Kun je ook teveel hooi voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:05

Riant schreef:
Fasel jou paarden verbruiken dan ook een behoorlijke dosis energie en zijn in topconditie als ik je profiel zo bekijk.
Dit houd niet in dat het voor een koudbloed of een pony ook niet zou uitmaken hangt ook af van de arbeid die een paard verricht.
maar je kan niet in alle gevallen zeggen dat je maar onbeperkt hooi kan voeren

Ben ik met je eens. HEt is paardafhankelijk.

Maar een kleine correctie. Het is winterrust. Raak staat stil met een blessure en Rek doet maar heel weinig.

Staat tegenover dat ze amper krachtvoer krijgen nu. Dus in hun geval kan onbeperkt hooi ook geen schade doen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:06

OmarLinosa schreef:
ben het eens met riant.... het ligt totaal aan de situatie. Ook is het nogal een verschil of je hooi of kuilgras(kuilhooi...) In het kuil zit veel meer energie en daar kan je dus echt teveel van geven. Wat TE veel is, zal per paard of pony toch wel verschillen. Is bij mensen ook zo, de een word dik van water, een ander kan elke dag patat eten zonder aan te komen...

Maar dat zeg ik dus ook in al mijn posts. Kuil of droog hooi, daar zit een wereld van verschil in. Kuil zou ik nooit onbeperkt geven.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:42

Nu mijn paard 's nachts weer op stal staat (liep vorige week nog 24/7 buiten) krijgt ze 's nachts 3 plakken hooi erbij. Toen ze nog buiten liep, kreeg ze 1 plak. Meer hoefde ik niet te geven, want dat at ze gewoon niet op.
Toen liep ze denk ik ook nog veel buiten 's avonds, dus dan eet ze daar en het verse gras zal waarschijnlijk lekkerder zijn geweest dan het hooi Knipoog. Maar nu heeft ze niets anders, dus eet ze het wel Lachen.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 00:10

Fijn dat er zoveel reacties zijn gekomen.Het is namelijk zo dat ik do,vr en za moet werken en dus niet kan voeren dan. Ik geef ze dan op woensdag ongeveer 4 a5 plakken hooi van vorig jaar en daar moeten ze het meedoen tot zondag dus ongeveer is dat 1 plak per dag voor 2 pony's. Maar omdat me dat zoveel leek dacht ik laat ik eens de mening van de bokkers vragen Lachen

Het is idd zo dat het verschilt per paard/pony en watvoor soort hooi je voert. Daarom geef ik zeker geen kuil en ook geen hooi van dit jaar.

Waar ik eerst stond legde de boer altijd een hele berg hooi op het land echt nog groter dan mijn pony's.Ze stonden daar wel met meerdere op het land, maar dat lijkt me eig ook niet zo goed. Het hooi kunnen ze nooit in 1 dag op en zeker niet in 1 week dus als het flink slecht weer is word het ook nog erg nat. Volgens mij gaat dat dan erg broeien en dan krijg je schimmel erin. Dat is mijn beredenering dan Lachen

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 00:27

Mijn ijslander geef ik kuilgras..
Hij mag niet veel eiwitten daar hij eczeem heeft.
Nu is het kuil wat ie krijgt van het "slechtste" soort. Het is merendeel van de tijd geel. Ene keer helemaal droog, andere keer wat vochig. Ik heb gehoord dat er dan nog weinig eiwitten in zitten.
Kan toch geen kwaad?
De paarden eten het hun hele leven al...

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 09:57

Kuilgras wat ik normaliter heb zit behoorlijk vol eiwitten Branca. Kuilgras is in plastic verpakt en behoudt daarom ook zijn voedingswaarde.

Dus het verhaal van weinig eiwitten, ik zou er in ieder geval niet vanuit gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:07

Een paard kan onbeperkt droog hooi krijgen........... Kuilgras altijd met mate

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:04

Net met de boer over gehad:
nu heeft ie een pak (alles uit plastic) neergezet, is groen, korte stengel en nattig. Dat zit vol eiwitten.
Dat gele hooi is van vorig jaar, lange stengel en zijn veelal de voedingsstoffen (mn eiwitten) al uit.
Bakkus krijgt dus nu niet dat hooi..
De boer zei al: dit is eigenlijk te goed voor de paarden.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:12

gewoon goed hooi dat kun je zoveel geven als je wilt als ze er genoeg van hebben dan stoppen ze er vanzelf mee. net als ze op een wei gras eten dan hebben ze ook een keer genoeg. maar hooi kan dus geen kwaad. omdat het meer buikvulling is. weidehooi is weer te rijk aan eiwitten en kuilgras helemaal dus. met die dingen moet je beperkt voeren.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:20

Rashida"]
gewoon goed hooi dat kun je zoveel geven als je wilt
[/quote]
[quote="Rashida schreef:
weidehooi is weer te rijk aan eiwitten en kuilgras helemaal

Volgens jou zijn er 3 soorten hooi? Maar gewoon "goed hooi" is het beste..(voor mijn ijslander dan)
Leg eens uit Verward

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:02

Branca schreef:
Volgens jou zijn er 3 soorten hooi? Maar gewoon "goed hooi" is het beste..(voor mijn ijslander dan)
Leg eens uit Verward

ik bedoel dus graszaad hooi dat daar niet veel voeding in zit. en dus onbeperkt gegeven kan worden. dat het buikvulling is. en weidehooi das een betere kwaliteit dus met veel voedingstoffen erin. en dus niet te veel gegeven mag worden ivm koliek. en kuilgras daar zit helemaal een hoop voeding in. dat je daar dus mee op moet passen. met voeren daarvan. begrijp je me nu? Haha!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:05

Yep..
Ik hou het bij gele kuil..
(heb ook reserve een baal hooi van vorig jaar staan)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:58