Geplaatst: 04-11-04 13:30
Weet niet hoe het zit met risico voor aansprakelijkheid wat betreft pensionstal omdat het om eigen paarden gaat, en niet om een leerling/instructeur verhouding, waardoor diegen geacht wordt risico's in te kunnen schatten. Als er wel wordt lesgegeven kan het vergelijkbaar zijn met (FNRS) maneges (met veiligheidscertificaat). Daar is het al veel langer verplicht.
Maar kan me voorstellen dat een eigenaar je verplicht om op zijn terrein een cap te dragen i.v.m. veiligheid. Hij is diegen die een ambulance op het erf krijgt als er wel wat gebeurd... Ben je het er niet mee eens, dan kun je natuurlijk altijd verhuizen.
xThalyx
Geplaatst: 04-11-04 13:40
Bij ons is het volgensmij ook op eigen risico.. alleen de meeste rijden zonder cap.
Horse_
Geplaatst: 04-11-04 13:53
Zelfde is nu sprake van op de stal waar ik sta. Per 1 december . Ben dus wel ook benieuwd als je zo iets tekend of het rechtsgeldig is (qua aanprakelijkheid).
CGJ12
Geplaatst: 04-11-04 13:59
Een pensionstal mag iets dergelijks vast en zeker in de voorwaarden opnemen, maar dat moet dan wel in het contract staan.
Iets anders is het volgende" De Stichting Veilg Paardrijden geeft certificaten uit aan maneges die dat aanvragen en aan de eisen voldoen. Het valt onder de Stichting Keurmerk. Die Stichting heeft me gemeld dat het CERTIFICAAT weliswaar een verplichting inhoudt voor veiligheidshelmen tijdens een les, maar dat dóór dat certificaat GEEN PLICHT kan worden opgelegd aan pensionklanten. Dus een pensionhouder kan niet eenvoudig wijzen naar het certificaat, aangezien bij de certificaat de pensionklanten worden VRIJGESTELD van helm plicht.
Maar zoals gezegd: een pensionhouder kan het wellicht op ANDERE GRONDEN het verplicht stellen. (Zeker als hij klanten wil kwijtraken).
Voor hopeloze / radeloze mensen heb ik nog wel en een aantal plaatsen vrij op mijn stal. Bij mij GEEN helmplicht................
Horse_
Geplaatst: 04-11-04 14:09
Bij mij op stal is volgens mij geen keurmerk ofzo.
Celvin
Geplaatst: 04-11-04 14:16
Bij ons op stal is het op dit moment geen verplichting maarjah alles is op eigen risico !
Per 1 Januari willen ze het geloof ik wel gaan verplichten en de mensen die dan alsnog weigeren een cap te dragen moeten dan een extra contract ondertekenen waarin ze verklaren de eigenaar van onze stal niet aansprakelijk te stellen mocht er tes gebueren !
Ik rijd nu indd ook zonder cap maar ben er zeker wel een voorstander voor om hem gewoon te dragen.. van mij is het gewoon puur laksigheid
Celvin
Geplaatst: 04-11-04 14:16
gouda schreef:
Bij mij op stal is volgens mij geen keurmerk ofzo.
Een goed gekeurde veiligheidscap is/wordt het bij ons geloof ik wel ?!?
baudyh
Geplaatst: 04-11-04 15:44
de wet is veranderd.Als jij met je eigen paard zonder cap rijdt op de grond die eigendom is van de stal (dus niet de openbare weg,bos is ook openbare weg)en je valt kan je de eigenaar aansprakelijk stellen.Omdat dit een groot risico is voor de stal houder zie je nu steeds meer dat een cap verplicht wordt. Waar het nog niet verplicht is , is het vaak onwetendheid van de stalhouder. Je kan wel zeggen ik zal mijn stalhouder nooit aanspraakelijk stellen,maar als je bv door het ongeval arbeidsongeschikt wordt zal de werkgever hem toch aansprakelijk stellen.Die wil geld zien. Op manege's waar de ruiters op manege paarden rijden was het al langer zo. Bij ons op stal is het sinds kort ook verplicht goede zaak vindt ik persoonlijk. Meestal moet je gewoon ff wennen aan een cap,na een tijdje weet je niet beter.En er zijn tegenwoordig zoveel soorten te koop dat er altijd wel eentje past.
_10_
Geplaatst: 04-11-04 17:35
Ik ben zeer blij dat het niet verplicht is en denk ook dat het niet te verplichten valt op een prive / pensionstal. Het blijft je eigen verantwoordelijkheid Misschien zou je een verklaring kunnen tekenen waarin je verklaard de staleigenaar niet aansprakelijk te zullen stellen als jij van je paard afvalt
CGJ12
Geplaatst: 04-11-04 17:43
oh oh oh........ Wat wordt er hier toch een boel bij verzonnen.............
Een verklaring ondertekenen waarin je expliciet het risico neemt, daar veegt een rechter zo de vloer mee aan ............. Dat is ook het argument dat de KNHS gebruikt om iedereen nu een helm op te dringen. Het ondertekenen van een extra risico-aanvaarding bij het dragen van een hoed lijkt niet rechtsgeldig .........
Dela
Geplaatst: 04-11-04 22:09
bij ons is het volgens mij wel verplicht, maar de dochters van de eigenaar rijden zelf ook zonder cap. ik denk dat het je eigen verantwoordelijkheid is. op mijn oudere paard (14) rij ik altijd zonder cap tenzij ik naar buiten ga en op mn jonkie rijd ik altijd met cap. het is toch voor mijn eigen veiligheid!!!
Bosch
Geplaatst: 04-11-04 22:40
Het verplicht dragen van een cap kan ook te maken hebben met de verzekering van de ondernemer. Dan stelt de verzekeringsmaatschappij van de ondernemer, in dit geval de pensionstalhouder, het dragen van een goedgekeurde veiligheidshelm verplicht.
Alle bij de FNRS aangesloten maneges moeten het veiligheidscertificaat behalen en daarin is ook verplicht dat iedereen die in een les rijdt een cap op moet hebben, dit geldt dus ook als je met je eigen paard bij een prive les rijdt (en zelf dus geen les hebt)
nadezda
Geplaatst: 04-11-04 22:50
Tot 18 jaar vind ik dat iedereen verplicht zou moeten worden om met cap te rijden. Daarboven is het eigen verantwoordelijkheid, al vind ik een cap eigelijk altijd noodzakelijk.