Hoe váák scheren jullie???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:38

Aimee schreef:
Beetje vreemd dat je paard na 3 weken al weer zo'n vacht heeft aangemaakt. Ik heb wel eens paarden vaker dan één keer moeten scheren maar dan liepen ze zeer actief wedstrijden en moest het er picobello uit blijven zien, het was meer een soort van bijwerken, er kwam echt niet veel af.
Hoe is de conditie van je paard, en zijn gezondheid? Heeft ie het vorig jaar misschien koud gehad?

Bij mij op m'n oude stal is een welshje en binnen 2/3 weken zit hij alweer in een [klein/dun] vachtje

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 18:46

Aimee schreef:
Ik heb ook de ervaring dat een paard in goede conditie juist strak in het glanzende velletje zit en een paard waar iets mee is een dikke vacht aanmaakt.
Maar de TS is er duidelijk van overtuigd dat ze het verschijnsel moet bestrijden en niet zien of het ergens vandaan komt.
Er zijn zat mogelijkheden om de haarkwaliteit te verbeteren maar dat zal de TS ook wel niet interesseren.

Pardon? Ben jij DA ofzo? Goh ik heb er zeker 2x een halve centimeter afgehaald, nee dit lijkt me echt niet normaal. Verward

Je kan toch zelf lezen dat er meerdere hun paard vaker scheren? Dus die zijn allemaal ziek volgens jou? Als mijn paard een hypofyse probleem heeft dan ligt de rest van de hormoonhuishouding ook in de knoei, lijkt me wel dat je zoiets merkt. Daarnaast zou ze er in de zomer dan ook last van moeten hebben. En kom haar anders irl ff meemaken, dan denk ik dat je snel met je eigen ogen ziet dat het hier een gezond paard betreft. Of nog makkelijker, kijk even in mijn profiel Nee ik zou me echt zorgen maken als ik zo'n paard zag..

Misschien had ik beter nog 2 weken kunnen wachten met scheren, dan had ik dit topic niet eens hoeven plaatsen Verdrietig [/u]

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:59

Starbreeze schreef:
Pardon? Ben jij DA ofzo? Goh ik heb er zeker 2x een halve centimeter afgehaald, nee dit lijkt me echt niet normaal. Verward

Grappig dat je tot twee keer toe zo overdreven reageert.
Uit je aanvankelijke bericht maak ik op dat je de tweede keer scheren er zeker net zoveel afhaalde als de eerste keer, daar moeten lezers zeker uit kunnen ruiken dat je een halve centimeter bedoeld.
Ik heb nergens gezegd dat jou paard iets mankeert, mijn bericht is een reactie op jou veronderstelling dat een gezond paard een dikke vacht aanmaakt en een ongezond paard dun in de vacht zit. Dat is simpelweg níet waar, wat weer niet wil zeggen dat een contraredenatie meteen van toepassing is. Wat jij er wel van maakt....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 19:24

Kijk, als het nou januari was en ik mijn paard al 16x geschoren had, dan was er vast wel een lampje bij me gaan branden. Nu zitten we in het seizoen dat paarden nou eenmaal vacht aanmaken, en bij die van mij kan ik het niet tegenhouden door er simpelweg een deken op te gooien. Op zich verklaart dat wel waarom er toch weer wat bijgegroeit was. Vorig jaar heb ik haar voor het eerst en veel later geschoren, vandaar dat ik geen ervaring heb met vroeg in het seizoen scheren, vandaar dat ik dit topic dus ook geopend heb.

Als een paard ziek is dan zie je dat vaak gelijk terug aan de vacht, die wordt dof en/of pluizig. Het lichaam zit nou eenmaal zo in elkaar dat het daar gelijk op bezuinigd, die groei stagneert dan. (Uitzonderingen zoals hormoonproblemen dus daar gelaten).

Maar goed, idd iedereen heeft het beste met zijn paard voor. Misschien dat jou verhaal in een andere situatie wel van toepassing was. Na je 1e post gaf ik al aan dat het dit zeer ws niet zou zijn.. als jij dat overdreven vind, prima, ik vind het gewoon echt heel vervelend als iemand denkt dat ik niet goed voor mijn paard zorg terwijl ik toch echt zeker weet dat ze de beste zorg en aandacht krijgt die er voor handen is. En hier wilde ik het wb deze discussie bij laten Lachen

iesolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:12

Yns ziet er prachtig uit hoor, helemaal niks mis mee Haha! Het ene paard heeft nou eenmaal meer haar dan de andere Ik heb 2 jonge paarden de een in een dikke vacht de andere glimpt als een spiegeltje zonder vacht maar beide even gezond Haha!
Zie als ze niet zou glimmen is er misschien wat mis maar hoe Yns er altijd op de fotos uitziet Cool , denk ik toch echt dat er niks aan de hand is Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:43

Starbreeze schreef:
[...] ik vind het gewoon echt heel vervelend als iemand denkt dat ik niet goed voor mijn paard zorg terwijl ik toch echt zeker weet dat ze de beste zorg en aandacht krijgt die er voor handen is.

Dan heb je toch echt niet goed gelezen, ik heb nooit de bewering gedaan dat je niet goed voor je paard zorgt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 21:11

Hoe moet ik dit opnemen dan:

Maar de TS is er duidelijk van overtuigd dat ze het verschijnsel moet bestrijden en niet zien of het ergens vandaan komt.
Er zijn zat mogelijkheden om de haarkwaliteit te verbeteren maar dat zal de TS ook wel niet interesseren.

Enniewee bedankt voor het meedenken, zoals ik al zei LAAT MAAR, van de andere heb ik antwoorden gekregen waar ik wél wat aan heb.

@Iesolde, tnx Knipoog

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:19

Misschien gaat het haar ook wel harder groeien door het scheren.
Bij vrouwen die hun benen scheren (i.p.v. harsen) gaan de haren ook harder groeien. hihi

elke_fyfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:49

De springpaarden van de instructeur van een kennis van mij, worden om de 4weken geschoren...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:00

Starbreeze schreef:
Hoe moet ik dit opnemen dan:

Enniewee bedankt voor het meedenken, zoals ik al zei LAAT MAAR, van de andere heb ik antwoorden gekregen waar ik wél wat aan heb.

@Iesolde, tnx Knipoog

Dat was mijn tweede reactie, nadat jij meteen fel reageerde op mijn eerste opmerking die alleen maar goed bedoeld was. Ik heb nog een hele handvol goede tips maar zoals ik al schreef; die wil je niet, dus inderdaad LAAT MAAR.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:06

Ik scheer altijd 2 keer,vorig jaar zelfs 3 keer,omdat het toen in september ineens weer heel warm werd.
Als je nu scheert komt er nog aardig wat vacht terug en heb je kans dat je nog een keer moet scheren.
Als je in december (nog een keer) scheert,komt er (zo goed als) geen vacht meer terug,omdat de vacht dan stopt met groeien.
Vandaar dat je paard vorig jaar dus geen haar meer terug kreeg en nu wel
Dus als je je paard zo kaal mogelijk wilt,moet je in december nog een keer scheren en als je wilt dat er toch nog een dun vachtje op zit,dan kun je beter half november op zijn laatst scheren.

"aukje"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:47

iesolde schreef:
Yns ziet er prachtig uit hoor, helemaal niks mis mee Haha! Het ene paard heeft nou eenmaal meer haar dan de andere Ik heb 2 jonge paarden de een in een dikke vacht de andere glimpt als een spiegeltje zonder vacht maar beide even gezond Haha!
Zie als ze niet zou glimmen is er misschien wat mis maar hoe Yns er altijd op de fotos uitziet Cool , denk ik toch echt dat er niks aan de hand is Haha!

helemaal mee eens! Haha!

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:01

ik ga mijn paardje zeker wel scheren, anders komt hij er weer zo uit te zien. vind ik niet zo mooi! jullie wel??? Lachen

Afbeelding