het nut van bilkoorden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 23:03

Weet je wat echt ideaal is? elastische bilkoorden!!!
echt een uitvinding. Zonder bilkoorden ligt mijn deken meteen langs mijn paard, ze rolt namelijk nogal veel. En met gewone bilkoorden sloopt ze de hele achterkant eraf. En ze kan er in blijven hangen. Nu heb ik voort overal elastische bilkoorden voor gekocht. Die rekken gewoon mee als er iets gebeurt, maar ze zorgen er wel voor dat het deken blijft liggen.

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 23:07

Is idd ideaal, heb ik nu ook bij mijn dekens, en bij de dekens waar gewone aanzitten knoop ik altijd gewoon van die elastische eraan ipv die normale.
Ze zijn trouwens wel wat aan de korte kant bij mijn HH dekens Verward

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 23:11

Hoi Suus,

Wat een reacties op jouw topic. Ik gebruik de bilkoorden wel bij Cookie. Zeker met een harde wind zijn ze erg handig. Een koord achter langs helpt maar een beetje bij echte harde wind waait het dek soms toch nog een beetje omhoog->gevolg: natte (dus koude) rug. Met bilkoorden heb je daar geen last van.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 07:06

ik heb elastische bilkoorden,
toch een fijn gevoel mocht er wat gebeuren,
ze veren gewoon mee Haha!

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 08:35

Ik heb op mijn canvasdekens ook bilkoorden en maak die dan ook vast. Sinds anderhalf jaar heb ik een Rambo, zonder bilkoorden. In het begin was ik bang dat het op zou gaan waaien als ze met de kont in de volle wind gaat staan. Maar op de een of andere manier blijven die Rambo's prima liggen! Ook na een flinke rol-partij oid.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:43

Aan mijn Rambo zit alleen een koortje dat van de linkerachterkant naar de rechterachterkant loopt en dus niet om de benen zit, maar erachter... Haha!
Mijn paard poept daar altijd overheen, maar verder is het wel ideaal.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:45

voor op stal heb ik geen bilkoorden nodig, mar als ze buiten staan en er raakt bv. een andere singel los zit er nog wat extra en met rollen blijven ze beter liggen. Ben ook voor de elastisch is ook fijner voor het paard

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 23:52

Fitzroy schreef:
Mijn Rambo deken heeft ook geen bilkoorden. In het begin was ik wat huiverig daarvoor maar door de perfecte pasvorm blijft hij prima liggen. En mijn paard rolt en ligt heel veel in zijn stal.
Ik denk dus dat het niet nodig is bij een deken met goede pasvorm.

Rambo's zijn inderdaad een uitzondering. Die hebben een dusdanig goede pasvorm dat ze niet nodig zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 23:56

De oude modellen Dominick dekens hebben ook geen bilkoorden, alleen een koordje achterlangs, en die blijven prima liggen!
Ik vind dat ook wel prettig werken, 1 singelte en een koordje achterlangs, en klaar!

Bij dekens die ik als onderdeken gebruik haal ik de bilkoorden af, dubbelop vind ik een beetje overdreven...

Bilkoorden werken inderdaad wel heel goed tegen opwaaien aan de achterkant.
Ik heb 1 waterdichte Rhino (zonder voering) en mijn paard heeft het een aantal keren gepresteerd om deze zonder iets los of stuk te maken netjes uit te trekken in het land! Verward
Waarschijnlijk doordat de wind eronder is geslagen...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 00:00

Alane schreef:
Maken jullie trouwens de bilkoorden kruislings vast of links wordt gewoon links vastgemaakt en rechts, rechts zonder de koorden een keer om elkaar heen te slaan, of slaan julie de bilkoorden een keer over elkaar heen? (kan het even niet anders uitleggen)

Grappig, hier heb ik ooit over meegediscussieerd op een ander forum. Toen was het ook al zo lastig uitleggen en visualiseren. Haha!

Maar ik doe dus het laatste, althans ik denk dat je dat bedoelt: ik maak het rechter bilkoord rechts vast, haal vervolgens het linker koord daar doorheen en maak dat dan links vast. Zo heb ik het tijdens mijn werk op een Australische stal geleerd en het viel mij op dat de dekens zo stukken beter bleven zitten dan onze dekens thuis. Haha!

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 00:01

Mijn paardje heeft ook bilkoorden nodig, omdat die deken anders omslaat met het rollen!!

Ik heb er elastische aangezet, het enige nadeel daarvan is dat die helemaal volzuigen met plas en vooral als ze hengstig is is dat VIES Misselijk

En ik maak ze trouwens gekruist vast, dus links maak ik rechts vast en rechts maak ik links vast!! Ik heb het zo geleerd dusja Tong uitsteken

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 21:02

Hm, inmiddels ben ik ook achter het nut gekomen van bilkoorden van een deken met een (blijkbaar) minder goede pasvorm.
Mijn paard heeft precies 3 dagen met een S&K deken gedaan. Ik had de bilkoorden eraf gehaald. Gister zag haar deken er ongeveer zo uit als de deken op de foto van KarinvdM, toen ze uit de paddock gehaald werd.

Toch maar weer een Rhino of iets vergelijkbaars. Mijn vorige Rhino had geen bilkoorden, maar door een goede pasvorm lag die zelfs na het rollen nog goed. Als je 3 dagen met een deken doet, wordt goedko(o)p(er) toch wel duurdkoop.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:41

Suzan schreef:
Hm, inmiddels ben ik ook achter het nut gekomen van bilkoorden van een deken met een (blijkbaar) minder goede pasvorm.
Mijn paard heeft precies 3 dagen met een S&K deken gedaan. Ik had de bilkoorden eraf gehaald. Gister zag haar deken er ongeveer zo uit als de deken op de foto van KarinvdM, toen ze uit de paddock gehaald werd.

Toch maar weer een Rhino of iets vergelijkbaars. Mijn vorige Rhino had geen bilkoorden, maar door een goede pasvorm lag die zelfs na het rollen nog goed. Als je 3 dagen met een deken doet, wordt goedko(o)p(er) toch wel duurdkoop.

Als je de bilkoorden er aan had laten zitten, was dit hoogstwaarschijnlijk niet gebeurd. De fabrikant zal zelf wel zijn pasvorm kennen en daarom wel of niet bilkoorden meeleveren. Mij S & K blijft prima hoor.
Ik vind wel dat de clipjes snel stuk gaan, van allerlei merken dekens trouwens.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 21:55

Ja, daar ben ik ook wel achter. Ik zeg ook niet dat S&K slechte dekens maakt. Maar ik heb niet zo'n goede ervaring met bilkoorden, dus heb liever een deken waar je het niet bij nodig hebt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:57

Anky dekens hebben ook bilkoorden, terwijl die een fantastische ligging hebben...

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:04

Ik laat de bilkoorden er ook altijd aan!
Vooral omdat mijn paard altijd buiten staat.
En idd zoals KarinvdM heeft 1 deken van mij er ook uitgezien sinds dien altijd bilkoorden.
Marja mijn paard sloopt op een of andere manier de koort er altijd af.
Dus elastiek helpt daar tegen??

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:05

kan iemand die dat weet mij even PB ik vergeet altijd terug te kijken of ik kan het niet meer vinden

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 00:04

Ben eigenlijk een tegenstander tegen bilkoorden. Heb wel eens gezien dat een paard erin verstrikte, aan de kletter ging en behoorlijke beenwond aan heeft overhouden. Zelf heb ik ook Rambo/Rhino dekens die echt geen bilkoorden nodig hebben, gelukkig maar. En ik denk dat als een paard probeert zijn deken eraf te slopen de deken gewoon niet lekker ligt. Er zullen wel uitzonderingen op zijn...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 00:10

Ik hou ook niet van bilkoorden, en mijn rambo-dekens hebben die gelukkig ook niet nodig Lachen. In de 5 jaar dat ik die dekens nu heb, heeft er nog nooit eentje scheef gelegen, ook niet met veelvuldig rollen en windkracht 10.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 00:29

Lichte dekens (zomerdekens, zweetdekens en vliegendekens) hebben bij Stan wel bilriemen nodig. Die hangen de volgende dag om zijn nek met allemaal flappen eraan en de hele stal vol snippers...