden kreeg hij van mij een enkeltje Manege Stegeman.
Cassidy schreef:Dus jij staat duidelijk niet open voor de mening van een ander. Jij luister niet. Hoe beslis jij of iemand ergens verstand van heeft? Iemand die tegengas geeft is niet perse arrogant, maar weet het misschien wel beter. Er zijn meerder benaderingen van een probleem, en ook je instructrice heeft niet de wijsheid in pacht. Je vangt nu eenmaal meer vliegen met honing dan met azijn. En als ik jouw zo hoor probeer je het met azijn. Sportprestaties behaal je nog altijd samen. Als je iedere keer je paard zo moet aanpakken is het misschien niet het goede paard voor je. Een sportpaard moet werkwillig zijn, en die werkwilligheid kun je er echt niet inrammen.
Ik denk zomaar dat je misschien -uit je verhalen te oordelen - de druk op je paard te hoog legt. En dat er misschien toch wel een probleem is bij je pony, als niet lichamelijk dan wel psychisch. Kijk jij wel naar wat je paard leuk vindt? Zo'n instelling van: hij heeft niets te willen, daar walg ik dus van.
Bovendien: met een 4 jarige wedstrijden rijden: hoeveel heb je er al gehad? Hoe hoog spring je al?
Ik denk dat je veel te hard van stapel loopt, en dat je carriere met dit paard van korte duur is. Als je zo doorgaat en zo blijft pushen denk ik dat het eindstation voor deze pony ook Manege Stegeman gaat zijn.