Scheren - veel vragen!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:17

Mijn paard is afgelopen Maandag geschoren en glimt tegen je op. De kleur wordt anders, maar met een kleine twee weken zijn de oneffenheden weggetrokken. Ze is nu met 10 minuten droog na het rijden, en heeft duidelijk minder last van de hitte.

Mijn paard is gewassen voor ik begon. Ik heb zelf de ervaring dat scheren makkelijker gaat en mooier wordt op een schoon en vetvrij paard.

Als je eenmaal hebt geschoren betekend dat niet dat je het het jaar daarop weer moet doen of dat je er voor de rest van het leven van je paard aan vastzit. Ik vertik het alleen om ergens in augustus/september al met dekens te beginnen, en trek het echt niet om na het rijden 4 uur te moeten wachten voordat ze droog is en ik naar huis kan.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:31

DePennyBitch schreef:
Mijn eerste reactie was eigenlijk: "oh, ik dacht dat je juist NA het scheren moet wassen" aangezien ik zoiets heb van: kun je gelijk de oude haren helemaal wegspoelen en was je de stof die er (mede door het scheren) nog in de huid zit weg.

Maar er vóór dus.

Je kunt het ook allebei doen natuurlijk Lachen Maar na het scheren ben je meestal met goed borstelen ook al een heel eind.

Een schoon, vetvrij paard met geen zweetresten etc. meer in de vacht waardoor de haren een beetje aan elkaar kleven scheert gewoon veel makkelijker, je doet je paard geen plezier als je scheerapparaat blijft hangen in een "klont" haar.

En trek zelf iets van een overall ofzo aan en stop de uiteinden goed dicht, anders word je gek van de jeuk van al die haartjes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:32

Ik ben zelf na het scheren onder de douche gesprongen, het zat echt overal!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:37

Trek ook vooral geen fleecetrui aan ofzo...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:45

Liefst een regenpak o.i.d. daar blijft geen haar aan plakken.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:52

Margreet schreef:
Trek ook vooral geen fleecetrui aan ofzo...

Dat had ik dus toen ik me pony voor het eerst ging scheren, echt zooo slim! Schijnheilig
Nu had ik een soort regenjack aan waar ik de mauwen met klittenband dicht kan trekken en een hoge kraag, daaronder een polo met hoge kol en een spijkerbroek aan (1e x me rijbroek... ) Had nu eigenlijk helemaal geen last van de haren!

Dat wassen voor het scheren is een goeie, ga ik onthouden voor de volgende keer!

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:13

ik wil mn pony ook graag scheren maar ik vind dat iedereen zo panisch doet over dekens! ik kan niet 3 keer op een dag heen en weer naar stal vliegen als het twee graden kouder wordt (bij wijze van) en een uur later weer warmer... ik zit nog op school Scheve mond doen jullie dat wel? of is het een beetje overdreven wat ik hoor...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:37

Als je paard een vacht heeft en het wordt een dagje warmer kan hij toch ook niet ineens alles uitgooien? Dus dat een dag deken op/ volgende dag deken af, deken erbij, deken minder....wat een gedoe!
Mijn paard krijgt een deken op, wordt het kouder in de winter een deken erbij, wordt het minder koud in het voorjaar deken eraf totdat ze bloot kan.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:54

Idd, gewoon smorgens kijken of er regen wordt voorspeld en hoekoud het ongeveer is en wordt en dan daarbij een deken kiezen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:09

ik scheer al 10 jaar mijn paard,en mijn oude paard ervoor ook altijd,ik vind het ideaal,misschien een tip,ik weet niet of iemand een scheerapparaat heeft bij jou op stal,maar vraag of je deze even mag lenen en aanzetten naast hem,als je dan ziet dat ie echt helemaal in paniek gaat,dan weet je dat je zult moeten verdoven,sommige paarden reageren heel goed op sedalin en evt nog een praam,en ik heb paarden meegemaakt die door de veearts gespoten werden.

ik zou beginnen met rug,hals en buik,de benen als laatste deze zijn niet zo heel erg als ze behaard zijn ,als het niet meer zou gaan,en de kleur,hij zal lichter worden,maar meestal is dit absoluut niet lelijk.

ik scheer de paarden altijd in oktober en januari.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:47

kimmie261 schreef:
ik scheer al 10 jaar mijn paard,en mijn oude paard ervoor ook altijd,ik vind het ideaal,misschien een tip,ik weet niet of iemand een scheerapparaat heeft bij jou op stal,maar vraag of je deze even mag lenen en aanzetten naast hem,als je dan ziet dat ie echt helemaal in paniek gaat,dan weet je dat je zult moeten verdoven,sommige paarden reageren heel goed op sedalin en evt nog een praam,en ik heb paarden meegemaakt die door de veearts gespoten werden.

ik zou beginnen met rug,hals en buik,de benen als laatste deze zijn niet zo heel erg als ze behaard zijn ,als het niet meer zou gaan,en de kleur,hij zal lichter worden,maar meestal is dit absoluut niet lelijk.

ik scheer de paarden altijd in oktober en januari.

wij beginnen altijd bij de benen want omdat ze dat al gewend zijn...waarna we zo omhoog werken,de kont scheren,dan de voorkan biuj de borst,de rug(met een zadeldekje overlatend) en dan zo de hals en bij sommige nog het hoofd!!
dat is onze werkwijze!!!
enne depennybitch;goede keuze,omhet idd te doen,enne succes zaterdag Knipoog
wel ff graag een foto he Knipoog (voor en na Tong uitsteken )

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:15

ik scheer de mijne altijd 3 a 4 keren per winter omdat ik het vaak doe en graag doe Verward zijn de meeste op een klein uurtje geschoren (helemaal )
.Ik begin bij de kont ,lichaam en hals dan het grote gedeelte van de benen -zo zijn ze het reeds gewend - dan volgt benen en hoofd . De praam gaat erop als ze echt lastig beginnen te doen zeker niet voor het lichaam !! .Want een 20-tal minuutjes vindt ik het max voor de praam ,ze maken zich er nerveus op en zweten en dan kan je niet meer verderdoen .Ik heb er 1 echt lastige merrie tussen en die wordt verdoofd voor ik begin dan krijg je geen conflikten,ondertussen is ze al zo'n 20 keer geschoren en begint het iets te beteren ,maar zonder verdoving moet je er echt niet aan beginnen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:42

YvonneS schreef:
Idd, gewoon smorgens kijken of er regen wordt voorspeld en hoekoud het ongeveer is en wordt en dan daarbij een deken kiezen.

En dat doe ik dus niet. Ik kijk naar de algehele temperatuur, en niet per dag.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:44

Wie scheerd paarden voor anderen tegen vergoeding?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:48

Als je een oproepje plaatst krijg je er doorgaans wel een antwoord op.
Op EA stond er laatst nog iemand die zichzelf aanbood.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:49

Ik vind ze er juist allemaal mooier op worden!
Hier voorbeeldje : http://members.lycos.nl/wellborn/hpbimg ... 20WEER.JPG

Ik scheer ze allemaal helemaal, niet met een scheermodel vind ik lelijk Haha!
En ik heb bij deze altijd de benen opgeschoren , het hele lichaam scheren bij haar viel mij mee, zo stress kip dat 't altijd is maar ze vond 't niet eens eng.
Dus zou gewoon zonder verdoving proberen.

Ik was ze niet omdat ik alleen maar koud water heb en dat te koud is .

Ik zelf wel voor andere scheren , als het paard maar niet schopt, heb 1 keer gehad paard dat tegen mijn apparaat aan schopte, godzij dank werkte hij nog !
Maar sommige kunnen zo in paniek raken, maar normaal gesproken doet een verdoving wonderen Haha!

Als je meer vragen hebt vraag je maar Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 15:52

parouscha schreef:
Ik vind ze er juist allemaal mooier op worden!
Hier voorbeeldje : http://members.lycos.nl/wellborn/hpbimg ... 20WEER.JPG

Ik scheer ze allemaal helemaal, niet met een scheermodel vind ik lelijk Haha!
En ik heb bij deze altijd de benen opgeschoren , het hele lichaam scheren bij haar viel mij mee, zo stress kip dat 't altijd is maar ze vond 't niet eens eng.
Dus zou gewoon zonder verdoving proberen.

Ik was ze niet omdat ik alleen maar koud water heb en dat te koud is .

Ik zelf wel voor andere scheren , als het paard maar niet schopt, heb 1 keer gehad paard dat tegen mijn apparaat aan schopte, godzij dank werkte hij nog !
Maar sommige kunnen zo in paniek raken, maar normaal gesproken doet een verdoving wonderen Haha!

Als je meer vragen hebt vraag je maar Haha!

Dus jij laat ook geen zadeldekje zitten? Daar zit ik namelijk zelf wel aan te denken, maar voor de rest gewoon het lichaam kaal, en misschien dat ik de benen ook niet echt helemaal scheer...

Tis alweer een tijdje geleden dat ik schoor.... dus wil liever op safe spelen dan dat ik een door de ratten aangevreten paard krijg Haha!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 16:06

Gewoon helemaal scheren (wel zadel'dek' laten zitten) vind ik het enige mooie 'model'. Ik begrijp die modellen niet zo goed. Hoe kies je nou een goede deken als je paard in dekenmodel is geschoren? Je kan em niet bloot laten staan neem ik aan? Maar met een deken is het weer te warm..
Ik zou desnoods bij een enorme asbak de benen erin laten.

Over het algemeen doen paarden echt niet moeilijk over scheren. Als je denkt dat je er zo twijfelend op af gaat kan je beter iemand anders vragen het voor je te doen.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 17:23

lies schreef:
Ik zou desnoods bij een enorme asbak de benen erin laten.

Ja, ik zou de benen er ook laten zitten... Knipoog Tong uitsteken

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 17:26

Het zadeldekje heb ik erook afgehaald.
Heb nog nooit zadeldrukkingen gehad dus.
Ook littleroosie haar paard is met mijn apparaat geschoren ook zij heeft het zadeldekje niet laten zitten, dus dat is ieder voor zich natuurlijk.
Benen heb ik een stukje gedaan tot het zwarte zeg maar, (als je paard zwarte benen heeft Haha! ) dan zie je de overgang niet

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:44

Ik heb bewust een dekenmodel laten staan, omdat wij alleen een buitenbak hebben. Bij een dekenmodel zijn de belangrijke spieren beschermd tegen de kou, en hoef je niet zo snel met uitrijdekens te gaan werken en moeilijk te doen met poetsen. Ik heb er nu een 150 grams op liggen, en met vorst overdag een 300 grams deken.
Als je gaat scheren, begin dan met rust en niet meteen met pramen enzo. Ik heb het nu al een paar keer gelezen dat mensen wiens paard nog nooit geschoren meteen er pramen aan hangen en Sedalin gebruiken. Zo maak je het paard juist wijs dat het allemaal eng is, en wordt het alleen maar lastiger.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:47

Als ik een paard zou moeten scheren dat nog nooit geschoren is zou ik hem of haar laten verdoven door een DA voordat ze ook maar de kans krijgt om gek te doen. Na een of twee keer verdoving is het dan doorgaans geen probleem meer. Maar ik zou niet met pramen gaan beginnen...maak het zo plezierig mogelijk, maar vermijd dat ze in paniek raken.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:25

ik weet het niet hoor.. maar als ik mijn paard een praam om doe slaat hij compleet door inplaats van dat hij rustiger wordt... ik weet echt 100 % zeker dat hij nooit vervelende dingen heeft mee gemaakt met een praam (naja een praam is natuurlijk zowiezo vervelend maar niet anders dan anders bedoel ik) maar hij wordt echt knettergek dus dat is zowiezo geen optie... is dat sedalin gewoon oraal spul? of moet hij daar een spuit voor hebben?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 19:37

@Rommie:

Sedalin is een soort verdovingspasta, dat kun je zelf geven.

Door een DA laten spuiten vind ik eigenlijk een beetje raar en is misschien ook wel overbodig.

Kijk, ik ken Matador en weet dat hij enerzijds een enorme coole hengst is Haha! maar aan de andere kant kan hij ook heel kleinzerig en overdreven raar reageren op van die dingen waar een ander paard niet van schrikt.

Tis dus heel tweeslachtig.

Ik denk dat ik ook maar advies vraag aan de staleigenaar. Wellicht dat hij een goed alternatief weet en voor de rest zijn er ook nog genoeg ervaren paardenmensen op stal die met raad en daad kunnen bijstaan.

Ik ben op zich een ervaren paardenmens (arrogantjeeeee) maar ik heb geen ervaring met het scheren van een 10-jarige die nog nooit een scheerapparaat van dichtbij heeft gezien.

Aan de andere kant: op zijn keuringsrapport heeft DA destijds (3 maanden geleden) gezet: Zeer mak paard! Omdat de röntgenfoto's allemaal zonder enige vorm van sedatie gemaakt zijn Lachen

ha ha ha

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:07

DePennyBitch schreef:
Kijk, ik ken Matador en weet dat hij enerzijds een enorme coole hengst is Haha! maar aan de andere kant kan hij ook heel kleinzerig en overdreven raar reageren op van die dingen waar een ander paard niet van schrikt.

Klinkt als Jordy Haha! Daar kun je zowat een bom onder afsteken, maar van die hele stomme dingetjes kunnen levensbedreigend zijn......
Jordy is dit jaar en vorig jaar ook geschoren. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat hij wel maf zou gaan doen, maar die mafkees vond het lekker Verward Ik heb hem niet bij voorbaat verdoofd o.i.d., helemaal niks, en alles is goed gegaan, en Jordy kan echt een piepert zijn.
Zelf gewoon rustig blijven en niet bijvoorbeeld op voorhand gerust stellen helpt al een eind.

Jordy is trouwens zwartbont, met een hoop zwart, en die wordt dus absoluut niet dof van scheren. Die wordt juist zwarter dan zwart, terwijl de meeste zwarten grijs worden.
Jordy direct na het scheren:
Afbeelding