bandages (on)nut

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 00:18

Er zijn net zoveel slechte peesbeschermers als dat er slecht gebandageerd wordt met slecht materiaal.
Het is maar net wat je wilt; enorm dure peesbeschermers (bijv. de Aertecs van Veredus, verschil is duidelijk merkbaar) kopen of leren bandageren met niet al te goedkope onderlappen (alleen die van Eskadron).
Elke andere variant warmt de pezen enorm op.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 00:56

bandages zijn nutteloos. Ik gebruik ze niet meer.
Na het ontstaan van "mooie" witte plekken van peesbeschermers, gebruik ik deze ook niet meer. Puur natuur en hij doet het er perfect op.

Peru had ze altijd op de wei op omdat hij erg lomp is, maar omdat hij geen blessure meer heeft gehad (afkloppen) en de witte plekken minder zijn geworden, heb ik ze maar afgelaten.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 02:17

Maar waarom hebben jullie ze nu om? Omdat het mooi staat? Of omdat alle paarden die ze om hebben zichzelf aantikken?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 08:30

Ik voorkom liever een schiefel, wondje of peesklap dan het te 'genezen'...
Genezen kan je een schiefel of peesklap natuurlijk nooit.

Om nog even op de kleurtjes terug te komen,
ik kwam net deze tegen, wou het toch met jullie delen.
Afbeelding
Dus voor originaliteit en kleurtjes hoef je neit te bandageren.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 10:51

Haha.. dit is toch een eeuwigdurende discussie en loopt altijd uit op een welles nietes verhaaltje!

Maar goed.. even mijn visie.. ik ben het geheel eens met sjuimpje!
Mijn paard gaat als ik les heb altijd vierkant in de bandages.. overigens mét goede onderlappen.
Had 1x géén bandages om zijn achterbenen en hij krijgt net die keer een trap tegen zijn been. Godzijdank is het meegevallen, maar hij had daarna een witte streep over zijn been.. ziet leuk uit, zo'n zebra-fries, maar niet heus!! Gelukkig zijn de witte haren weer verdwenen, maar ik heb toen gezworen nooit meer zonder bandages naar de les te gaan.
Dus bandages beschermen ook tegen buitenaf!!

Overigens is goed bandageren een kunst!Afbeelding

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:00

haha die poppetjes

nouja
sjuimpje"]
[quote="desiree"]
Ik vind bandages waardeloos om de volgende redenen:
- de pezen worden zwakker omdat ze gewend raken aan ondersteuning
[/quote]
Zie Elise haar post
[/quote]
Maar Elise zegt
[quote="elise schreef:
Iets wat geen enkel gewricht betrekt kan géén steun geven. Zou je de voorknie of de kogel helemaal mee bandageren, dan zou het gewricht enige steun kunnen hebben maar niet de pezen.

De kogel bandageer je toch ook mee? Dus geeft het toch wel ondersteuning? Wordt het gewricht daardoor zwakker? Aangezien je de pezen niet ondersteunen kan en die dus niet zwakker kunnen worden?

En nog iets: bandages zijn minder duur dan peesbeschermers (toch?) Dus om een hip kleurtje aan te schaffen is het voordeliger om dan voor bandages te kiezen.. dus of die kleurvergelijking opgaat..?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:15

ik heb weleens gehoord dat het goed was voor paarden met peesproblemen of zoiets.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:29

Ik bandageer de kogel niet helemaal mee hoor, tot en met het spoortje verder niet.

De bandages die ik heb zijn toch zo rond de 30 euro per 4, maar heb ze ook van 50 euro. Dan heb ik de peperdure onderlappen van Eskadron nog niet eens meegerekend.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:39

Verplaatst naar VMR.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:46

1000endste discussie..

De een vind ze goed.. de ander slecht.. volgens de een geen nut.. volgens de ander wel..

Ieder zijn eigen mening.. K gebruik ze omdat mn paard dan rondom beschermt is.. k geloof niet dat ze errug veel steun bieden.. van peesbeschermers etc krijgt mn merrie schuurplekjes.. (verschillende merken en 3in1 begin ik niet aan)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:48

Ik ben er ook van overtuigd dat benen zwakker worden van bandageren. Kijk maar naar die fanatiekelingen die hun gezonden paard ook moeten bandageren in de stal, na verloop van tijd zal dit paard niet mee zonder bandages kunnen, omdat hij dan stalbenen krijgt. Ik weet wel dat dan ook het gewricht ingepakt word, maar de pees word er ook degelijk wel zwakker van.

Bij peesbeschermers is weer het probleem, dat je makkelijk wondjes kunt krijgen van zandkorreltjes die er onder komen.

Ik rijd dus thuis altijd met kale benen en heb er nooit problemen mee, en bij ons worden er toch een heel aantal per dag gereden.
In de wei krijgen ze ook nix om. Ze leren van zelf iets voorzichtiger te zijn met hun benen. En van blessures hebben wij geen last...

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:42

Ik gebruik bij dressuur of bij buitenritten nooit beenbescherming.

Ik gebruik alleen bij het springen peeskappen. Ik heb die van Veredus. Ik vind het met de temperatuur best meevallen.

Ik bandageer niet met springen omdat ik ooit gehoord heb dat je dan kans hebt dat de bandages afzakken. Ik weet alleen niet of dat echt zo is. Zijn er mensen die bandages gebruiken bij springen? Wat zijn jullie ervaringen?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:58

Bandageer alleen wel eens voor de show (met ringsteken is het wel leuk, bijpassende bandages bij de kar) Als het warm is bandageer ik niet. Kan niet bedenken waarom het goed zou zijn voor de pezen ofzo. Echt onzin.
Vind het altijd jammer dat als er een foto van een zogenaamd goed dressuurpaard wordt geplaatst dat er dan direkt een heel stel witte bandages omzitten. Dan denk ik altijd dat hij waarschijnlijk zwakke benen heeft! Trouwens, heb je wel eens een tijdje een gewricht in het gips gehad? Dan weet je wat dat doet met de soepelheid van je gewricht. Bandages hebben hetzelfde effect. Loopt een paard zonder dan krijgt hij slappe benen.
Peesbeschermers heb ik gehad voor mijn pony maar daar kreeg hij meer wondjes van als het strijken of aantikken (helaas is shetlandmaat slecht verkrijgbaar) Dat aantikken is door training opgelost.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:37

De vergelijking met gips gaat helaas niet op!
Gips heb je een aantal weken om gehad, dag en nacht.
Bandages doe je zeker geen dag en nacht om.. en misschien zelfs geeneens dagelijks en dan nog maar misschien een uurtje. Daarbij kun je met gips niks bewegen omdat je gewricht weer moet aangroeien of whatever.. dan zou zo'n voorgevormde peesbeschermer meer weg hebben van gips, toch?!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 20:56

Wil wel even duidelijk maken dat ik mijn (negetieve) mening over bandages ergens op baseer. Deze mening is gebadeers op proeven die uitgevoerd zijn. De resultaten heb ik van een medisch fysioloog (en verschillende veeartsen). Neem aan dat die verstand van zaken heeft.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:59

Vorig jaar was ik op een lezing van de dierenkliniek Emmeloord. Die gaven ook duidelijk aan dat bandages geen nut hebben als je ze als voorzorg geburikt. Sterker nog je hebt kans op irritaties en je maakt de spieren banden en pezen slapper. Volgens hen is het verstandig als je ze alleen gebruikt als daar een medische reden voor is. Maar als je het nou gewoon mooi vindt Verward

Zelf gebruik ik ze nooit.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:07

Ik gebruikte nooit peesbeschermers. Zomer 2003 heeft mijn pony een peesblessure opgelopen aan zn rechtervoorbeen. Ik ben hardleers dus rij zonder peesbeschermers door. Afgelopen zomeer weer een peesblessure, nu linksvoor. Vanaf dat ik weer rij na de 2e blessure rij ik met peesbeschermers. Neem liever niet weer het risico...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:12

Afhankelijk van de oorzaak van de blessure zou ik dat in zo'n situatie denk ik ook doen. In mijn ogen is dat een medische reden. Misschien dat ik het toch zou overleggen met een DA of een fysio als ik het blijvend zou willen gaan gebruiken.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:36

Een steunkous geeft bij een mens toch ook steun, en dat is maar een dun lapje.
Witte bandages om voor de foto, staat chique en de beweging komt er beter uit.
Zelf rij ik altijd met peesbeschermers van Br en kogelbeschermers van Kavalkade. Uit voorzorg, maar als ik bekijk dat de dingen toch beschadigd raken, ben ik blij dat ze ze om heeft. En verschil tussen wel en niet om voel ik niet (gewoon een keer getest, een been wel om, andere niet Knipoog )
Ik bandageer zelden, ben veelste bang dat ik ze niet goed aanleg, en het is dan alleen voor het zicht.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:47

OrissE_GipsY schreef:
\maar heb je een haflinger of fjord of iets dergelijks, jaah ik vind dta zulke beesten echt geen beenbescherming nodig hebben Scheve mond .. tenzij ze springen of iets dergelijks.

juist.........,
waarom kunnen " zulke beesten " zichzelf niet een x voor de voeten schoppen, een misstap maken en noem nog maar risicos op waarom jij je eigen paard wel beschermers om doet?????

Niet dat ik fan ben van haflingers/fjorden maar dat zijn ook paarden en hebben ook benen Vingers aflikken

Ja, ik bandageer mn paard altijd achter (met springen niet) om hem wat meer steun te geven, het is niet veel maar volgens da toch een paar procent, aangezien ik regelmatig in een behoorlijk zware bak moet trainen.

wat temperatuur onder een bandage betrefd vind ik onzin, goede onderlappen doen wonderen. zie ook verhaal hierboven over bloedcirculatie.

Op oruncursus bandageer ik m altijd rondom. Dat willen ze daar graag. Ja, okay, het ziet er netjes uit maar denk je dat mensen zoals johan hamminga, bart bax en noem maar op ons met bandages laten rijden als dat zoooooooooo slecht is voor de pezen

denk t niet.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:59

als ik eens tevie buitenrit maak met mijn pony, moet ij wel zijn beschermers om. het liefst rijd ik gewoon zonder en vindt dat ook beter.
maar hij loopt zo ruim dat hij met zn achterhoeven aan de voorkant zn hoefbal kapot trapt. daarvoor zijn mn springschoentjes.
achter kogelbeschermers, want hij strijkt.
en peesbeschermers kan ik niet gebruiken, want die zakken af bij hem en hij krijgt wondjes, dus zijn het bandages die omgan. ik wil nog gaan kijken voor die 3 in beschermers, maar ik weet niet of dat wat is.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:40

Ik gebruik niets..voor mijn ijslander niet en voor de kwpn'ers niet.
Vergelijk het maar met jezelf.. delen inpakken of pure kracht.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:52

Jullie hebben et maar over de steun en et slap maken etc. maar voor bescherming van buitenaf dan??
Zoals ik al eerder zei, mijn paard heeft een trap gehad van een ander paard, gelukkig goed afgelopen, maar toch een flinke schram aan de voorkant van zijn achterbeen. Had ie op dat moment bandages omgehad, had ie niks gehad!!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:54

Had ik ook al gezegd dat ik et erg mooi vind staan??
Afbeelding

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:21

Jnien schreef:
Had ie op dat moment bandages omgehad, had ie niks gehad!!

HAD.... Dan kan je je paard net zo goed geheel inpakken. Haha!
Die ridders waren zo gek nog niet Cool