Wie kan me helpen met jong paard dat slaat...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:43

Mijn paard heeft dit ook gehad.
Hij was 1 toen we hem kregen en wilde hem even borstelen en hoeven optillen, dit was er echter niet bij, hij sloeg zo hard dat ik verderop in de stal lag. Hij had me vol op mijn bovenbeen geschopt en ik was zo goed als zwart.

Daarna tuurlijk weer proberen, maar hij sloeg echt zo onbeschrijfelijk hard naar je toe dat het gevaarlijk werd.
Wij hebben hem toen een tijdje met rust gelaten. Als je er steeds maar bezig blijft, ga je je er echt op 'focussen', en heb niet het idee dat dat de oplossing is.
Je merkte dat hij het gewoon heel eng vond en ik had niet het idee dat het kwaadheid was van hem.
Ben bijv. met borstelen steeds een klein stukje verder gegaan en daarvoor alsmaar belonen.
Op een gegeven moment kon ik zijn benen heel klein beetje borstelen, dit ook weer uitbundig belonen en toen ben ik weer begonnen met zijn hoeven optillen.
In het begin was het alleen aanraken en opvragen en dat was al voldoende en dit net zolang uitgebouwd tot hij echt voetjes ging geven.

Het ga nu hardstikke goed, maar heb gemerkt dat belonen het allerbelangrijkste was. Vooral geen schop of iets dergelijks geven, want daar raken ze alleen maar meer van paniek.
Tenzij het natuurlijk echt ouwehoeren is, maar dat geloof ik niet zo na je verhaal!

Succes!!!

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 13:55

Jeetje wat een reacties weer OK dan! Erg bedankt allemaal(hoe vaak zal ik dit nog zeggen Tong uitsteken )
Als ik kijk naar het gedrag van het paard zelf met in haar doen en laten, komt het echt over als boosheid, ze heeft me met borstelen al 2 keer hard gebeten, het is een opvliegerig beessie , maar het is alleen maar met bostelen ed, met rijden en verder in omgang gaat het perfect!
Heb zelf niet echt het idee, dat het angst is, want als ze hengstig is, dan is ze heeeeel aanhankelijk en kan ik er alles mee doen, heel vreemd. Verward
We konden eerst ook idd de benen niet borstelen achter maar dat gaat ook goed nu.
Ze slaat ook als ik de bilriempjes van de deken vast maak, ik snap er niet zoveel van eigenlijk het is allemaal een beetje tegenstrijdig, omdat als ze hengstig is, het haar allemaal geen bal uitmaakt, dus zou je zeggen dat ze niet bang is.
Het zal wel jongigheid zijn en misschien een gebrek in de opvoeding gehad in haar eerste jaren.
Ik zal eens kijken naar die clickermethode! Clown wie weet komt het dan goed Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:22

Die trap terug waar over gesproken wordt is niet zo erg als het lijkt. Ga maar eens in een kudde kijken. Dan zie je dat er ook best wel gewoon teruggetrapt wordt en dat accepteren paarden best. Je doet dus gewoon paardengedrag na. Maar als je een dominante merrie hebt, en daar lijkt het hier wel een beetje op, kun je wel weer een trap terug verwachten. Zou ik als leek dus maar me uitkijken...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:28

Zowizo een paard dat naar me slaat krijgt een ongelooflijke trap terug...... daar beginnen we mee.

Verder mag ze best onrustig zijn met het beentjes optillen, dat kan je in alle rust oefenen, en oefenen en oefenen. Het slaan moet je niet in relatie zien tot het voetjes geven, dat ze het doet tijdens het voetjes geven is HAAR probleem. Een paard mag gewoon niet slaan, klaar!