Wat doe jij met een paard dat niet luistert???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:32

Idd uitzoeken; als hij het voor de flauwe kul doet flink aanpakken.

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:36

Als je honderd procent zeker van bent dat het niet medisch / tuigage /ervaring verleden enz enz is. Dan met harde hand aanpakken, want dan neemt ie het loopje met je. Als ie iets doet wat echt niet mag flink straffen, is ie braaf dan belonen. Maar straffen is een keer een flinke harde mep of schop en dan is goed, dus niet doorgaan. Dit is iets wat ik niet graag en snel doe maar sommige paarden hebben dat gewoon nodig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:49

Kristie, ik lees toch ook "je kunt ook gewoon met je springzeep de hele tijd op zijn hals slaan" en" heb je wel eens geprobeert met je hand te slaan?"
Dat soort dingen dus. Als je corrigeert, moet je dat nooit uit boosheid of frustratie doen, op het juiste moment doen, en in de juiste mate, en het moet wel gevolgd worden door belonen als het wel goed gaat en heb het idee dat ze dar geen voorstander van is. Ook haar handelswijze om een pony door een plasje te krijgen is niet de vriendelijkste. Ik zeg niet dat je poeslief moet zijn, want dan krijg je dominatie problemen. en ben ook niet tegen een schop (wat krachtig voorwaarts drijven is en voorwaarts oplossen is altijd goed),maar wel tegen slaan met de hand uit frustratie of boosheid als een paard gewoon even niet kan of niet begrijpt en zelfs als hij niet wil. Je moet er van uit gaan dat een paard alles voor je wil doen als je het maar op de juiste manier vraagt. Er is in india een spreekwoord dat zegt:"Met een vriendelijk woord trek je een olifant voort aan 1 haar". Met een olifant slaan kom je namelijk niet zo ver... en toch doen olifanten daar ook gewoon hun werk. Wel eens over nagedacht?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 17:47

Vriendelijk blijft het beste maar sommige paarden kunnenecht gewoon dwars zijn en protetsteren en dan ga ik ze echt niet vriendelijk vragen om daar mee op te houden.
Ik spiegel me vaak aan het gedag van paarden onderling, daar valt ook wel eens een klap of wordt flink gebeten als een dier zijn positie moet bevestigen.
Overmatig slaan en straffen is natuurlijk niet goed maar als mijn paard bijvoorbeeld naar mij dreigt uit halen of zijn tanden laat zien heeft ie onmiddelijk een oplawaai te pakken.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:23

Zoals anderen al zeggen; eerst uitzoeken waarom het paard in verzet komt.
Als er zeker weten niets aan de hand is; wie niet luisteren wil moet maar .... Schijnheilig

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:40

Riant, ik straf ook...zoals paarden elkaar ook straffen. Dat kan heus, daar heb ik het niet over. Maar wel over meppen uit boosheid of frustratie en niet denken aan het waarom doet mijn paard dit. Je spreekt over positie bevestigen, en dat is inderdaad het geheim, je moet geen dominantie probleem krijgen. Maar je moet wel weten of het dominantie is of niet... Je moet dus een beetje inzicht hebben in paardengedrag, zoals jij.
Ik denk dus dat we er wel hetzelfde over denken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:34

Eerst rustig helemaal beginnen bij het begin, misschien is hij eigenlijk helemaal niet ingereden en zeggen ze van wel. Als ik zeker weet dat hij dondersgoed weet wat de bedoeling is,
Dan pak ik hem consequent aan, ja is ja, nee is nee. Als ik na verloop van tijd gewoon geen vooruit gang zie,
Zwaai ik hem vaarwel!

Ik paardrij voor mijn plezier, en niet om een of andere rotbok aan het lopen te krijgen.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:49

Uitzoeken waarom hij dan echt niet wil...misschien heeft hij pijn en als ik er 100% zeker van ben dat het echt stom gedrag van hem is zou ik hem even laten weten wie de baas ook al weer is...
Dat zou ik trouwens niet doen bij gevoelige pony's...ze slaan maar bij eigenwijze(Shetlanders Schijnheilig ) zeker wel...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 20:23

Lusitana schreef:
ik snap hem al. missSisa is zelf een grote voorstander van meppen, als ik haar reacties in andere topics leest. Ze hoort natuurlijk vaak dat dat harstikke slecht is en nu vraagt ze zich af hoe anderen het dan oplossen. nou, met geduld, met proberen te begrijpen waarom een paard iets doet en met hulp vragen en zeker nooit met meppen. Dat is het laagste van het laagste. kijk als een paard in een kudde wordt gecorrigeerd, krijg hij ook wel eens een knauw of een trap, maar het meest wordt met dreigende lichaamstaal uitgevochten. Daar zou je je eens in kunnen verdiepen. Met iemand praten die natural horsemanship doet. Een paard dat jou vertrouwd, zal alles voor je doen. als je gaat meppen, raakt hij dat vertrouwen kwijt. Je hebt het vaak over "de baas zijn". Je moet een leider zijn en een goed leider geeft goede voorbeelden. Ik heb medelijden met de ponies waar jij opstapt.

Donder toch op. Ik krijg 2* per week les van mensen die cht wel weten waar ze mee bezig zijn. En mijn moeder helpt me ook.En die weet het ook. Ik wil alleen effe weten wat jullie doen. Omdat iedereen altijd tegen je paard een beetje slaan is. Ik sla mijn pony wel hoor. Dat ontken ik niet. Maar zodra hij braaf is dan ben ik weer de beste vriendjes met hem. Dussssssssss. Dan weet je dat effe. *LOL*

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 20:25

En als je medelijden hebt met de pony's waar ik op stap heb je het helemaal verkeerd. Ik heb nog een pony. Eeen 3 jarige. Hij is braaf en daar stap ik niet eens met een zweep op omdat hij dat niet nodig heeft. Dus hou je commentaar voor je: LUSITANA.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:36

Je vraagt een mening, dus die krijg je.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 20:38

Lusitana schreef:
Kristie, ik lees toch ook "je kunt ook gewoon met je springzeep de hele tijd op zijn hals slaan" en" heb je wel eens geprobeert met je hand te slaan?"
Dat soort dingen dus. Als je corrigeert, moet je dat nooit uit boosheid of frustratie doen, op het juiste moment doen, en in de juiste mate, en het moet wel gevolgd worden door belonen als het wel goed gaat en heb het idee dat ze dar geen voorstander van is. Ook haar handelswijze om een pony door een plasje te krijgen is niet de vriendelijkste. Ik zeg niet dat je poeslief moet zijn, want dan krijg je dominatie problemen. en ben ook niet tegen een schop (wat krachtig voorwaarts drijven is en voorwaarts oplossen is altijd goed),maar wel tegen slaan met de hand uit frustratie of boosheid als een paard gewoon even niet kan of niet begrijpt en zelfs als hij niet wil. Je moet er van uit gaan dat een paard alles voor je wil doen als je het maar op de juiste manier vraagt. Er is in india een spreekwoord dat zegt:"Met een vriendelijk woord trek je een olifant voort aan 1 haar". Met een olifant slaan kom je namelijk niet zo ver... en toch doen olifanten daar ook gewoon hun werk. Wel eens over nagedacht?

Ik heb het eerst gewoon rustig geprobeert. Eerst deed hij het wel een beetje. Maar hij is 4 jaar en jong. Dus hij verzint dingen. Hij heeft ook een periode gehad dat hij ineens ging bokken. Van de een op de andere dag. Ik hem op een hardhandige wijze vertelt dat dat de bedoeling niet was en hij stopte. Waarom deed ik dat????? Omdat ik niet op de wedstrijd lage punten wil rijden omdat mijn pony de hele proef bij elke oefening weg rent en een bok geeft. Dat steigeren is ook zoiets. Nu kan ik tenminste het erf af en een stuk galoperen. Hij moet gewoon luisteren. Zo niet dan heeft hij gewoon pech. Hij heeft niks te willen. En al helemaal niet dingen die gwoon kunnen. Hij hoefde neit eens door een plas te lopen. Maar er gewoon langs. Zelfs toen er geen water lag omdat het een tijdje neit had geregent ging hij al 20 meter van te voren staken!! Als je een pony dan niet op zijn flikker mag geven..... Zelfs wilde hij de bak niet eens uit omdat daar die plas lag(eerst 10 meter stappen, hoek om en dan nog een 40 mter tot de plas). Nou dan heb ik het wel gehad. En dan gewoon steigeren en als je een tik op zijn kont geeft op een schop geeft gewoon verder gaan en bokken. Nou, dat moet hij helemaal niet fliken. En mijn instrucie heeft ook vertelt dat het zo moest en niet anders. Dit heb ik niet helemaal zelf verzonnen hoor maar met begleiding!!!!!!!!!!! Dan weet je effe dat wat jij vertelt niet waar is en dat ik niet mijn pony zomaar sla maar het eerst gewoon n npog een keer probeer. Maar er zijn grenzen. Als mijn pony voor een hindernis stopt geef ik hem gewoon een schop. Meer neit. Maar toen ik een tijdje geleden op wedstrijd was en hij oversprong zich 2 keer en ging toen midden in een hindernis liggen(hij ging af en bedacht zich toen). Daarna reede ik nog een keer an een hij stopte. Ik hem gewoon af gegroet en ben de baan uit gegaan. Zonder hem ook maar een klap te geven!!!!!!!!!!!!!!!! Op het voor terrein een sprongetje gemaakt. Toen wilde hij eerst ook effe neit. Maar an 2 keer deed ie het weer. Toen heb ik dus niet geslagen terwijl veel mensen dat wel doen als hun pony dat doet.... Dus je meot niet alles zeggen a;s je de harde feiten niet kent!!!! Ik weet heus wl wat ik doe. En daar krijg ik dan ook wel hulp bij!!!!! Dan weet je dat effe.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:29

Weet je, kom maar hier, geef me een dreun dan worden we wel vriendjes, volgens jouw theorie. de punten zijn belangrijker dan het willen tonen dat je een team bent met je pony (wat je nooit zal bereiken). hij heeft niks te willen.. Waarom ga je dan niet op motorsport of zo. Je hebt gelijk, ik ken je situatie niet, maar ik hoor wel de toon waarop je praat en de lees ook de houding die je aanneemt tegen over je pony. En dat vindt ik jammer. Je kunt veel meer plezier hebben als je zijn vertrouwen wint.
Maar dat vindt jij niet belangrijk. hij moet doen wat je zegt , of anders...
misschien begrijpt hij helemaal niet wat je zegt... als iemand Cherokee tegen jou praat en je weet niet wat de bedoeling is, begrijp je het dan beter als die persoon je begint te slaan? We komen hier niet uit omdat je een hekel aan mij hebt en denkt dat je gelijk hebt. Ik ben wel blij dat je meer uitleg geeft. Kunnen de anderen ook zien of het nou wel meevalt of juist niet. Succes verder...met je puntjes.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 22:47

Tjahhhh we zullen zien. We hebben morgen weer wedstrijd. En die huiding neem ik niet aan tegenover mijn pony. Als ik naar mijn pony g ben ik altijd vrolijk enzo. Maar mensen ide arrogant zijn en mij tegenspreken met dingen die zij niet weten daar wordt ik kwaad over. Enne ik ben wel gooie vriendjes met mijn pony. En ik wil niet altijd slaan, als je dat denkt. Maar dit ging effe over problemen. Em dan moet dat soms eens. Als mijn pony een parcour springt en hij maakt 5 balken ben ik echt niet boos. Als hij een parcour springt en stopt ineens 3 keer op de eerste hindernis tjahh dan wel.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:57

Indien niets aan de hand, alles past en geen lichamelijke gebreken, geen angst, maar een paard dat me er gewoon af wil hebben omdat hij geen zin heeft of wat dan ook, even goed vertellen waar hij of zij staat Lachen Blijven zitten! Haha! Nee, maar bokken vind ik vuil en stijgeren nog vuiler, dat leer ik ze meteen goed af!

Meeste paarden zijn wel te corrigeren, zo niet, idd enkeltje manege Stegeman

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 23:05

XoNo schreef:
Indien niets aan de hand, alles past en geen lichamelijke gebreken, geen angst, maar een paard dat me er gewoon af wil hebben omdat hij geen zin heeft of wat dan ook, even goed vertellen waar hij of zij staat Lachen Blijven zitten! Haha! Nee, maar bokken vind ik vuil en stijgeren nog vuiler, dat leer ik ze meteen goed af!

Meeste paarden zijn wel te corrigeren, zo niet, idd enkeltje manege Stegeman

Hoe bedoel je dat met enkeltje Manege Stegeman????????? Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:07

Met een pony die steigert zal ik geen team zijn.............

Alle factoren uitsluiten, pijn... en tuig!

Zit het hem daar niet in dan mag je het dier best even op zn flikker geven, en goed ook!

Steigeren is zowizo not done

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:21

gado usdi tsaduli?

Als jullie rijkunst net zo slecht is als jullie nederlands, is er een hoop verklaard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:27

MissSisa schreef:
Hoe bedoel je dat met enkeltje Manege Stegeman????????? Verward

Stegeman is merk voor worst (erg lekkere worst!)
Manege Stegeman is eufemistisch voor "de slager". Bloos!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:36

MissSisa schreef:
Tjahhhh we zullen zien. We hebben morgen weer wedstrijd. En die huiding neem ik niet aan tegenover mijn pony. Als ik naar mijn pony g ben ik altijd vrolijk enzo. Maar mensen ide arrogant zijn en mij tegenspreken met dingen die zij niet weten daar wordt ik kwaad over. Enne ik ben wel gooie vriendjes met mijn pony. En ik wil niet altijd slaan, als je dat denkt. Maar dit ging effe over problemen. Em dan moet dat soms eens. Als mijn pony een parcour springt en hij maakt 5 balken ben ik echt niet boos. Als hij een parcour springt en stopt ineens 3 keer op de eerste hindernis tjahh dan wel.

Dus jij staat duidelijk niet open voor de mening van een ander. Jij luister niet. Hoe beslis jij of iemand ergens verstand van heeft? Iemand die tegengas geeft is niet perse arrogant, maar weet het misschien wel beter. Er zijn meerder benaderingen van een probleem, en ook je instructrice heeft niet de wijsheid in pacht. Je vangt nu eenmaal meer vliegen met honing dan met azijn. En als ik jouw zo hoor probeer je het met azijn. Sportprestaties behaal je nog altijd samen. Als je iedere keer je paard zo moet aanpakken is het misschien niet het goede paard voor je. Een sportpaard moet werkwillig zijn, en die werkwilligheid kun je er echt niet inrammen.

Ik denk zomaar dat je misschien -uit je verhalen te oordelen - de druk op je paard te hoog legt. En dat er misschien toch wel een probleem is bij je pony, als niet lichamelijk dan wel psychisch. Kijk jij wel naar wat je paard leuk vindt? Zo'n instelling van: hij heeft niets te willen, daar walg ik dus van.

Bovendien: met een 4 jarige wedstrijden rijden: hoeveel heb je er al gehad? Hoe hoog spring je al?
Ik denk dat je veel te hard van stapel loopt, en dat je carriere met dit paard van korte duur is. Als je zo doorgaat en zo blijft pushen denk ik dat het eindstation voor deze pony ook Manege Stegeman gaat zijn.

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 00:30

Jeetje Cassidy Bloos

Ik ben het niet snel met je eens maar in dit geval wel.
Ben er zelf bijna sprakeloos van Haha!

Zelf heb ik ooit een vriendin gehad die graag sprong.
Alleen wilde de pony steeds minder graag springen eerst gingen er balkjes af toen kwamen er af en toe weigeringen.
In het begin bleef mijn vriendin nog rustig maar vervolgens kwamen de sporen en daarna de zweep aan te pas, dus de pony sprong weer.
Na een tijdje begon het verhaal op nieuw dus zij gelijk: zweep er over.
Daarna wilde de pony helemaal niet meer springen!
Wat bleek pony had hoefcatrol aan beide voorbenen en ja de pony was (schrik niet ) 4 1/5 jaar oud! Huilen
Ik ken nog wel meer van dat soort mensen ik zeg helemaal niet dat jeje paard niet mag slaan, heus ze verdienen af en toe best wel een lel of een schop maar hou het wel redelijk!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 00:35

Cassidy schreef:
Ik zou eerst uitzoeken of er echt niets lichamelijks is, of het zadel goed past. Daarna zou ik er een keertje iemand anders op zetten, misschien vertoond hij het gedrag alleen maar bij jouw omdat je niet streng genoeg bent of hem niet durft aan te pakken. Op het moment dat hij het bij een ander ook doet zou ik hem ter correctie wegbrengen voordat er nog ongelukken gebeuren want een steigeraar is niet niks. Mocht hij niet gecorrigeerd kunnen worden kreeg hij van mij een enkeltje Manege Stegeman.

ben ik het mee eens! Lachen

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 02:21

mijn paard had laatst ook zo'n bui
hij is normaal heel erg braaf
en doet echt nooit zomaar steigeren of bokken
ineens loop ik langs een weiland waar hij paarden ziet en gaat de lucht in
dus hij komt weer op 4 benen te staan ik aan sporen om door te lopen
en gelijk gaat hij weer de lucht in toen heb ik hem een flinke knal verkocht
sinds dien heeft hij het niet meer gedaan

misschien tog maar kijken of je paardje niks mankeerd??

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 08:26

Cassidy schreef:
Dus jij staat duidelijk niet open voor de mening van een ander. Jij luister niet. Hoe beslis jij of iemand ergens verstand van heeft? Iemand die tegengas geeft is niet perse arrogant, maar weet het misschien wel beter. Er zijn meerder benaderingen van een probleem, en ook je instructrice heeft niet de wijsheid in pacht. Je vangt nu eenmaal meer vliegen met honing dan met azijn. En als ik jouw zo hoor probeer je het met azijn. Sportprestaties behaal je nog altijd samen. Als je iedere keer je paard zo moet aanpakken is het misschien niet het goede paard voor je. Een sportpaard moet werkwillig zijn, en die werkwilligheid kun je er echt niet inrammen.

Ik denk zomaar dat je misschien -uit je verhalen te oordelen - de druk op je paard te hoog legt. En dat er misschien toch wel een probleem is bij je pony, als niet lichamelijk dan wel psychisch. Kijk jij wel naar wat je paard leuk vindt? Zo'n instelling van: hij heeft niets te willen, daar walg ik dus van.

Bovendien: met een 4 jarige wedstrijden rijden: hoeveel heb je er al gehad? Hoe hoog spring je al?
Ik denk dat je veel te hard van stapel loopt, en dat je carriere met dit paard van korte duur is. Als je zo doorgaat en zo blijft pushen denk ik dat het eindstation voor deze pony ook Manege Stegeman gaat zijn.

Duidelijk en volledig mee eens

Als jij je pony "een beetje" slaat wil niet zeggen dat dat niet zo erg is, des te erger imo je kunt beter een paard 1 keer goed op zn valie geven dat telkens een beetje, dat is treiteren en onduidelijkheid scheppen.

Het is mij niet geheel duidelijk of je nu een jonge pony rijd of als wat ouder maar in allebei de gevallen moet je eerlijk blijven als je merkt dat het op wedstr nog niet zo super gaat en je pony regelmatig weigerd tijdens een parcours kan het verstandig zijn om een paar maanden helemaal niet op parcours te gaan maar thuis en op les eens goed te gaan werken en de pony de tijd (en jezelf natuurlijk) om te verbeteren.

Mensen die paarden regelmatig slaan, uiten uiteindelijk alleen hun frustraties en de band die ze samen hebben brokkeld langzaam af.

Soms is het nodig om een paard een tik te geven, maar als je timing en hardheid (op dat moment) goed is blijft het bij die ene tik, de uitzonderingen daargelaten, want het ene paard snapt het sneller dan de andere, maar het lijkt wel alsof bijna alle paarden uitzondering zijn, dan moet je toch eens jezelf achter het oor krabben.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:03

Het kan natuurlijk zo zijn dat je je paard teveel vast houdt van voren, als je je paard dan been geeft en je houdt hem voor teveel tegen, gaat hij/zij bokken enzo...! Als je een paard een schop geeft en je houdt voor je teugels losjes, zal die naar voren gaan i.p.v bokken. Ik weet niet of het je helpt, maar wat ik zou doen is proberen naar voren te schoppen met de teugels los van voren, zodat je paard begrijpt dat tie naar voren moet!