Wat vinden jullie van dit paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:54

fresco schreef:
Bestaan zulke paarden?!
Nou, geef mij maar eentje met wat meer karakter!

Waarom zou dit dier geen karakter hebben? Het is niet gezegd dat ie voor iedereen door het vuur gaat.
Maar als jij de persoon bent die dit voor elkaar krijgt dan heb je een super paard.
Als ik het laatste stukje van Lusitana lees "dan red het paard je nog uit een hachelije situatie"
Dit heb ik wel eens meegemaakt tijdens een springles, het paard sprong niet omdat er iemand achter een hindernis liep. Had dit paard wel gesprongen dat was er echt een heel naar ongeluk gebeurd.
Ook dit paard toonde toen zelf initiatief.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 00:03

Ik heb zo'n paard Schijnheilig Haha!
Behalve dat van het rij-gedeelte Haha!
O, en het hengst-gedeelte... Issie ook niet...
Maar hij heeft nog nooit gebokt en is niet zomaar bang....
Hij staat bij het hek te hinniken als ik kom (of is dat door het voer..?)

Klinkt een beetje als het ideaal van Natural Horsemanship of Freestyle?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 00:05

Nicolletje schreef:
Ik heb zo'n paard Schijnheilig Haha!
Behalve dat van het rij-gedeelte Haha!
O, en het hengst-gedeelte... Issie ook niet...
Maar hij heeft nog nooit gebokt en is niet zomaar bang....
Hij staat bij het hek te hinniken als ik kom (of is dat door het voer..?)

Klinkt een beetje als het ideaal van Natural Horsemanship of Freestyle?

Uhh... dat is wel beetje anders hoor... maar niettemin erg leuk.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 00:13

Lusitana"]
zeer elegante ruiter, die constant een glimlach op zijn gezicht heeft. Het paard hinnikt, stampvoet en wil aan het werk.[....] Hij is nergens bang van, geeft nooit rare bokken en luistert naar de lichte hulpen van de ruiter die de teugels in een hand heeft. Het paarde neemt ook wel eens zelf initiatief als het nodig is.
[/quote]

[quote="Lusitana schreef:
en de band met hun baasje is zo hecht, dat ze niet eten als hij op vakantie gaat! Ze hinniken hem tegemoed zodra ze zijn voetstappen horen bij de stal...

Nou ja... Dit gedeelte dan?
Ik heb weleens gehoord dat mijn paard de hele vakantie bij het hek heeft staan kijken....

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 00:38

lijkt me echt een uitdaging om te proberen. Als het paard het kan, wil niet zeggen dat iedere ruiter dat er kan uithalen. Lijkt me speciaal om zo'n hechte band met je paard te hebben. Ik zou zo'n paard wel een keer willen proberen, al is het alleen maar om te voelen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 12:05

Als ik zeg dat dit paard zo goed samenwerkt met de ruiter dat ze een onvoorspelbaar bewegend opject zo dicht kunnen benaderen dat de ruiter er iets in kan prikken? Soms twee tegelijk, en dus met losse handen rijdt?

lindavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:28

ik zie dit paard als een slecht afgericht paard als het zelf initiatief neemt.
hij moet alleen op jou commando de juiste oefeningen uitvoeren.
voor de rest mja.
het is wel fijn als ze goed reageren op hulpen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:31

Dat ben ik niet helemaal met je eens lindavd, een springpaard mag bijvoorbeeld soms ook zelf initiatief nemen, zelf mee denken, zelfde geldt voor een aantal Western onderdelen waarin het alleen maar juist is als het paard zelf ook wat mee denkt, en sommige onderdelen is het juist de bedoeling dat het paard alles "zelf" doet, zoals bij de Cutting. Uiteraard heeft de ruiter wel wat te zeggen en kan hij het paard op elk moment stoppen of de andere kant op sturen, maar een meedenkend paard kan juist heel erg fijn zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 12:49

Als dit paard niet mee dacht en vooruit dacht, konden er wel eens heel gevaarlijke situaties ontstaan...
en je wilt toch geen machine? Eerst wordt er gezeurd over gebrek aan karakter en nu moet het toch weer een machine zijn, ik krijg geen hoogte van jullie hoor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 13:04

en ik zal nog wat vertellen. al die problemen die dag in dag uit genoemd worden in de topics rijkunstige problemen, vraag maar raak en noem maar op, komen bij deze paarden niet voor!!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:08

Nee, maar ze komen ook niet voor bij paarden die hoog in de dressuur lopen Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 14:23

Ze doen ook aan Hoge school dressuur, tussen neus en lippen door. Want ze kunnen ook een sprintje trekken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:29

Wat ik van zo'n paard vind? Helemaal geweldig. Kom maar brengen! Ik vrees alleen dat het beeld wat jij schetst het eindresultaat is van een lange weg naar perfectie. Eigeninitiatief mag van mij, maar als er een andere aanwijzing komt van de ruiter moet hij gehoorzamen. Aangezien je het over "deze paarden" hebt, en gezien je voorkeur voor de portugese stierengevechten: is dit de beschrijving van het paard van een Rejonador?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:31

Het lijkt me geweldig, maar waarom zien we deze paarden dan niet wat vaker in de Grand Prix ringen, als ze dat toch even tussen neus en lippen door doen Lachen ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:32

Omdat dit soort manoevres daar niet worden gevraagd.

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:32

Oh, is het een stierenvecht promotiepraatje Scheve mond.

Dan haak ik even af, fijn terug naar mijn eigen draverhengst die niet de hogeschool oefeningen beheerst, maar wel heel fijn sprintjes kan trekken Lachen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:36

promptertje schreef:
Oh, is het een stierenvecht promotiepraatje Scheve mond

Dat weet ik niet, dat gok ik zo...beschrijving klopt aardig. Voor de rest niets mis met de opleiding van de dieren, en zo'n paard wil ik ook wel hebben. Lijkt me helemaal geweldig! Maar dan buiten de arena...en gewoon voor de fun, zonder dat er dieren het leven moeten laten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:39

Couldn't agree more, Cassidy Lachen.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:40

Streven we niet allemaal naar zo'n paard wat zo aan de hulpen staat?

Ik zou die van mij er niet voor ruilen overigens, maar streef wel na om
met zo'n lichte hulpen mijn paard zo te laten lopen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 14:42

Het is wat eerder dan ik had verwacht maar er zijn eindelijk wat lampjes gaan branden. Het blijkt, dat als jullie even de stier vergeten, jullie wel een goede mening kunnen geven over de paarden en de rijkunst die toch wel getoond wordt. Er is een grote kans dat stierenvechten toch wel wordt afgeschaft en daar mogen jullie dus allemaal blij om zijn, maar een hoger vorm van rijkunst is er in mijn ogen niet. Hier heb je een paard dat inderdaad na jarenlange training met een ruiter die van zijn paard houdt (en hier ruiter wordt genoemd bij stierenvechten ik heb nooit andere namen gehoord) graag zijn werk doet, eigen initiatief toont waar nodig, maar altijd op de ruiter gericht blijft. Een paard dat luistert naar gewichtshulpen en geen rare hulpteugels of wat dan ook nodig heeft. Een paard met een onbedorven mond, onbedorven karakter en onbedorven diepste wezen van een paard, want ze doen alles uit vrije wil. Als een paard iets niet wil, kun je er echt niets mee beginnen en zeker niet dit soort Hoge School bewegingen mee maken, want dat is er echt niet ingetrapt... ik wilde alleen even objectieve antwoorden over stierenvechterspaarden. En die heb ik nu gekregen. Heel hartelijk dank.
ik hoop ook, dat het verschil tussen spaans en portugees stierenvechten nu duidelijk is en ...ik hoop dat het toch wordt afgeschaft... maar ondertussen geniet ik nog af en toe van de rijkunst, die maar weinig van ons kunnen benaderen...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 03-11-04 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:44

Lusitana, helemaal geweldig wat jij omschrijft en ik vermoed welk ras jij bedoelt, ik heb er zelf 2 en een half (2 volwassen + 1 veulen) van op stal staan Knipoog
Maarreh, ik vind het wel een beetje overdreven hoor! Het zijn en blijven gewoon paarden en moeten als zodanig behandeld worden, die van mij vliegen ook wel eens door de wei of de bak alsof ze een monster gezien hebben, ligt niet aan de ruiter (ik zit er dan soms niet eens op) wel aan het feit dat het ook gewoon vluchtdieren zijn. Maar toegegeven, ze werken ontzettend met de ruiter mee, hebben maar 1 baas en lijken op m'n gedachten te reageren. Heel veel temperament, soms ontzettend heet, maar altijd handelbaar. Overigens heb ik wel het vermoeden dat in Portugal, waar deze dieren vandaan komen, de braafheid en werkwillendheid er ook wel eens hardhandig ingeramd wordt, een uitspraak waarmee ik mij onmiddellijk op glad ijs begeef.
Ook werken die paarden in je nadeel als de serieuze dressuursport ambieert, ze strekken net wat minder en zijn korter in hun lijf dan de gemiddelde Kwpn'er of ander vergelijkbaar ras, iets wat een jury niet altijd waardeert. Ook hier kunnen smaken verschillen, en gelukkig maar!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:53

Wat ik me afvraag... ik twijfel er niet aan dat de ruiters veel om hun paard geven en er een goede band mee hebben, je bent immers volkomen op elkaar aangewezen in een gevaarlijke situatie. Maar hoe kun je dan in hemelsnaam een ander levend wezen zo rücksichtslos de dood in jagen?

Sorry Lusitana, voor de paarden kan ik de bewondering opbrengen, voor de ruiters niet, want de africhting is niet bedoeld om het paard tot grote hoogten te brengen, maar om een levend wezen ter dood te brengen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 14:53

Ik heb het niet over een ras, maar over een stierenvechterspaard. Dat hier inderdaad vanzelf een Lusitano is. Ik wil niet beweren dat Lusitano´s allemaal zo zijn, maar dat STIERENVECHTERSPAARDEN door hun opleiding allemaal zo zijn. En de brafheid wordt er niet ingeramd. e-r is veel verwaarlozing, maar ik zie hier dus echt regelmatig kindertjes hun luso inrijden en ze geloven hier niet in castreren DAT VINDEN ZE ZIELIG!, dus die kindertjes stappen ook gewoon op hengsten.
Natuurlijk zijn er mensen die hardhandig zijn, maar die zie je helaas overal. Bedankt voor je reactie!
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 03-11-04 14:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:53

labe schreef:
Overigens heb ik wel het vermoeden dat in Portugal, waar deze dieren vandaan komen, de braafheid en werkwillendheid er ook wel eens hardhandig ingeramd wordt...

Is vaak idd zo. Heel vaak zie je toch Andalusiers/Lusitano's met littekens op de neus...Neemt niet weg dat het schitterende paarden zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 14:56

even over die lidtekens op de neus, kan dat niet door hoofdbewgingen i tijdens het transport komen_ ze meppen hier nl graag met stokjes tegen de benen en eigenlijk nooit tegen het hoofd.. Tenminste, de beulen die ik ken...