Toch nogmaals western VS engels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 19:05

Ik heb idd les van claudia. Waar ik niks te klagen over heb, maar, als ik ergens niet uitkom, ben ik genoodzaakt claudia te bellen, en kan het dus niet zo 1,2,3 aan iemand vragen.
De discussie over dat je een 2.5 jarige op het land moet gooien, hebben we al een paar x gehad, en ik heb dus ook al een paar x gezegd dat:
Punt 1 de paarden bij ons nu niet op het land kunnen, aangezien de wei is verandert in een mega vijver, de heiningen weg zijn (worden nieuwe geplaatst) en het land binnenkort omgeploegd wordt, zodat het helemaal opnieuw ingezaaid kan worden e.d.
Punt 2, jamey buiten met soortgenootjes. Als jamey buiten staat moet ze alleen, omdat ze staarten vreet. Op stal heeft ze meer contact met andere paarden dan in de wei.
Punt 3. Jamey staat al een maand of 2 binnen, dus kan ik haar nu niet zo 1.2.3. 24 uur naar buiten gooien, aangezien haar vacht daar niet op berekent is.
Als het aan mij had gelegen had ze nog steeds buiten gestaan, maar het is helaas niet anders.
Ik krijg een beetje het idee dat jullie denken (correct me if i'm wrong) dat ik dagelijks met jamey train.
Als ik in de 4 mnd dat ik haar heb, er 15x op gezeten heb is het veel....
Ik doe ontiegelijk rustig aan met haar. In het tempo dat ik aanhou kan ik over een jaar misschien een B proefje starten (bij wijze van spreke) Dat is IMO hetzelfde als een paard dat in een half jaar een B proefje loopt.
Een aantal reacties kan ik 100% begrijpen, dat het zo een beetje vermoeiend is (echt waar).
Ik wordt zelf namelijk ook moe van mezelf (betreft dit topic) en ik zou willen dat ik eens wat makkelijker een knoop door kon hakken. Dat kan ik nu eenmaal niet, doe je verder ook niks aan. That's me, take it or leave it

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 19:20

Nee, je hoort mij niet zeggen dat ik er moe van wordt, mensen die dat wel worden kunnen ook gewoon niet reageren, maar goed.
Ik kan me voorstellen dat bepaalde beslissingen moeilijk zijn, zoals bijv western of engels.
Maar ik vind dat de vraag of je nu al op je pony gaat rijden een heel duidelijk antwoord heeft: nee, natuurlijk niet! Je kunt nooit aan de buitenkant beoordelen of je paard uitgegroeid is of niet/zijn botten sterk zijn/de aanhechting van de spieren en pezen goed is, er zijn hier blijkbaar mensen die dat kennelijk wel kunnen Frusty .
Daarom vind ik dat je minimaal hoort te wachten tot 3 1/2 jaar, dan bekijk je of je paard mentaal wel volwassen genoeg is om het aan te kunnen.

Ik rijd een paard bij, dat 5 is, pas een jaar ruin en pas een half jaar onder het zadel. Hij wordt 3 keer in de week gereden, puur basis. Omdat hij nog veel te kinderlijk was, heeft de eigenaresse besloten om later te beginnen. Nu hebben we er dus een evenwichtig, uitgegroeid, leergierig en goed gebouwd paard aan.

Begrijp je een beetje wat ik bedoel? Het staat je vrij om je eigen keuzes te maken, ik leg simpelweg uit waarom ik er zo over denk.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 19:21

Jammer dat BPP dicht zit, het paste perfect bij je, Stef! Haha!
Verder zou ik Jamey nog ff in het land laten staan, dan heb je er langer (en misschien nog meer?) plezier van...Op Honey rijden ging ook toch ook altijd goed volgens jou?(je hebt er zelfs een wedstrijd mee gereden).
Maarja, wat heb je aan de mening van een puber waarvan je vindt dat alles zo vervelend haar strot uit komt he? Frusty

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: [**] op 2001-12-03 19:22 ]</font>

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 19:23

Ik heb ook lang getwijfeld wat ik met danno zou gaan doen.
Ik heb nu mijn westernzadel erop geknald en kom tot de ontdekking dat engels rijden gewoon helemaal niks voor mij is.
Ik rijd Danno dus western aan zover ik het zelf heb geleerd. Ik ben nog steeds trainerloos Extreme duivel maar heb de mogenlijkheid om best vaak met karin mee te rijden naar clinics.
Daarnaast kan ik met veel vragen hier terecht en heb ik een goed boek thuis liggen.
Okay het valt af en toe niet mee en ik heb soms best spijt dat ik ben overgeschakeld.
Maar ik zie het westernrijden gewoon als een uitdaging, .
En weet je als je eenmaal bezig bent dan gaat alles vanzelf. Iedere keer leer je weer wat bij en je paard ook.
Ik sta er zelf nu van te kijken hoe ik mijn fjordje aan het beleren ben en dat het eigenlijk best meevalt. Het gaat niet vanzelf. je moet er wel open voor staan. En is het nou zo''n ramp om claudia eens een keer extra te bellen of een keer extra les te vragen als je het eens niet snapt.
Ik denk dat ze het eerder fijn vind dat je belt dan dat je zelf maar aan moddert en het fout gaat.
Dus meid geen twijfels meer, ga lekker western rijden. als je paard 1,5 jaar verder is weet je niet beter en ben je misschien wel in staat om een wedstrijdje te starten.
Ga niet eerst engels rijdenof zoals iemand zei dressuurmatig western, want westernrijden is gewoon dressuur alleen op een andere manier(dressuur betekent niks meer dan africhten).
Als je eerst engels gaat rijden en later western kom je met dezelfde vragen als nu. Want je moet dan alsnog helemaal opnieuw beginnen en dan is de weg lang heel lang.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 19:25

Fonnie, als je goed leest zie je dat ze aan deze reactie inderdaan niet veel heeft omdat ze a. al uitgelegd heeft dat Jam het land niet op kan en b. de overige opmerkingen offtopic zijn en niks bijdragen Haha!
Dus mensen houd het gezellig aub Clown

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 19:29

Dan kan ze toch net als Dimmelin (???) haar paard een paar kilometer verderop zetten? (ergens waar ze alleen kan staan) Helpt Hertshoornolie niet? (lees niet alle berichtjes van stef Clown)
Er bestaat ook nog zoiets al dekens, ztef.. Clown

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: [**] op 2001-12-03 19:37 ]</font>

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 19:32

het verschil is GCm dat jij het al kan.
Ik kan nog niet western rijden, en heb wel les, maar claudia is er simpelweg ook niet altijd bij (zal een duur grapje worden Haha!) Op het moment dat claudia er dus niet bij is, en mij niet op mijn fouten kan wijzen, ben ik bang dat het mis gaat, dat ik dingen verkeerd doe, waardoor jamey het verkeerd leert.
Ik rij al 10 jaar engels, en iemand die bij mij op stal staat kan heel goed rijden, en nog beter uitleggen zelfs. Ik zie haar practisch elke dag, dus zij wordt dan mijn begleiding.

Ik heb een knoop doorgehakt, ik ga jamey eerst 100% de engelse basis leren (dus niet een maandje western, een maandje engels, weer western, weer engels, etc etc), en dan kan ik eventueel in die tijd western les geven en kan ik altijd nog overstappen.
Ik moet nu wel beugels, beugelriemen, singel en een hoofdstel kopen, maar dat heeft geen haast, ik heb alle tijd. Mijn westerntuig hou ik voorlopig nog wel aan, daar kan ik eventueel altijd nog mee buiten rijden.

Quote fonnie:
Verder zou ik Jamey nog ff in het land laten staan
/quote

Jammer dat je mijn laatste reactie niet gelezen hebt fonnie, dan had je namelijk gezien dat Jamey niet op het land kan/mag

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 20:18

En jij dacht dat ik al jaren westernrijd????
Nou dan heb je het echt mis.
Ik ben net zo begonnen als jij met helemaal niks.
Ik kon het niet en het paard kon het niet.
Zonde als je eerst engels gaat rijden en later western.
Ik heb het zelfde en het is heel moeilijk om om te schakelen, mijn fjord leer ik gelijk western aan en dat gaat veel makkelijker.(ook als je zelf nog niet echt western hebt geleerd, iets aanleren is makkelijker als iets afleren)
En denk niet dat ik kan rijden hoor want dat kan ik niet.
Niet dat ik mezelf de grond in wil stampen dat ik niet kan rijden.
Maar je moet niet zo negatief doen over jezelf(positief opvatten graag).
Jammer dat je best ver woont anders kon je eens langskomen om ff te babsen Haha!
En die twijfels of je het wel goed doet of niet heb ik ook iedere dag. En als je iets niet snapt dan leg je het ff opzij en doe je iets wat je wel snapt.
Dan pak je het gene wat je niet snapt in de eerst volgende les erbij.Ik hoop dat je alsnog besluit om western te gaan rijden.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 08:28

Citaat:
Op 2001-12-02 23:22, schreef Cassidy:
Als je in je omgeving voldoende hulp kunt krijgen om een paardje te beleren in de dressuur, dan zou ik mijn paard op de dressurwijze beleren. Want neem het van me aan dat het niet meevalt om western te beleren als je er geen begeleiding voor krijgt, en je het zelf nog niet onder de knie hebt. Ik zou in ieder geval voorkomen dat het een "halfbakken" opleiding wordt. Of van alles een beetje, en niets goed. Dressuur dus. En als ik het zo begrijp heb je de spullen er ook voor.

Helemaal mee eens. Zat ook met hetzelfde, niet dat ik zat te twijfelen maar kon geen geschikte trainer vinden op dat moment. Dus begin je met iets wat je wel weet, in jouw en mijn geval dressuur. Niks mis mee hoor. Alleen hebben ze merk ik nu met sommige dingetjes wel wat moeite met omschakelen, maarja ze zijn nog jong. Ik ga nu voor de volle 200% voor western nu ik een super instructrice heb. We gaan echt met de week vooruit. Mij zie je geen engels meer rijden, hihihii. Vorige week moest ik dr nagefelijker rijden door aan de teugel te rijden, ik wist niet hoe ik het had, das toch geen western? hihihihi.

En waarom twijffel je? Je moet western gaan rijden omdat de filosofie erachter je aanstaat, niet omdat de rest het ook doet of juist niet. En je moet geen dressuur gaan rijden omdat de rest van de stal GEEN western rijdt. Maar idd qua begeleiding......
Je moet het helemaal zelf weten meis, wij kunnen je nergens toe dwingen, alleen advies geven, wat je ermee doet moet je zelf weten.

Maar zet niet 20x hetzelfde topic neer met dezelfde vraag.
Viv