Hoe vaak poets jij je paard/pony??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe vaak poets jij je paard/pony??

Bijna elke dag
68 (85%)
Tussen de 0 en 4 keer per week
8 (10%)
Een paar keer per maand
3 (3%)
Alleen als ik een westrijd heb
Geen stemmen
Alleen als hij/zij vies is
1 (1%)
Nooit
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 80

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:47

bijna elke dag!
als ik zie dat haar hoofdje vies is,moet de rest ook geborsteld worden:j

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:53

Ik heb voor bijna elke dag gekozen..

maar ik poets haar eigenlijk elke dag.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:02

Hoi!!

Elke dag natuurlijk!!
Ik poets altijd voor het rijden en uiteraard ook erna. Ik zorg er in elk geval voor dat voor het rijdne de vieze plekken eraf zijn en vooral dat op plaatsen waar tuig komt te liggen geen zand of iets dergelijks meer zit (om schuurplekken te voorkomen).

Na het rijden goed uitstappen en op stal nog borstel eroverheen voor de deken erop gaat.

Daarnaast ook voor en na het rijden hoeven uitkrabben, vooral NA het rijden. Heb hier een opmerking gelezen dat iemand de hoeven niet elke dag uitkrabt omdat ze na een pas toch weer vies zijn. Sorry maar dat vindt ik een erg slechte reden eigenlijk...
Hoeven uitkrabben doe je niet alleen om ze schoon te houden, maar ook voor de gezondheid van de hoef. Daarbij is het belangrijk om het zeer regelmatig te doen omdat je dan steentjes etc op tijd ontdekt en kunt verwijderen voor de kreupelheid kunnen veroorzaken. En tsja dat laatste wil natuurlijk niemand lijkt me;-)

Daarnaast spoel ik ook altijd na het rijden het bit schoon....ook erg belangrijk als je het mij vraagt!!

JO!!

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:05

Ik poets hem iedere dag. En natuurlijk voordat ik ga rijden, en erna om het zweet eraf te poetsen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:07

Ik poets mijn paard iedere dag, zowel voor als na het rijden Knipoog ik vind het altijd een kleine moeite en doe mijn paard er duidelijk een plezier mee. Daarnaast voorkomt het schuurplekken ed. en kan ik haar helemaal goed controleren op wondjes ed. Haar hoeven krab ik ook zowel voor als na het rijden uit.

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:12

Iedere dag snel een ros, harde borstel en hoeven krabben.
Één keer in de twee á drie weken helemaal van top tot teen, benen en staart wassen, hoeven uitwassen, en nog wat toilletteerwerk.

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:19

Ik poets alleen als ik ga rijden

xxLisaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:59

Ik poets mijn paard elke dag, ook als ik niet ga rijden... en na het rijden poets ik ook om het zweet eraf te halen, vind het geen gezicht als je nog witte zweetplekken op het hoofd ziet van waar het hoofdstel heeft gezeten...

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:01

Elke dag natuurlijk, jij wil tog ook schoon zijn? en is ook goed voor je contact met je paard

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:04

Elke dag, dit lijkt me redelijk logisch, zeker als je gaat rijden!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:29

Jippie schreef:
Mij is geleerd: goed gepoetst is half gevoerd.

Ik ken 'm toch echt andersom: goed gevoerd is half gepoetst.

Als je paard niet gezond is, dan kun je nog zo poetsen, maar glanzend krijg je 'm niet.

Little_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:44

Elke dag, ook als ik niet ga rijden!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:49

Ik hou het in principe elke dag een beetje bij, anders is het niet te doen. In de winter laat ik wel de modder wat niet onder het zadel zit meestal zitten. Dit omdat ze zonder deken buiten staat.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:03

elke dag

Fannytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:12

Ik doe 3x per dag hoeven uit, voor en na het rijden, en smorgens. verder ook als ik niet rijd, snel met een zachte borstel erover heen en de manen en staart uit de klit halen. 1x per week doe ik haar uitgebreid poetsen Haha!
ze staat op wei dus kan ik haar niet elke dag zo goed poetsen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:36

Ik poets altijd voor het rijden, dus bijna elke dag. Als ik een dag niet ga rijden poets ik vaak uitgebreider dan als ik wel ga rijden Tong uitsteken gewoon om even met mijn paardje bezig te zijn. Als ik wel ga rijden heb ik al snel iets van het is wel best zo

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:28

In de zomer poets ik mijn pony wel een aantal keer per week. Hij staat iedere dag op de wei en er wordt niks meer mee gedaan. Hij is met pensioen. Als hij echt in de modder heeft liggen rollen, wordt het wel eens tijd om er een borstel over te halen. Verder heeft hij nu een deken op en wordt het ook kouder, dus vind ik het niet nodig om hem vaker te poetsen. Haal ik te veel vet weg, wat belangrijk is om hem warm en waterafstotend Nagelbijten / Gniffelen te houden.

Mijn veulen heb ik pas sinds deze zomer. In het begin poetste ik die 1 a 2 keer per week. Meer om te wennen enzo. Maar nu komt de winter eraan en moet ze toch een vachtje kweken en poets ik haar niet meer.
Misschien 1 keer per maand/2 maanden ofzo. Maar dat is dan ook alleen maar omdat ze het heerlijk vind om gepoetst te worden eigenlijk. Niet om haar schoon te houden.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:19

Ik poets dagelijks, maar niet alle dagen even grondig. Zeker nu hij een beetje wintervacht heeft laat ik de roskam vaak op zijn vertrouwde pklaatsje in de poetsbak liggen.
Maar ik ga absoluut nooit op een ongepoetst paard zitten, zeker niet als ik ook nog de straat op moet. Bovendien is het zowel en mooi voor- als naspel op het rijden.
En niet te vergeten dat hij het lekker vind, waarom zou je ze niet een beetje verwennen?!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:39

Elke dag staan er twee keurig gepoetste ponies op stal. Ik ben echt een shetlandvrouwtje en kan helemaal stoned de staarten uit staan te pluizen. Soms staan ze er echt bij alsof we naar de keuring gaan.
Ik denk dat veel mensen niet zo vaak hoeven te poetsen omdat veel paarden onder de deken staan. Ik vind het ook belangrijk om te poetsen omdat ik dan vaak de wondjes tegenkom of dan merk of mijn pony niet fit is.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:51

Ik heb gekozen voor alleen als ie vies is. Clown Paard komt iedere dag buiten ook in de regen dus als je zn vetlaagje eraf poetst lijkt me niet echt goed. Scheve mond
De modderkluiten gaan met de franse slag eraf. Met een harde borstel. Hoefjes krabben wel iedere dag. Knipoog

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:12

napie schreef:
Ik vind het ook belangrijk om te poetsen omdat ik dan vaak de wondjes tegenkom of dan merk of mijn pony niet fit is.

Ik poets ze vrijwel niet meer nu, maar wat ik wel nog iedere dag doe is de hoefjes krabben. Die ouwe van mij heeft slechte hoeven. Tegelijkertijd controleer ik op wondjes. Dit doe ik wel iedere dag.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:14

Huh? Tis toch normaal om dat sowieso elke keer te doen voor je gaat rijden? En daarnaast vind ik het wel gezellig, dus worden ze bijna elke keer gepoetst als ik er ben en dat is elke dag.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:35

mist nog een optie

in de winter zo min mogelijk ! dus alleen het ergste vuil onder de evt schuurplekken , en na het rijden ter ontspanning maar met een soort kam / borstel zodat je niet alle vetten en stofjes verwijdert
(paarden staan 24/7 buiten en hebben de stofjes en vetten gewoon nodig om warm/koel droog te blijven)

in de zomer vaker en beter

in de rui paar keer per dag als ik de tijd heb (mijn shet ruit erg laat .. mijn anda niet )

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:38

Dat is waar Nickyu, daar had ik nog niet aan gedacht. Als het nat of erg koud is poets ik ze bewust minder, maar als ik ga rijden zorg ik wel dat de plek waar het zadel ligt redelijk schoon is om schuurplekken te voorkomen Knipoog

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:40

Alleen voor het rijden Lachen Om de reden die Leentje e.a. al aangeeft.