Hoeveel voer krijgt jouw paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:31

Mijn ruin in training krijgt 3x 3 kwart brok met wortellen, 1 kilo muesli per dag en en verder 3 keer per dag hooi.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:43

Mijn IJslander die dag en nacht buiten staat leeft nu nog op alleen gras.
En verder krijgt hij de resten van het oude brood en een paar wortels.
Daar heeft hij nu nog genoeg aan.
Maar als het zo kouder/natter gaat worden dan krijgt hij kuilvoer erbij en als hij daar niet meer genoeg aan heeft voer ik hem krachtvoer bij, maar dat is al niet meer dan een 1 kg per dag en daar doet hij het prima op!

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:47

Pendrag schreef:
Al is het in 10 keer. Het is gewoon teveel voor een paard. Als steppedier eet hij minstens 16 uur per dag ruw gras en stengelig voer. 5 kg geconcentreerde brokken past dus niet echt in het verteringssysteem van een paard.

Wij hebben een paard op stal staan die 8,5 kilo krachtvoer krijgt per dag. Sommige paarden hebben een snelle stofwisseling en andere paarden hebben nou eenmaal voor een grote hoeveelheid arbeid een grote hoeveelheid brok nodig. Wij hebben op stal een aantal paarden die per dag 6 kilo brok krijgen. Als paarden op een gegeven moment te mager worden kan je geen kuil extra bij gaan voeren, want meer kuil dan ze krijgen kunnen ze niet op, kuil is namelijk massa.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:55

Mijn merrie krijgt 2 kilo muesli/bix gemengd waar dan ook nog 2 bruine boterhammen, 1 appeltje en 2 wortels door zitten.
Verder krijgt ze kuilgras en onbeperkt hooi en van maart tot november zit er nog weidegang bij.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:57

2 kilo brok per keer ( 2 keer op een dag)
1 kilo muesli

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:59

Je kunt t ook vergelijken met mensen: Ik eet meer dan veel mensen die ik ken, ik heb nou eenmaal een snelle spijsvertering! Tuurlijk moet ik soms opletten wat ik eet, zoals de meeste mensen, maar ik ben echt niet te dik of te dun, eet gewoon als ik honger heb omdat ik anders omval Lachen. En ik denk dat, zoals Ktje zegt, elk paard idd anders is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:01

Pendrag schreef:
Al is het in 10 keer. Het is gewoon teveel voor een paard. Als steppedier eet hij minstens 16 uur per dag ruw gras en stengelig voer. 5 kg geconcentreerde brokken past dus niet echt in het verteringssysteem van een paard.

maar paarden zijn al enkele jaren niet echt 'wilde' paarden meer en hebben zich ook aangepast. Mijn paard krijgt ook 5 kg per dag, verdeeld in 3x, en dit heeft hij hard nodig!! en een paar x per dag krijgt hij kuilgras, hij ziet er gezond uit hoor! Ik denk trouwens dat de meeste (jonge) sportpaarden in training wel min. zo'n 4 kilo per dag krijgen.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:37

Ik kan me geen paard voorstellen dat echt zoveel krachtvoer nodig heeft. Vergeet niet dat een paard in het wild makkelijk 50 km per dag loopt! Dus zo hard werken onze paarden niet hoor. Natuurlijk is ieder paard anders. Maar ipv meer kilo's voeren, voer ik liever betere, geconcentreerdere kwaliteit. Ik heb zelf een ruin van 1.78m die hard traint. En met z'n 2 kg muesli van Marstall ziet hij er fantastisch uit en barst hij van de energie. Hij krijgt met deze muesli alleen schone stoffen binnen die goed verteren. Ik brok zitten vaak teveel stoffen die het paard niet optimaal verteren kan. Dan heb je veel kilo's nodig. Maar het belast het spijsverteringssysteem van je paard wel enorm. Vandaar mijn keuze voor schoon, geconcentreerd voer met onbeperkt goede kwaliteit hooi.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:38

Pendrag schreef:
Ik kan me geen paard voorstellen dat echt zoveel krachtvoer nodig heeft. Vergeet niet dat een paard in het wild makkelijk 50 km per dag loopt! Dus zo hard werken onze paarden niet hoor. Natuurlijk is ieder paard anders. Maar ipv meer kilo's voeren, voer ik liever betere, geconcentreerdere kwaliteit. Ik heb zelf een ruin van 1.78m die hard traint. En met z'n 2 kg muesli van Marstall ziet hij er fantastisch uit en barst hij van de energie. Hij krijgt met deze muesli alleen schone stoffen binnen die goed verteren. Ik brok zitten vaak teveel stoffen die het paard niet optimaal verteren kan. Dan heb je veel kilo's nodig. Maar het belast het spijsverteringssysteem van je paard wel enorm. Vandaar mijn keuze voor schoon, geconcentreerd voer met onbeperkt goede kwaliteit hooi.

Ik snap je argumenten wel, maar ik denk niet dat het nog opgaat voor het modernere paard. Die 50 km lopen per dag is al weer ontzettend lang geleden en paarden staan inmiddels al weer 100en jaren op stal.

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:41

's morgens: 1 schep brok, 1/3 schep muesli en penen
's middags en 's avonds hetzelfde + 's avonds nog wat hooi

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:47

irish krijgt nu 2 kilo brok, 1 kilo zemelen, 1 kilo mais en 1 kilo muesli

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:56

nu 2 kilo sportbiks en 1 kilo granen.. Verder hooi naar behoefte..

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:58

Pendrag schreef:
Ik kan me geen paard voorstellen dat echt zoveel krachtvoer nodig heeft.

Dat paardje bij ons op stal heeft die 8,5 kilo krachtvoer echt nodig, anders blijft er niets van hem over....En het is niet dat we slecht voer voeren. Ze krijgen goed kuilgras en sportbrok......
Ik weet dat er paarden zijn die aan een half schepje van dezelfde biks, per dag genoeg hebben, want die hebben we namelijk ook op stal.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:00

ik heb ook zo'n paard wat veel nodig heeft, alleen geef hem nu geplet mais.. spekt lekker aan..

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:07

Van die 8,5 kilo is overgens 7 kilo brok en 1,5 kilo maismeel om hem vet te mesten....

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:18

Mijn 3 jarige ruin, in training (nou ja voorzover je dat zo kan noemen met zo'n jonkie Tong uitsteken ) krijgt:

07.00/07.30 0,5 kg basisbrok en 0,5 kg muesli
08.00/08.30 veel kuil (buiten)
afhankelijk van het weer 12.00 even op stal en 0,5kg muesli en veel kuil
17.00 0,5 kg basisbrok en 0,5 kg muesli en weer op stal
18.00 veel kuil
22.00 veel kuil voor de nacht

Na het werk krijgt Sim nog een halve kilo muesli extra en hij werkt zo'n beetje om de dag Haha!

Hij begint nu een beetje een buikje te krijgen, dus hij krijgt iets minder kuil, maar overdag staat hij met z'n maatje in de bak en dan krijgen ze gewoon een bult, dus dan is het niet te controleren hoeveel ieder eet Schijnheilig
de brok en de muesli zijn van Havens en de muesli is wel sportmix ofzo Verward

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:44

Dancer wordt 2 keer per dag gevoerd(ik doe elke dag wat en af en toe een rustdag)
Elke voerbeurt half biks(pavo condition extra en 2 plakken hooi(met schepje Foeneknof Anijs)
S avonds nog een half schepje MaxH erbij
EN dan tussendoor nog van alles, brood appels etc

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:58

Die

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:02

Die van mij krijgt 2x 1 kilo brok, stro en hooi (zomers in de wei) en na elke keer rijden krijgt hij momenteel 1 kilo museli. En natuurlijk de nodige snoepjes!!!
Zeker nogal afhankelijk van inspanning. Ik heb die van mij nu 5 maanden. Voorheen had hij aan 2 kilo per dag genoeg, nu krijgt hij 2 kilo en nog eens museli en is alsnog te dun geworden en gaan nu over op 3 kilo, omdat hij in training is.
Het aantal kilo's kan op de scheppen staan. Van mijn museli is 1 schep een half kilo, maar van de brokken weer 1 kilo. Wel handig om na te gaan hoeveel bijgevoerd moet worden om aan een kilo te komen!!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:15

Wat krijgt mijne weinig vergeleken bij die van jullie Nagelbijten / Gniffelen
Maar hangt idd ook van het soort brok af Lachen

Mijne krijgt en kwart kilo brok per dag..

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:21

Ja okee, maar die van mij wordt dus ook elke dag bereden, kan ook schelen. En als jij een Haflinger hebt, die hebben ook minder voer nodig. Alleen maar mooi toch!!!

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:26

mijn pony:
's ochtends- 1 kilo basisbrok + wortels en appels en soms nog boterham ofzo.
's middags- precies hetzelfde
als ik muesli heb dan krijgt hij drie kwart brok en half muesli.
en bijna 2 plakken hooi op een dag.

mn shet:
1/3 basisbrok per dag en wortels en appels en soms ook boterham.
en soms wordt klein deel brok vervangen door muesli.
en 1,5 plak hooi per dag.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:43

3 keer 1 schep equiral.

De mensen die het over kilo's hebben: hebben jullie je voer gewogen dan? 1 schep staat namelijk lang niet altijd gelijk aan 1 kilo.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:45

nee, dat heb ik niet. Zal het eens doen Haha!

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:57

haha dan verander ik mijn kilo's maar even in scheppen dan Tong uitsteken