stierenvechten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 23:37

Ik heb best interesse in die foto's, Batje

Ik kan ook niet zeggen of ik voor of tegen ben. Ik weet er gewoon niks van.
Kan wel zeggen dat stierenvechten niet mijn ding is.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:15

Om de vraag over de relatie tussen het portugees stierenvechten te paard en western te beantwoorden: het huidige westernrijden is voortgekomen uit het Iberisch rijden wat wij nu nog Vaquera rijden noemen (het veehoeden te paard).

Je kunt stierenvechten vanuit verschillende perspectieven bekijken. Puur vanuit rijkunstig oogpunt vind ik het geweldig. Als je zoekt naar een samenspel tussen ruiter en paard in optima forma, dan vind je het daar!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:19

Citaat:
De stieren hebben kappen over de horens, zodat ze de paarden niet kunnen beschadigen en paarden en stieren worden van jongs af aan aan elkaar gewend. Er is geen angst.

Geen angst?? Wie heeft er geen angst??

Op vakantie in Portugal heb ik diverse stierengevechten gezien (gewoon op tv, dat is daar dagelijks vermaak schijnbaar). De paarden waren daarbij geblinddoekt (waarom is dat?) en de stier werd niet in de arena gedood, maar toch wel met een stuk of zes spiesen in de rug geboord. Niet allemaal in de vetbult hoor! Er zijn ook missers. Aan de reactie van de stier kon je duidelijk zien dat dit wel degelijk pijn en 'ongemak' veroorzaakte. Een dier hoort niet (voor vermaak) gekweld te worden!

Stel je ipv van een stier een gevangene of een gehandicapte voor die gespiest wordt... dan is het ineens wel onoverkomelijk leed en onethisch. Dit is natuurlijk een absurde vergelijking, NET ALS de vergelijking met bio-industrie.

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:29

Ik wil even reager. Ik ben echt 100% tegen stierengevechten. Niet alleen omdat de stieren ontzettend lijden maar ook de paarden (wat veel mensen niet weten). Ik ben al een aantal jaren lid van een comite om stierengevechten tegen te gaan. En waarom:

Eerst wordt de stier uitgeput door de bewegingen met de rode lap.
- Dan worden zijn nekspieren zwaar beschadigd door er een centimetersdikke ijzeren lans in te steken tot ongeveer 15 centimeter diep. Dit gebeurt door de picador die, te paard gezeten, met zijn volle gewicht op de lans gaat hangen
- Daarna worden 6 banderillas in de stierennek gestoken. banderillas zijn de vrolijk gekleurde stokken, die een meter lang zijn en waaraan vlijmscherpe, ijzeren weerhaken zitten.
- Uiteindelijk maakt de matador het karwei af door een zwaard tussen de ruggewervels door tot in het hart te steken. als dit lukt is de stier direct dood, maar meestal blijft het zwaard in de longen steken, waardoor het dier in zijn eigen bloed verdrinkt.
- Als afsluiting worden met een dolk de ruggemergzenuwen doorgesneden, waarna de dode en verminkte stier de arena wordt uitgesleept.

Per gevecht worden er meestal 6 stieren gebruikt, die vrijwel de gehele periode vreselijk bloeden en daardoor liters bloed kwijtraken.

De bij een stierengevecht gebruikte paarden lopen regelmatig letsel op door de hoorn van de stier. Als de flanken van een paard worden opengereten, naait men het dier vaak zonder verdoving dicht voor het volgende gevecht. Vaak zijn ook de stembanden doorgesneden van een paard zodat ze niet kunnen hinneken en ook niet kunnen laten horen dat ze pijn hebben.

Zo worden stieren soms met zandzakken op de nieren geslagen; door de inwendige bloedingen betreedt de stier dan al ernstig verzwakt de arena, terwijl dit niet zichtbaar is voor het publiek. Ook krijgen ze soms handenvol zout te eten en geen drinken; dit veroorzaakt ernstige diarree en verzwakt de stier. een stier die een uitgebluste indruk maakt, wordt soms met elektrische stroomstoten in de testikels opgepept. verder wordt de punt van de hoorns soms afgezaagd, tot bloedens toe, waardoor de stier het 'richtinggevoel' hierover kwijt is. Soms krijgt het dier ook nog eens zout in de ogen waardoor het niks meer ziet. Het opsluiten van een stier in een donkere, schuingeplaatste kist behoort ook tot de vormen van uitputting vooraf; een stier wil van nature horizontaal staan en krabbelt in de kist uur na uur tevergeefs om deze stand te bereiken.

Kortom de dieren lijden ontzettend.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:54

Hoe de ruiters hun paard rijden vind ik overigens wel een knap staaltje hoor. OK dan! Maar daarvoor hoef je niet in een arena te rijden. Tong uitsteken

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:23

Iedereen die tegen stierengevechten is maar tegelijkertijd wel lekker goedkoop vlees uit de supermarkt koopt en zo de bio industrie ondersteunt, waar de koeien veel meer lijden is een totale hypocriet. schijnheilig gedoe. getver.

Verder is de overeenkomst tussem cutting/rodeo en dit stierengevechten dat het vanuit het werk van de cowboys/vaqueros als kust/wedstrijdvorm is ontstaan. Alleen jammer dat het bij de portugese variant is ontwikkeld naar een variant waarbij het meer een gevecht is en de stier sterft.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:45

Ja, ik koop ook regelmatig vlees in de supermarkt Schijnheilig . En ja, niet al het vee wordt geweldig behandelt, hoewel hier toch meer aandacht aan wordt besteed. Toch vind ik het te ver gaan om samen met mijn paard naar de wei te gaan om eens lekker "te spelen" met een stiertje, effe lekker dat beest alle hoeken van de wei te laten zien en hem daarna richting hek te drijven waar de slager zijn messen staat te slijpen Vingers aflikken ...Zou een rommelig gedoe worden als iedereen dat ging doen?!
Het "nut" van dat stierenvechtgedoe ontgaat me, puur "vermaak"! Ik ga ook echt niet in feestkleding naar een slachter om daar juichend naar het bijeendrijven van het vee te kijken...

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:03

Svdh schreef:
Heel verhaal

Lees eerst eens even.. het gaat om Portugees stierenvechten, niet Spaans. De dieren worden dus niet gedood in de arena, maar door een vakkundige slager. Bovendien zijn de horens met kussens bedekt als een paard de ring in komt, als er een man te voet de ring in komt heeft de stier geen kussens (paarden worden dus zwaarder beschermd dan mensen) De enige vorm van verwonding die de paarden oplopen zijn spoor en beugelkrassen, ook niet fijn, maar ze worden zeker niet gespiest.

Let wel, ik praat het zeker niet goed, het zit mij ook niet lekker, maar ik probeer het wel te relativeren.

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:35

Kornelius schreef:
Iedereen die tegen stierengevechten is maar tegelijkertijd wel lekker goedkoop vlees uit de supermarkt koopt en zo de bio industrie ondersteunt, waar de koeien veel meer lijden is een totale hypocriet. schijnheilig gedoe. getver.

Verder is de overeenkomst tussem cutting/rodeo en dit stierengevechten dat het vanuit het werk van de cowboys/vaqueros als kust/wedstrijdvorm is ontstaan. Alleen jammer dat het bij de portugese variant is ontwikkeld naar een variant waarbij het meer een gevecht is en de stier sterft.

Ik ben vegetarisch dus eet ook geen vlees, vis of gevogelte. Weet dat het stuk over spaanse stierengevechten gaat maar in Portugal gaat het er meestal net zo aan toe.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:49

Svdh schreef:
Ik ben vegetarisch dus eet ook geen vlees, vis of gevogelte. Weet dat het stuk over spaanse stierengevechten gaat maar in Portugal gaat het er meestal net zo aan toe.

Bullshit! (heel toepasselijk Knipoog ) Heb respect voor je dat je vegetarisch bent, maar als je ergens zo fel tegen bent (stierenvechten) vind ik wel dat je moet kijken WAAR je nou tegen bent.
Over Spaans vechten weet ik niets, maar ik heb in Portugal achter gekeken bij de stieren voor ze de arena in gaan, en daar zit niets abnormaals bij, ze staan gewoon te wachten. Misschien zijn ze wel snel moe omdat ze hun hele leven al op de wei staan en daarom geen conditie hebben?

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:59

Het kan heel goed dat in sommige plaatsen in Portugal de stieren van te voren niet worden "behandeld" maar helaas gebeurd het op sommige plekken wel.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:09

over portugees stierenvechten weet ik eigenlijk niets, kan ook niet zeggen of ik er hier tegen ben of niet.

spaans stierenvechten, hier ben ik wel tegen, heb dit ooit eens meegemaakt toen ik in die arena zat.. en dat is erg. mijn opa kijkt het altijd op tv, en ik walg ervan, wist alleen niet dat het er zo erg aan toe gaat als dat Svdh zei; daar schrok ik wel heel erg van..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:14

Mijn sport zal het nooit zijn. Ik vind het ook zielug voor de stieren........ ik vind elk dier dat lijd vreselijk en kan daar niet goed tegen.

MAARRRRRR Die stieren hebben het zo ontzettend goed de eerste 6 jaar van hun leven, en om dan slechts een kwartier/half uur te lijden is denk ik zo gek nog niet. Heel dubbel dus.

Ikzelf vind de kwaliteit van het leven belangrijker voor het dier dan de wijze van doodgaan.

Hier in ons ontwikkelde landje hebben stieren geen leven. Komen niet buiten, zien geen daglicht en voordat ze 60 dagen oud zijn staan ze al op transport naar god weet waar om geslacht te worden.........

Als ik zou moeten kiezen als stier koos ik om een portugeese of zelfs spaanse vechtstier te mogen zijn............ ( kan ik gelijk die vent eens op mn horens spiezen Haha! Haha! ) inplaats van een Nederlands vleesstiertje

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:59

Fel heel fel tegen deze vorm van dieren mishandeling. Niet alleen de stier wordt mishandelt bij dit primitieve volks vermaak ook bij de paarden worden de stembanden doorgehaald zodat het "publiek" niet kan horen hoe een paard het van pijn uitgilt als hij door de stier op de horens genomen wordt.
Walgelijk ziek en en ik heb er geen woorden voor Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

Graag een slotje op dit ziekelijke onderwerp dit heeft niks met paardensport, western sport of wat dan ook te maken! Dit is puur mishandeling en hoort hier naar mijn mening niet thuis

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:13

sm Bloos!
vraag me af wat voor stierenvechten jij hebt gezien hoor Bloos!

vind t ook vreselijk voor de stier...en voor de paarden (denkt aan de foot van sjokkemeule)

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:17

cloris schreef:
Nee hij wordt niet IN de arena gedood, wel gelijk daarna Knipoog

Oh hehe Bloos ik moet leren lezen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 19:01

Ik zou heel graag zelf die pijn willen uitproberen, zodat ik weet waarover ik praat, maar ik heb geen vetbult...

Het vee heeft hier een veel beter leven dan in Nederland. De stier die de arena in is geweest, hoeft niet geslacht, je kunt hem ook daarna kopen, want alleen wat gaatjes in de vetbult, maar wat doe je er dan mee?
Hier wordt trouwens heel weinig rundvlees gegeten. het meest gaat in de kattevoer en voor de export, dus wie weet eet jij wel een biefstuk uit de arena.

Persoonlijk ben ik ook tegen leedvermaak hoor, dat wil ik voorop stellen, maar het ging me hier om de africhting van de paarden en daar zijn jullie het wel allemaal over eens, dat is super!

Ik wil jullie ook laten weten dat er zelfs in Portugal actiegroepen zijn die het willen verbieden, dus er wordt aan gewerkt.

Maar Spanje is een veel groter land en die hebben wel gruwelijke stierengevechten. De stier zou dan met een zwaard in het hart moeten sterven, maar dat gaat niet een twee drie. Gaat meestal in de longen en dan stikt hij dus half in zijn bloed en wordt dan uit het lijden geholpen met een dolksteek in het hoofd.
sorry voor de onsmakelijke details...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 19:07

Pharagirlke, wat vind je dan zielig voor de paarden? Ik kan je antwoord geven op alle vragen en onduidelijkheden...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 19:14

Adrienne, kom alsjeblieft niet met dit soort onzin. De paarden worden van jongs af aan opgeleid en gaan heel lang mee. De stierenvechters houden zoveel van hun paarden, dat ze wel eens opgezet worden na hun dood. Ze hebben altijd meer dan een paard, om de jonge paarden te sparen en er wordt nooit een paard op de horens genomen in de arena. Dat gebeurt wel eens in de illegale dorpsfeesten, waar de horens niet bedekt worden . daar laten ze verschillende stieren los, samen met "makke" stieren.
Ik heb eens gezien dat een paard weggleed en viel, ja, toen maakte het geen kans meer en werd gruwelijk op de horens genomen en opengescheurd. Was bijna op slag dood. De eigenaar van het paard gaf uit wanhoop de stier een rotschop (zou ik ook doen) en toen werd die op de horens genomen en tegen de grondgedrukt en opengescheurd. Hij lag een paar maanden in coma, maar heeft het overleefd en heeft op TV verklaard dat hij het zo weer zou doen en dat dit soort stierenspelletjes eigenlijk maar dom volksvermaak zijn, en dan hoor je het uit de mond van ee Portugees. Maar dat heeft niks te maken met stierenvechten in een arena.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 19:16

Illegale spelletjes zijn altijd wreed. Maar zolang er publiek is blijft het bestaan...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 20:22

En ik vind het een beetje dom om te denken dat Portugese stierenvechten hetzelfde is als spaanse! Lees dan even de verslagen van mensen die een Portugees stierengevecht hebben gezien of er tenminste iets van afweten voordat je begint te krijsen.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:17

Of het nu spaanse of portugese stierengevechten zijn, dat maakt me niet uit. Ik ben tegen elke vorm van dit soort vermaak ten koste van.
Kan me niet schelen of het stierenvechten is, of een beer die moet dansen of een slang die op een fluittoon te voorschijn moet komen uit een mandje of ....... zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan!!
Super dat stieren in portugaal het zoveel beter hebben dan hier in nederland, waar het werkelijk schrikbarend gesteld is bij bullenboeren!!! Jammer dat er dan zo'n volksvermaak aan het einde van het leven van een dier moet komen dat het verder zo goed gehad heeft. In mijn ogen nog altijd onnodig en niet goed te praten! Wie heeft ons ras toch ook al weer superieur gemaakt???

Over de paarden kan ik niet oordelen, nog nooit op gereden. Eigenlijk ook geen behoefte aan als hun training samen hangt met deze vorm van vermaak.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 23:27

Ik ben ook tegen leedvermaak hoor en veel Portugesen dus ook. Neemt niet weg dat de opleiding gedegen is en de paarden geweldig om te rijden, kan met losse handjes. En eh, jullie daar eten de meeste koeien, die komen wel leuk aan hun eind? ik praat het niet goed hoor. We zijn er allemaal wel over eens dat het zielig is voor de stier. Maar onbehoorlijk paardrijden zorgt ook voor veel slachtoffers onder de paarden. Een stierenvechterspaard heeft een van de beste ruiters ter wereld op zijn rug en er wordt echt heel zuinig mee omgegaan... Je zal de stallen eens moeten zien van dergelijke paarden en de verzorging die ze krijgen, douches etc. Hebben huurpaarden het dan zo goed? Die zitten dan niet aan dat soort vermaak vast maar het is soms akelig gesteld met de ideeën van de mens over vermaak als ze op andermans paard zitten waar ze geen verantwoordig over (denken te) dragen..

promiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:50

ik ben TEGEN stierengevechten
zo...das mijn mening!

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 06:16

Als je zo graag wilt horen dat die paarden goed getraind zijn, had het topic dan anders gestart.
Ik vind niet dat je het eten van koeien kunt vergelijken met het stierenvechten. Daarnaast zeg je 'jullie eten de meeste koeien'. Oh ja, dus iedere Nederlander eet een koe? Goh wat vervelend voor de vegetariers.... En wat ik daarnaast niet zo goed begrijp, is omdat 'we' koeien eten moeten we dus niet zeuren over stierenvechten?
Had je verwacht dat we, wanneer jij getrainde paarden in 1 woord samen noemt met stierenvechten, we het woordje stierenvechten over het hoofd zouden zien en het alleen over het paardrijden zouden hebben?
Je praat het niet goed, maar blijft het wel verdedigen omdat wij hier nog slechtere dingen doen.....

Nogmaals ik heb geen mening over de paarden, hoe goed gehuisvest ook (wat dat er overigens mee te maken heeft?) omdat ik ze niet ken en daar dus ook geen behoefte aan heb!
Ik ben zeer tevreden met m'n eigen paard die ik op iedere lichte beweging van m'n zit kan sturen (zonder m'n handen te gebruiken). Heb haar helemaal zelf getraind, zonder behulp van koeien of stieren en loop dus niet warm voor geweldig getrainde stierenvechters paarden. Misschien is het mooi om te zien, maar daaraan heb ik alleen behoefte zonder de stier in de arena.
Als je dat hypocriet vindt, pech!! Ja ik eet vlees, maar alleen scharrelvlees bij 1 slager vandaan. Dat kan namelijk ook in Nederland en die dieren hebben een heel prettig bestaan in de wei, totdat ze naar de slager gaan. Ik vind dus dat ik recht mag hebben op MIJN mening en erg jammer dat jij vind dat ik een andere mening moet krijgen omdat de stieren in Portugal het zo goed hebben.